Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i:n päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sebekka
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 13
    • Oulu

    E34 525i:n päästöt

    Auto on E34 525i vanos touring -93 ajettu 253tkm. Käytin päästönmittauksessa paikallisella pajalla täällä Kuusamossa tulevaa katsastusta varten, mutta ei suostunut laskemaan CO-arvoa kyllin alas. Tyhjäkäynnillä arvo oli jossain 1.2xx - 14xx:n välillä ja kierroksilla nosti arvon muistaakseni jonnekkin yli 6.xxx. Auto käytiin lämmittämässä kunnolla, jonka jälkeen kone kävi hyvin epätasaisesti muutaman minuutin jonka aikana joutokäyntiarvo oli yli 7.xxx. Hetken päästä käynti tasaantui ja arvo laski 1.3xx:n paikkeille.
    Mekaanikko sanoi KAT:n olevan rikki, koska muut arvot olivat kohdallaan. Samalla vaihdettiin tulpat. Mekaanikko sanoi ettei usko sen vaikuttavan mitään, niinkuin ei vaikuttanutkaan.
    Kun nostaa kierrokset 2500-3000rpm, pakoputkesta kuuluu hienoista pauketta, ikäänkuin siellä tapahtuisi palamista. Suihkuttelin koneeseen sen käydessä jarrunpuhdistussprayta vuodonilmaisuaineena, mutta ei mitään vuotoa ilmennut.

    En tullut täysin vakuuttuneeksi saamastani KAT-tuomiosta. Maalaisjärjellä ajateltuna jos kone ei käy kunnolla, ei mielestäni vika voi olla Kat:ssa, vaan joku muu siellä aiheuttaa vikaa palamisessa.

    Autossa on myös tyhjäkäyntimoottori rikki; Kylmänä käynnitettäessä käy aluksi hyvin mutta alkaa pian humpaamaan, joskus jopa niin ettei pysy käynnissä. Lämpimänä käy mielestäni sievästi ja myös ajossa toimii hyvin.

    Voiko tyhjäkäyntimoottori vaikuttaa päästöihin? Kertokaa muutenkin viisaammat, missä voisi olla matoja?

    Korostan tässä sanaa "MIELESTÄNI", koska kyseinen Bemu on mulle ensimmäinen bensa-Bemu, ollut minulla n. kaksi vuotta. Ensimmäinen Bemu oli vuosia sitten E39 530D touring -99. En siis ole vielä kovin kokenut Bmw-autoilija, siksikyselen apua jotta elämäni Bmw:n parissa saisi vielä vuosia jatkua.

    Vastauksia odotellessa..
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Veikkaisin kyllä hyvin vahvasti että sulla on kunnon imuvuoto siellä joka sotkee sekä kylmäkäynnin että päästöt. Rohkeasti vaan letkut ja putket irti ja vääntelemään, suihkuttelut on ihan ajanhukkaa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • sebekka
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 13
      • Oulu

      #3
      Nyt on käytetty imusarja pois, samoin tyhjäkäyntimoottori sekä taivuttelin kaikki näkyvät letkut, mutta ongelma ei poistunut.

      Tyhjäkäyntimoottori ei vaikuttanut vialliselta, ei ainakaan siltä että se jumittuisi. Suihkuttelin kaiken varalta WD-40:stä moottorin sisään ja valuttelin enimmät mustat öljyt ulos. Samalla käytin irti aika monta sähköpistoketta ja niihin suihkutin Electro-CRC:tä. Kaikki letkut vaikuttivat ehjiltä ja kestivät taivuttelun. Yksi letku, joka tulee tyhjäkäyntimoottorilta (se ylempi letku) imusarjaan, sen letkun imusarjan puoleinen pää oli sen näköinen, että sitä on joskus jollakin silikonilla tiivistetty. Epäilen että se vuotaa.. Liekö vaarallista??

      Vaihdoin samalla imusarjan tiivisteet, vanhat olivat ehjät. Ne on kaksi vuotta sitten vaihdettu, kun vaihdatin yhden nakutustunnistimen.

