Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ravistava liikkeellelähtö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    E34 ravistava liikkeellelähtö

    Näistä E34:n ravistuksista yms. on foorumilla kyllä juttua vaikka kuinka, mutta yleensä niissä aika moninainen ollut se vikadiagnoosi.

    Omassa autossa liikkeellelähtiessä kytkin ottaa ensin pehmeästi kiinni. Siinä vaiheessa kun poljin on jo lähes ylhäällä ja auto lähdössä kunnolla liikkeelle alkaa melko hillitön ravistus. Ravistus loppuu kun kytkimen saa aivan ylös ja auton liikkeelle. Ongelma on pahentunut hiljalleen (50tkm aikana). alussa esiintyi vain kostealla ilmalla ja hävisi kun hetken ajoi. Nyt esiintyy käytännössä aina(kylmänä pahin) ja täryytys alkaa olla kiusallisen voimakasta.
    Autolla ei pääse kohtuudelle liikkeelle kuin kytkintä hyvin varovasti nostamalla ja antamalla sopivasti kaasua. Auton saa sammumaan ongelman takia melko helposti ja vastaavasti reippaammat lähdötkään ei onnistu kun lähdöstä tulee kengurumainen, eli hyppää puoli metriä ja sitten nyykähtää niin, että meinaa kone sammua.

    Ongelmaan olisi nyt siis tarkoitus keksiä ratkaisu vai onko ensin purettava ja katsottava missä vika piilee?
    Onko vika mielestänne kytkinlevyssä(vaihdettu alle 100tkm sitten), paineasetelmassa?, kaksoismassavauhtipyörässä?, kardaanin kumikiekossa(näyttäis olevan OK) vai missä?
    Ehdotuksia ja perusteluja kaivataan.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Polttelin tuossa hieman kytkintä jarrua vasten ja täryytys hävisi täysin. Tosin tuli heti takaisin kun levy jäähtyi normaaliajossa. Lienee siis öljyinen toi levy tms ja pilalla. Vauhtipyörää yritin myös kuunnella sammuttaessa ja ei kyllä kolise. Joten kytkintä lähdetään vaihtamaan näin ekana.

    Kattelin tuossa noita kytkinpaketteja. Kaikki näyttää myyvän vain yhtä versiota, mutta Realoem:n mukaan noissa näyttäs olevan kahta erilaista versiota.
    Mistä tiedän millanen versio mulla on autossa?

    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Hane.
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 334
      • Iisalmi

      #3
      .......
      Last edited by Hane.; 23-08-2010, 14:46.

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        Tänään leväytin tuon bemarin. Laatikko pois ja ihmettelyä. Öljyvuotoja ei näkyvissä. Kytkinkoppa erittäin kuiva, jopa liian kun kytkinakselin meinas olla ruosteessa. Levy kuitenkin kohtuudella liikkui, joten ei välttämättä tuossa vika.

        Loppujen lopuksi vikadiagnoosi seuraavanlainen. Asetelma näyttäs olevan hyvä. Levy oli BMW/LUK (asetelma+levy vaihdettu 90tkm sitten) Levyssä jostain syystä niitit hieman löysällä. Kaksoismassa mielestäni kunnossa. Ei rohise ja liikkuu käsillä sen noin 1-1,5 cm kehältä. Suurin vika lienee kaksoismassan lähes peilipintainen kitkapinta, jossa lieviä lämpenemisen merkkejä, joissain kohdissa. Kitkapinnasta päätellen vauhtipyörä lienee alkuperäinen.

        Muina osasyinä ongelmaan voisi olla jonkin verran murtumia sisältävä kardaanin kumikiekko, sekä löysältä vaikuttava moottorin kumityyny. Rikki se ei fyysisesti ole, mutta hyvin pehmeän oloinen toiseen verrattuna.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Loppupäätelmät remontista.

          Uusi asetelma+levy+painelaakeri (Sachs). Kytkin toimii erittäin hyvin.
          Samalla tuli uusi rättinivel ja toinen moottorin kumityyny. Ei se entinenkään kumityyny näköjään rikki ollu. Sitten muistinkin että joskus laitoinkin toiselle puolelle 540:n tyynyn kun ei muuta ollu. Se oli tietysti huomattavan paljon jäykempi kuin dieselin oma tyyny. Nyt kuitenkin kone lepää oikeilla tyynyillä.

          Edelleen hieman hankala sanoa , missä suurin vika lopulta oli, mutta ilmeisesti entisessä levyssä tai asetelmassa oli jotain vikaa. Toivotaan, että täristykset nyt pysyy poissa.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