Pahvia vai mitä syylärin eteen..? e34 ei nosta lämpöjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #16
    Originally posted by tertsunen
    Unohtakaa ne hemmetin pahvit, niitä on joskus tarvittu 70-luvun ladoissa ja ooppeleissa, ei muissa.
    Kaverilla on autohuolto ja sinne sattui kerran tulemaan joku 70v+ pappa autolla, jossa oli pahvi syylärin edessä. Kaveri repi sen heti sieltä pois ja sano sille papalle, että yritätkö särkeä autosi? Lämmitystä ei ole suunniteltu toimivaksi pahvi siellä syylärin edessä... :shock:
    Paitsi kun on -30 astetta pakkasta, niin pahvi on silloin kyllä tarpeellinen...
    Pahviin kun tekee aukon siihen viskon kohdalle, niin osaa sekin pyöriä oikein. Tarkoituksena rajoittaa (ei lopettaa) ajoviiman pääsyä konehuoneeseen kovilla pakkasilla. E28:ssa mahtuu hyvin siihen syylärin ja maskin väliin. Ainakin mulla nopeutti lämpenemistä viime talven kovilla pakkasilla.

    Onkos muut käyttänyt?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #17
      Enpä ole yhdessäkään autossani käyttänyt pahvia ja lämpöä on silti riittänyt. Luulisi sen ehjän ja oikean lämpöisen termarin hoitavan homman aika hyvin.
      Retard Member

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by osilpi
        Paitsi kun on -30 astetta pakkasta, niin pahvi on silloin kyllä tarpeellinen...
        Pahviin kun tekee aukon siihen viskon kohdalle, niin osaa sekin pyöriä oikein. Tarkoituksena rajoittaa (ei lopettaa) ajoviiman pääsyä konehuoneeseen kovilla pakkasilla. E28:ssa mahtuu hyvin siihen syylärin ja maskin väliin. Ainakin mulla nopeutti lämpenemistä viime talven kovilla pakkasilla.

        Onkos muut käyttänyt?
        Mulla oli 518i e28 nokalle edellinen omistaja laittanut pahvin. Ei siitä mitään iloa ollut, vika oli tukkoisessa kennossa.

        Eikös joissain uusissa diiseleissä toimiteta talvikäyttöön oikein erillinen peite jolla voi sulkea ylimääräisiä ilmanottoja? Bensakoneessa ei oikein taida olla tarpeellinen.

        Viime talvena oli kovillakin pakkasilla koneessa vähän toisensuuntaisia lämpöongelmia :lol: Pakkasta 25 astetta ja auto keittää liikennevaloissa. Ei juuri naurattanut.

        Comment

        • tertsunen
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1343
          • JKL

          #19
          Originally posted by Kyytsis
          Originally posted by osilpi
          Paitsi kun on -30 astetta pakkasta, niin pahvi on silloin kyllä tarpeellinen...
          Pahviin kun tekee aukon siihen viskon kohdalle, niin osaa sekin pyöriä oikein. Tarkoituksena rajoittaa (ei lopettaa) ajoviiman pääsyä konehuoneeseen kovilla pakkasilla. E28:ssa mahtuu hyvin siihen syylärin ja maskin väliin. Ainakin mulla nopeutti lämpenemistä viime talven kovilla pakkasilla.

          Onkos muut käyttänyt?
          Mulla oli 518i e28 nokalle edellinen omistaja laittanut pahvin. Ei siitä mitään iloa ollut, vika oli tukkoisessa kennossa.

          Eikös joissain uusissa diiseleissä toimiteta talvikäyttöön oikein erillinen peite jolla voi sulkea ylimääräisiä ilmanottoja? Bensakoneessa ei oikein taida olla tarpeellinen.

          Viime talvena oli kovillakin pakkasilla koneessa vähän toisensuuntaisia lämpöongelmia :lol: Pakkasta 25 astetta ja auto keittää liikennevaloissa. Ei juuri naurattanut.
          Joissain dieseleissä tosiaankin on näitä, koska ne on todettu valmistajan kannalta tarpeellisiksi.
          Autonvalmistajathan testaavat autojaan esim. Kanadassa ja myös Suomen lapissa, juuri sen takia että autolla voi ajaa kylmissäkin olosuhteissa, että sille on jotain tehtävä omatoimisesti.
          Joissain autoissa on selkeä ilmaus ohjekirjassa, joka kieltää jäähdytysjärjestelmän peittämisen.

          Comment

          • Prostore
            Newbiemmer
            • Jun 2004
            • 14

            #20
            Re: ...

            Originally posted by juse132
            Häpeän tunnustaa että se vaihdettiin huollon yhteydessä eikä minulla aavistustakaan missä hän sijaitsee. Ostin sen kuitenkin alkuperäisosana, oli törkeen kallis (30-40eur) eikä merkkiliike tuntenut kuin vaihtoehdon, 80-asteisen. Ja kärryhän mulla on TDS, voi olla että penssakoneissa on eri tsydeemit.
            Minkälainen TDS-koneessa on alkuperäisenä? Siis monikoasteinen? Jos lämpömittari on puolivälissä, niin onko termostaatti silloin 80-asteinen vai kenties suurempi?

