Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34:M-tech2 Paaliin? Sammuu ja kiekkamittari riehuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kolmio
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 34
    • Helsinki

    e34:M-tech2 Paaliin? Sammuu ja kiekkamittari riehuu

    Auto e34 525 24v m50b25, non-vanos
    Oltiin emännän kanssa tiistaina ajelemassa mökiltä kotiin kiertotietä kun huomasin että kierromittari näyttää jotain aivan omaa ja vikavalo paloi.
    Välillä kuitenkin toimi taas normaalisti. Hetken mietin ja totesin että kone toimii normaalisti, joten kotia kohti.
    Välillä alkoi ilmetä sellaista että moottori sammui ajossa, eli pätki, mutta palautui taas uudelleen sekunnin parin päästä.

    Raivolla sitten ajoin kotiin turunmotaria reilulla vaihdilla, ja noin 30 viimeistä kilometriä mentiin ilman mitään ongelmia.
    Ajattelin josko vikana olisi mittariston konkat, mutta kun se ei aiheuttaisi pätkimistä käyntiin, eikä näyttäisi sahaavan 0-10k rpm.

    Onko siis vikana kampuran asento tunnistin vai nokan, vai joku muu??
    Tänään heti taas noin 10min ajon jälkeen sammui tyhjäkäynnillä aika härskin kuuloisesti, starttas samantien mutta hetken päästä toistui.

    -Kun kierrosmittari tippuu nollaan tai alkaa näyttämään vaikka +10rpm (ei edes asteikolla) niin vikavalo palaa, mutta jos taas palautuu normaaliksi niin varovalo sammuu.
    -Auto pätkäsee vai välillä, mutta tyhjäkäynnillä sammuu (jos häikkää). Nyt ajoin noin 15km, ja pätkäs lähemmäs 10krt, ei tosin kylmänä, vai oliko sattumaa?

    En löytänyt mitään yhteistä näille tapahtumille. Koitin ajaa montuissa jos olisi kontaktihäiriö, sadetta ei ole tullut viikkoihin enkä ole pessyt autoa.
    Ehdotuksia? -Nokan anturi on jo jotain sadan euron paikkeilla.
    Last edited by Kolmio; 31-07-2010, 19:57.
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Kampiakselin asentotunnistin ja sen johdotus kannattaa tarkistaa ensimmäisenä
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • Kolmio
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 34
      • Helsinki

      #3
      Patentoin peilin kiinni rattiin jotta näkisin kiekkamittaria konehuoneen puolelta.
      koitin heilutella kampura-anturin piuhaa ja liitintä koneen käydessä, mutta ei tuntunut olevan vaikutusta. Kun nyppäs liittimen irti niin sammu.

      Pitänee hakea uusi anturi marmorilta, vai saisiko muualtakin?
      Kylmänä ei ole tehnyt mitään häiriöitä.

      Matkalla tallilta kotiin tuli uusi kiva ylläri; Kiekkamittari toimi, mutta auto moottorijarruttaa ja kulutusmittari menee terävästi nollille. WTF!!

      Olen kuvittelevinani että tasasesti ajettaessa noin 100km/h niin ei tehnyt häiriöit... mahdollisesti. Voisiko johtua viilentävästä viimasta? -Koska kun kierrätin rampista niin tovin päästä alkoi taas sekoilemaan, mutta kun ajaa lujempaa 5-vaihteella niin ei paljoakaan ainakaan takkua. Vrt. työmaan kohdalla kun piti tiputtaa vauhtia niin johan temppuili.

      Ei jaksais enään leikkiä autoilla. Ainakaan tekniikan kanssa.
      Kaikki vinkit on tervetulleita, olen guuglannut ja söötsannut mahdollisia vinkkejä.
      Last edited by Kolmio; 31-07-2010, 20:02. Reason: Lisäystä

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Kolmio View Post
        Matkalla tallilta kotiin tuli uusi kiva ylläri; Kiekkamittari toimi, mutta auto moottorijarruttaa ja kulutusmittari menee terävästi nollille. WTF!!
        Siis noinhan sen pitäsikin tehdä jos nostaa kaasun pois.

        Vai ihan tasakaasullako noin käy?

        Comment

        • Kolmio
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 34
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Siis noinhan sen pitäsikin tehdä jos nostaa kaasun pois.

          Vai ihan tasakaasullako noin käy?
          Niiiin, siis en ole ihan tuore kuski, eikä oma bemmikään ole vieras.. =)

          Jos nostat e34:lla poljinta, niin se kulutusmittarin neula menee pehmeästi kiihdyttäen[neulan liike siis nopeutuu] nollille, mutta nyt meni neula nollille todella äkäisesti ja kone alkoi moottorijarrutta (eli käytännössä sammui, mutta manuaali ja nopeutta noin 100, niin moottorijarruttaa). Tässä vaiheessa linttasin lusikan lattiaan, mutta kun ei toimi niin ei toimi. Eli moottorijarru jatkui. Joitakin sekunteja myöhemmin taas toimi.

          Comment

          • Juzbe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1066
            • Pori

            #6
            Oma teki täysin samaa(m50b25nonvanos) kun yksi puolista rikki, tasakaasulla ajettaessa yhtäkkiä tuntui pätkäsy ja kulutusmittari samantien nollaan.Useimmin pätkäsy tapahtui liikkeelle lähdettäessä tai 1000-2000rpm välissä. Pätkäsy ilmeni välillä myös kun yritti painaa kaasua liikkeelle lähdössä jolloin vähänkin kaasua painaessa auto sammui.

            Joten nyt muovinen koppa pois,tutkit puolat läpi(halkeamat yms),puolien maadoituksen ja tulppienkolot,että ovatko öljyssä.

