memebuy23buy

E34 mittariston irroitus polttimoiden vaihtoa varten? Valot katosi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    E34 mittariston irroitus polttimoiden vaihtoa varten? Valot katosi...

    Tosiaan kun ilmaantui sellainen ongelma, että autosta hävisi mittariston valot ja muutkin kojetaulun valot. Mittaristo muuten toimii normaalisti ja OBC:n näyttö pelaa, vaan napeissa ei pala valot. Lämpösäätimistä ja muistakin napeista (automaatti, kattoluukku ym) puuttuu valot. Myöskään näytöllinen DVD radio soitin ei mene himmeämmälle asennolle kuten kuuluisi kun laittaa valot päälle.

    Purin OBC:n ja lämpösäätimen (manuaali ilmastointi) niin sieltähän oli polttimot palaneet. Enkä saanu noihin kattoluukun säätimeen ja automaatin ohjelmavalitsimeenkaan suoraan piuhoilla valoa niin kai ne sitten palaneet on. Noihin tuskin voi polttimoa vaihtaa?

    Ja mittaristohan lähtee irti kun ne kaksi ruuvia vaan avaa ja nyppää itseensäpäin. Mutta mitenkäs minä sen siitä ratin ohi saan? Ja onko tietoa millaiset polttimot sinne mittaristoon menee?

    Ois taas kiva nähdä pimeässäkin...

    EDIT: Tuli vaan mieleen, että voisko tuo koko homma johtua viallisesta valokytkimestä?
    Last edited by Playpig; 30-10-2015, 13:13. Reason: ...
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • julli75
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 302
    • lpr

    #2
    Originally posted by Playpig View Post
    Tosiaan kun sellainen ongelma ilmaantui että, autosta hävisi mittariston valot ja muutkin kojetaulun valot. Mittaristo muuten toimii normaalisti ja OBC:n näyttö pelaa, napeissa ei pala valot. Lämpösäätimistä ja muistakin napeista (automaatti, kattoluukku ym) puuttuu valot. Myöskään näytöllinen DVD radio soitin ei mene himmeämmälle asennolle kuten kuuluisi kun laittaa valot päälle.

    Purin OBC:n ja lämpösäätimen (manuaali ilmastointi) niin sieltähän oli polttimot palaneet. Enkä saanu noihin kattoluukun säätimeen ja automaatin ohjelmavalitsimeenkaan suoraan piuhoilla valoa niin kai ne sitten palaneet on. Noihin tuskin voi polttimoa vaihtaa?

    Ja mittaristohan lähtee irti kun ne kaksi ruuvia vaan avaa ja nyppää itseensäpäin. Mutta mitenkäs minä sen siitä ratin ohi saan? Ja onko tietoa millaiset polttimot sinne mittaristoon menee?

    Ois taas kiva nähdä pimeässäkin...

    EDIT: Tuli vaan mieleen, että voisko tuo koko homma johtua viallisesta valokytkimestä?
    sun pitää irroitta ratti,eli aukaise mutteri (rattilukko päällä) ja sen jälkeen aukaise rattilukko eli vaikka virrat päälle niin pitäis ratin irrota.
    ja mittaristoonhan meni muistaakseni 3-5w polttimot
    mut tossa on yks linkki mistä vois olla apuja.
    Last edited by julli75; 04-05-2009, 15:24.

    Comment

    • Timbe]
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 522
      • K-S

      #3
      mulla kävi aikalailla samanlailla. meni kaikki kojelaudan valot pimeäks kun hajosi valokatkaisija tai siitä hajosi se himmennin tosin auto oli e28. tuskin kaikki valot samaan aikaan kärähtäisi?

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by julli75 View Post
        sun pitää irroitta ratti,eli aukaise mutteri (rattilukko päällä) ja sen jälkeen aukaise rattilukko eli vaikka virrat päälle niin pitäis ratin irrota.
        ja mittaristoonhan meni muistaakseni 5w lasikantaiset polttimot.
        Jaahas, mikähän mutteri? Autossa on bägiratti.


        Originally posted by Timbe] View Post
        mulla kävi aikalailla samanlailla. meni kaikki kojelaudan valot pimeäks kun hajosi valokatkaisija tai siitä hajosi se himmennin tosin auto oli e28. tuskin kaikki valot samaan aikaan kärähtäisi?
        Jaa a. Voi olla, mutta ainakin tuosta ajotietskasta oli palanut kaikki paitsi yks polttimo joka kuuluu näytölle. Samaten myös se lämpösäädinpaneelin valo oli palanut. Joka kylläkin on kiinni siinä piirilevyssä... HUoh.
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • 525 TD
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 281
          • IISALMI

          #5
          rattia ei tarvitse irrottaa

          irrota rattipylvään alamuovi ja valo/vilkkuviiksi (kiinni muovikynsillä) , mittaristo mahtuu ulos rattia samalla kääntämällä

          akunkengät hyvissä ajoin irti ennen mittariston liittimien irrotusta , polttimot 3 kpl 5w lasikanta

          kattoluukun kytkimeen voi vaihtaa polttimon jos kytkimen purkaa ja tinaa uuden
          Last edited by 525 TD; 04-05-2009, 20:06.

