memebuy23buy

E34 '91, M50B25 ei-VANOS, tyhjäkäynnin HC-päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tupelex
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 155
    • --

    #16
    Originally posted by whiic View Post
    "Miksi ne sitten korjaamolla mittaavat lambdan toiminnan yleismittarilla?"

    Jännitemittaustoimintokin löytyy yleismittareista. Ainoastaan resistanssimittaus on vaarallista (kaippa siinäkin vaarallisuuden asteeseen liittyy jännitteen suuruus ja polariteetti, kuten on vaarallista ladata akkua väärällä napaisuudella). Samaten Zirconia-lambdoja ei vissiin saa oikosulkea tai sensorijohtoja vetää maihin. Vähän sama kuin oikosulkisi patterin tai akun. Virtamittausta ei paranisi tehdä myöskään, koska virtamittauksen aikana virtamittari toimii oikosulkuna.

    Titania-lambdat eivät toimi patterin tavoin. Niitä saanee oikosulkea ja resistanssimitata miten lystää, koska eivät tuota jännitettä eivätkä virtaa, muuttavat ainoastaan resistanssia. Tosin ainoan nollasta eroavat mittaustuloksen siis saa resistanssimittauksella, koska jännitettä tuottamattomana virta ja jännitemittaus antaisi nollatuloksen kaikissa olosuhteissa.

    "Onko ammattitaidon puutetta vai mitä, tuota en kyllä ole koskaan kuullut että voi särkeä lambdan!"

    Enpä ole ammattilainen, mutta jos wikipedia artikkeli happiantuireista sanoo näin, niin parempi alla varovainen.

    EDIT: tutkiskelin muualta ja ilmeisesti vain analogiset viisariyleismittarit voivat rikkoa lambdoja.
    No onko sinulla tai jollain muulla tietoo missä on E34:ssa lambdan lämmityksen sulake??
    Yritin katsoa noista kykentäkaaviosta mutta en löytänyt!!
    F11 523i
    Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

    Comment

    • whiic
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 23

      #17
      Enpä tiedä missä tuo sulake on. Varmaan etummaisessa sulakerasiassa (sulakkeet 01-29) sillä taaemmassa on lähinnä ei-välttämätöntä sälää koskevia sulakkeita: takalasin lämmitin, keskuslukitus, sähkötoimiset ikkunat, jne.

      Etummaisessa sulakerasiassa taisi olla kaikki paikat käytössä, eli mikään ei ole Bentleyn manuskan mukaan "vacant". Jos kaikki sulakkeet ovat ok, niin on melko varmasti myös lambdan lämmittimen sulake, vaikka manuska ei merkkaakaan kyseistä lämmitysvastusta minkään sulakkeen taakse. Epätodennäköistä tuon palaminen lienisi, luulisi ennemmin resistanssin kasvavan, jolloin vastus menettää tehoansa. Kaikki on tietenkin mahdollista, jos lämmittimen johtoja on leikellyt joku poropeukalo, ja ne oikaroi jotakin vasten.

      Lambdan rele on kuitenkin edessä, mutta ei vasemmassa reunassa sulakkeiden kanssa vaan siellä oikeassa takakulmassa konetilaa, siinä Motronic-moottorinohjausyksikön vieressä. Se on se ulommainen eli etummainen eli se sulake joka on lähinnä sinua, kun katsot elektroniikkaboksia kannen avattuasi (olettaen, että seisot auton vieressä etkä istu venttiilikopan päällä).

      Purin, tutkin ja kasasin Motronicin ja tarkistin lambdan releen kontaktit hapettumiselta, mutta pinnat olivat puhtaat kuin olisivat juuri tehtaalta tullut. Ei muutosta tyhjäkäyntioikkuiluun lämpimänä käynnistettäessä vaikka irrottelin ja kiinnittelin liittimiä useita kertoja.

      Comment

      • Bouma
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 3108
        • Tampere

        #18
        En tiedä onko jo ehdotettu mutta oletko tarkistanut imusarjan ja ilmamäärämittarin välisen haitariputken. Tahtoo halkeilla sieltä alapuolelta joten ota irti asti ja tarkista huolellisesti onko halkeemia.
        MB CLS-12 350CGI AMG

        MYSTINEN.FI

        Comment

        • whiic
          Newbiemmer
          • Apr 2008
          • 23

          #19
          Tarkistin puolisen vuotta takaperin, tosin en tainnut irroittaa letkua... vai irroitinkohan sittenkin. Voisi sen uudelleen tutkia. Viimeksi tutkiskelin haitariletkun ja vähän muitakin potentiaalisia vuotokohtia starttisprayllä. En tiedä olisiko starttisprayllä edes vaikutusta kuultavissa määrin. Sitäpaitsi, jos imupuoli vuotaisi, eikö se vuotaisi melko tasaisesti, koska lambda rikastaisi seosta jopa ilman starttispraytä? Tyhjäkäyntikierrokset vain nousisi vuodon myötä. (Ja tietenkin käynnistettävyys huononisi, koska käynnistyksen aikana lambdan signaali unohdetaan. Kaasuvaste kärsisi samoin, koska ei-tasakaasulla lambda jälleen kerran ignoroidaan maksimaalisen tehon tuottamiseksi.)