            Comment

            • Kolmio
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 34
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Juzbe View Post
              Oma teki täysin samaa(m50b25nonvanos) kun yksi puolista rikki, tasakaasulla ajettaessa yhtäkkiä tuntui pätkäsy ja kulutusmittari samantien nollaan.Useimmin pätkäsy tapahtui liikkeelle lähdettäessä tai 1000-2000rpm välissä. Pätkäsy ilmeni välillä myös kun yritti painaa kaasua liikkeelle lähdössä jolloin vähänkin kaasua painaessa auto sammui.

              Joten nyt muovinen koppa pois,tutkit puolat läpi(halkeamat yms),puolien maadoituksen ja tulppienkolot,että ovatko öljyssä.
              Mutta se ei selitä miksi kierrosmittari sekoilee? Huomenna tarkistan vähän maadoitus piuhoja konehuoneesta. 50/60 pitäskö ostaa uus anturi ja koittaa sillä?

              Minkölaista vikakoodilukua saa 91:stä 500sta? Saako livedataa katottua??

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Kaasuläpän asentotunnistin?
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Juzbe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1066
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by Kolmio View Post
                  Mutta se ei selitä miksi kierrosmittari sekoilee? Huomenna tarkistan vähän maadoitus piuhoja konehuoneesta. 50/60 pitäskö ostaa uus anturi ja koittaa sillä?

                  Minkölaista vikakoodilukua saa 91:stä 500sta? Saako livedataa katottua??

                  Kokeile eka tota asentotunnistinta,jos ei vaikutusta niin sitten rupeat noita puolia katselemaan.

                  Comment

                  • Kolmio
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 34
                    • Helsinki

                    #10
                    115euroa köyhempänä, voin todeta että samat ongelmat jatkuu.

                    Vaihdoin anturin, ei vaikutusta
                    tarkistin puolat silmällä, ei havaintoa poikkeavuuksista.
                    putsasin tulpankolot mahdollisesta öljystä, ei vaikutusta.

                    Puhdistin nokka-akselin anturin, lähdin ajamaan ja toimi täydellisesti, eli normaalisti noin 8km, sitten toistui.
                    Voiko vaikuttaa, vai oliko sattumaa?? -Kun koitin nyppästä auton käydessä liittimen irti niin ei vaikuttanut käyntiin.


                    Vikakoodin lukijaa PK-seudulta, e34 525 -91

                    soita nol nel nol seittemän 400 kolme 30
                    Last edited by Kolmio; 05-08-2010, 21:55.

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by Kolmio View Post
                      115euroa köyhempänä, voin todeta että samat ongelmat jatkuu.

                      Vaihdoin anturin, ei vaikutusta
                      tarkistin puolat silmällä, ei havaintoa poikkeavuuksista.
                      putsasin tulpankolot mahdollisesta öljystä, ei vaikutusta.

                      Puhdistin nokka-akselin anturin, lähdin ajamaan ja toimi täydellisesti, eli normaalisti noin 8km, sitten toistui.
                      Voiko vaikuttaa, vai oliko sattumaa?? -Kun koitin nyppästä auton käydessä liittimen irti niin ei vaikuttanut käyntiin.


                      Vikakoodin lukijaa PK-seudulta, e34 525 -91

                      soita nol nel nol seittemän 400 kolme 30
                      Minkäs anturin vaihdoit?
                      Akun liitokset tarkistanut?
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • Kolmio
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 34
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Janzki View Post
                        Minkäs anturin vaihdoit?
                        Akun liitokset tarkistanut?
                        Kampiakselin anturin.
                        Akun piuhat tarkistettu sekä moottorin maapiuha/rungon maadotuspiuha.

                        En tiedä onko tekemistä ongelman kanssa, mutta nyt on kolme kertaa käynyt teksti mittarissa "oil pressure sensor", vaikka öljyvalossa ei ole ollut mitään häikkää. Eli öljykannu ei ole hehkunut taikka palanut, ja öljyä on koneessa hyvin.

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #13
                          Aika lailla samat oireet oli omassa 520i m50 koneisessa, 2 eri vikaa, molemmat olivat jo ostaessa.

                          Eli kaasläppä potikka, mitä tuolla aiemmin joku jo veikkasi oli täynnä öljyä ja näytti vuoronperään täyttä kaasua ja löysätty kaasua täysin riippumatta kaasun asennosta.

                          Jos potikka näyttää täyskaasua poljin ylhäällä, niin auto käy todella heikkoa tyhjäkäyntiä ja/tai samuu heti pysähtyessä.

                          Jos potikka näyttää koko ajan löysättyä kaasua niin moottorijarrutuksista tulee todella teräviä ja kulutusmittari heilahtaa nollaan heti kun moottori ei ole "vedoilla".

                          Myös kiihdytyksistä tulee nykiviä, välillä tuo oma potikka "heräsi henkiin" mentiin normaalisti.

                          Todensin vian testerillä ja vaihdoin potikan, kaikki ok, paitsi tieten mittaristo ei toiminut vieläkään oikein, eli siinä voisi olla eri vika.
                          Olli.

                          Comment

                          • Kolmio
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 34
                            • Helsinki

                            #14
                            Vika korjattu.

                            Vein auton Melasalmen korjaamolle, jossa on vehkeet vanhan bemmin vikakoodien lukuun.
                            Kertoili jotain DME memory fault tai vast. eli ecu paskana.
                            Ostin kuukautta uudemmasta Automaatti-bemarista ecun, jossa täysin eri koodit etc. mutta toimii ihan moitteitta.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