Tästä on varmaan internetti jo pullollaan ohjeita kuinka irroitat e34 kattoluukun.
Itse niitä ohjeita eilen etsin ja heikosti oli ohjeet jaossa joten laitanpas nyt lyhyen stoorin kuvineen. Toivotaan että auttaa jatkossa muita asian tiimoilta.
Ensin alkoi ongelma siitä kun kattoluukku ei tahtonut liukua katon sisään pois, lippaan kyllä nousi. Verhoilunpaneeli pois moottorin tieltä (takareunasta varovasti talttapäällä raottaa) ja kuusiokoloavaimella (4mm) manuaalisesti pyrittämään kattoluukkua. Vastapäivään pyörittäessä kattoluukku liikkuu kiinni/lippa-asentoon ja myötäpäivää pyörittäessä kattoluukku menee lippa-asennosta kiinni sekä jatkaa siitä sitten vielä katon sisään.
Minulla ongelmana oli kun kattoluukun piti liukua katon sisään, ei se sitä kuitenkaan tehnyt. Luukun takareuna kyllä laskeutui. Tarkemman tarkastelun yhteydessä huomasin että kattoluukku kyllä yrittää lähteä taaksepäin liikkumaan mutta apuskuskin etukulma jostain syystä jumittaa eikä liikahdakaan. Eli kattoluukku ei liiku koska kiertää luukun vinoon. Vika siis jokin muovisista liikkuvista osista on murtunut ja jää johonkin väliin.
Vaijeri ei voinut olla poikki sillä kattoluukku liikkui lippa-asentoon ongelmitta.
Kattoluukun jokin muovinen osa kun oli jo rikki eikä luukku aukennut enää nätisti niin oli pakko siirtyä voimaan. Kattoluukkua kun ei mitenkään saa auki muuten kuin yläkautta (tietääkseni) joten työkalut käteen. Ajoin kattoluukun siihen asentoon kun se menisi katon sisään, tässä tapauksessa takareuna laskee alas ja vetää luukun vinoon. Tallin isoin talttapää ruuvimeisseli kietaistiin rättiin ja ronskisti luukun ja katon etureunan väliin (suosittelen ennemmin käytettäväksi puukiilaa tai muuta pehmeää materiaalia). Ensin tuli yritettyä ihan varovaisesti eikä auttanut, joten alkoi palamaan hermot ja tässä tapauksessa liika voima ei ollut pahitteeksi. Pari kertaa kuului kunnon rusahdus ja luukku nytkähtikin "suoraksi". Siihen asentoon kuin sen kuuluukin olla menossa. Pienin pelonsekaisin tuntein painoin nappia ja sehän lähti liikkeelle! Edes kattoluukun tai katon etureunan maalipinnat eivät vaurioituneet.
Välistä löytyi valkoisia muovin kappaleita. Tuo valkoinen muovi kun ei näyttänyt olevan mikään "tärkeä" palikka ja luukku liikkui hineosti, en tehnyt asialle sen enmpää. Tuossa KUVA1, jossa näkyy mikä osa sieltä oli mennyt rikki (ympyröity vihreällä) (vertaa KUVA2).
Kattoluukku saatiin liikkumaan ja liu´ut näyttivät kuivilta joten reilusti vaseliinia liukuihin. MUISTATHAN LISÄTÄ VASELIINIA/VASTAAVAA LIUKUIHIN VÄHINTÄÄN PARI KERTAA VUODESSA! Useammin ei ole myöskään pahitteeksi. MUISTA MYÖS KÄYTTÄÄ KATTOLUUKKUA ETTEI JUMITA KÄYTTÄMÄTTÖMYYTTÄ!
Sitten siihen varsinaiseen irroitukseen.
Kattoluukkua on pakko saada ajettua katon sisään sen verran että päästään kattoluukun etureunasta käsiksi sisäverhoilun kiinnikkeisiin, suosittelisin kuitenkin ajamaan vähintään ~10cm.
