Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m5 alusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • estervainaa
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 665
    • Kuopio

    #16
    Päädyin harkinnan jälkeen alustan osalta konin sportteihin, kävin tänään hakemassa, sekä h&r 540 tarkoitettuun 35mm/10mm madaltaviin jousiin. Tuo jousivalinta sen takia, että ei ainakaan pitäisi jäädä keulan painosta kiinni, kun ainakin kw:lla tuo 535 tarkoitettu alusta on tarkoitettu max 975kg painolle etupäähän, kasikoneisiin taas 1050 tai enempikin. Lisäksi sain nuo konit muutamassa päivässä paikallisesta varaosaliikkeestä kun taas bilsteinissä olisi ollut 4-5 viikon odottelu. Noita konin sportterja on aika paljon kehuttu, kuten tietysti bs8:kin, taitaa olla makuasia. No toivottavasti noilla saa alustan tarpeeksi jämäkäksi.

    Modificarsilta kyselin noista m5 jousista (29579-1), ei oikein sieltäkään tullut varmuutta suuntaan tai toiseen kun ei kuulemma h&r sivuillakaan sanota noista jousista onko tasonsäädöllisiin vai ei. Kuitenkin nuo samat m5 jouset ilmeisesti käy myös touringiin ja voisi täten olettaa, että ovat tasonsäädöllisiin tarkoitettu. Lisäksi löysin linkin: http://www.hrsprings.com/scripts/app...Find3&MakeID=4, tuossa kun selailee niin sama osanumero millä noita h&r jousia myydään näyttää olevan tasonsäädöllisiin tarkoitettu kun on w/ self levelling, ei kuitenkaan w/o joka osassa on.

    Saa nyt nähdä mitä tuosta asennuksesta tulee, laitan vaikka raporttia kävikö osat kunhan nuo jouset saapuu ja pääsee asentelemaan

    T:Antero
    -89 "m5" rataprojekti
    -02 transporter syncro
    -01 e53 3.0i
    -93 318is rataprojekti nro II

    Comment

    • Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2882
      • Akaa / Toijala

      #17
      Originally posted by estervainaa View Post
      ...iskaria jousia...
      T:Antero
      Laitatko tuon H&R:n setin numeron. Itsekkin samoja jousia visioinu, niin saapahan varmistuksen että mitä ostit.

      Räpsää pari kuvaa kun oot saanu alustan tikkiin. Näkee sitten stancen miten istuu.

      Comment

      • aakoo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 777
        • Espoo

        #18
        Originally posted by estervainaa View Post
        Yksi vaihtoehto tuli jos korkeussäädettävän haluaa, olisi hankkia kw var 2 e34 85-155kw malleihin ennen 11/91. Pitäisi käydä kiinni, hinta noin 1500e. Tuossa erona ainoastaan se, että etujouset hiukan löysemmät, 975 kg maksimi etuakselipaino ja m5 speksatussa tuo paino 1050 kg, eli 75kg:n heitto. Ei mahdottoman iso sinänsä ja voishan tuohon vaihtaa h&r tai kw jouset jotka speksattu 540 malleihin niin pitäisi ainakin tuon akselimassan riittää
        Vaikka tämä vaihtoehto tiputettiin listalta pois, niin huomautan silti. Korkeussäädettävissä coilover-sarjoissa on jousien halkaisijat etupäässä ihan jotain muuta, kuin alkuperäisten. Näin ollen siis coilover + perinteiset madallusjouset ristiinnaittoa ei voi suorittaa. KW:n coilovereita taas saa todennäköisesti tilaamalla myös eri jousijäykkyyksillä, ja niihin luulisi käyvän myös yleismalliset jouset, joita saa sitten muualta tilattua lähestulkoon millä tahansa jäykkyydellä hyvinkin halpaan hintaan.

