Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Moottorin kierrokset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikne5
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 3
    • Imatra

    E34 Moottorin kierrokset

    Elikkä kyseessä on 520 touring vm92 kone on lastutettu m50b20 vanos

    Mietin tuossa paripäivää sitten ajaessani moottoritiellä 100km/h että kylläpä on 6-koneeksi paljon kierroksia koneessa. n 3500rpm

    Kaverilla on 5vaihteinen 2.0l Doch sierra ja siinä moottoritiellä 100km/h:n vauhdissa reilu 2000rpm.. Ja muillakaan kavereilla ei noin hurjia kierroksia ole noissa vauhdeissa

    Kaipaisin vastausta että onko tuo ihan normaalia että on noin paljon kierroksia. Vai onko esimerkiksi merkki siitä että alkaa olemaan kytkimen vaihdon aika?
    normaali ajossa ei kuulosta kuitenkaan että kytkin luistaisi

    Ja vielä yksi muu kysymys..
    Onko kellään aavistusta että mikä mahtaa olla vikana takakontinluukun avattavassa lasissa. Kahvasta käännettäessä surahtaa solenoidi tms samaan tapaan kuin itse takakonttia avattaessa mutta lasi ei vain suostu aukeamaan..?
    Last edited by Rikne5; 16-05-2010, 23:40.
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Kieltämättä kuullostaa paljolta.

    Suuruusluokkaa smitä iellä pitäisi ne kiekat olla, tuon ikäisessähän pitäisi olla 5. vaihteen välitys 1:1 ja peränvälitys 3,64:1.

    Äkkiä voisi kuvitella että autoosi olisi eksynyt vanhemman mallin perä esim 3,91:1, 4,27:1 tai jopa 4,45:1 jolloin taatusti huutaa, koska nuo välitykset ovat tarkoitettu ylivaihdelaatikolle.

    Äkkiähän tuo lasketaan, että meneekö tontille, 5. vaihteella kardaani pyörii samaa vauhtia kuin kone eli tässä n. 3500rpm, vetarien, eli myös renkaiden pitäisi pyöriä 3,64 kertaa hitaammin eli 962rpm.

    Autossasi olisi uutena voinut olla esim 195/65/15 renkaat, joiden kehä laskennallisesti on 1,993 metriä, autosi liikkuisi noilla renkailla n. 1917m/min eli n. 115Km/h.

    Ja kun ajatellaan autoa tarkemmin tutkimatta, että mittari ei vakiorenkailla näytä todellista nopeutta, vaan hieman enemmän niin voidaan jäädä päätelmään, että peränvälitys on väärä autoon, tai kytkin luistaa, jos kytkin luistaisi noin paljon, niin sen huomaisi kyllä mäessä ja liikkeelle lähdöissä.

    Mutta eihän tuo nyt kaukana ole, jos tarkkailit mittareita huolimattomasti tai ne näyttävät väärin jostain syystä...

    Eli en usko kytkimesi luistavat, mutta kehotan sinua tarkastamaan peränvälityksen.
    Olli.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16421
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Rikne5 View Post
      Elikkä kyseessä on 520 touring vm92 kone on lastutettu m50b20 vanos

      Mietin tuossa paripäivää sitten ajaessani moottoritiellä 100km/h että kylläpä on 6-koneeksi paljon kierroksia koneessa. n 3500rpm

      Kaverilla on 5vaihteinen 2.0l Doch sierra ja siinä moottoritiellä 100km/h:n vauhdissa reilu 2000rpm.. Ja muillakaan kavereilla ei noin hurjia kierroksia ole noissa vauhdeissa

      Kaipaisin vastausta että onko tuo ihan normaalia että on noin paljon kierroksia. Vai onko esimerkiksi merkki siitä että alkaa olemaan kytkimen vaihdon aika?
      normaali ajossa ei kuulosta kuitenkaan että kytkin luistaisi

      Ja vielä yksi muu kysymys..
      Onko kellään aavistusta että mikä mahtaa olla vikana takakontinluukun avattavassa lasissa. Kahvasta käännettäessä surahtaa solenoidi tms samaan tapaan kuin itse takakonttia avattaessa mutta lasi ei vain suostu aukeamaan..?
      Originally posted by Rocla View Post
      Kieltämättä kuullostaa paljolta.

      Suuruusluokkaa smitä iellä pitäisi ne kiekat olla, tuon ikäisessähän pitäisi olla 5. vaihteen välitys 1:1 ja peränvälitys 3,64:1.

      Äkkiä voisi kuvitella että autoosi olisi eksynyt vanhemman mallin perä esim 3,91:1, 4,27:1 tai jopa 4,45:1 jolloin taatusti huutaa, koska nuo välitykset ovat tarkoitettu ylivaihdelaatikolle.

      Äkkiähän tuo lasketaan, että meneekö tontille, 5. vaihteella kardaani pyörii samaa vauhtia kuin kone eli tässä n. 3500rpm, vetarien, eli myös renkaiden pitäisi pyöriä 3,64 kertaa hitaammin eli 962rpm.

      Autossasi olisi uutena voinut olla esim 195/65/15 renkaat, joiden kehä laskennallisesti on 1,993 metriä, autosi liikkuisi noilla renkailla n. 1917m/min eli n. 115Km/h.

      Ja kun ajatellaan autoa tarkemmin tutkimatta, että mittari ei vakiorenkailla näytä todellista nopeutta, vaan hieman enemmän niin voidaan jäädä päätelmään, että peränvälitys on väärä autoon, tai kytkin luistaa, jos kytkin luistaisi noin paljon, niin sen huomaisi kyllä mäessä ja liikkeelle lähdöissä.

      Mutta eihän tuo nyt kaukana ole, jos tarkkailit mittareita huolimattomasti tai ne näyttävät väärin jostain syystä...

      Eli en usko kytkimesi luistavat, mutta kehotan sinua tarkastamaan peränvälityksen.
      Oletetaan että suunnilleen oikea rengaskoko, suora viitonen, kierrokset 3500 ja mittarissa 100 km/h = 4,27 perä, tod. nopeus 98. 4,45 perällä tod. nopeus 94 joka menee vielä mittari-/lukuvirheen piikkiin.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3516
        • Raisio

        #4
        Pikkukoneinen Bemari ja 120km/h vauhdissa noin 3500r/min... aivan normaalia. Tämähän tekee runsaat 2900r/min satasen vauhdissa.

        Ihan samalla kaavalla menee uudemmassaa e39 kopassakin jos lähdetään manuaalivaihteisissa 520 mallista ylöspäin. Jo 523 mallissa inhimillisen järkevät kierrokset.

        Jotenkin pitää se pikkuvääntöinen kone tuntumaan vääntävältä ja tehdas on laittanut perämurikkaan hieman enemmän tiheyttä perään.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • mie
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 219

          #5
          Ihan normaali kierrokset, Itellä oli samallainen ja suunnilleen samat jengat satasen vauhdissa.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