Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kattoluukun irroitus, HowTo-ohjeet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7042
    • Forssa

    E34 Kattoluukun irroitus, HowTo-ohjeet

    Tästä on varmaan internetti jo pullollaan ohjeita kuinka irroitat e34 kattoluukun.
    Itse niitä ohjeita eilen etsin ja heikosti oli ohjeet jaossa joten laitanpas nyt lyhyen stoorin kuvineen. Toivotaan että auttaa jatkossa muita asian tiimoilta.

    Ensin alkoi ongelma siitä kun kattoluukku ei tahtonut liukua katon sisään pois, lippaan kyllä nousi. Verhoilunpaneeli pois moottorin tieltä (takareunasta varovasti talttapäällä raottaa) ja kuusiokoloavaimella (4mm) manuaalisesti pyrittämään kattoluukkua. Vastapäivään pyörittäessä kattoluukku liikkuu kiinni/lippa-asentoon ja myötäpäivää pyörittäessä kattoluukku menee lippa-asennosta kiinni sekä jatkaa siitä sitten vielä katon sisään.
    Minulla ongelmana oli kun kattoluukun piti liukua katon sisään, ei se sitä kuitenkaan tehnyt. Luukun takareuna kyllä laskeutui. Tarkemman tarkastelun yhteydessä huomasin että kattoluukku kyllä yrittää lähteä taaksepäin liikkumaan mutta apuskuskin etukulma jostain syystä jumittaa eikä liikahdakaan. Eli kattoluukku ei liiku koska kiertää luukun vinoon. Vika siis jokin muovisista liikkuvista osista on murtunut ja jää johonkin väliin.
    Vaijeri ei voinut olla poikki sillä kattoluukku liikkui lippa-asentoon ongelmitta.

    Kattoluukun jokin muovinen osa kun oli jo rikki eikä luukku aukennut enää nätisti niin oli pakko siirtyä voimaan. Kattoluukkua kun ei mitenkään saa auki muuten kuin yläkautta (tietääkseni) joten työkalut käteen. Ajoin kattoluukun siihen asentoon kun se menisi katon sisään, tässä tapauksessa takareuna laskee alas ja vetää luukun vinoon. Tallin isoin talttapää ruuvimeisseli kietaistiin rättiin ja ronskisti luukun ja katon etureunan väliin (suosittelen ennemmin käytettäväksi puukiilaa tai muuta pehmeää materiaalia). Ensin tuli yritettyä ihan varovaisesti eikä auttanut, joten alkoi palamaan hermot ja tässä tapauksessa liika voima ei ollut pahitteeksi. Pari kertaa kuului kunnon rusahdus ja luukku nytkähtikin "suoraksi". Siihen asentoon kuin sen kuuluukin olla menossa. Pienin pelonsekaisin tuntein painoin nappia ja sehän lähti liikkeelle! Edes kattoluukun tai katon etureunan maalipinnat eivät vaurioituneet.
    Välistä löytyi valkoisia muovin kappaleita. Tuo valkoinen muovi kun ei näyttänyt olevan mikään "tärkeä" palikka ja luukku liikkui hineosti, en tehnyt asialle sen enmpää. Tuossa KUVA1, jossa näkyy mikä osa sieltä oli mennyt rikki (ympyröity vihreällä) (vertaa KUVA2).
    Kattoluukku saatiin liikkumaan ja liu´ut näyttivät kuivilta joten reilusti vaseliinia liukuihin. MUISTATHAN LISÄTÄ VASELIINIA/VASTAAVAA LIUKUIHIN VÄHINTÄÄN PARI KERTAA VUODESSA! Useammin ei ole myöskään pahitteeksi. MUISTA MYÖS KÄYTTÄÄ KATTOLUUKKUA ETTEI JUMITA KÄYTTÄMÄTTÖMYYTTÄ!

    Sitten siihen varsinaiseen irroitukseen.
    Kattoluukkua on pakko saada ajettua katon sisään sen verran että päästään kattoluukun etureunasta käsiksi sisäverhoilun kiinnikkeisiin, suosittelisin kuitenkin ajamaan vähintään ~10cm.
    Sisäverhoilu on etureunastaan kahdella kiinnikkeellä kiinni kattoluukun etureunassa. Kiinnikkeet ovat haka-mallisia. Tunnustele sormin, pitäisi löytyä kaksi hakasta, jotka ovat kattoluukussa olevan tapin ympärillä ankkuroituna. Molempia hakasia varovasti erilleen vetämällä ja taaksepäin työntämällä kiinnike irtoaa kattoluukusta. Toista sama toisellekin puolelle ja sisäverhoilu on täten irti luukusta ja liikkuu vapaasti edes-takas. Jos kattoluukkusi on edelleen ajettuna vähän matkaa katon sisään ei verhoilu kuitenkaan liu´u luukun etureunan etupuolelle. Tuossa KUVA3, jossa näkyy sisäverhoilun kiinnike (ympyröity sinisellä)(älä anna kuvan hämätä sillä kuvassa jo luukku irroitettu, joka neuvotaan seuraavaksi).
    Aja kattoluukku lippa-asentoon ja työnnä sisäverhoilu niin taakse kuin menee. Nyt pitäisi ollä näkymä tuollainen: KUVA4.
    Irroita kuvassa näkyvät kolme pulttia, jotka ovat ympyröity punaisella. Tässä vaiheessa älä nosta väkisin luukkua pois, kattoluukku on vielä molemmilta puolilta etumaisen kiinnikkeen vierestä metallisella klipsillä kiinni KUVA5 (merkitty keltaisella)! Napsauta klipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä pois ja nyt on kattoluukku täysin vapaa, nosta kattoluukku pois.