            Comment

            • jpeltoma
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 600
              • pirkanmaa

              #21
              TDS:n termostaatti on 80 asteinen. Ja varmasti lämpö riittää, jos termari on vaan kunnossa. Motonet myy TDS:n termaria reilulla kympillä.

              Lämpömittari on 80 C termarilla keskellä. Tai tarkkaan ottaen ehkä viisarin leveyden alle. Se keskiviivan kohta on muistaakseeni 83 C.
              __________________________________________________ ________________________
              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

              Comment

              • Prostore
                Newbiemmer
                • Jun 2004
                • 14

                #22
                Tuntuu kuitenkin, että lämmityslaite ei puhalla kovin kuumaa ilmaa vaikka lämpömittari onkin puolessavälissä. En tiedä, olenko itse vain niin viluinen? :(b)

                Comment

                • jpeltoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 600
                  • pirkanmaa

                  #23
                  __________________________________________________ ________________________
                  Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                  Comment

                  • harri525ixTA
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 101

                    #24
                    Originally posted by Hevimies
                    Maanantaina menee täyshuoltoon, jossa vaihdetaan kaikki mahdolliset litkut paitsi perä ja aski, mutta tuskin tuo on termostaatista kiinni. Erikoista on että parkissa neula on kuin liimattuna keskiviivaan mutta liikenteessä tippuu alle ja elää vieläpä puhalluksen mukaan. Ei kai tuollaista termostaattia ole olemassakaan vaikka tuontipeli onkin?

                    Oliko muuten v-mäinen vaihtaa termari kolmeneloseen?
                    eihän tuossa ole mitään erikoista - termari vaan ei mene kunnolla kiinni. baanalla litku kiertää aina syylärin kautta ja jäähtyy liikaa, ja parkissa taas syyläri ei jäähdytä -> lämmöt nousee kohdalleen -> termari avautuu täysin -> lämmöt pysyy missä pitääkin.

                    Comment

                    • jahopelt
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 38
                      • Pohojanmaa

                      #25
                      Mul oli just toi sama vika..735i -87 e32 vaihdoin termostaatin (80) ei kuulemma saa muita? :P Katselin siinä sitä vanhaa termostaattia jossa ei ollut sisus kaluja ollenkaan mikshän sellanen laitettu. Noh mut nyt tuntuu pelaavan hyvin kylläkin.

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #26
                        525TDS -94 lämpömittari syksyn tullen nippa nappa pois siniseltä muttei ihan 1. viivaan saakka. Vaihdettiin termostaatti (80C) ja nyt nousee nopeasti sinne puoleen väliin. Sisäilmansuodatin vaihdettu jo aiemmin ja vanha oli todella murheellisen näköinen.
                        Molemmat helppoja vaihtaa, tosin termostaattia vaihdettaessa joutuu "lutraamaan" jäähdytysnesteen kanssa. Sisäilmasuodattimen vaihto ~15min.

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • Hevimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1456
                          • Savonlinna

                          #27
                          Ainakin E34:n oli merkkiliikkeessä (ei tietenkään varastossa) muutamaakin eri termostaattia, mm 7x, 88 ja 92 asteiset. No tässä kuussa tunkenut sen 800 euroa autoiluun että saa saletisti odottaa joulukuuta ennenkuin vaihdan. Pannaan ysikakkonen termari ja samalla lohkolämppärikin kiinni. Onko muuten E34:ssa jäähdytysnesteellä jotain muutakin virkaa kuin jäähdyttäminen, eli pyörittääkö jotain sydeemejä kun tuntuivat merkkihuollossa pitävän jäähdytysjäjestelmän ilmaamista jotenkin isona (ja kalliina) juttuna. Sikäli kun itse tiedän niin hommahan onnistuu vaikka kayttämällä autoa syylärin korkki auki.

                          (raitisilmasuodattimen vaihdoin heinäkuussa)

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3120
                            • Välisuomi

                            #28
                            Säästäkää vaan ne pahvit niihin Peugeotteihin ja muihin "ei pakkaskestäviin" autoihin. Kun jäähdytysneste on kylmää, termostaatti on kiinni eikä jäähdyttimessä siis kierrä neste. Turhaan sitä jäähdytintä siis peittelee. Lohkosta haihtuva lämpö on melko olematonta, varsinkin Baijerilaisissa, joissa konehuone on eristetty muilta viimoilta, kuin jäähdyttimen läpi kulkevilta.
                            ---

                            Comment

                            • Woke
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 170
                              • Kemi

                              #29
                              Ainaki 525TDS:ssä on sellanen säle"verho" syylärin takana joka on kylmänä kiinni... Nopeuttaa lämpenemistä ja riittää lämpöä pakkasillakin...
                              Bensavehkeissä ei varmaan tämmöstä ole ku ne tuottaa hukkalämpöä tarpeeksi muutenki...
                              BMW E60 520da -2008

                              Comment

                              • kotkavaara arttu
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2004
                                • 142
                                • Rauma

                                #30
                                Ei pahalla, mutta mihin näitä sivuja tarvitaan. Jos jäsenet ei edes termaria itse vaihda, vaan huoltoon. En yleistä, mutta tuntuu siltä että kaikki ei varmaan osaa pestä edes bemuaan.
                                Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

                                Comment

                                Working...
                                X