e34 540i pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbopuusti
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 826
    • Helsinki

    e34 540i pätkii

    Hyvinhän se hetken toimikin uusin ostos. Eli kertokaapas mikä mahtaisi olla vialla -93 540iA rottelossa. (niin ja käytin hakua, muttei ainakaan suoraan ollut apua joten pistetään uusi topic...)

    Seuraavaa olen huomannut:

    Käynnistettäessä kylmänä kone pätkii ja käy vajailla pytyillä (yks pytty pois pelistä). Hetken ajon jälkeen yleensä toimii ok KUNNES sammutat ja käynnistät uudestaan. Eli siis uudelleen käynnistettäessä lämpösenä alkaa taas sama vapina, joka ei lopu ennenkuin kone on jäähtynyt. Tulpat vaihdettu ja tulpan-->puolan väliset kumitutit. Ei vaikutusta. Ei pölläytä sinistä eikä mitään.

    Eli sillon tällön käy ihan nätisti, mutta suurimman osan aikaa röpöttää. Puola? Onko kellään ylimäärästä puolaa millä voisi tuota koittaa? Ja käy myös 6-syl puolat tuohon kasiin.

    ps. niin ja öljyä vuotaa venakopan tiivisteistä hieman, mutta putsattu ja tulpat ynnä kumi tutit vaihdettu jonka jälkeen vieläkin röpöttää...?
    Last edited by turbopuusti; 17-07-2009, 04:05.
    e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz
  • Janne69
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 41
    • Satakunta

    #2
    Lambda/lambdat?
    - e39 540i 6v. manual farkku -97

    Comment

    • bavaria:39
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 323
      • Kotka

      #3
      Vetääkö hyvin yläkierroksilla? Jos puutuu ylhäällä ja käy nykimään, voi syynä olla puutteelliset bensanpaineet. Paineensäädin tai pumpun takaisku vuotaa.

      Comment

      • _ARSKA_
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 157
        • valkeakeoski

        #4
        m50 teki ainakin kun venttiilikoppa vuoti sinne tulpan ja puolan koloon niin että kun otti puolan pois niin ei välillä näkynyt koko tulppaa...ja kun vaihto sen tiivisteen niin johan rupes toimimaan.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4650
          • Tampere

          #5
          Originally posted by bavaria:39 View Post
          Vetääkö hyvin yläkierroksilla?
          katit tukossa? separaattori hajalla?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • turbopuusti
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 826
            • Helsinki

            #6
            Vetää kyllä hienosti kun antaa hanaa eikä puudu yläkierroksilla, sillon ei myöskään täristä. Nyt hieman enempi ajanut ja tosiaan kun saa puol lämpöseks niin hetken toimii ihan moitteetta. Jos paikallaan polkee niin alkaa taas röpöttää Kylmänä aina röpöttää ja kunnolla lömpösenä. Eli siis "puol lämpösenä" ei aina röpötä. Mikähän tuota vaivaa?

            Koitan tossa ottaa videota asiasta on ehkä vaikea selittää.
            Last edited by turbopuusti; 18-07-2009, 23:45.
            e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #7
              Tyhjäkäynnillä röpöttämiseen suattaapi olla syynä myös imuvuodot. Haitariputki, imusarjan tiivisteet, imusarjan takaseinässä oleva huohotinventtiili ensimmäiset tutkimiskohteet.
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • turbopuusti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 826
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Jonsku View Post
                Tyhjäkäynnillä röpöttämiseen suattaapi olla syynä myös imuvuodot. Haitariputki, imusarjan tiivisteet, imusarjan takaseinässä oleva huohotinventtiili ensimmäiset tutkimiskohteet.