    Kattoluukun pultit ovat torx-kantaisia ja kooltaan T25.

    Kasaus tietenkin käänteisessä järjestyksessä.
    Kun kattoluukku on kasattu paikalleen aja luukku kiinni asentoon. Katso onko kattoluukku oikeassa asennossa? Luukku pitää olla etureunastaan hieman (1mm) alempana kuin katto ja vastaavasti kattoluukun takareuna pitää olla hieman yli (1mm) katon. Jos näin ei ole, irroita sisäverhoilu ja tee tarvittavat säädöt kattoluukun kiinnikkeitä availemalla. Säätöön kannattaa ottaa avuksi ylimääräinen käsipari.

    Toivottavasti tästä on jatkossa jollekin apua.
    Pidetään tämä topicki puhtaana ja kirjoittaa saa ainoastaan neuvoja jos huomaa ylläolevan tekstin olevan joltain osin virheellinen tai puutteellinen. Tietenkin eroavaisuuksia taitaa näidenkin osalta löytyä joten tähän jatkoksi kaikki neuvot kuvineen!

    Kiitos
    -Reijo-
    Last edited by |foder|; 30-05-2010, 13:46.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Löytyy myös E34 FAQ:sta.

    Yllä hieman mallia jolla teet semmoisen korjauskertomuksen josta on TAKUULLA muillekkin hyötyä. 10 points
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7042
      • Forssa

      #3
      Lisätääs vielä noista vedenpoistoletkuista.

      Kattoluukun kaukalosta veden pois ohjaavia letkuja on neljä kappaletta, joista kaksi suuntautuvat eteenpäin. Se kuka tietää nuo kaksi muuta vedenpoistoletkun paikkaa, saa julkistaa tietonsa.
      Lähtevät kaukalon etukulmista ja piiloutuvat A-tolpan sisään. Tulevat ulos lopulta etummaisista tunkinnosto paikoista, näkyy reikä kun alle kurkistaa.
      Suosittelen tekemään vesilasilla testin. Kaada vettä kouruun, jos vesi tulee molemmilta puolilta tunkinpaikoista pois niin kaikki kunnossa. Jos ei (niin kuin minulla) täytyy alkaa purkamaan.

      Irroita kick-paneeli (kahdella talttapää muoviruuvilla), käännä kiinnikkeitä vain 90-astetta. Paneeli nyt irti ja alareunassa näkyy jokin minulle tuntematon boksi (apukuskin puolella), joka täytyy irroittaa pois tieltä (kahdella pultilla, 10mm kanta). Rullaa äänieriste sivuun ja sen takana pitäisi näkyä letku. Letkun alapään kuuluisi mennä sinne kotelon "takareunaan" holkkiin. Letku on hieman nihkeä sinne pesään.
      Holkki sen verran hankalassa paikassa ja muutenkin ahdas paikka että syytä tässä välissä lahjoa pienempikätinen hoitamaan homma.
      Kun letku on saatu holkkiin, varmistin vielä kuitenkin että vesi valuu pois sieltä mistä kuuluukin. Sitten vasta kasaus.
      Itsellä kädet ruvella ja aikaa meni n. 1,5h. Kaikki aika meni lähes kokonaan siihen letkun tunkemiseen sinne holkkiin, minulla kun sormet ovat kuin nippu kyr.. grhmm..! nakkeja.
      Jos letkut ovat pitkään pois paikoiltaan,vesi kerääntyy sinne koteloon ja saa aikaan rumaa jälkeä. Vesi kun ei pääse mistään itsestään pois. Onneksi minulla ei ollut pahasti ruostetta, sain pelastettua kotelot vielä.

      Kuvia en saanut otettua sillä isokokoinen digijärkkäri ei mahtunut mistään välistä ottamaan kuvaa.

      Toivotaan että tästä olisi myöskin hyötyä.

      Kiitos
      -Reijo-
      Last edited by |foder|; 30-05-2010, 20:59.
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Originally posted by |foder| View Post
        Kattoluukun kaukalosta veden pois ohjaavia letkuja on neljä kappaletta, joista kaksi suuntautuvat eteenpäin. Se kuka tietää nuo kasi muuta vedenpoistoletkun paikkaa, saa julkistaa tietonsa.
        Lisätty puuttuva tieto ja hieman lisäkuvia FAQ:n tarinaan.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