          Voisihan sen letkun ottaa uudelleen syyniin, jos puran imupuolta uudelleen tyhjäkäyntiventtiilin pesua varten. Onko se kaasuläpän ja imusarjan tiiviste finito, jos sen menen irroittamaan päästäkseni paremmin käsiksi tuohon venttiiliin?

          En tosin usko, että tyhjäkäyntiventtiili olisi pääsyyllinen. Olen kääntynyt melkolailla epäilemään lambdaa. Päästömittarilla päästöt väheni hitaasti vaikka kone oli jo entuudestaan käyntilämmössä. Ja sitten minuuttien huutamisen jälkeen se jäi aaltoilemaan. Kyllä lambda-signaalikin aaltoilee noin kerran kahdessa sekunnissa, mutta ne aaltoilut oli yli 5 sekunnin vaihteluna. Lisäksi viime talvena esiintynyt puolilämpimänä tasa-kaasulla (=lambda-ohjattuna) tapahtuva totaalinen nuukahtelu, josta auto heräsi kaasua painamalla... usein tosin vasta, kun kaasua liikautti yllättäen (jolloin moottori hetkellisesti unohtaa lambda-signaalin), jolloin auto potkaisi jopa suht rajusti eteenpäin.

          Tänä vuonna oireilua on ollut niin vähän että silloin, kun oireilua on ollut, olen uskotellut itselleni olevani vainoharhainen. Oireilua on sattunut vain lyhyellä tieosuudella noin 300 metriä liikkeellelähdön jälkeen ja oireilu loppui noin 200 metriä alkamisesta. Oireena tehon portaaton hiipuminen tasakaasulla (2-vaihde 20...30 km/h) körötellessä, jolloin kaasua sai tasaisella tiellä (ei ylämäkeä) painaa jatkuvasti syvempään. Teho ei kuitenkaan palannut enää potkien, ja kun pihatieltä poistui maantielle vähän raskaammalla kaasujalalla ja kiihdytti 50...60 km/h nopeuteen ripeästi mutta revittelemättä, oireet oli täysin poissa eivätkä palanneet. Tämä oireilu toistuvasti kylmemmällä ja lämpimälläkin säällä. Moottori esilämmitettynä.

          Todennäköisesti vaihdatan lambdan ja/tai lambda+katti+putkisto+äänenvaimennin. Takapönttökin on nimittäin finaalissa, mutta sen vaihtaminen erikseen ei oikein nappaa, kun uutena maksavat noin 500 euroa ja yhteensopivuus on niin ja näin. Käytettyä tapapönttöä jos lähden metsästämään, niin samalla kyllä vien katinkin, sillä sekin voi olla paskonut.

          Comment

          • Bouma
            Bimmer Enthusiast
            • May 2007
            • 3108
            • Tampere

            #20
            Tarkista nyt vaan se haitariletku ensin ja pyörittele ja taittele sitä kunnolla että näet löytyykö halkeemia. Mulla ku oli E36 325 1,5v niin sain 2 kertaa uusia sen letku sinä aikana.

            Sen jälkeen sitten lambdan kimppuun. Lambdavika yleensa nostaa kulutukset taivaisiin ja yleensä ilmenee myös epätasaista tyhjäkäyntiä.
            MB CLS-12 350CGI AMG

            MYSTINEN.FI

            Comment

            • whiic
              Newbiemmer
              • Apr 2008
              • 23

              #21
              Haitariletkussa pikkuhalkeamaa, mutta mikään ei vaikuttaisi olevan läpi asti (irrotin putken ja tarkastin sisältä, mutta sisältä se on virheettömän näköinen). Kumi lohkeilleesta osasta tuntuu olevan paperinohut eli kovin kauaa sillä ei ajelisi. Jeesusteippasin varmuuden vuoksi, mutta se ei paljoa pidä, kun siinä on haitaria ja ruutukuviotakin. Täytyy vaihtaa haitarikumi joku kerta. Mistä kannattaa hankkia? Motonetissä ei tainnut olla.

              Käynti ei jeesusteippaamalla juurikaan parantunut. Voi olla, että hieman, ehkä. Tyhjäkäynniltä polkaisten kone ennen hieman pörähti ja ehkä aavistuksen empi, mutta nyt se olisi poissa. Tai sitten on vain luulosairautta. Kun autoa liian tarkasti rupeaa kuuntelemaan, sieltä voi vaikka kuulla säkkipillin soittoa tai Hitlerin radiopropagandaa.

