Paljonkos sitä litkua pitää sielä sisällä olla? Ja mahtaako se sitten pysyä sielä enää?
"Tonnikerho auki "
Siihen mun 318.sen viskoon se lisättiin sellasella pienellä lääkeruiskulla, olisikos se lisätty määrä ollut n.10 ml. Määrä tuntui olevan sopiva. Miksei se sielläpysyisi, siitä samasta reiästä se varmaan tehtaallakin sinne laitetaan .
Miksei se sielläpysyisi, siitä samasta reiästä se varmaan tehtaallakin sinne laitetaan .
Mutta siis sitä epäilin että pysyykö se sielä, kun se kerran on jo kerran päässyt tulemaan pois..? Vai tuleeko se litku ulos siksi, että se ei ole enää tarpeeksi kiinteää?
Mutta siis sitä epäilin että pysyykö se sielä, kun se kerran on jo kerran päässyt tulemaan pois..? Vai tuleeko se litku ulos siksi, että se ei ole enää tarpeeksi kiinteää?
No, sen kesti 15 vuotta päästä ulos, jos se nyt seuraavat 10 vuotta taas kestää niin on tehtävänsä tehnyt!
[QUOTE=535_M5]Mikäs sieltä viskosta mielestänne rikki sitten menee?
Yleisin vika lienee että sen limpun sisällä oleva silikooni-litku vähenee eikä enää riitä kytkimen jäykistämiseen.Vuosien varrella se pikkuhiljaa tulee ulos saumojen ja tiivisteiden välistä, senhän näkeekin kun limpun rivoitus on rasvainen ja pölyn tukkima. Minun edelliseen 318i bemariin työpaikkani remonttimies lisäsi sitä silikoonimassaa siitä täyttöreijästä sopivan määrän jonka jälkeen v.kytkin toimi kuin uusi.Mikäs siinä jos haluaa ostaa uuden viskon 100-250€ hintaan, mutta mulla korjaaminen maksoi ison kupin kahvia taukotiloissamme. Silikoni litkua kyllä myydään jossain paremmissa varaosaliikkeissä koska meidän firmassakin sitä on 4 litran kannullinen, sitä kun lisäillään raskaamman kaluston kytkimiin melko usein Ai missä se täyttöreikä sitten on? Siinä limpun etupuolella on sellainen suorakaiteen muotoinen lämmöstä muotoaan muuttava jousi joka oikeaan asentoon kierrettynä irtoaa ehjänä, sen alla on eräänlainen vettiilineula joka säätää silikoonin virtauksia viskon sisällä. Neula pois reiästään ja lääkeruiskulla lisää silikoonia sisään.
Helpolta hommalta näytti kun vieressä vahtasin.QUOTE]
Moi !
Saisiko hieman lisätietoa tuosta silikonilitkusta ? Tuotteen valmistaja ja tyyppi ?
Niin kun tulette lomilta niin kertokaapa mullekin mistä tuota silikonilitkua saa - siedettävänhintaisen määrän? 0,5 litraa = 40E, sillä täyttää yli 30 ja tarve on 20 - 50ml.
Käykö ihan saniteettisilikoni - nimi täsmää ja önniäisiltä suojattu...
Minä ostin "535_M5" vihjeen perusteella öljyä viskoon paikallisesta Scania korjaamosta. Hinta oli 80 euroa litra, laskutettiin 8 euroa (0.1 l) ja pullon pohjalla oli varmaan osa siitä. Sitä käytetään juuri samaan tarkoitukseen eli vanhempin Scanioiden visko on purettava ja voidaan täyttää uudelleen. Aine on todella paksua, mutta menee hitaasti siitä pienestä reiästä sisälle ja samalla ilma tulee ulos. Minä lämmittelin viskoa kuumailmapuhaltimella samaan aikaan, jolloin ilmakuplia tuli täyttöaukosta. Sain sinne menemään öljyä varmaan 10-15 ml ja visko tuntui paljon jäykemmältä (kylmänä !). Sen jälkeen lämmöt on ollut normaaliajossa hieman matalemmalla ja ruuhkassa ei nouse niin paljon kuin ennen. Mielestäni korjaus onnistui.
Pitää hiukan jatkaa tätä juttua. Eilen kävin hakemassa trailerin lainaa viikonlopun kisoja varten ja ajelin kärry tyhjänä kotia kohti. Lämmöt oli ihan ok, mutta perille päästyäni lämmöt lähtivät taas nousuun. Sain kuitenkin peruutettua yhdistelmän pihalle, mutta enpä taida uskaltaa ottaa autoani vetoautoksi reissuun. Pa**a homma, juuri kun olin kuvitellut ensimmäistä kunnon ajomatkaa BMW, traileri ja kilpa-auto. Näyttää siis siltä, että visko ei jäähdytä moottoria tarpeeksi auton ollessa paikallaan :-(
Pitää hiukan jatkaa tätä juttua. Eilen kävin hakemassa trailerin lainaa viikonlopun kisoja varten ja ajelin kärry tyhjänä kotia kohti. Lämmöt oli ihan ok, mutta perille päästyäni lämmöt lähtivät taas nousuun. Sain kuitenkin peruutettua yhdistelmän pihalle, mutta enpä taida uskaltaa ottaa autoani vetoautoksi reissuun. Pa**a homma, juuri kun olin kuvitellut ensimmäistä kunnon ajomatkaa BMW, traileri ja kilpa-auto. Näyttää siis siltä, että visko ei jäähdytä moottoria tarpeeksi auton ollessa paikallaan :-(
aloitappa nyt sillä että mittaa jollain infrapunamittarilla paljonko on konee ja syylärin lämpotila.
