Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 535 ei starttaa, kaasu vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zippaaja
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 1140
    • Pieksämäki

    e34 535 ei starttaa, kaasu vinkuu

    Eli kyseessä e34 535 vm. 1990

    Ongelma on sellainen, että aamulla olin lähdössä harjoituksiin. Käännän avaimesta, mutta mitään ei tapahdu. Virtaa akussa näyttäisi olevan, mutta startti ei jaksa pyörähtää. Pari kertaa yritettyä startti pyörähtää ja auto hörähtää tulille. Ajan tyytyväisenä harjoituksiin.

    Pääsen harjoituksista ja sama ongelma. Noh mutta nyt auto ei enään suostu starttaamaan vaikka kuinka avaintä kääntää. Katsoin sulakkeet penkin alta ja konepellin alta, mutta mitään ei ollut palanut. Releiden toimivuutta en tiedä, kuinka testaisin. Vähän aikaa starttaillessa alkoi menemään hermo. Painoin hieman kaasupoljinta ja jumalaton vinkuminen alkoi kuulumaan pellin alta. Eli painaessa kaasua kuuluu vinkumista konehuoneesta ja auto ei edes lupaa pyöräyttää starttia.

    Virtaa on, startti ei pyörähdä, poljinta painaessa vinkuu. Auto ei siis halua käynnistyä. Työntämällä en ole vielä yrittänyt.


    EDIT: Työntämällä käyntiin, käynti huonoa, mutta parani ja ajamalla pihaan. Pihalla starttailessa ei mitään ongelmia ja käynti hyvää. Mitähän sieltä on vituillaan tai leviämässä? Virta-avain II asennossa ja painat pedaalia niin vinkuu. Onko tämä nyt joku elektroninen kaasuläppä mikä vinkuu kuolemaansa?



    Ehdotuksia?
    Last edited by Zippaaja; 30-08-2009, 17:24.
    Kovvoo hommoo
  • SavonMies
    Newbiemmer
    • Mar 2013
    • 1
    • Savonlinna

    #2
    löytykö vika?itellä samaa onkelmaa
    Last edited by SavonMies; 10-05-2013, 20:45.

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Jos autossa on sähköinen kaasuläppä, niin sehän siellä vinkuu kaasua painellessa virrat 2 - asennossa, normaalia.

      Jos startti ei pyöritä niin ensin varmaan kannattaa tarkastella starttimoottorin virtaliittimet. Hapettumaa/löysällä?
      Startti löytyy imusarjan alapuolelta moottorin takaosasta, eli melkolailla lähellä tulipeltiä, vähän hankalasti käsillä...
      Onko moottorin maadoitus kunnollinen, eli yleismittarilla moottorista maata (esim. iskaritolpan mutteri...) vasten mittaus tasavirta-alueella kun yrittää käyntiin.
      Jos tämä tuottaa merkittävän jännite-eron, ei moottori maadoitu kunnolla koriin. Näitäkin toisinaan voi sattua, kun aika vanhoista rupeaa jo olemaan kyse....
      Maadoitusongelmaa kannattaa lähteä ratkomaan irroittamalla moottorin oikeaan tukitassuun kiinnittyvän maadoituskaapelin irroitus ja puhdistus/kontaktipintojen hionta.

      Tietysti starttimoottori voi olla viallinen myös.
      Last edited by Klasu-; 11-05-2013, 06:15.

      Comment

      • Znrdy
        Newbiemmer
        • Oct 2013
        • 7
        • Uusikaupunki, Finland

        #4
        vuotta vanhempi 535iA

        Jooh eli mulla ilmenee vähän samankaltaista ongelmaa:
        Käynnistäessä kuuluu vaan nakutusta, mut apuvirralla startti pyörähtää ja auto lähtee käyntiin ihan normaalisti. Käynnistyksen jälkeen moottori käy epätasaisesti ja kierrokset huitelee siellä 1500 kieppeillä ja ajaessa vaikuttaa väsyneeltä ja voimattomalta. Vika ilmeni ensimmäisen kerran kun ajoin 60km/h ja kun kiihdytin 80:neen niin alkoi voimat ehtyä... pysäytin lähimmälle bensa-asemalle ja sammutin moottorin vain huomatakseni ettei se lähtenytkään enään käyntiin vaan alkoi nakuttamaan.
        Noin viikkoa ennen noita käynnistys- ja käyntiongelmia tuulilasinpyyhkijät lakkasivat toimimasta ja mittaristo toimimaan vain sillointällöin.

        Voisiko kyseessä olla vain huono akku ja/tai huono maadoitus? Vai onko edessä suuremman hintaluokan remontti?

        Comment

        • waudeville
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 2089
          • Nokia

          #5
          Uutta akkua!!
          e34 540ia -94 Batmobile
          candy-king

          ex: e32 735i -89
          e34 525i -89

          Comment

          • bavaria:39
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 323
            • Kotka

            #6
            Tarkista pääsulake akun vierestä. Aika usein murtunut osittain poikki, eikä tällöin virta kulje läpi.

            Comment

            • Znrdy
              Newbiemmer
              • Oct 2013
              • 7
              • Uusikaupunki, Finland

              #7
              Originally posted by bavaria:39 View Post
              Tarkista pääsulake akun vierestä. Aika usein murtunut osittain poikki, eikä tällöin virta kulje läpi.
              Tarkistin pääsulakkeen ja näyttäisi olevan ihan ehjä :/ Seuraavaksi kai kokeilen uutta akkua, vaikka sen akunkin pitäisi olla ihan ok ainakin sen vihreän merkin mukaan...

              Comment

              • waudeville
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 2089
                • Nokia

                #8
                Tarkasta ihan ottamalla käteen se sulake. On usein sieltä mutterin alta hajonnut niin,ettei sitä kunnolla huomaa.
                e34 540ia -94 Batmobile
                candy-king

                ex: e32 735i -89
                e34 525i -89

                Comment

                • Znrdy
                  Newbiemmer
                  • Oct 2013
                  • 7
                  • Uusikaupunki, Finland

                  #9
                  Ehjä oli... toivoin jo että olisi ollut rikki :/

                  Ennenkuin ostan uutta akkua nii tarkistan vielä kaverin ehdotuksesta laturin kunnon...

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Kyllä nyt kuulostaa siltä, että kannattaa yrittää suorittaa joitakin mittauksia/testejä, ennenkun lähtee summamutikassa ostamaan osia akusta laturiin ja starttiin ym.

                    Vian saa korjatuksi kummallakin tavalla, parhaassa tapauksessa korjaus maksaa samanverran rahaa, ja ei yhtään aikaa vian diagnosointiin, tai saa uusia puoli autoa, ja rahaa sulaa....

                    1) Mittaa akkujännite, akun navoilta. Mittaa se moottori sammutettuna, ja virrat pois päältä, ja mittaa moottori käydessä.
                    - Mitä näytti?

                    2) Kaveri avuksi, vaikkapa venttiilikopan mutterin kannasta iskarin yläpään pulttiin - volttimittaus tasavirta-alueella, kun käynnistät autoa
                    - Mitä näytti?

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