              Onko muuten tavallista suhahtava ääni, jos konetta käyttää kuormatta 2000...3000rpm ja nopeasti päästää kaasun ylös? Ajattelin vaan, että imusarjan imuvuoto olisi silloin pahimmillaan, koska alipaine on korkeimmillaan. Kovin kovaa suhahdusta omasta koneesta ei kuulu, eli huomattavissa vain kaasuttamalla moottoria sormin suoraan kaasuläpältä. Imusarjaanhan vissiin tulee ainoastaan kaasuläppä, jarrujen alipaineletku, tyhjäkäyntiputki sekä imuilman lämpötilasensori... sekä 6 erillistä tiivistettä sylinterikantta vasten. Muut huohottimet tulee kaasuläpän yläjuoksulle, ja pienet ilmavuodot siellä tuskin vaikuttaisi huomattavasti tyhjäkäyntiin (vaikka ohittaisivatkin ilmamassa-anturin). (Älkääkä vitsailko turbosta mitään. Ei se hukkaportti ole.)

              Taidan kokeilla paikallistaa suhahduksen lähdettä talouspaperirullastetoskoopilla. Voi se olla itse kaasuläpän ohi kulkeva ilmakin mikä suhahtaa, kun alipaine on äärimmillään.

              Kauttaaltaan laiha tyhjäkäyntiseos olisi varmaan kyllä nostanut jäännöshapen yli 0,09% ja lambdakin olisi ollut korkeampi kuin 0,96. Ehkä se vuotaisi vain yhdestä niistä kuudesta imusarjatiivisteestä, jolloin yksi sylinteri vetäisi (erityisesti tyhjäkäynnillä, jolloin sarjassa alipaine) laihalle, jättäisi seoksen välillä syttymättä ja nostaisi lambda-arvoa laihan suuntaan (johtuen sekä lisäilmasta että palattomuudestä) ja rikastaisi muiden sylintereiden seoksia samalla. Selittäisi HC:n ja CO:n nousun vaikka ulkoapäin mitattuna sen lambda onkin aivan normaali.

              ___


              Sytytyspuolista yhden eriste on lohjennut vähän kärjestänsä. Vaikutti kuitenkin siltä, että kontakti tulppaan olisi riittävästi syvemmällä eristeen sisässä, eli lohkeama olisi kosmeettinen, joten puola on yhä käytössä. Siinä kuitenkin yksi epäilty lisää.

              Comment

              • Tupelex
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 155
                • --

                #22
                Originally posted by whiic View Post
                Haitariletkussa pikkuhalkeamaa, mutta mikään ei vaikuttaisi olevan läpi asti (irrotin putken ja tarkastin sisältä, mutta sisältä se on virheettömän näköinen). Kumi lohkeilleesta osasta tuntuu olevan paperinohut eli kovin kauaa sillä ei ajelisi. Jeesusteippasin varmuuden vuoksi, mutta se ei paljoa pidä, kun siinä on haitaria ja ruutukuviotakin. Täytyy vaihtaa haitarikumi joku kerta. Mistä kannattaa hankkia? Motonetissä ei tainnut olla.

                Käynti ei jeesusteippaamalla juurikaan parantunut. Voi olla, että hieman, ehkä. Tyhjäkäynniltä polkaisten kone ennen hieman pörähti ja ehkä aavistuksen empi, mutta nyt se olisi poissa. Tai sitten on vain luulosairautta. Kun autoa liian tarkasti rupeaa kuuntelemaan, sieltä voi vaikka kuulla säkkipillin soittoa tai Hitlerin radiopropagandaa.

                Onko muuten tavallista suhahtava ääni, jos konetta käyttää kuormatta 2000...3000rpm ja nopeasti päästää kaasun ylös? Ajattelin vaan, että imusarjan imuvuoto olisi silloin pahimmillaan, koska alipaine on korkeimmillaan. Kovin kovaa suhahdusta omasta koneesta ei kuulu, eli huomattavissa vain kaasuttamalla moottoria sormin suoraan kaasuläpältä. Imusarjaanhan vissiin tulee ainoastaan kaasuläppä, jarrujen alipaineletku, tyhjäkäyntiputki sekä imuilman lämpötilasensori... sekä 6 erillistä tiivistettä sylinterikantta vasten. Muut huohottimet tulee kaasuläpän yläjuoksulle, ja pienet ilmavuodot siellä tuskin vaikuttaisi huomattavasti tyhjäkäyntiin (vaikka ohittaisivatkin ilmamassa-anturin). (Älkääkä vitsailko turbosta mitään. Ei se hukkaportti ole.)

