Keskustelu tuossa ketjussa kuitenkin niin paljon rönsyillyt ja viimevuotista, joten lienee aiheellista aloittaa uusi ketju.
Tarvittaessa näille päästöongelmille on ihan oma topicci: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=5513. Joten jatketaan tässä olemassa olevassa topicissa tai tarvittaessa voi kyllä yhdistää tuohon missä kaikki muu keskustelu tästä aiheesta on
Kiitti thread-vinkistä. En tiennytkään että asiasta oli näin kattavaa ketjua käyty. Melkein kai voisi stickytä tuon yli 100-sivua pitkän päästöketjun, kun kerran nykimisketjukin on stickyä.
Ensimmäiset 10 sivua sieltä nyt luettu, mutta enpä tuolta pohjalta oikein vielä tiedä mikä omassa tapauksessa olisi todennäköisin kulpriitti.
- Imuvuotoa ei pitäisi kai olla, kun tyhjäkäynti ei muutu lainkaan butaanilla. Toisaalta, asiaan tietenkin saisi varmuutta jos lambda-arvoa testaisi pakoputkessa samanaikaisesti kun tätä kokeilee. Missä liikkeessä kannattaa käydä päästöjä mittauttamassa, että saa asianmukaisesti päästöarvoja KÄYRÄLLE, että voi testerillä mitata ne imuvuodot ja tutkia aaltoileeko päästöt?
- Moottorinohjausboksin vikakoodit merkkihuollon luettavaksi.
- Ykköspytyn puristukset syyniin (se sylinteri, jonka mäntä näyttää päältä aina märältä (ts. öljymähmäiseltä)) eikä mattamustalta (nokiselta).
- Tyhjäkäyntiventtiilin takeltelu tuskin on vian aiheuttaja, koska tyhjäkäynnin korottaminen kiilaamalla kaasuläppä hieman auki (siihen pisteeseen että tyhjäkäyntiventtiili pysyy koko ajan kiinni) ei merkittävästi alentanut HC-päästöjä (ennen kuin tyhjäkäntikierroksia alkoi nostamaan yli 1500rpm)... ja nosti häkäpäästöjä entisestään.
Ja voisi tietenkin kokeilla varmuuden vuoksi esim. polttoaineen sekaan polttoainejärjestelmän puhdistus- ja kosteudenpoistoainetta.
@Cell
Minä vaihdoin sen haitarikumin. Ei se ole enää jeesusteippiviritelty. Muut letkut imusarjalla vaikutti virheettömiltä eli liitinpäässä ei ollut edes niitä pikkuhalkeamia, joita usein letkujen päihin tuppaa syntymään.
Muutenkin, jos vuoto olisi haitariputkessa (tai missä hyvänsä alipaineputkessa) niin moottorihan osaisi korjata seosta lambdan avulla kohdalleen. Ja päästötesterillä lambda-arvo on kohdallaan joten se siitä.
Jos siellä olisi haitallinen imuvuoto, sen täytyisi olla imusarjan ja moottorilohkon välillä oleva tiiviste, joka falskaa, eli aiheuttaa laihan seoksen yksittäiseen sylinteriin... vai oliko ne paritettuna yksi tiiviste kahta sylinteriä kohden... no, joka tapauksessa: jos oha sylintereistä käy laihalla ja misfirettää siitä tulee HC-päästöjä ja jäännöshappea. Moottori väärintulkitsee jäännöshapen yleisesti laihaksi seokseksi (vaikka laiha seos olisi vain yhdessä tai kahdessa pytyssä) jonka seurauksena 4-5 pyttyä käy liian rikkaalla HC-päästöjä ja hiilimonoksidia. (Samalla tosin kun 4-5 pyttyä alkaa käymään liian rikkaalla, 1-2 pyttyä alkaa saamaan polttoainetta kompensoimaan ilmavuotoa ja lopettaa ehkä misfiretykseksen. Rikkaalla käyvät 4-5 pyttyä nostavat kuitenkin päästöjä.) Osaakohan DME 3.1 moottorinohjausboksi itsediagnosoida kaikkea tämmöstä outoutta? Kuinka fiksu se boksi on?
No, aikamoista teoretisointia. Vikahan voi siis olla esim. puolissa, tai sitten tarvikelambda ei toimi kunnolla (vaikka se ei nyikään kuten vanhalla lambdalla teki, ja vaikka polttoaineen kulutus onkin normaali).
Comment