Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt nousee E34 525i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Json
    Newbiemmer
    • Jun 2003
    • 24

    Lämmöt nousee E34 525i

    Tuli viikonloppuna ongelma M50 525i moottoriin:
    Yhtäkkiä ajossa alkoi konepellin alta nousemaan höyryä ja lämmöt alkoivat nousemaan. Pysäytin auton ja konepellin avattuani huomasin, että ylävesiletku oli irronnut syyläristä. En ole ihan varma oliko syylärin ulokkeesta, jossa letku on kiinni, lohjennut pieni pala ja tämän takia letku irronnut, koska klemmari oli mielestäni aika tiukalla.

    Pistin letkun uudestaan kiinni ja lisäsin hieman vettä. Kovin paljoa ei nestettä ehtinyt valua pois. Tästä ongelma vasta alkoi. Lämpö ei pysy alkuunkaan kurissa, vaan nousee heti punaiselle ja varmaan helvetin lukemiin asti jos antaisi.

    Mikä voi olla syynä? Onko mitään mahdollisuutta tutkailla itse probleemaa vai antaa huollon tehdä tehtävänsä ja tyhjentää lompakkoni?

    Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia lämmön kanssa, mittari on aina moottorin lämmettyä jämähtänyt puoliväliin ja pysynyt siinä.
    E34 525i '91
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1834
    • Kotona/Poissa

    #2
    Jos jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa, se saattaa reagoida niin, että lämpömittari näyttää ihan omiaan. Kokeile ilmata järjestelmä, ja täytä järjestelmä täyteen. Hyvällä onnella ongelma saattaa poistua.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11678
      • Kouvola

      #3
      olisko taas se surullisen kuuluisa vesipumpun muovinen siipipyörä tullu tiensä päähän...

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        varmista myös ettei syyläri ole viallinen siitä vesiletkun kiinnityskohdasta. ja tärkeää on myös että ÄLÄ MISSÄÄN TILANTEESSA AJA LÄMMÖT PUNAISELLA tai muuten tulee tosi kallis remontti. eli ole mielummin ajamatta ennenkuin selvität missä on vika.

        1. tarkista onko jäähdyttimen ylävesiletkun kiinnityskohta todella 100% ehjä. näissä on ollut vikoja. ja jonkun syynhän vuoksi letku on irronnut! onko myös klemmari ja letku ehjiä?

        2. jos missään ei näytä olevan päältä päin vikaa niin auki käytetty järjestelmä täytyy täyttää uudestaan ja ilmata. odota esim. yön yli että moottori on taatusti kylmä ennenkuin yrität täyttää ja ilmata järjestelmää. varmista että ohjaamossa lämmityslaitteesta on valittu maksimilämmöt. järjestelmässä voi olla jäähdyttäjässä erillinen ilmausruuvi. mutta aloita lisäämään nestettä paisuntasäiliöön ja pumppaa järjestelmän vesiletkuja jotta saisit nestettä järjestelmään ja samalla ilmaa pois sieltä. eli puristelemaan vaan isoja vesiletkua ja sitä mukaa kun paisuntasäiliöön tulee tyhjää niin uutta tavaraa vaan tilalle. älä kuitenkaan ylitäytä järjestelmää. voit välillä käyttää autoa hetken käynnissä. ilmaamisen loppuvaiheessa vois käyttää auton omaa ilmausruuvia..

        3. jos edellisistä kohdista huolimatta ei lämpöongelma katoa niin autossasi voi olla viallinen vesipumppu. alkuperäisessä M50 moottorin vesipumpussa on muoviset siivet jotka hajoavat ajan myötä noin 120 - 170 tkm ajetuissa moottoreissa. eli uutta vesipumppua vaan tilalle jos entinen ei kierrätä vettä enää kunnolla.

        4. jos vika ei ole vesipumpussakaan niin pahimmassa tapauksessa voi vika olla kannentiivisteessä ja pahimmassa tapauksessa myös kannessa. eli kiero / halki yms.. mutta kannattaa käydä läpi nuo ensimmäiset kohdat ensin ja aloittaa siitä jäähdyttäjästä..

        oliko moottorin lämmöt muuten normaalissa kun letku lähti irti ja höyry alkoi nousemaan? vai aivan punaisella??
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • nut
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1613
          • Vaasa/Kauhajoki

          #5
          Joo toi on tosiaan 'legendaarinen' hajoomispaikka tossa syylärissä, tarkistapa vielä ettei siihen oo tehty jotain omia patentteja tms edellisen omistajan toimesta. Toiseksi katto että se latkun kiinnike on n. 4 senttiä pitkä eikä noin 1½ senttiä, jolloin se on joskus enneki hajonnu ja sahattu lyhyemmäks ja laitettu letku siihen tynkään kiinni.

          M50 ilmaukseen sellasen systeemin oon ite havainnu hyväksi että puhaltaa niin helvetisti kun jaksaa paisuntasäiliöön painetta ilmausruuvi auki, ruuvi kiinni, lisää nestettä ja taas sama proseduuri.
          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

          Comment

          • Json
            Newbiemmer
            • Jun 2003
            • 24

            #6
            Alan tarkistella mainittuja kohtia. Muistaakseni letku oli ehjä, sekä klemmari myös, mutta siinä syylärissä olevan ulokkeen pää ei ollut suora, vaan siinä oli tosiaan ikäänkuin lohkeama kolo.