                Taidan kokeilla paikallistaa suhahduksen lähdettä talouspaperirullastetoskoopilla. Voi se olla itse kaasuläpän ohi kulkeva ilmakin mikä suhahtaa, kun alipaine on äärimmillään.

                Kauttaaltaan laiha tyhjäkäyntiseos olisi varmaan kyllä nostanut jäännöshapen yli 0,09% ja lambdakin olisi ollut korkeampi kuin 0,96. Ehkä se vuotaisi vain yhdestä niistä kuudesta imusarjatiivisteestä, jolloin yksi sylinteri vetäisi (erityisesti tyhjäkäynnillä, jolloin sarjassa alipaine) laihalle, jättäisi seoksen välillä syttymättä ja nostaisi lambda-arvoa laihan suuntaan (johtuen sekä lisäilmasta että palattomuudestä) ja rikastaisi muiden sylintereiden seoksia samalla. Selittäisi HC:n ja CO:n nousun vaikka ulkoapäin mitattuna sen lambda onkin aivan normaali.

                ___


                Sytytyspuolista yhden eriste on lohjennut vähän kärjestänsä. Vaikutti kuitenkin siltä, että kontakti tulppaan olisi riittävästi syvemmällä eristeen sisässä, eli lohkeama olisi kosmeettinen, joten puola on yhä käytössä. Siinä kuitenkin yksi epäilty lisää.
                Tuosta imusarjan tiivisteen vuodosta on sanottava että siitä mista kohtaa se tiiviste vuotaa niin on sen pytyn tulpan väri erilainen.
                Näin muistelen joskus olleen.
                Voiko lambda antaa väärää signaalia koska mulla tuo bemu toimii kylmänä tosihyvin mutta kun lambda tulee kuvioihin mukaan niin toimii huonosti ja kulutus matka-ajossa 10litraa sataselle.
                Lambda mitattu ja antaa 0,03v-06v vaihtelee noin mutta välillä pysähtyy 0,03v on siinä jonkin aikaa ja taas alkaa vaihteleen!
                F11 523i
                Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                Comment

                • whiic
                  Newbiemmer
                  • Apr 2008
                  • 23

                  #23
                  Ei taida olla imusarjavuotoa missään. Suhiseva ääni ei ajoitu kaasun sulkemisen jälkeisille moottorijarrutukselle eikä tyhjäkäynnille, joten se tuskin on viittaus imuvuodosta. Luulosairautta.

                  Puolat irroitin ja tutkin. Likipitäen kaikissa puolissa oli ikääntymisestä/kuumenemisesta aiheutuneita hiushalkeamia koteloinnissa, mutta mikään ei ollut kauttaantaan halki tai sulattanut täytemassaansa. Resistanssi oli mittarini mukaan tasaiset 0,8 ohmia kaikissa (ensiöpuolen käämi). Ohjearvohaarukka 0,4-0,8 ohmia. Toisiopuolelta ei saanut lukemia mistään puolasta eikä niillä ohjeresistansseja olekaan.

                  Tulpat oli kaikki keramiikaltaan valkeita tyvestä ja nokassa harmaata ja tummanruskeaa hieman. Kärjet eivät vaikuttaneet syöpyneiltä, metallipinnoilla mattamustaa nokea. Melkoisen tasalaatuisen näköisiä. Sammutin moottorin tulppien tarkastukseen tyhjäkäynniltä, koska tyhjäkäynnillä päästöt oli korkeimmillaan.

                  Tulpanrei'istä vilkuille ykköspytyn mäntä kiilsi mustana, muut oli mattamustassa noessa. Ykköspytyssä olisi siis joko bensiiniä, öljyä, jäähdytinnestettä tai vetta. Mitenkäs moottorinohjaus muuten sammuttaa moottorin? Katkaiseeko se polttoaineen syötön ennen sytkän katkaisua vai molempien syötöt yhtä aikaa? Ajattelen vain, että väistämättähän jossakin sylinterissä oli seos jota ei ole sytytetty, kun virta-avaimesta koneen sammuttaa. Moottori tosin pyörii kyllä monta kierrosta senkin jälkeen, joten sylinteri kyllä huuhtoutuu ilmalla useampaan kertaan vaikka seosta ei sytytettäisikään. Muutaman desin se öljyä tuhannella syö, joten ehkä kaikki ei siitä ei tule ulos vuotamalla.

                  Tupelex: "Voiko lambda antaa väärää signaalia koska mulla tuo bemu toimii kylmänä tosihyvin mutta kun lambda tulee kuvioihin mukaan niin toimii huonosti ja kulutus matka-ajossa 10litraa sataselle.
                  Lambda mitattu ja antaa 0,03v-06v vaihtelee noin mutta välillä pysähtyy 0,03v on siinä jonkin aikaa ja taas alkaa vaihteleen!"