                kiitos vastauksesta. käy tosiaan koko aika vajaasti kun sille päälle sattuu. eikai imuvuoto sitä tee että välillä käy hyvin ja taas rupee röpöttää? Ja kokeilin tuossa että jos ottaa yhen puolan irti niin käy todella selvästi vajaalla sylinterillä. Puola takas kiinni niin yks pytty selvästi yrittää sytyttää kun ei ravista niin paljon kun kokonaan olis pytty pois pelistä. Anteeksi kirjoitusasu on muutama kalja selässä jo tässä vaiheessa iltaa...
                e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2569
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Puola saattaa mennä myös osittain, eli päästää läpi heikkoa virtaa joka riittää sytyttämään laihan seoksen, mutta sitten esim. pienillä kierroksilla kaasuttaen alkaa röpöttämään. Oma on suora kutonen, mutta sitä rikkinäistä puolaa joutui hakemaan oikeasti pitkään, kunnes sitten aloin vain testaamaan. Pienen pieni ero joutokäynnissä lämpöisenä. Kehotan aloittamaan kummaltakin puolelta, lähimpänä tulipeltiä = kuumin paikka.

                  Toinen on juuri edellämainittu lambda. Kone kylmänä, lambda pois pelistä, lämpöisenä se taas ei anna signaalia?

                  Moottorin lämpötila-anturi; jos se alkaa hajoamaan niin ohjausjärjestelmä ei saa signaalia, käynnistyvyys huonoa ajolämpöisenä ja bensa haisee kun rikastus on päällä.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • turbopuusti
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 826
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Puola saattaa mennä myös osittain, eli päästää läpi heikkoa virtaa joka riittää sytyttämään laihan seoksen, mutta sitten esim. pienillä kierroksilla kaasuttaen alkaa röpöttämään. Oma on suora kutonen, mutta sitä rikkinäistä puolaa joutui hakemaan oikeasti pitkään, kunnes sitten aloin vain testaamaan. Pienen pieni ero joutokäynnissä lämpöisenä. Kehotan aloittamaan kummaltakin puolelta, lähimpänä tulipeltiä = kuumin paikka.

                    Toinen on juuri edellämainittu lambda. Kone kylmänä, lambda pois pelistä, lämpöisenä se taas ei anna signaalia?

                    Moottorin lämpötila-anturi; jos se alkaa hajoamaan niin ohjausjärjestelmä ei saa signaalia, käynnistyvyys huonoa ajolämpöisenä ja bensa haisee kun rikastus on päällä.
                    Lähtee hyvin käyntiin, bensa ei haise, vapisee vaan. Tosiaan toi puolahomma täytyy ilmeisesti ensimmäisenä koittaa.

                    Oiskohan kellään lahden seudulla ehjiä puolia niin pääsis koittamaan?
                    e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                    Comment

                    • turbopuusti
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 826
                      • Helsinki

                      #11
                      Lisää ongelmasta:

                      -Liikkeelle lähdettäessä ravistaa ja ei vastaa kaasuun kun hetken päästä nykäisten (ainoastaan liikkeellelähdössä kylmänä).
                      -Puolilämpimänä toimii jotenkuten ok, mutta esim liikennevaloissa auto täristää hieman.
                      -Kiihdytettäessä reippaammin kuuluu konehuoneesta melko vaimeaa säksätystä kierroksilla 1500-2500 (liittyyköhän vaan siihen että ei vaan sytytä vai onkohan venakoneistossa jotain...)
                      -Paikallaan kierroksia kun antaa ravistaa eninten 1500-2500
                      -Lämpösenä taas ravistus tuntuisi kasvavan
                      -Tehot on kyllä tallessa että kulkuja piisaa
                      -Ei savuta

                      Vika tuli vähitellen päälle. Tulpat ja puolat oon kattonut eikä vaikutusta. Puristukset tsekkasin siltä puolelta mikä tuntuu käyvän oudosti eli apparin puoli. Takaa eteenpäin puristukset oli 8,10,10,10.

