Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540ia kone tärisee joutokäynnillä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oippi1
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 25
    • suomi

    E34 540ia kone tärisee joutokäynnillä

    ongelma alkoi pariviikkoa sitten kovilla pakkasilla . Kipittelin aamulla kääntään vanhuksen käyntti , kaikki toimi normaalisti joten sisään kahvin ääreen . Vartin päästä töihin lähtiessä kuulostaa että ei käy kaikilla pytyillä ja tärisee niin että meinaa tull merisairaaks kyydissä .
    ongelma ilmenee alle 2000rpm , joutokäynnillä pahimmin !

    -ei vikakoodeja
    -puolat ja tulpat vihdettu
    -kampuran ja nokan antureista järkevät ohmit
    -pytty kerrallaan nypitty puolilta piuhat irti , jokaisesta tippuu kiekat
    -separaattorin kalvo vaihdettu
    -ei vaikutusta vaikka ottaa lamdoilta piuhat irti
    -venttiilikopat ei vuoda
    -sumutin starttipilottia kun hullu pitkin konetta , ei muutosta käynnissä
    -bensapumppu vaihdettu
    IDEOITA en keksi mikä täs romussa enää vois olla
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Kokeile onko MAF:n johdon irrottamisella vaikutusta.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • oippi1
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 25
      • suomi

      #3
      Originally posted by Morkai View Post
      Kokeile onko MAF:n johdon irrottamisella vaikutusta.
      otin piuhan irti ei mitään muutosta joutokäyntti ja ottaa kiekkaa normaalisti .
      eli eiks se oo sillon rikki ?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Rikki on. Vikakoodeista tulee luultavasti joko katkos tai oikosulku MAF:ssa jos moisia lueskelee.

        Uutta kannattaa kysyä esim. kl:stä, vain boschilaiset kelpaa. Saksassa moinen mokkula on eräässä putiikissa 220e + postit, joten mitään >600e merkkiliikehintoja ei kannata maksaa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • kamu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 182
          • Pori

          #5
          Originally posted by oippi1 View Post
          otin piuhan irti ei mitään muutosta joutokäyntti ja ottaa kiekkaa normaalisti .
          eli eiks se oo sillon rikki ?
          Siis ottaako kiekkaa johto irti ?. Mulla jos otti johdon irti niin tuli TransProgram
          tauluun, eikä päässyt kun just kävelyvauhtia. Mulla on yks käytetty, mutta ehjä maffi (ostin turhaan uuden).

          Comment

          • Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

            #6
            Ihan ensimäiseksi vikakoodit lukuun, sillä jos moottorinohjaus vikatilassa ei voi MAF:in irroittamisesta päätellä mitään, MAF:ista harvoin tulee vikakoodia tai vikatilaa joten suurella todenäköisyydellä veikkaisin että vika ei siinä ole, mutta turha enempää arvailla ennen vikakoodien lukua.

            Comment

            • Ravermeister
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1508
              • Melkeen Turkkuses

              #7
              Eikös tossa ensimmäisessä postauksessa lue "ei vikakoodeja", eli olettaisin että ne vikakoodit on käyty jo lukemassa?

              Oma veekasi tekee samaa joskus, täristää niin perkeleesti tyhjäkäynnillä. Korjaantuu kun ajaa auton työpäivän ajaksi lämpimään halliin.
              Eli viittais että on kosteutta jossain... Enempää en ole jaksanut asiaa tutkia.
              -Turku Connection-
              HDJ80 4.2TD
              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Noihin täristysongelmiin ja heikkoon tyhjäkäyntiin on aika helppo peruslista.

                MAF: jos johdon irrottaminen ei vaikuta, tai vaikuttaa vain vähän niin testaa toimivalla
                Ilmavuodot: imusarjan tiivisteet (1), haitariputki (2), huohottimen kalvo (3)
                Lambda: joskus hajoaa siten, että tyhjäkäynti katoaa, joskus hajoaa siten että ei huomattavaa eroa.
                Puolat ja puolan hatut: Täristää perkeleesti pienillä kierroksilla tai vedossa jos jotain vikaa (öljyä, vettä, alumiinipurua, puolassa halkeama)
                Suuttimien liittimet: huono kontakti mahdollinen
                DME: ohan näitäkin hajonnut
                Akku ja laturi: pieni jännite tai jännitteen heitot tuntuu autossa tyhjäkäynnillä
                Lämpötila-anturi: vaihda johto valkoisesta anturista(dme) mustaan anturiin(mittaristo) jos paranee käynti, niin vaihda valkoinen anturi
                Moottorin tukikumi: kolisee ja tärisee kylmänä pahasti parkissa, pakilla pahiten. Ajossa ei niinkään huomaa. Jarrua vasten konepelti auki vähän vedätystä ja kattoo nouseeko kone ylös.