                  Meinaat vissiin 06V = 0,6V eli kyseessä on vaihtuvan jännitteen tuottavat zirconia sensori? Vaihtoehto olisi vaihtuvan resistanssin titaniasensori, jonka jännite tuotetaan moottorinohjausyksiköllä ja resistanssin muuttuessa jännite sensorin yli vaihtelee.

                  Zirconiasensorin jännitteiden vaihtelyväli pitäisi olla vähintään 0,2 - 0,7 volttia. 0,03V on reilusti ok, mutta 0,6V maksimijännite ei taida olla ihan priima.

                  Jos kyseessä taas on titaniasensori, ylempi jännite voi olla mitä ikinä moottorinohjausyksikkö sinne syöttää...
                  Jos olen ymmärtänyt oikein:
                  E34 M50 ->92 alkup = ei-VANOS = Bosch Motronic 3.1 = zirconia
                  E34 M50 92 loppup-> = VANOS = Siemens 3.1.1 = titania
                  ...ja kais se pätee M50-mottisiin E36:iinkin samalla lailla.

                  Jos lambda näyttää matalia jännitteitä, tulkisee moottorinohjaus sen laihaksi seokseksi ja antaa lisää polttoainetta, kasvattaen kulutusta. Jos lambda näytti matalaa jännitettä, koska se on rikki, se saattaa alkaa näyttämään ok-jännitettä, kun moottori käy rikkaalla. Tai sitten se jatkaa näyttämään matalaa jännitettä maailman tappiin asti. Jälkimmäisessä moottorinohjaus (jos on riittävän fiksu) vaihtaa limp-home moodiin eli käyttää oletusrikastusta (joka on hieman optimaalista rikkaampi luotettavuuden maksimoimiseksi). Jos lambdassa on vähänkään elon pihahdusta jäljellä, se nostaa jännitettä aina välillä seoksen käydessä rikkaalla (moottorihan rikastaa ja rikastaa entisestään kunnes lambda sanoo, että se on liian rikkaalla, jolloin moottori laihentaa). Tällöinkin luulisi, että moottorinojaus ja lambda löytäisivät jonkin (tarkoituksenmukaista rikkaamman) seoksen, jolla lambdan jännite vaihtelisi tasaisesti, mutta rikkinäinen lambda ei vissiin toimi ennalta-arvattavasti.

                  Zirconialambdan saa viidelläkympillä. Kannattaa ehkä vaihtaa ensin ja miettiä vasta sitten. Oikkusi saattaisi selittyä lambdalla, kuten oman autonikin oikut. Itselläni maantieajossa ei ole ongelmia kuin puolilämpimänä eli luultavasti lambda ei vaan lämpiä tarpeeksi (esim. lämmitysvastus rikki). Samaten kuumana käynnistettäessä (kun moottori on ollut sammutettuna pari minuuttia ja lambda ehtinyt jäähtyä) ensimmäisen parin sekunnin oletusrikastuksen jälkeen moottori hakee kierroksia ja sammahtelee kunnes lambda taas lämpenee. Näin ainakin saattaisi olla.

                  Itselläni kulutus maantiellä ei ole lainkaan koholla. Ajoittain sekunnin pulsseina pientä (alle 1 litra) aaltoilua kulutusmittarissa. On toki todennäköistä että todellinen aaltoilu on suurempaa, sillä jos monottaa, kulutusmittari muutenkin vastaa muutokseen hitaasti. Sinulla taas on tasaisen korkea 10 litraa mitä voisi viitata siihen, että lambdasi flatlinaa 0,03 voltissa suurimman osan ajasta. Joko moottorinohjaus uskoo sitä ja rikastaa lambdan oikkujen mukaisesti, tai moottorinohjaus hylkää lambdasignaalin ja vaihtaa limp-homeen. Seuraus voisi maalaisjärjellä olla melko sama molemmissa caseissa. Ehkä ensimmäisessä tapauksessa kulutus ajoittain vaihtelisi, sillä mittauksiesi mukaan se kuitenkin välillä käy 0,6 voltissa.

                  Comment

                  • Tupelex
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 155
                    • --

                    #24
                    Originally posted by whiic View Post
                    Ei taida olla imusarjavuotoa missään. Suhiseva ääni ei ajoitu kaasun sulkemisen jälkeisille moottorijarrutukselle eikä tyhjäkäynnille, joten se tuskin on viittaus imuvuodosta. Luulosairautta.

