Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 keula hyökkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #16
    Yleisin ongelma lienee väärät pyöränkulmat, nämä korostuu jos autoa madallettu tai alla jäykkärunkoiset matalaprofiiliset kumit.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Voisiko joku kertoa ne "oikeat" pyöränkulmat tuollaiselle jonku verran madalletulle e34:lle ? Aste - minuuttiarvot käy vallan hyvin.
      Jotenkin ne tuntuu olevan niin vaikea mistään löytää.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Radon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 463
        • Suomi-Finland

        #18
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Voisiko joku kertoa ne "oikeat" pyöränkulmat tuollaiselle jonku verran madalletulle e34:lle ? Aste - minuuttiarvot käy vallan hyvin.
        Jotenkin ne tuntuu olevan niin vaikea mistään löytää.
        Madallus ei itsessään vaikuta oikeisiin pyöränkulma arvoihin vaan se muuttaa käytössä olevia, yleisin ongelma lienee camberit takana koska niissä ei säätöjä ole vakiona ja madalluksella isoin vaikutus juuri niihin, toinen on auraus joka näissä muistaakseni voi mennä harituksen puolelle isossa madalluksessa.

        Mutta tosiaan ainoita oikeita arvoja ei edes ole olemassa koska asiassa niin monta muuttujaa mutta mitä jäykempi on rengas sitä pienemmät kulmat pitäisi olla jotta homma pelaisi kuten on tarkoitettu. Eli millaiset renkaat on auton alla helpottaisi oikeiden kulmien löytymistä kun täälläkin varmasti tietoa asiasta on melkoisesti.

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Rengaskoko itellä 235/45R17 Aurorat ympäriinsä. Vanteissa perus ET20 ja renkaat on lähes uudenveroisella pinnalla vielä.

          Pyöränkulmat tuosta on tuosta aikoinaan kolarikorjauksen jälkeen katsottu ja kaikki oli ainakin ohjearvojen sisällä. Mittaustodistus meni konttorille kun ei älynny kopioida sitä itselleen. Edessä aurausta ainakin viime säädöissä laitettu 2mm

          Pitäis kuitenkin tutkia tuo etupää montulla ja kattoa ettei apusimpukan hela tai jokin nivel ole mennyt huonoksi. Lotise ei kuitenkaan mistään.

          Lähinnä tuo ajettavuus on itsellä sellaista uraherkkyyden kaltaista. Tuntuu kuin keula tarttuisi matalienkin urien reunaan ja haluaa väkisin kiivetä jommalle kummalle laidalle sitä uraa. Sitten kun aikansa vänkää vastaan niin renkaan ote urasta hellittää ja sitten mennäänkin jo liiaksi toiseen suuntaan. Takapää ei tunnusta ohjailevan.

          Vois olettaa, että tuo johtuu puslien pehmeydestä tms. Reaktiotangot kuitenkin vaihdettu noin 40tkm sitten, joten ei pitäisi vielä niistäkään johtua. Aikoinaan huonoilla reaktiotangon puslilla ajettavuus oli kyllä vielä reilusti huonompi.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

            #20
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Rengaskoko itellä 235/45R17 Aurorat ympäriinsä. Vanteissa perus ET20 ja renkaat on lähes uudenveroisella pinnalla vielä.
            Itse en en mitenkään ammattilainen ole näissä alustaasioissa mutta joku saa korjata jos ihan metsään menee jutut, tuo kertomasi etu auraus kuulostaa ihan oikealta taakse vaikka milli lisää, jäykemmillä kumeilla riittänee vähän vähempikin auraus. Cambereissahan näissä ei säätöjä ole joten etupäästä joutuu vinguttelemaan ja takapäähän tekemään säädön, tollaselle kumille hyvä taka camber olisi varmaan jotain -1.50' luokkaa eteen sitten luokkaa -0.40', onko renkaat ennen kuluneet tasaisesti ja pelannut vetelyä aikaisemmilla renkailla?

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #21
              Renkaat on kulunu suhteellisen tasaisesti. Takana hitusen enemmän syö noita sisäkantteja, muttei mitenkään mahottomasti.

              Laskeskelin tuossa nopsasti, että tuo -1,50`ois tuollaset 20mm pyörän ala ja yläreunan väliltä mitattuna. On tuossa mulla reilusti enempi tuota camberia kuitenkin. Jännä homma vain sinällään, että mitä alempana(kuormattuna) tuo perä roikkuu (ja camber kasvaa) niin sitä parempi tuo mielestäni on ajaa.

              Ja ajettavuuteen on hieman hankala sanoa. Ei tuo varmaan ikinä mulla ollessaan oo paljoo tuon parempi ajettava ollut. Kyllä tuolla ajaa, ei sen puoleen.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Radon
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 463
                • Suomi-Finland

                #22
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Jännä homma vain sinällään, että mitä alempana(kuormattuna) tuo perä roikkuu (ja camber kasvaa) niin sitä parempi tuo mielestäni on ajaa.
                Tuossa vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä camber, suurimpana ehkä suurempi kuorma takarenkailla jolloin pyörä on leveämmältä tiessä kiinni jolloin paino jakautuu renkaalle tasaisemmin ja myös painojakauma muuttuu enemmän takapäähän päin.

                Ajettavuudella meinasin lähinnä että onko siinä tapahtunut ajanmyötä huononemista jolloin olisi voinut puslia jne. epäillä myös syyksi.

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  #23
                  Ajettavuudella meinasin lähinnä että onko siinä tapahtunut ajanmyötä huononemista jolloin olisi voinut puslia jne. epäillä myös syyksi.
                  Tuota on itse aina hieman hankala arvioida kun autolla ajaa jatkuvasti niin hiljalleen tapahtuvaa huononemista ei huomaa.

                  Epäilen kuitenkin että nuo ajettavuuden pienet puutteet ovat monen asian summia, koska mitään yksittäistä selitystä en ole vielä löytänyt. Nivelet, puslat, helat yms. kaikki jos pistäis uutta niin varmasti paranisi tuosta, mutta ei tällä hetkellä vielä mielenkiintoa lähteä niin suuriin remotteihin. Muutenkin tuo auto alkaa olla jo elinikänsä ehtoopuolella.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