Sisäverhoilu on etureunastaan kahdella kiinnikkeellä kiinni kattoluukun etureunassa. Kiinnikkeet ovat haka-mallisia. Tunnustele sormin, pitäisi löytyä kaksi hakasta, jotka ovat kattoluukussa olevan tapin ympärillä ankkuroituna. Molempia hakasia varovasti erilleen vetämällä ja taaksepäin työntämällä kiinnike irtoaa kattoluukusta. Toista sama toisellekin puolelle ja sisäverhoilu on täten irti luukusta ja liikkuu vapaasti edes-takas. Jos kattoluukkusi on edelleen ajettuna vähän matkaa katon sisään ei verhoilu kuitenkaan liu´u luukun etureunan etupuolelle. Tuossa KUVA3, jossa näkyy sisäverhoilun kiinnike (ympyröity sinisellä)(älä anna kuvan hämätä sillä kuvassa jo luukku irroitettu, joka neuvotaan seuraavaksi).
Aja kattoluukku lippa-asentoon ja työnnä sisäverhoilu niin taakse kuin menee. Nyt pitäisi ollä näkymä tuollainen: KUVA4.
Irroita kuvassa näkyvät kolme pulttia, jotka ovat ympyröity punaisella. Tässä vaiheessa älä nosta väkisin luukkua pois, kattoluukku on vielä molemmilta puolilta etumaisen kiinnikkeen vierestä metallisella klipsillä kiinni KUVA5 (merkitty keltaisella)! Napsauta klipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä pois ja nyt on kattoluukku täysin vapaa, nosta kattoluukku pois.
Kattoluukun pultit ovat torx-kantaisia ja kooltaan T25.
Kasaus tietenkin käänteisessä järjestyksessä.
Kun kattoluukku on kasattu paikalleen aja luukku kiinni asentoon. Katso onko kattoluukku oikeassa asennossa? Luukku pitää olla etureunastaan hieman (1mm) alempana kuin katto ja vastaavasti kattoluukun takareuna pitää olla hieman yli (1mm) katon. Jos näin ei ole, irroita sisäverhoilu ja tee tarvittavat säädöt kattoluukun kiinnikkeitä availemalla. Säätöön kannattaa ottaa avuksi ylimääräinen käsipari.
Toivottavasti tästä on jatkossa jollekin apua.
Pidetään tämä topicki puhtaana ja kirjoittaa saa ainoastaan neuvoja jos huomaa ylläolevan tekstin olevan joltain osin virheellinen tai puutteellinen. Tietenkin eroavaisuuksia taitaa näidenkin osalta löytyä joten tähän jatkoksi kaikki neuvot kuvineen!
Kiitos
-Reijo-
Itse niitä ohjeita eilen etsin ja heikosti oli ohjeet jaossa joten laitanpas nyt lyhyen stoorin kuvineen. Toivotaan että auttaa jatkossa muita asian tiimoilta.
Ensin alkoi ongelma siitä kun kattoluukku ei tahtonut liukua katon sisään pois, lippaan kyllä nousi. Verhoilunpaneeli pois moottorin tieltä (takareunasta varovasti talttapäällä raottaa) ja kuusiokoloavaimella (4mm) manuaalisesti pyrittämään kattoluukkua. Vastapäivään pyörittäessä kattoluukku liikkuu kiinni/lippa-asentoon ja myötäpäivää pyörittäessä kattoluukku menee lippa-asennosta kiinni sekä jatkaa siitä sitten vielä katon sisään.
Minulla ongelmana oli kun kattoluukun piti liukua katon sisään, ei se sitä kuitenkaan tehnyt. Luukun takareuna kyllä laskeutui. Tarkemman tarkastelun yhteydessä huomasin että kattoluukku kyllä yrittää lähteä taaksepäin liikkumaan mutta apuskuskin etukulma jostain syystä jumittaa eikä liikahdakaan. Eli kattoluukku ei liiku koska kiertää luukun vinoon. Vika siis jokin muovisista liikkuvista osista on murtunut ja jää johonkin väliin.
Vaijeri ei voinut olla poikki sillä kattoluukku liikkui lippa-asentoon ongelmitta.
Kattoluukun jokin muovinen osa kun oli jo rikki eikä luukku aukennut enää nätisti niin oli pakko siirtyä voimaan. Kattoluukkua kun ei mitenkään saa auki muuten kuin yläkautta (tietääkseni) joten työkalut käteen. Ajoin kattoluukun siihen asentoon kun se menisi katon sisään, tässä tapauksessa takareuna laskee alas ja vetää luukun vinoon. Tallin isoin talttapää ruuvimeisseli kietaistiin rättiin ja ronskisti luukun ja katon etureunan väliin (suosittelen ennemmin käytettäväksi puukiilaa tai muuta pehmeää materiaalia). Ensin tuli yritettyä ihan varovaisesti eikä auttanut, joten alkoi palamaan hermot ja tässä tapauksessa liika voima ei ollut pahitteeksi. Pari kertaa kuului kunnon rusahdus ja luukku nytkähtikin "suoraksi". Siihen asentoon kuin sen kuuluukin olla menossa. Pienin pelonsekaisin tuntein painoin nappia ja sehän lähti liikkeelle! Edes kattoluukun tai katon etureunan maalipinnat eivät vaurioituneet.