        Originally posted by estervainaa View Post
        Päädyin harkinnan jälkeen alustan osalta konin sportteihin, kävin tänään hakemassa, sekä h&r 540 tarkoitettuun 35mm/10mm madaltaviin jousiin. Tuo jousivalinta sen takia, että ei ainakaan pitäisi jäädä keulan painosta kiinni, kun ainakin kw:lla tuo 535 tarkoitettu alusta on tarkoitettu max 975kg painolle etupäähän, kasikoneisiin taas 1050 tai enempikin.
        Seuraava kommentti liittyy molempiin lainauksiin: tää on nimittäin jännä miten 540 etuakseli on (muka) painavampi kuin 535. M60 on alumiinilohkoinen ja pelkkä kone painaa ulkomuistista 30-50kg vähemmän kuin M30/S38. En sitten tiedä painaako noissa 540 yleisemmin käytetty automaattilaatikko muka niin paljon enemmän (luulisi lootankin painon olevan niin takana, ettei vaikuttaisi kauhean paljon etuakselin painoon), mutta ainakaan M30 perässä käytetty ZF4-HP22 ei paina juurikaan enempää kuin keppiveivattava Getrag. Onko 540 muka aina esim. ilmastointi vakiona, vai mikä tuon painon on tekevinään?
        E34 535i -91 ikuisuusprojekti

        Comment

        • estervainaa
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 665
          • Kuopio

          #19
          Originally posted by Kal.ju View Post
          Laitatko tuon H&R:n setin numeron. Itsekkin samoja jousia visioinu, niin saapahan varmistuksen että mitä ostit.

          Räpsää pari kuvaa kun oot saanu alustan tikkiin. Näkee sitten stancen miten istuu.
          Tuolla numerolla on jouset tulossa 29899-1, pitäisi olla e34 kasikoneisiin ilman tasonsäätöä. Laitan vaikka ennen ja jälkeen kuvia kunhan saapuu nuo jousetkin perille ja saa asenneltua osat kiinni.
          -89 "m5" rataprojekti
          -02 transporter syncro
          -01 e53 3.0i
          -93 318is rataprojekti nro II

          Comment

          • estervainaa
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 665
            • Kuopio

            #20
            Etupää tuli tänään valmiiksi. Tai iskarit ja jouset lähinnä. Ajo jämäköityi selkeästi entiseen, tosin näytti olleen jotkut madallusjouset jo vanhastaan ja noilla -35 h&r jousilla keula itse asiassa nousi ehkä 2cm. Pitää laittaa vaikka pari kuvaa, kunhan saan ne koneelle asti.

            Takapää jää vielä toiseen kertaan, pitää sitä varten hankkia muut kuin tasonsäädöllisen yläpään jousilautaset, sekä pohjaanlyöntikumit kun iskareissa halkaisija on pienempi tuossa alkuperäisessä tasonsäätöiskarissa. Lisäksi se tasonsäädön poisto vaatii kikkailua, ainakin pari tulppaa ilmeisesti tuonne paineventtiiliin :think
            -89 "m5" rataprojekti
            -02 transporter syncro
            -01 e53 3.0i
            -93 318is rataprojekti nro II

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2882
              • Akaa / Toijala

              #21
              Originally posted by estervainaa View Post
              Etupää tuli tänään valmiiksi. Tai iskarit ja jouset lähinnä. Ajo jämäköityi selkeästi entiseen, tosin näytti olleen jotkut madallusjouset jo vanhastaan ja noilla -35 h&r jousilla keula itse asiassa nousi ehkä 2cm. Pitää laittaa vaikka pari kuvaa, kunhan saan ne koneelle asti.

              Takapää jää vielä toiseen kertaan, pitää sitä varten hankkia muut kuin tasonsäädöllisen yläpään jousilautaset, sekä pohjaanlyöntikumit kun iskareissa halkaisija on pienempi tuossa alkuperäisessä tasonsäätöiskarissa. Lisäksi se tasonsäädön poisto vaatii kikkailua, ainakin pari tulppaa ilmeisesti tuonne paineventtiiliin :think
              Moi

              Yleensä noi H&R jouset tippuu vielä kun ovat olleet jonkinaikaa autossa. Eli mahdollinen muutoskatsastus kannattanee tehdä mahdollisimman aikaisin.

              Joo kuvat olis kivoja jos vaan mahdollista. Itsekkin tässä olen ostattelemassa samoja jousia, mutta ei kyllä uskalla ennen kuin kuvia on.

              Mites se jousen yläpäänkumi?? Vaihdoitko sitä ollenkaan? Niitähän on olemassa 2 eri paksuutta, jolloin ohuemmilla auto tippuu vielä selvästi. M5 boardilla on tuostakin hommasta kirjottelua.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