Mors.
Elikä pari päivää taaksepäin huomasin n. 3km matkan ajettuani kotipihaan tullessani, että BMW520i:ni lämmöt olivat kohonneet sille viimeiselle pykälälle ennen punarajaa. Yleensä moottorin lämmöt ovat pysyneet kiltisti n. puolessa välissä mittaria tai vähän alle, joten tiesin että jotain oli vialla.
Jäähdyttimen nesteet tarkistettuani huomasin ettei sitä ollut enää paljonkaan jäljellä ja lisäsin säiliöön jonkinverran lisää. Pari tuntia tämän jälkeen ajattelin käyttää autoa pienellä lenkillä katsoakseni, että vieläkö lämmöt nousee vai korjaantuiko ongelma, mutta noin kilometrin ajettuani, huomasin että stop -merkin jälkeisen kiihdytyksen jälkeen alkoi lämmöt lämmöt taas kivuta kohti vaarallisen korkeita lukemia.
Juuri ennen kuin viisari hipaisi punarajaa löysin kohdan johon sain pysäytettyä autoni ja siinä vaiheessa tajusin että ongelma on jossain muualla kuin nesteen määrässä. Aikansa autoa jäähdyteltyäni ajoin sen takaisin kotipihaani sellaisissa 200 metrin pätkissä, koska muutoin lämmöt olisivat kerenneet saavuttaa tuon kriittisen rajan (ja itseasiassa tälläkin hetkellä toivon sormet ristissä että kansi on vielä kunnossa).
Kutsuin sitten tuttavani, joka tietää autoista paljon enemmän kuin minä, katsomaan tilannetta ja ainakin sellainen seikka selvisi, että säiliössä johon jäähdyttimen nestettä lisätään, kehittyy aivan hillitön paine auton käydessä, eli neste ei vissiinkään pääse kiertämään koska se jää vaan säiliöön purskahtelemaan.
Voisiko vika siis olla vaikkapa tukkiutuneessa termarissa vai viittaisiko nämä ongelmat johonkin muuhun vaivaan, kuten vaikkapa viskokytkimeen (jonka tarkoituksesta minulla ei ole hajuakaan) tai johonkin ongelmaan letkuissa tai jossakin? Tuttavani myös ehdotti, että ainakin sen voisi testata onko vika termostaatissa, ottamalla termostaatin kokonaan pois, koska kesällä se on jopa jokseenkin turha kapistus ja on enimmäkseen hyödyksi talvisin, kannattaisiko tätä kokeilla?
Ja tosiaan tietenkin jäähdyttimen nesteen painesäiliössä on painetta, mutta kokeilimme sitä korkki auki ja se vaan puski nestettä ulos parhaiten selitettynä "pumpaten".
Elikä pari päivää taaksepäin huomasin n. 3km matkan ajettuani kotipihaan tullessani, että BMW520i:ni lämmöt olivat kohonneet sille viimeiselle pykälälle ennen punarajaa. Yleensä moottorin lämmöt ovat pysyneet kiltisti n. puolessa välissä mittaria tai vähän alle, joten tiesin että jotain oli vialla.
Jäähdyttimen nesteet tarkistettuani huomasin ettei sitä ollut enää paljonkaan jäljellä ja lisäsin säiliöön jonkinverran lisää. Pari tuntia tämän jälkeen ajattelin käyttää autoa pienellä lenkillä katsoakseni, että vieläkö lämmöt nousee vai korjaantuiko ongelma, mutta noin kilometrin ajettuani, huomasin että stop -merkin jälkeisen kiihdytyksen jälkeen alkoi lämmöt lämmöt taas kivuta kohti vaarallisen korkeita lukemia.
Juuri ennen kuin viisari hipaisi punarajaa löysin kohdan johon sain pysäytettyä autoni ja siinä vaiheessa tajusin että ongelma on jossain muualla kuin nesteen määrässä. Aikansa autoa jäähdyteltyäni ajoin sen takaisin kotipihaani sellaisissa 200 metrin pätkissä, koska muutoin lämmöt olisivat kerenneet saavuttaa tuon kriittisen rajan (ja itseasiassa tälläkin hetkellä toivon sormet ristissä että kansi on vielä kunnossa).
Kutsuin sitten tuttavani, joka tietää autoista paljon enemmän kuin minä, katsomaan tilannetta ja ainakin sellainen seikka selvisi, että säiliössä johon jäähdyttimen nestettä lisätään, kehittyy aivan hillitön paine auton käydessä, eli neste ei vissiinkään pääse kiertämään koska se jää vaan säiliöön purskahtelemaan.
Voisiko vika siis olla vaikkapa tukkiutuneessa termarissa vai viittaisiko nämä ongelmat johonkin muuhun vaivaan, kuten vaikkapa viskokytkimeen (jonka tarkoituksesta minulla ei ole hajuakaan) tai johonkin ongelmaan letkuissa tai jossakin? Tuttavani myös ehdotti, että ainakin sen voisi testata onko vika termostaatissa, ottamalla termostaatin kokonaan pois, koska kesällä se on jopa jokseenkin turha kapistus ja on enimmäkseen hyödyksi talvisin, kannattaisiko tätä kokeilla?
Ja tosiaan tietenkin jäähdyttimen nesteen painesäiliössä on painetta, mutta kokeilimme sitä korkki auki ja se vaan puski nestettä ulos parhaiten selitettynä "pumpaten".
Comment