                    Puolat irroitin ja tutkin. Likipitäen kaikissa puolissa oli ikääntymisestä/kuumenemisesta aiheutuneita hiushalkeamia koteloinnissa, mutta mikään ei ollut kauttaantaan halki tai sulattanut täytemassaansa. Resistanssi oli mittarini mukaan tasaiset 0,8 ohmia kaikissa (ensiöpuolen käämi). Ohjearvohaarukka 0,4-0,8 ohmia. Toisiopuolelta ei saanut lukemia mistään puolasta eikä niillä ohjeresistansseja olekaan.

                    Tulpat oli kaikki keramiikaltaan valkeita tyvestä ja nokassa harmaata ja tummanruskeaa hieman. Kärjet eivät vaikuttaneet syöpyneiltä, metallipinnoilla mattamustaa nokea. Melkoisen tasalaatuisen näköisiä. Sammutin moottorin tulppien tarkastukseen tyhjäkäynniltä, koska tyhjäkäynnillä päästöt oli korkeimmillaan.

                    Tulpanrei'istä vilkuille ykköspytyn mäntä kiilsi mustana, muut oli mattamustassa noessa. Ykköspytyssä olisi siis joko bensiiniä, öljyä, jäähdytinnestettä tai vetta. Mitenkäs moottorinohjaus muuten sammuttaa moottorin? Katkaiseeko se polttoaineen syötön ennen sytkän katkaisua vai molempien syötöt yhtä aikaa? Ajattelen vain, että väistämättähän jossakin sylinterissä oli seos jota ei ole sytytetty, kun virta-avaimesta koneen sammuttaa. Moottori tosin pyörii kyllä monta kierrosta senkin jälkeen, joten sylinteri kyllä huuhtoutuu ilmalla useampaan kertaan vaikka seosta ei sytytettäisikään. Muutaman desin se öljyä tuhannella syö, joten ehkä kaikki ei siitä ei tule ulos vuotamalla.

                    Tupelex: "Voiko lambda antaa väärää signaalia koska mulla tuo bemu toimii kylmänä tosihyvin mutta kun lambda tulee kuvioihin mukaan niin toimii huonosti ja kulutus matka-ajossa 10litraa sataselle.
                    Lambda mitattu ja antaa 0,03v-06v vaihtelee noin mutta välillä pysähtyy 0,03v on siinä jonkin aikaa ja taas alkaa vaihteleen!"


                    Meinaat vissiin 06V = 0,6V eli kyseessä on vaihtuvan jännitteen tuottavat zirconia sensori? Vaihtoehto olisi vaihtuvan resistanssin titaniasensori, jonka jännite tuotetaan moottorinohjausyksiköllä ja resistanssin muuttuessa jännite sensorin yli vaihtelee.

                    Zirconiasensorin jännitteiden vaihtelyväli pitäisi olla vähintään 0,2 - 0,7 volttia. 0,03V on reilusti ok, mutta 0,6V maksimijännite ei taida olla ihan priima.

                    Jos kyseessä taas on titaniasensori, ylempi jännite voi olla mitä ikinä moottorinohjausyksikkö sinne syöttää...
                    Jos olen ymmärtänyt oikein:
                    E34 M50 ->92 alkup = ei-VANOS = Bosch Motronic 3.1 = zirconia
                    E34 M50 92 loppup-> = VANOS = Siemens 3.1.1 = titania
                    ...ja kais se pätee M50-mottisiin E36:iinkin samalla lailla.

                    Jos lambda näyttää matalia jännitteitä, tulkisee moottorinohjaus sen laihaksi seokseksi ja antaa lisää polttoainetta, kasvattaen kulutusta. Jos lambda näytti matalaa jännitettä, koska se on rikki, se saattaa alkaa näyttämään ok-jännitettä, kun moottori käy rikkaalla. Tai sitten se jatkaa näyttämään matalaa jännitettä maailman tappiin asti. Jälkimmäisessä moottorinohjaus (jos on riittävän fiksu) vaihtaa limp-home moodiin eli käyttää oletusrikastusta (joka on hieman optimaalista rikkaampi luotettavuuden maksimoimiseksi). Jos lambdassa on vähänkään elon pihahdusta jäljellä, se nostaa jännitettä aina välillä seoksen käydessä rikkaalla (moottorihan rikastaa ja rikastaa entisestään kunnes lambda sanoo, että se on liian rikkaalla, jolloin moottori laihentaa). Tällöinkin luulisi, että moottorinojaus ja lambda löytäisivät jonkin (tarkoituksenmukaista rikkaamman) seoksen, jolla lambdan jännite vaihtelisi tasaisesti, mutta rikkinäinen lambda ei vissiin toimi ennalta-arvattavasti.