            En missään nimessä ajanut lämmöt punaisella missään vaiheessa, enkä aio! Auto seisokoon niin kauan kuin tarvis on. Ensiksi siis tarkistelen noi kiinnitykset ja koitan ilmata järjestelmän.

            Mikä muuten on normaalitaso jäähdytysnesteelle tuossa koneessa? Siinä syylärin kyljessähän on vaakasuoria "kohoumia" (ikäänkuin asteikko), jonka puolessa välissä on pidempi viiva. Tämä viivako on sopiva taso?
            E34 525i '91

            Comment

            • Json
              Newbiemmer
              • Jun 2003
              • 24

              #7
              Originally posted by Juhis
              oliko moottorin lämmöt muuten normaalissa kun letku lähti irti ja höyry alkoi nousemaan? vai aivan punaisella??
              Satuin katsomaan lämpömittaria vasta hetken kuluttua höyryn noususta, mutta se ei ollut lähelläkään punaista silloin.
              E34 525i '91

              Comment

              • nut
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1613
                • Vaasa/Kauhajoki

                #8
                Juu siinä viivalla pitäs olla nesteet kylmänä. Muistaakseni lukee vielä teksti KALT siinä päällä ainakin Behrin tekemissä syyläreissä.
                BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                Comment

                • Json
                  Newbiemmer
                  • Jun 2003
                  • 24

                  #9
                  Vielä pari lisäkysymystä eli missä sijaitsee tämä E34 M50 525:sen jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi?

                  Ja miten moottori suhtautuu siihen, että sitä tämänkaltaisen vian yhteydessä pitää käynnissä? Eli korjaustoimenpiteiden jälkeenhän täytyy katsoa korjaantuiko vika, mutta onko käynnissä olemisesta haittaa, jos ei anna lämpöjen nousta sinne kaakon puolelle?
                  E34 525i '91

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #10
                    Pääasia ettei lämmöt karkaa punaiselle.. tosin täytyyhän siellä sitä nestettä olla sen verran että lämpömittari toimii niinkuin pitää.. eli jos nestettä ei ole ollenkaan ei mittarikaan näytä todellista lämpötilaa.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      #11
                      Originally posted by Json
                      Vielä pari lisäkysymystä eli missä sijaitsee tämä E34 M50 525:sen jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi?
                      Siinä täyttökorkin vieressä semmonen muovinen iso ristipää.
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      • juhape
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 321
                        • Pieksämäki

                        #12
                        Ilma lähtee paremmin pois järjestelmastä kun ajat auton niin että etupää on korkeammalla kuin takapää...syyläri on tällöin korkein kohta ja ilmahan pyrkii nesteessä ylöspäin.
                        -BMW 530d Touring -14 LCI
                        -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                        -Zetor 6245-89
                        -David Brown 996 -76
                        -MF 35 -58
                        -Tunturi Super Sport -85
                        -Tunturi Super Sport -77

                        Comment

                        • kosti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1713
                          • Vantaa/Lappeenranta

                          #13
                          1. tarkista onko jäähdyttimen ylävesiletkun kiinnityskohta todella 100% ehjä. näissä on ollut vikoja. ja jonkun syynhän vuoksi letku on irronnut! onko myös klemmari ja letku ehjiä?

                          Tuo on ainakin omassa e34 525i 12v ollut kuulemma ns. heikko kohta tuo ylävesiletkun kiinnike. Kuitenkin nyt tilalla vuoden -92 jäähdytin&painesäiliö jossa vahvistettu kyseinen kiinnitys.
                          Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

                          Comment

                          • Json
                            Newbiemmer
                            • Jun 2003
                            • 24

                            #14
                            Helpotuksen tunne on sanoinkuvaamaton! Ongelma ratkesi jäähdytysnesteen lisäämisellä ja järjestelmän ilmauksella.
                            Letkun irtoamisen syynä lienee vain löysällä ollut klemmari, koska löysin myös toisesta pienemmästä letkusta (sisälämmittimen kennolle menevä?) löysän klemmarin. Syylärissä ei silmämääräisesti ole muuta vikaa, kuin se muutaman millin lohkeama siinä ulokkeessa, johon ylävesiletku kiinnitetään.
                            Tarkkailen nyt nesteen tasoa, josko se jostain vuotaisi.

                            Suoritin ilmauksen Nutin ohjeilla eli lisäsin nestettä hiukan, puhalsin painesäiliöön ilmaruuvi auki, sitten ilmaruuvi kiinni ja taas lisää nestettä ja sama juttu uudestaan, kunnes ilmaruuvista ei kuulunut enää pihaustakaan. Niin kovaa hönkäilin, että sain verisuonen pamahtamaan nenässä, joten jos jollain on toinen tapa saada ne loputkin ilmat pihalle (syyläristä :wink: ) niin olisi kiva tietää.

                            Kiitos vastauksista ja neuvoista kaikille!
                            E34 525i '91

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              #15
                              Turhaan puhaltelit, tuo neuvo on ihan perseestä. Suulla ei kummoisia paineita luoda sinne...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