      Aluksi luulin että nythän tämä toimii. Kone kävi hyvin ja tasaisesti. Kokeeksi suihkuttelin vielä vuodonilmaisusprayta ilman mitään vaikutusta.

      Tänään sitten laitoin kotteron käymään; aluksi kävi hyvin, mutta sitten alkoi "humpaamaan" ja meinasi muutaman kerran sammua. Lyhyen matkan ajossa tuntui että kiihtyminen oli vaivalloista..

      Pitäiskö seuraavaksi käydä lukemassa vikakoodi? Sitäkään ei viittis huvikseen tehdä, kun maksaa 30€.

      Mikä neuvoksi??

      Comment

      • sebekka
        Newbiemmer
        • Apr 2008
        • 13
        • Oulu

        #4
        Vielä lisäyksenä, että nyt on hiljattain tullut uutena vikana teksti mittarissa, joka herjaa "JÄÄHDYTYSNESTEEN TASO:a". Näin tapahtuu lähes aina käyntiinlaitettaessa ja sammuttaessa. Teksti häipyy lähes heti, kun auto lähtee liikkeelle. Check control on OK. Nesteen taso on MAX-viivassa.

        Kummallista!

        Comment

        • jiipee-
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2008
          • 655
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by sebekka View Post
          Vielä lisäyksenä, että nyt on hiljattain tullut uutena vikana teksti mittarissa, joka herjaa "JÄÄHDYTYSNESTEEN TASO:a". Näin tapahtuu lähes aina käyntiinlaitettaessa ja sammuttaessa. Teksti häipyy lähes heti, kun auto lähtee liikkeelle. Check control on OK. Nesteen taso on MAX-viivassa.

          Kummallista!

          Anturi nähtävästi sökönä.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by sebekka View Post
            Vielä lisäyksenä, että nyt on hiljattain tullut uutena vikana teksti mittarissa, joka herjaa "JÄÄHDYTYSNESTEEN TASO:a". Näin tapahtuu lähes aina käyntiinlaitettaessa ja sammuttaessa. Teksti häipyy lähes heti, kun auto lähtee liikkeelle. Check control on OK. Nesteen taso on MAX-viivassa.

            Kummallista!
            Pinnankorkeusanturin liittimessä huono kontakti. Yleensä riittää kun käyttää liittimen auki ja painaa sen takaisin kiinni.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by sebekka View Post
              Nyt on käytetty imusarja pois, samoin tyhjäkäyntimoottori sekä taivuttelin kaikki näkyvät letkut, mutta ongelma ei poistunut.

              Tyhjäkäyntimoottori ei vaikuttanut vialliselta, ei ainakaan siltä että se jumittuisi. Suihkuttelin kaiken varalta WD-40:stä moottorin sisään ja valuttelin enimmät mustat öljyt ulos. Samalla käytin irti aika monta sähköpistoketta ja niihin suihkutin Electro-CRC:tä. Kaikki letkut vaikuttivat ehjiltä ja kestivät taivuttelun. Yksi letku, joka tulee tyhjäkäyntimoottorilta (se ylempi letku) imusarjaan, sen letkun imusarjan puoleinen pää oli sen näköinen, että sitä on joskus jollakin silikonilla tiivistetty. Epäilen että se vuotaa.. Liekö vaarallista??

              Vaihdoin samalla imusarjan tiivisteet, vanhat olivat ehjät. Ne on kaksi vuotta sitten vaihdettu, kun vaihdatin yhden nakutustunnistimen.

              Aluksi luulin että nythän tämä toimii. Kone kävi hyvin ja tasaisesti. Kokeeksi suihkuttelin vielä vuodonilmaisusprayta ilman mitään vaikutusta.

              Tänään sitten laitoin kotteron käymään; aluksi kävi hyvin, mutta sitten alkoi "humpaamaan" ja meinasi muutaman kerran sammua. Lyhyen matkan ajossa tuntui että kiihtyminen oli vaivalloista..