                    Zirconialambdan saa viidelläkympillä. Kannattaa ehkä vaihtaa ensin ja miettiä vasta sitten. Oikkusi saattaisi selittyä lambdalla, kuten oman autonikin oikut. Itselläni maantieajossa ei ole ongelmia kuin puolilämpimänä eli luultavasti lambda ei vaan lämpiä tarpeeksi (esim. lämmitysvastus rikki). Samaten kuumana käynnistettäessä (kun moottori on ollut sammutettuna pari minuuttia ja lambda ehtinyt jäähtyä) ensimmäisen parin sekunnin oletusrikastuksen jälkeen moottori hakee kierroksia ja sammahtelee kunnes lambda taas lämpenee. Näin ainakin saattaisi olla.

                    Itselläni kulutus maantiellä ei ole lainkaan koholla. Ajoittain sekunnin pulsseina pientä (alle 1 litra) aaltoilua kulutusmittarissa. On toki todennäköistä että todellinen aaltoilu on suurempaa, sillä jos monottaa, kulutusmittari muutenkin vastaa muutokseen hitaasti. Sinulla taas on tasaisen korkea 10 litraa mitä voisi viitata siihen, että lambdasi flatlinaa 0,03 voltissa suurimman osan ajasta. Joko moottorinohjaus uskoo sitä ja rikastaa lambdan oikkujen mukaisesti, tai moottorinohjaus hylkää lambdasignaalin ja vaihtaa limp-homeen. Seuraus voisi maalaisjärjellä olla melko sama molemmissa caseissa. Ehkä ensimmäisessä tapauksessa kulutus ajoittain vaihtelisi, sillä mittauksiesi mukaan se kuitenkin välillä käy 0,6 voltissa.
                    Joo zirconi lambda tuossa. Oli mul kirjotus virhe. Lambda on parikuukautta sitten ostettu ja alkuperäinen bosch.
                    Kulutus on lähes kokoajan matka-ajossa 10litrassa ja heti kun tulee vähänki mäkeä niin nousee 11-12litraa kulutusmittarin mukaan.
                    Vääntää muuten tosi huonosti alakierroksilla ja kun kiihdyttää normaalisti niin nykivää ja empimistä. Täyskaasu kiihdytys on normaali.
                    Kaikki muu mahdollinen on tuohon vaihdettu. kaikki Tunnistimet, massamittari. Auton taakse kun menee nii kyllähän haisee kitkerä että rikkaalla mennään.
                    Tuosta kulutus mittarista kun hieman painaa kaasua niin kulutusmittari nousee välittömästi elikkä reagoi pieneenki kaasupolkimenliikkeeseen.
                    F11 523i
                    Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                    Comment

                    • asse21
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2005
                      • 1256
                      • Tampere

                      #25
                      Itse tappelin just leiman tuohon omaani, joka on vanoksella E34 525i -94.
                      Jos nyt oikein ymmärsin, niin lambda oli jo siinä vaiheessa rikki, kun auton kesällä ostin. nyt pomppasi päästöt reilusti yli...
                      Vaihdoin lambdan ja päästöt putosi, mutta tyhjäkäynnillä edelleen korkeat. (auto käytettiin kuumaksi, mutta ei auttanut)
                      Seuraavaksi katti vaihtoon ja läpi päästöistä. Sain onneksi hommattua käytetyn ehjän katin.

                      Nyt vain ihmetyttää miksi pakokaasut haisee edelleen kitkerältä, vai kuvittelenko vain?!? Mitenkähän nopeasti tuo lambda (bosch) voisi mennä rikki?:think

                      Mietin vain, että voiko sulla olla sama ongelma?
                      E39 523i
                      i3

                      Comment

                      • jam75
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 654
                        • Tornio

                        #26
                        Moottorinohjauksessa bugi, jota on korjailtu uudelleenohjelmoinnilla. Nykyään sen teettäminen kuulostaa olevan mahdotonta, vaihtavat isoon rahaan koko ohjausyksikön :(. Lambdan thermoshokki-ilmiö, otsikon mukaan kuulostat olevan riskiryhmässä ja oireet on sinne lambdan suuntaan.

                        Comment

                        • Tupelex
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 155
                          • --

                          #27
                          Originally posted by asse21 View Post
                          Itse tappelin just leiman tuohon omaani, joka on vanoksella E34 525i -94.
                          Jos nyt oikein ymmärsin, niin lambda oli jo siinä vaiheessa rikki, kun auton kesällä ostin. nyt pomppasi päästöt reilusti yli...
                          Vaihdoin lambdan ja päästöt putosi, mutta tyhjäkäynnillä edelleen korkeat. (auto käytettiin kuumaksi, mutta ei auttanut)
                          Seuraavaksi katti vaihtoon ja läpi päästöistä. Sain onneksi hommattua käytetyn ehjän katin.