mulla kun on syylärin päässä ilmastoinnin lämpötunnistin joka naksahtaa 88 asteessa niin mittarin mukaan siinä pisteessä on jo reilusti yli normaali lämmön mutta ei kuitenkaan lähelläkään punaista. joten se normi viskokin voi toimia vasta noissa lämmöissä (kun syyläri on noin 90ast.)
ps. onhan sulla tuulitunneli paikalla ja puhaltaako visko kuumaa kunnolla?
ei herneitä mutta aiheuttaako osa joka maksaa n.100e näin helvetisti keskustelua miten pääsisi vielä edullisemmin... juostaan pitkin purkaamoita ostamassa käytettyjä sähköflektejä, lämpötila antureita jne.......
aloitappa nyt sillä että mittaa jollain infrapunamittarilla paljonko on konee ja syylärin lämpotila.
mulla kun on syylärin päässä ilmastoinnin lämpötunnistin joka naksahtaa 88 asteessa niin mittarin mukaan siinä pisteessä on jo reilusti yli normaali lämmön mutta ei kuitenkaan lähelläkään punaista. joten se normi viskokin voi toimia vasta noissa lämmöissä (kun syyläri on noin 90ast.)
ps. onhan sulla tuulitunneli paikalla ja puhaltaako visko kuumaa kunnolla?
Joo, täytyy mitata infrapunamittarilla, kunhan ehtii. Tuulitunnelia ei ole, eikä sitä mielestäni autooni kuulu (728 '85). Ainakaan ihan normaalilämpöisenä visko ei puhalla vielä kuumaa. Mikä on muuten se lämpötila, jolla viskon pitäisi napata kunnolla kiinni ?
Joo, täytyy mitata infrapunamittarilla, kunhan ehtii. Tuulitunnelia ei ole, eikä sitä mielestäni autooni kuulu (728 '85). Ainakaan ihan normaalilämpöisenä visko ei puhalla vielä kuumaa. Mikä on muuten se lämpötila, jolla viskon pitäisi napata kunnolla kiinni ?
ei herneitä mutta aiheuttaako osa joka maksaa n.100e näin helvetisti keskustelua miten pääsisi vielä edullisemmin... juostaan pitkin purkaamoita ostamassa käytettyjä sähköflektejä, lämpötila antureita jne.......
Keskusteluhan käsittelee paljon muutakin kun halvalla pääsyä: miten pystyy arvioimaan että vika on juuri viskossa (halutaan varmasti päästä ylikuumenemis-ongelmasta eroon vaihtamatta koko moottoria), mistä saa oikeanlaisen viskon mihinkin hintaan jne.. Ja kyllä varmaan useimmat ostaa mieluummin 80€ viskon kun 170€ viskon, monet jopa vaikka isi maksaisi sen. Toisaalta, jos vanhassa ei ole muuta vikaa kun että ne silikoonilitkut on karannu sieltä, miks se pitäs heittää menemään jos aineen lisääminen sinne on suht helppoa ja se toimii taas 10 vuotta sillä? Toiset harrastaa vain ajamista, toiset tykkää myös rakennella ja puuhastella auton parissa muutenkin.
Hyvä sähköflekti taas on monta kertaa parempi ratkaisu kun edes toimiva visko, joten tällöin kyseessä on jo auton parantelu eikä vain korjaus, joku voisi sitä jopa tuningiksikin kutsua. Usein tietysti "tuunatessa" on tapana tehdä muutakin autolle kun vaihtaa viskoflekti sähköiseen..
Selvensikö tämä asiaa vai postitetaanko kelallinen rautalankaa?
se hyvä viskossa on että se pitää koneen lämmöt tasaisesti oikeassa eikä heiluta niitä kuuman ja tosikuuman välillä kun sähkö puhallin kytkeytyy ja katkoo.
se bemun viskohan on tosiaan tosi tehokas joten se harvoin pyörii täysin jumissa ja pääsääntöisesti sen toimintaa ei edes kuule (kerran kuulin kovaa ajon jälkeen kun pysähdyin liikenne valoihin ja sitten kun siinä kaasutteli niin humisi)
BMW tehdas on valinnut viskon, joten sen täytyy olla sähköflektiä parempi! Edellä järkeenkäypä perustelu.
- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Mutta jos uusi visko maksaa sen 100e, en usko että saat sähköflektiä tarvikkeineen yhtään halvemmalla, puhumattakaan että sais koneeseen heti oikean asteisen anturin, niin että kone toimii sen lämpöisenä kun on tehtaalla suunniteltu...
Varsinkin jos koneeseen on jo uusittu termari ja vesipumppu.. miksi enää pihistellä viskosta jos lämmöt vieläkin nousee...
silikonin lisääminen voi olla ok vaihtoehto, sillä voi saada sen taas hetkeksi pelittämään, mutta kun otetaan huomioon miten usein oikeasti joku kyttää sitä lämpömittariaan... voi edullisesta kokeilusta tulla kallista.
Tarkoitin vain että onko se 100e kustannus niin iso että vielä kannattaa leikkiä?
Ei se visko nyt niin huono ole, onhan sellainen uusissakin autoissa vieläkin..
Jos se sähköllä toimiva olis parempi ratkaisu perus autoissa, olis baijerin insinööri sen sinne jo 70 luvulla laittanut.
Comment