              Pitäiskö seuraavaksi käydä lukemassa vikakoodi? Sitäkään ei viittis huvikseen tehdä, kun maksaa 30€.

              Mikä neuvoksi??
              Vikakoodien lukua, mutta jos imuvuotoja ei tosiaan ole niin ääni lambdalle.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • rectum
                Bimmer Rookie
                • Sep 2009
                • 85
                • Lahti

                #8
                +1 lambdalle:think
                E61 535 tiisseli M-sport -06
                E36 325i coupe -93
                +paljon muita merkkejä...

                Comment

                • JussiK
                  Bimmer Rookie
                  • May 2010
                  • 27
                  • ..

                  #9
                  Täältä myös ääni lambdalle. Tutulta kuulostaa.

                  Comment

                  • sebekka
                    Newbiemmer
                    • Apr 2008
                    • 13
                    • Oulu

                    #10
                    Varaan siis ajan vikakoodin lukemiseen!

                    Lambda on vaihdettu n. 1 vuosi sitten paikallisella autosähkökorjaamolla. Tuolloin vika oli varsin selvä; Kävi tosi huonosti ja meinasi tukehtua, kun koski kaasuun ja savutti runsaasti ja haisi pahalle.. Aivan niin kuin vanhat kaasarikäyttöiset käsi-imulla varustetut kotterot, jossa muutenkin säädöt pielessä..

                    Onko KAT:ti yleensä herkkä hajoamaan? Hajoaako se "normaalikäytöllä"? Mulla KAT:it on päällisin puolin ehjät, ei minkäänlaisia klommoja tai muitakaan naarmuja, eikä niistä kuulu ylimääräisiä helinöitä kopisteltaessa. Onhan ne tosin jo 17 vuotta vanhat..

                    Tuosta "JÄÄHDYTYSNESTEEN TASON:n merkkivalosta ajattelin, josko se liittyisi jollakin tavalla kyseiseen käyntihäiriöön, mutta täytyypä tarkistaa se pistoke näin aluksi.

                    Kiitos tähänastisista! Laitan taas tekstiä kun lisätietoa tulee..

                    Comment

                    • gremu
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 861
                      • Mankkaa

                      #11
                      m50b20 potilaana samat oireet.

                      jos sulla on tarvike lambda niin heitä se se kuikkaan. Tarvikkeita saat vaihtaa joka leimalle. Omassa vessassa meni katti tänään vaihtoon jossa oli sisuskalut helisemässä. Eli lambda vaihtoon -> resetointi -> mittaus. jos ei toimi niin katti Katti mullakin ulkopuolisella tarkastelilla ehjä mutta totuus paljastu rälläköinnin jälkeen. Itellä co tyhjäkäynnillä 5.xx ja hc 300. Vaihdettu tähän mennessä tulpat, putsarit, takapönttö,öljyt, mitattu puolat, putsattu maf, uusi haitariputki, tsekattu imuvuodot, tyhjäkäyntimoottori + anturit.

                      nimin. huomenna testeriin ...
                      kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
                      RIP
                      vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
                      ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
                      _______________________________________
                      Team BTCF-World Of Pirates
                      sigpic

                      Comment

                      • sebekka
                        Newbiemmer
                        • Apr 2008
                        • 13
                        • Oulu

                        #12
                        Mulla aika varattu torstaiksi testeriin.

                        Mullahan oli siis muut arvot kohallaan, paitsi CO. Myös Lambda-arvo oli kohdallaan. Lambda-antura vaihdettiin reilu vuosi sitten korjaamolla, joten en tässä vaiheessa tiedä onko paikoillaan tarvike- vai alkuperäisantura.

                        Saako Katteja jostain järkevään hintaan? Paikalliselta tarvikemyyjältä saa hintaan 520€, siis alkuperäisen kaltainen, pakosarjalta keskelle autoa tuleva pätkä, jossa on kaksi Kattia rinnakkain.. Vai oletteko vaihtaneet tarvike-Katit hitsaten?

