Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ja lämmöt punarajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noted
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 12
    • Fin

    E34 ja lämmöt punarajalla

    Mors.

    Elikä pari päivää taaksepäin huomasin n. 3km matkan ajettuani kotipihaan tullessani, että BMW520i:ni lämmöt olivat kohonneet sille viimeiselle pykälälle ennen punarajaa. Yleensä moottorin lämmöt ovat pysyneet kiltisti n. puolessa välissä mittaria tai vähän alle, joten tiesin että jotain oli vialla.

    Jäähdyttimen nesteet tarkistettuani huomasin ettei sitä ollut enää paljonkaan jäljellä ja lisäsin säiliöön jonkinverran lisää. Pari tuntia tämän jälkeen ajattelin käyttää autoa pienellä lenkillä katsoakseni, että vieläkö lämmöt nousee vai korjaantuiko ongelma, mutta noin kilometrin ajettuani, huomasin että stop -merkin jälkeisen kiihdytyksen jälkeen alkoi lämmöt lämmöt taas kivuta kohti vaarallisen korkeita lukemia.

    Juuri ennen kuin viisari hipaisi punarajaa löysin kohdan johon sain pysäytettyä autoni ja siinä vaiheessa tajusin että ongelma on jossain muualla kuin nesteen määrässä. Aikansa autoa jäähdyteltyäni ajoin sen takaisin kotipihaani sellaisissa 200 metrin pätkissä, koska muutoin lämmöt olisivat kerenneet saavuttaa tuon kriittisen rajan (ja itseasiassa tälläkin hetkellä toivon sormet ristissä että kansi on vielä kunnossa).

    Kutsuin sitten tuttavani, joka tietää autoista paljon enemmän kuin minä, katsomaan tilannetta ja ainakin sellainen seikka selvisi, että säiliössä johon jäähdyttimen nestettä lisätään, kehittyy aivan hillitön paine auton käydessä, eli neste ei vissiinkään pääse kiertämään koska se jää vaan säiliöön purskahtelemaan.

    Voisiko vika siis olla vaikkapa tukkiutuneessa termarissa vai viittaisiko nämä ongelmat johonkin muuhun vaivaan, kuten vaikkapa viskokytkimeen (jonka tarkoituksesta minulla ei ole hajuakaan) tai johonkin ongelmaan letkuissa tai jossakin? Tuttavani myös ehdotti, että ainakin sen voisi testata onko vika termostaatissa, ottamalla termostaatin kokonaan pois, koska kesällä se on jopa jokseenkin turha kapistus ja on enimmäkseen hyödyksi talvisin, kannattaisiko tätä kokeilla?

    Ja tosiaan tietenkin jäähdyttimen nesteen painesäiliössä on painetta, mutta kokeilimme sitä korkki auki ja se vaan puski nestettä ulos parhaiten selitettynä "pumpaten".
    Last edited by Noted; 11-07-2009, 20:25.
  • Noted
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 12
    • Fin

    #2
    Lisään vielä tämän, että tuttavani sanoi että tuo liikapaine varsinkin järjestelmän auki ollessa viittaa jo enemmänkin kannentiiviste- tai kansivikaan? Onko näin?

    Pakko kyllä ihan rehellisesti sanoa, etten jokaisella ajoreissullani tuota lämpötilaa ole tarkkaillut ja toisinsanoin huomasin sen ensimmäistä kertaa eilen, joten ei kai se täysi mahdottomuus olisi että lämpö olisi käynyt punaisella jo ennenkuin huomasin koko lämpötilan nousua ollenkaan, jolloin kansivika voisikin olla hyvin mahdollinen..

    Kysytään nyt vielä, että jos nyt ruvetaan käymään mahdollisia vikoja läpi, niin mistä ja miten rutiköyhän työttömän ihmisen jolla on todella huono perustieto autoista, olisi paras alkaa etsimään ongelmaa?

    Comment

    • Muppe
      BTCF Member
      • May 2006
      • 1866
      • Östermyra

      #3
      Haulla löytyy kaiken näköistä -> http://www.btcf.fi/forum/search.php?searchid=4489839

      Voipi olla kansi porsinut, tai sitten ei. Kannattaa tutkia halvemmat mahdolliset vian aiheuttajat. Esim. ilmaus, visko, vesipumppu, syyläri ym ym..
      E61 530dA M-Sport
      E39 520iA Touring

      ex. E34 525iA
      ex. E34 535iA
      ex. E34 520i
      ex. E34 520i
      ex. E36 320i

      Comment

      • M20TIC
        BTCF Member
        • Feb 2009
        • 93
        • Kempele..

        #4
        Originally posted by Moppe77 View Post
        Haulla löytyy kaiken näköistä -> http://www.btcf.fi/forum/search.php?searchid=4489839

        Voipi olla kansi porsinut, tai sitten ei. Kannattaa tutkia halvemmat mahdolliset vian aiheuttajat. Esim. ilmaus, visko, vesipumppu, syyläri ym ym..
        Itsellä oli 320:ssä just samanlaisia oireita. Tuli heräteltyä toiveita ja käytyä juurikin kaikki nuo osat läpi.. Kansipahvin vaihdolla korjaantui.

        Eihän tuo montaa kymppiä kansipahvi ja pultit maksa ja pahvin vaihtaa 2 tunnissa
        BMW E30

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