                          Nyt vain ihmetyttää miksi pakokaasut haisee edelleen kitkerältä, vai kuvittelenko vain?!? Mitenkähän nopeasti tuo lambda (bosch) voisi mennä rikki?:think

                          Mietin vain, että voiko sulla olla sama ongelma?
                          Minullakin on e34 525 vm-93.
                          Tuohon on kokeiltu kolmea eri boxia ja ei vaikuta mitenkään, jopa lastuakin on kokeiltu.
                          Lähes kaikkia on kokeiltu ja mietinki että toimiiko tuo lambda oikein.
                          Ajatteli vielä mitata varmuuden vuoksi tuon alipaineen imusarjasta että onko oikea. Olen kyllä imuvuodot tarkistanut ja uusinut imusarjan tiivisteet ja o-renkaat mutta ei vaikutusta.
                          Tässä kyllä piile joku niksi missä vika, koska niin monella saman tyyppistä vikaa. Suutimet ja bensapaineensäädinki vaihdettu.
                          Meikällä loppuu jo osat mitä hommata koska kaikkea on kokeiltu, mutta voihan monellakin olla jossain johtosarjassa vika mikä on todella vaikea paikallistaa.
                          F11 523i
                          Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                          Comment

                          • Tupelex
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 155
                            • --

                            #28
                            No niin päästiin kunnon laitteilla mittaamaan ja vikakoodia pukkas lambdan lämmityksestä, elikkä lambdan lämmitys ei toimi. Niinkuin arvelin.
                            Voi näköjään uusikin alkuperäinen boschin lambda olla jo uutenakin rikki.
                            Myös nakutustunnistin 2 antoi vikakoodia mutta kun luettiin livedataa niin kun anto kierroksia nakutustunnistin toimi oikein.
                            Voiskohan tuossa nakutustunnistimessa olla vain väärä momentti kun ei toimi tyhjäkäynnillä?
                            F11 523i
                            Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                            Comment

                            • Tupelex
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 155
                              • --

                              #29
                              Originally posted by Tupelex View Post
                              No niin päästiin kunnon laitteilla mittaamaan ja vikakoodia pukkas lambdan lämmityksestä, elikkä lambdan lämmitys ei toimi. Niinkuin arvelin.
                              Voi näköjään uusikin alkuperäinen boschin lambda olla jo uutenakin rikki.
                              Myös nakutustunnistin 2 antoi vikakoodia mutta kun luettiin livedataa niin kun anto kierroksia nakutustunnistin toimi oikein.
                              Voiskohan tuossa nakutustunnistimessa olla vain väärä momentti kun ei toimi tyhjäkäynnillä?
                              No jo on perkule!
                              Lambdan lämmitys toimii mutta antaa vikakoodia, ei voi olla totta.
                              Minkä ihmeen takia antaa tuota vikakoodia koska lambda lämpenee ja johtoihin tulee normi jännite?
                              F11 523i
                              Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                              Comment

                              • whiic
                                Newbiemmer
                                • Apr 2008
                                • 23

                                #30
                                E34 '91, M50B25 ei-VANOS, tyhjäkäynnin HC-päästöt

                                Viime vuonna oli samaa ongelmaa:


                                Keskustelu tuossa ketjussa kuitenkin niin paljon rönsyillyt ja viimevuotista, joten lienee aiheellista aloittaa uusi ketju. Vanhassa ketjussa paljon spekulointia imuvuodoista, jne. mutta mm. haitariletku on vaihdettu ja kun kerran lambda on päästömittauksessa kohdillaan, niin mitäs sitä imuvuotoa liioin epäilemään. Nykimisestä moottorin ollessa haalealämpöinen olen päässyt eroon. En tiedä mistä johtui. Moottorikin tuntuu käyvän jokseenkin tasaisempaa tyhjäkäyntiä kuin vuosi takaperin.

                                Viime vuonna meni päästöistä uusintakatsastuksessa sitten ihmeen kaupalla läpi kun vaihdoin tulpat varmuuden vuoksi ja ajoin suorinta tietä konttorille. Nyt ei niillä tulpilla mennä läpi. Voisiko olla, että puolista joku olisi huono, ja alkaisi piiputtamaan lämmetessään?

                                Katin vaihto voisi toki auttaa, mutta, mutta. Se sitten myöhemmin, jos siihen täytyy ruveta.

                                Eli relevantteihin numeroihin..

                                Katsastuskonttorilla:
                                tyhjäkäynti:
                                HC 250 > 100
                                CO 1,3 > 0,5
                                kierroksilla:
                                HC 98 "ok"
                                CO 1,0 > 0,3

                                Myöhemmin yksityiskorjaamolta lukuja pidemmän motariajelun jäljiltä:
                                tyhjäkäynti:
                                HC 200 > 100
                                CO ~0,5 (niukin nauki)
                                kierroksilla:
                                HC ja CO ok (vaikka ei erityisen puhtaalla)

                                Comment

                                Working...
                                X