                        Millään ei viitsis vaihtaa tota kallista mallia, koska se on liki auton arvo..

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          #13
                          Tarvikekatti ajaa ihan saman asia, paitsi tuskin vika siinä on.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • kaizzu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 93

                            #14
                            itte painiskelin kevääl/kesäl saman ongelman kans samanlaisen/ikäsen 525sen kaa.ongelmi löyty kaks.lambdan esilämmitys ei toiminu,johto jostain poikki.sekä kattit paskana.ku nää oli korjattu oli arvot paremmat ku uutena(tosin mitä uudempi katti on sen paremmi se toimii ja yhdenki olis pitäny riitä M50B25lle),mut menihä leimast.mätänettin kattit mahtuu alle just ja just.biltsun on vissi vähän pienemmät,ni menee varmaa paremmi.
                            ja monta muuta...
                            e 34 525
                            e34 520 sedan
                            e36 328 touring
                            ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
                            ex:1100 suzuki gsx-r

                            Comment

                            • sebekka
                              Newbiemmer
                              • Apr 2008
                              • 13
                              • Oulu

                              #15
                              Jepjep, eli tänään käytiin lukemassa vikakoodeja ja neljä kappaletta löytyi.

                              Kaasuläpän tunnistin ja ilmamääränmittari olivat kaksi koska olin käyttänyt piuhat irti auton ollessa käynnissä.
                              Yksi oli Lambdan maadoitus.
                              Nollattiin koodit eikä uusia tullut.
                              Tutkittiin Lambdan toimintaa tarkemmin auton käydessä;
                              -Lambda ei aktivoitu (muistaakseni)
                              -Jännite liikkui 0.453 - 0.460 välillä.
                              Lisäksi piirturi piirsi suoraa viivaa, eikä kaasuttaminen auttanut mitään.

                              Johdot olivat ehjät koneen kyljessä, imusarjan alla olevalta pistokkeelta Lambdan pistokkeelle asti.
                              Vaihdoimme uuden Lambdan (Bosch, kuten vuosi sitten vaihdettukin); arvot pysyivät samana ja piirturin viiva suorana.
                              Otimme koneen kyljestä imusarjan alta pistokkeen irti ja taas testasimme. Ei muutosta!

                              Lopuksi mitattiin pakokaasupäästöt:

                              Tyhjäkäynti: CO: 0.2 - 0.3 ja HC: olisko ollu jotain yli 100.
                              2000r/min: CO: 0.7 - 0.9 HC: jotain 22 - 25.

                              Kunnon ryntäytyksen jälkeen arvot oli tyhjäkäynnillä: CO 0.191 ja HC 187.

                              Vaikka Lambda on ymmärtääkseni ja ymmärtääksemme (mekaanikoiden kanssa ihmetellen) poissa pelistä, niin Lambda-arvo oli lopuksi 1.015. Kierroksilla se laski 0.9xx. Tietyillä kierroksilla (2500-3000rp/m) käy aikamoinen "jyminä" putkessa; menee vissiin hiukan bensaa hukkaan.

                              LAINAUS
                              "Tänään sitten laitoin kotteron käymään; aluksi kävi hyvin, mutta sitten alkoi "humpaamaan" ja meinasi muutaman kerran sammua."


                              Tiistai-iltana annoin valohoitoa koneelle ja käytin näkyvissä olevia liittimiä irti ja tutkin mahdollisia vuotoja.. Tänä aamuna ei sitten alkanutkaan "humpaamaan". Ihmeellistä!
                              Tänään auto on myös kullkenut paremmin kuin aiemmin.
                              Myös mekaanikon mielestä kone kävi sievemmin, kuin aiemmin.

                              Tuli vissiin aika paljon sekavaa tekstiä, sorry!
                              Jos joku viitsii lukea tämän kokonaan, niin neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan. Kysykää, jos ette saa selvää.

                              Missä on matoja??

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