                Jos inpalla pääsee moottorinohjaukseen sisään, niin kannattaa noi anturien arvot tarkistella sitä kautta.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Radon View Post
                  Ihan ensimäiseksi vikakoodit lukuun, sillä jos moottorinohjaus vikatilassa ei voi MAF:in irroittamisesta päätellä mitään, MAF:ista harvoin tulee vikakoodia tai vikatilaa joten suurella todenäköisyydellä veikkaisin että vika ei siinä ole, mutta turha enempää arvailla ennen vikakoodien lukua.
                  Moottorinohjaus ei pudota MAF:ia pois kuin siinä tapauksessa, että se tunnistaa sen olevan oikosulussa tai piirin poikki.

                  Tämän lisäksi voi olla tila, jossa ulostuleva jännitearvo pysyy vakiona muuttuvasta ilmamassasta huolimatta (ts. mittauspiirin oikosulku, kuitenkin vastuksen kokonaisuudessaan ollessa riittävän suuri jottei tulkita oikosuluksi), ja silloin kaikki vasta meneekin hurlumhei.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Radon
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 463
                    • Suomi-Finland

                    #10
                    Originally posted by Ravermeister View Post
                    Eikös tossa ensimmäisessä postauksessa lue "ei vikakoodeja", eli olettaisin että ne vikakoodit on käyty jo lukemassa?

                    Oma veekasi tekee samaa joskus, täristää niin perkeleesti tyhjäkäynnillä. Korjaantuu kun ajaa auton työpäivän ajaksi lämpimään halliin.
                    Eli viittais että on kosteutta jossain... Enempää en ole jaksanut asiaa tutkia.
                    Jäi sitten tuo tuosta huomaamatta, tosiaan sitten se maf vaihtoon jos ei mitään vaikuta irroitus.

                    Comment

                    • oippi1
                      Newbiemmer
                      • Feb 2010
                      • 25
                      • suomi

                      #11
                      tilasin uuden maf:in ja-elektrisiltä pihinä kaverina 65e+alv tulee maanantaina katotaan sit miten käy

                      Comment

                      • turbopuusti
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 826
                        • Helsinki

                        #12
                        joo kerroppa tuloksista meinaan tahtoo toi oma kasikin hieman täristää huohottimen kalvon ja imusarjan tiivisteet vaihdoin--> ei vaikutusta.
                        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                        Comment

                        • Kapanos
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1394
                          • Kirkkonummen Westend

                          #13
                          En kasikoneisistä tiedä, mutta oma e36 M3:nen ja nykyinen M5:nen täristää ainakin vähäsen, varsinkin kylmänä ja tämä aika varmasti johtunee vanhasta ja kuluneesta kaksoismassa vauhtipyörästä..
                          E30 M50tic -90
                          E34 M5 -90
                          E91 325d M-sport -07
                          Ford F100 -53 LS edition

                          Comment

                          • Radon
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 463
                            • Suomi-Finland

                            #14
                            Originally posted by Kapanos View Post
                            En kasikoneisistä tiedä, mutta oma e36 M3:nen ja nykyinen M5:nen täristää ainakin vähäsen, varsinkin kylmänä ja tämä aika varmasti johtunee vanhasta ja kuluneesta kaksoismassa vauhtipyörästä..
                            Itsellä tutisee 540 kanssa tyhjäkäynnillä ja on automaatti eli ei ainakaan kaksoismassavauhtipyörästä johdu kun ei sellaista ole.
                            Muutenkin on tuosta morkain listasta suurin osa asioista tullut testattua tai vaihdettua ja edelleen tutisee.

                            Itselläni mielestäni on tutina hieman kovempaa kylmällä koneella, ja tyyli on sellainen kun yksi sylinteri olisi poissa pelissä, persuksissa ei juuri tunnu mutta esimerkiksi ovi auki huomaa ovesta heilumisen helposti ihan silmällä. Tekee myös sellaista kun vauhdista tiputtaa kaasun pois kierrokset notkahtaa hetkeksi ja tämän huomaa myös ajovaloissa himmenemisenä.

                            Moottorin tukikumeja voisi vielä testata morkain ilmoittamalla tavalla, ja myös lämpöanturit, nekin tosin olen muistaakseni mitannut toimiviksi.
                            Muut onkin sitten joko testattu toimiviksi tai vaihdettu.

                            Tyhjäkäynninsäädintä kanssa hieman olen epäillyt, onko sen vaihdosta kenellekään ollut apua?
                            Last edited by Radon; 13-02-2010, 12:32.

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1996
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Radon View Post
                              Tyhjäkäynninsäädintä kanssa hieman olen epäillyt, onko sen vaihdosta kenellekään ollut apua?
                              joskus tuli putsattua ja olihan siellä hieman pinttynyttä likaa kertynyt. Ei tainnut olla paljoa vaikutusta.

                              Kaikista eniten itsellä tyhjäkäynnin tärinään vaikutti moottorin tukikumien vaihto. Toiseksi imusarjan tiivisteet.

                              ilmavuodoista puheenollen, voiko jarrutehostin tässä moottorissa aiheuttaa niitä ?

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