Välistä löytyi valkoisia muovin kappaleita. Tuo valkoinen muovi kun ei näyttänyt olevan mikään "tärkeä" palikka ja luukku liikkui hineosti, en tehnyt asialle sen enmpää. Tuossa KUVA1, jossa näkyy mikä osa sieltä oli mennyt rikki (ympyröity vihreällä) (vertaa KUVA2).
Kattoluukku saatiin liikkumaan ja liu´ut näyttivät kuivilta joten reilusti vaseliinia liukuihin. MUISTATHAN LISÄTÄ VASELIINIA/VASTAAVAA LIUKUIHIN VÄHINTÄÄN PARI KERTAA VUODESSA! Useammin ei ole myöskään pahitteeksi. MUISTA MYÖS KÄYTTÄÄ KATTOLUUKKUA ETTEI JUMITA KÄYTTÄMÄTTÖMYYTTÄ!
Sitten siihen varsinaiseen irroitukseen.
Kattoluukkua on pakko saada ajettua katon sisään sen verran että päästään kattoluukun etureunasta käsiksi sisäverhoilun kiinnikkeisiin, suosittelisin kuitenkin ajamaan vähintään ~10cm.
Sisäverhoilu on etureunastaan kahdella kiinnikkeellä kiinni kattoluukun etureunassa. Kiinnikkeet ovat haka-mallisia. Tunnustele sormin, pitäisi löytyä kaksi hakasta, jotka ovat kattoluukussa olevan tapin ympärillä ankkuroituna. Molempia hakasia varovasti erilleen vetämällä ja taaksepäin työntämällä kiinnike irtoaa kattoluukusta. Toista sama toisellekin puolelle ja sisäverhoilu on täten irti luukusta ja liikkuu vapaasti edes-takas. Jos kattoluukkusi on edelleen ajettuna vähän matkaa katon sisään ei verhoilu kuitenkaan liu´u luukun etureunan etupuolelle. Tuossa KUVA3, jossa näkyy sisäverhoilun kiinnike (ympyröity sinisellä)(älä anna kuvan hämätä sillä kuvassa jo luukku irroitettu, joka neuvotaan seuraavaksi).
Aja kattoluukku lippa-asentoon ja työnnä sisäverhoilu niin taakse kuin menee. Nyt pitäisi ollä näkymä tuollainen: KUVA4.
Irroita kuvassa näkyvät kolme pulttia, jotka ovat ympyröity punaisella. Tässä vaiheessa älä nosta väkisin luukkua pois, kattoluukku on vielä molemmilta puolilta etumaisen kiinnikkeen vierestä metallisella klipsillä kiinni KUVA5 (merkitty keltaisella)! Napsauta klipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä pois ja nyt on kattoluukku täysin vapaa, nosta kattoluukku pois.
Kattoluukun pultit ovat torx-kantaisia ja kooltaan T25.
Kasaus tietenkin käänteisessä järjestyksessä.
Kun kattoluukku on kasattu paikalleen aja luukku kiinni asentoon. Katso onko kattoluukku oikeassa asennossa? Luukku pitää olla etureunastaan hieman (1mm) alempana kuin katto ja vastaavasti kattoluukun takareuna pitää olla hieman yli (1mm) katon. Jos näin ei ole, irroita sisäverhoilu ja tee tarvittavat säädöt kattoluukun kiinnikkeitä availemalla. Säätöön kannattaa ottaa avuksi ylimääräinen käsipari.
Toivottavasti tästä on jatkossa jollekin apua.
Pidetään tämä topicki puhtaana ja kirjoittaa saa ainoastaan neuvoja jos huomaa ylläolevan tekstin olevan joltain osin virheellinen tai puutteellinen. Tietenkin eroavaisuuksia taitaa näidenkin osalta löytyä joten tähän jatkoksi kaikki neuvot kuvineen!
Kiitos
-Reijo-
Comment