                      Mikähän anturi esim. vois tehdä tuollasen? Tekeekö imusarjan tiivisteet tuollasta oiretta vuotaessaan? Suuttimet? Tuntus olevan yksi sylinteri mikä temppuilee. Mitenkäs tuota lähtis selvittämään ettei pura turhaan autoa?
                      e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #12
                        Originally posted by turbopuusti View Post
                        Lisää ongelmasta:

                        -Liikkeelle lähdettäessä ravistaa ja ei vastaa kaasuun kun hetken päästä nykäisten (ainoastaan liikkeellelähdössä kylmänä).
                        -Puolilämpimänä toimii jotenkuten ok, mutta esim liikennevaloissa auto täristää hieman.
                        -Kiihdytettäessä reippaammin kuuluu konehuoneesta melko vaimeaa säksätystä kierroksilla 1500-2500 (liittyyköhän vaan siihen että ei vaan sytytä vai onkohan venakoneistossa jotain...)
                        -Paikallaan kierroksia kun antaa ravistaa eninten 1500-2500
                        -Lämpösenä taas ravistus tuntuisi kasvavan
                        -Tehot on kyllä tallessa että kulkuja piisaa
                        -Ei savuta

                        Vika tuli vähitellen päälle. Tulpat ja puolat oon kattonut eikä vaikutusta. Puristukset tsekkasin siltä puolelta mikä tuntuu käyvän oudosti eli apparin puoli. Takaa eteenpäin puristukset oli 8,10,10,10.

                        Mikähän anturi esim. vois tehdä tuollasen? Tekeekö imusarjan tiivisteet tuollasta oiretta vuotaessaan? Suuttimet? Tuntus olevan yksi sylinteri mikä temppuilee. Mitenkäs tuota lähtis selvittämään ettei pura turhaan autoa?
                        -Liikkeelle lähdettäessä ravistaa ja ei vastaa kaasuun kun hetken päästä nykäisten (ainoastaan liikkeellelähdössä kylmänä).

                        Tuo kuulostaa enempi laatikkoongelmalta.

                        Muuten ehkä kuulostaisi puola/tulppa ongelmalta, onko vikakoodit luettu?

                        Comment

                        • Harzzza
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 218
                          • Tampere

                          #13
                          Periaatteessa ECUstakin voi yhen pytyn ohjaus kakistella, silleen ettei anna käskyä puolalle tai suuttimelle. Bosch autosähkökorjaamolla oli tällänenkin joskus tullut kuulemma vastaan, että suutinpääte oli kypsähtänyt.

                          Mistäs senkin tietää ettei oo mekaaninen suutinvika ? Työläs testattava kyllä. Ensin kannattaa varmistua esim oskilloskoopilla että sähköpuolella ohjaukset on kunnossa.
                          Jos joka puola ja suutin näyttää tasaista pätkimätöntä signaalia sillon vois epäillä vahvasti suutinvikaa.

                          Sit yks vaihtoehto on tosiaan se separaattorin kalvo, voihan sekin hajota niin että välillä vuotaa, välillä ei. Säksättävä äänikin ehkä vois johtua siitä, yleensähän se ulisee...

                          Tommoset viat työllistää kyllä, mut eipä ne varmistu ennenkun poissulkee vaihtoehtoja.

                          Comment

                          • turbopuusti
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 826
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Radon View Post
                            -Liikkeelle lähdettäessä ravistaa ja ei vastaa kaasuun kun hetken päästä nykäisten (ainoastaan liikkeellelähdössä kylmänä).

                            Tuo kuulostaa enempi laatikkoongelmalta.

                            Muuten ehkä kuulostaisi puola/tulppa ongelmalta, onko vikakoodit luettu?
                            Vikakoodit luettu, ei vikakoodeja.
                            e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                            Comment

                            • iso t
                              Newbiemmer
                              • Aug 2005
                              • 26
                              • oulainen

                              #15
                              Mulla myös sama vika päällä ja autokin sama ja myös -93. Onkos löytynyt vikaan selvyyttä?

                              Comment

                              Working...
                              X