          Comment

          • Playpig
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 889
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by 525 TD View Post
            rattia ei tarvitse irrottaa

            irrota rattipylvään alamuovi ja valo/vilkkuviiksi (kiinni muovikynsillä) , mittaristo mahtuu ulos rattia samalla kääntämällä

            akunkengät hyvissä ajoin irti ennen mittariston liittimien irrotusta , polttimot 3 kpl 5w lasikanta

            kattoluukun kytkimeen voi vaihtaa polttimon jos kytkimen purkaa ja tinaa uuden
            En kyllä ymmärrä, että miten tuon vilkkuviiksen saa irti siitä. Nyt ois polttimot ostettu, mutta pitäis se mittaristo ensin saada käsille niin pääsis kattomaan onko ne lamput edes palaneet...
            Nyt: E39 530DA Touring -98

            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14578
              • Oulu

              #7
              Joopa joo, ratin ja viiksien irroitukset on turhaa työtä. Ratista lienee löytyy syvyys säätö, joten vedä ratti niin lähelle itseä kuin saat, jolloin mittaristo mahtuu tulemaan sieltä vasemmalta puolelta pois, kun samalla kääntää hieman rattia.

              Niin ja jos tosiaan on bägiratti niin ota akunkenkä irti n. 30min ennen mittariston irrotusta.

              EDIT: näin olen AINA purkanut E34:sta mittariston pois, oli sitten bägiratti tai ei
              Last edited by zener; 07-05-2009, 08:24.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by Playpig View Post
                En kyllä ymmärrä, että miten tuon vilkkuviiksen saa irti siitä. Nyt ois polttimot ostettu, mutta pitäis se mittaristo ensin saada käsille niin pääsis kattomaan onko ne lamput edes palaneet...
                No en kyllä itse saanu ilman ratin irroitusta mittaristoa irti. Suosiolla vaan bägistä piuha irti ja ratin mutteri pois. Pistää vaan muistiin ratin kohdan niin menee about oikeille booreille. Merkinkin voi tehdä vaikka puukon kärjellä. Ja kun reilusti aiemmin ottaa akun kengät irti niin ei ongelmia ole. Ja itse en muistaakseni ratin muoveihin koskenut.
                E39 ja E91

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2571
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  En muista kokeilinko aiemmilla bemuilla, mutta ainakin nykyisestä saa mittariston irti ilman ratin irroitusta. Riippunee ratista, tuossa on kolmipuolainen bagiton.

                  Kaikki lamput eivät voi palaa kerralla, mutta ed. omistaja ei välttämättä ole viitsinyt vaihtaa palaneita lamppuja. Enkä ihmettele, kytkimiin pitää juottaa sopivat diodin-tapaiset, manuaali-ilmastoinnillisessa paneelissa on vain yksi polttimo, mutta sitäkin v-mäisempi irroittaa, keskisuulakkeiden välissä oleva polttimo on ehkä kaikkein ikävin. Valo on kivaa, mutta kyllä siinä töitä joutui näkemään. Toisaalta, pimeään aikaan se on oikeasti myös turvallisuuskysymys.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Muppe
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 1866
                    • Östermyra

                    #10
                    Kaikista kolmesta miinastani lähtee mittaristo ilman ratin irroitusta, tosin yhdessäkään ei ole bägiä, mut kaikissa on erikokoiset ratit.
                    E61 530dA M-Sport
                    E39 520iA Touring

                    ex. E34 525iA
                    ex. E34 535iA
                    ex. E34 520i
                    ex. E34 520i
                    ex. E36 320i

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3196
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Bagiratin kanssa joutuu ottamaan joko ratin tai vilkkuviiksen irti. Itelle tuli yllätyksenä, että mittariston irrotuskin sytyttää airbagin valon.. no tietääpä senkin.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        Joopa joo, ratin ja viiksien irroitukset on turhaa työtä. Ratista lienee löytyy syvyys säätö, joten vedä ratti niin lähelle itseä kuin saat, jolloin mittaristo mahtuu tulemaan sieltä vasemmalta puolelta pois, kun samalla kääntää hieman rattia.

                        Niin ja jos tosiaan on bägiratti niin ota akunkenkä irti n. 30min ennen mittariston irrotusta.

                        EDIT: näin olen AINA purkanut E34:sta mittariston pois, oli sitten bägiratti tai ei

                        Originally posted by Morkai View Post
                        Bagiratin kanssa joutuu ottamaan joko ratin tai vilkkuviiksen irti. Itelle tuli yllätyksenä, että mittariston irrotuskin sytyttää airbagin valon.. no tietääpä senkin.
                        Mieluummin kyllä jättäisin ratin paikoilleen... Että mielellään jos nyt saisi hienot kuvainnolliset ohjeet sen vilkkuviiksen irrotukseen.

                        Mutta täytyy nyt koittaa ensin vänklätä sitä irti ilman kummankaan irroitusta jos onnistuisi. Ja tarkennukseksi vielä, että ratti on normaali 4-puolainen bägiratti.
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • 525 TD
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 281
                          • IISALMI

                          #13
                          laita ps-osoitteesi privalla , voin laittaa irtoviiksestä kuvaa josta näkee kiinnityksen

                          Comment

                          • okko
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2005
                            • 1770
                            • Honkajoki

                            #14
                            Eihän sen ratin irroittamiseen mee kun 4 minuuttia, sen jälkeen on kaikki helpompaa. Kukin tyylillään:think
                            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14578
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by okko View Post
                              Eihän sen ratin irroittamiseen mee kun 4 minuuttia, sen jälkeen on kaikki helpompaa. Kukin tyylillään:think
                              Säästää turhaa vaivaa ja sen 4minuuttia ku ei ota rattia irti.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X