Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34: sisätilanlämpöanturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tokatamm
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 40

    e34: sisätilanlämpöanturi

    Imusarjasta jarrutehostimelle menevässä alipaineletkussa on takaisiniskuventtiili alkupäässä. Niin sen rungosta lähtee pieni alipaineletku lämmityslaitteelle. Kyseinen pieni letku vuosi joten vaihdoin sen. tämän jälkeen auton sisätilassa olevat kaksi sisätilanlämpöanturia(kuskin ja apukuskin jalkatilassa) alkoivat suhisemaan. Mistä mahtaa johtua?

    Auto on 520i 24v -91
  • reinuk
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 636
    • Helsinki

    #2
    Eikös sen näin juuri pidä tehdäkkin. Tuo alipaine imee sisältä ilmaa sisätilanlämpötilantunnistimen läpi.
    Hubraum statt spoiler!

    Nyt: 530dA xDrive F11 -15

    Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

    Comment

    • tokatamm
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 40

      #3
      Mut se suhina on älyttömän kova eteenkin apukuskin pulella ja samalla pulella se venttiili puhaltaa sitä ilmaa eikä vedä.

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        No sittenhän se letku vuotaa sisäpuolella, tai on irti, tai se alipaineläppä on rikki tms.

        Kone käyntiin ja konttaamaan sinne jalkatilaan. Kuuntele ja kokeile, tutki mistä se suhina (eli alipainevuoto) tulee. Se vuoto nimittäin vaikuttaa moottorin käyntiin (koko kierrosalueella, mutta varsinkin tyhjäkäyntiin).

        Ne lämppärin säätimet ohjaavat "alipainereleitä", muutoin normaaleja releitä (eli ohjataan sähköisesti), mutta kun ne "vetävät" (eli kytketty päälle), ne päästävät läpi alipainetta virran sijaan. Alipainereleillä ohjataan
        alipaineläppiä, sellaisia sylinterinmallisia purkkeja, joissa toisessa päässä alipaine sisääntulo ja toisessa päässä veto/työntötanko.

        Joku letkuista on nyt irti, joko läpiviennin kohdalta (mistä se alipaineletku tulee sisätiloihin), tai sitten jokin letku alipainereleelle/releeltä, tai letku alipaineläppään, tai itse alipaineläppä.

        t: Timo

        Comment

        • tokatamm
          Bimmer Rookie
          • Nov 2003
          • 40

          #5
          kiitoksia vastauksista

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Takaiskun luota vuoti letku, joka tuli uusittua. Nyt kuuluu tyhjäkäynnillä sisällä melkoinen suhina nimenomaan apparin puolelta. Tuleeko suhinan kuulua näin kovaa?

            Dieselissähän alipainepumppu imee kaikki epäpuhtaudet moottorin sisälle, vai onko tuossa jonkinlainen ilmanpuhdistaja?
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4328
              • Turku

              #7
              Originally posted by Lakeson
              Takaiskun luota vuoti letku, joka tuli uusittua. Nyt kuuluu tyhjäkäynnillä sisällä melkoinen suhina nimenomaan apparin puolelta. Tuleeko suhinan kuulua näin kovaa?

              Dieselissähän alipainepumppu imee kaikki epäpuhtaudet moottorin sisälle, vai onko tuossa jonkinlainen ilmanpuhdistaja?
              En muista tarkalleen, millainen konstruktio tuo lämpöanturi on, mutta se on helposti purettavissa. Voihan se anturi olla pelkästään pölyyntynyt tai jotain ja vaatisi putsausta?!
              Apparin puolella anturi on siellä hansikaslokeron takana yläoikealla. Hanskalokero vaan pois ja sitten ihmettelemään.

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4328
                • Turku

                #8
                Originally posted by tokatamm
                Imusarjasta jarrutehostimelle menevässä alipaineletkussa on takaisiniskuventtiili alkupäässä. Niin sen rungosta lähtee pieni alipaineletku lämmityslaitteelle. Kyseinen pieni letku vuosi joten vaihdoin sen. tämän jälkeen auton sisätilassa olevat kaksi sisätilanlämpöanturia(kuskin ja apukuskin jalkatilassa) alkoivat suhisemaan. Mistä mahtaa johtua?

                Auto on 520i 24v -91
                Uusin itsekin äsken sen noin 4cm letkunpätkän ja johan alkoi suhisemaan. :/
                No, eiköhän siihen totu, mutta toisaalta tuntuu aikamoiselta ääneltä, jos se on noin suunniteltu.

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Ainakaan meikäläisen korva ei tottunut moiseen suhinaan, pakko oli tulpata. Kun jaksais tutkia millanen systeemi tossa on, tuskin alunperin äännellyt tuohon malliin. Lämppäri toimii kuitenkin ok.
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • tokatamm
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2003
                    • 40

                    #10
                    Itse ratkaisin ongelman siten, että tulppasin koko letkun. Ja lakkas suhisemasta ja ei saa kone sitä kautta raakaa ilmaa. Ja lämppärikin toimii ihan normaalisti.

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      #11
                      Originally posted by tokatamm
                      Itse ratkaisin ongelman siten, että tulppasin koko letkun. Ja lakkas suhisemasta ja ei saa kone sitä kautta raakaa ilmaa. Ja lämppärikin toimii ihan normaalisti.
                      säätää siis automaattisesti lämpötilan edelleen?
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • samu
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2003
                        • 58

                        #12
                        suhina

                        Mulla oli e32 735 joku kuristin siinä letkun välissä. vaihdoin sen suoraan letkuun ja suhina alkoi...joten kuristin takaisin ja hyvin pelaa ilman suhinoita
                        V12 rules

                        Comment

                        • zewiz
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 62
                          • vantaa

                          #13
                          Kertokaa tyhmälle et mikä tarkotus noilla antureilla on? Ilmeisesti säätelee ohjaamon lämpötilaa niiden avulla eli ohjaako vesiventtiileitä vai mitä? Ku tossa omassa ei oo minkäänlaista ilmastointii.
                          Eilen kun purin vähän sisustaa ja huomasin samal ton kuskin puolen anturin, josta oli letku irti. Alko kone vetää vähän tasasemmin ku laitoin kiinni. Pitäs viel kurkkii molemmat letkut läpi ettei oo halkeemii.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by zewiz
                            Kertokaa tyhmälle et mikä tarkotus noilla antureilla on? Ilmeisesti säätelee ohjaamon lämpötilaa niiden avulla eli ohjaako vesiventtiileitä vai mitä?
                            Kutakuinkin näin.
                            Se on elektronisesti ohjattu vasemmalle ja oikealle puolelle erikseen. Lisäksi järjestelmään kuuluu ulkoilman lämpöä mittaava anturi, sekä lämmönvaihtimelle anturit sekä vasemmalle että oikealle.

                            Comment

                            • zewiz
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 62
                              • vantaa

                              #15
                              Jepjep..kiitos tiedosta. Vaihtelin noit alipaine letkui ku melkee kaikki oli halki tai irti ja nyt suhisee mukavasti. Täytyy kehitellä jotai.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