Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i -95, katti kuoli, uutta tilalle ja pakoputkiston sporttaus, millaiset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PatarautaE34
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 183

    E34 525i -95, katti kuoli, uutta tilalle ja pakoputkiston sporttaus, millaiset?

    Potilaana E34 525i -95, viriilillä M50B25tu-motilla.
    Auton katti kolahti kiveen vettyneellä mökkitiellä. Todettiin myöhemmin olevan oikeasti rikki, kun oli poissuljettu muut vaihtoehdot (imuvuodot, lambda-anturi yms päästöihin vaikuttavat) vuotuisessa päästötarkastuksessa pikkupajalla. Ajaessa katti hiukan heliseekin. No kattihan menee uusiksi, muttei hinnakkaan originaalina. Ja koska loputkin orggisputket alkaa olla ikäisekseen finaalissa. Ajatuksena olisikin uusia koko hormisto saman tien, alkaen pakosarjasta.
    Pakosarjana olisi Supersprint, näytti kuvassa laadukkaalta, pienellä hinnan erolla Marteliuksen tekemään. Alkuperäisissä valurautamöhköissä ahdas pakovirtaus.
    Uutena kattina tarvikkeena jalometallinen vapaavirtauskatti, mikä olisi hyvä ja kestävä? Entä EU-hyväksyntä tämän ikäisessä?
    Keskivaimentimena voisi olla samaten Supersprint?
    Takavaimentimen kriteerinä on ”soiva versio”, eli bassomaista kuutosen murinaa ala- ja keskikierroksilla, muttei liian äänekäs esim. maantieajossa. Millainen sointi Supersprintin takapöntöllä, vai olisiko Eisenmannin sointi kalliimpana parempi? (kuulosti makoisalta videopätkältä; M20-padalla). Ainakin näytti rosterina kestävämpänä ja laadukkaalta. Tarkoituksena saada hyvin hengittävä paketti, muttei aivan halvimmista osista, järkevällä laatu/hintatasolla ja äänienkin puolesta nautinnollista ajamisen iloa.
    Millaisia toteutuksia ja käytännön kokemuksia M50B25 vanos-valurautapadan pakoputkiston sporttaamiseksi?

    Supersprintin dynottamana: (lainaus em. sivustolta)
    - Manifold 785501
    - Centre exhaust 782803
    - Rear exhaust 782806, miten Eisenmann vaikuttaisi?
    Actual data:
    Horsepower 209.4 Hp @5900 rpm
    Torque 263 Nm @4880 rpm
    Attached Files
    Last edited by PatarautaE34; 21-11-2010, 21:12.
    Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
    Mord komission II
  • PatarautaE34
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 183

    #2
    Uloshengitys tehokkaamaksi

    Kevään edetessä taasen saatu pakohormistoprojekti etenemään. Alustava tilaus jätetty Marteliukselle. Pakosarja löytyy valmiina aihiona, jatkoksi tulee jalometallinen vapaavirtauskatti, keskivaimennin putkistoineen tehdään räätälintyönä. Ja pisteenä iin päälle tulee Eisenmannin Sport-takavaimennin, josta jätetty tilaus. Toimitukseen meneekin sitteen aikaa, kun tekevät vasta tilauksen saatuaan. Rahaakin palaa ihan kivasti, muttei harmita. Ei niitä saa hautaankaan mukaan!

    Suhteellisen pieni hinnanero kokonaisuutena verrattuna originaalikattiin ja -putkistoon, jonka hintaa en halua edes tietää.
    Attached Files
    Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
    Mord komission II

    Comment

    • PatarautaE34
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 183

      #3
      Martelius ja Eisenmann paikoillaan

      Marteliuksen pajalla pojat tekivät viimeisen päälle hyvää jälkeä. Peltisen pakosarjan toisen kollektorin paikkaa piti hiukan muuttaa lohkolämppärin takia. Tällä ei ole merkitystä toimivuuteen, eikä tarvinnut muuttaa lohkiksen paikkaa ylimääräisenä työnä. Jatkeena tuli E-hyväksytty jalometallinen 2.5" vapaavirtauskatti jatkuen suorilla putkilla Eisenmannin takapönttöön, elikkä välivaimennin jäi pois. Ja kaikki tämä 2.5" RST-tuplaputkistolla.

      Käytössä kuultua: Eisenmannin soittorasia kumisee bassomaisen kauniisti ala- ja keskikierroksilla, mörinä korostuu vedättäessä matalilla kiekoilla, esim. mäkeen noustessa ja liikennevaloista lähdettäessä. Matka-ajossa ei sitten juurikaan kuulu sisälle meluna. Racea kuulostellessa olisi siinä samanlaiset saundit kovemmalla äänenpaineella, mutta en ole kuullut livenä. Verrokkina oli Youtuben äänipätkä Racesta. Tuntui myös, että voimaa ja etenkin vääntöä olisi tullut lisää. Ainakin koneen kierrosherkkyys ja veto-ominaisuudet paranivat selkeästi kulutuksen hieman pienentyessä ja lisäten ajettavuuden iloa!

      Palvelu oli myös viimeisen päälle hienosti hoidettu. Autoa hakiessa sain ensin ajaa kuullakseni saundia pienen lenkin. Sen jälkeen itse isäntä, Arto esitteli työtään auton ollessa nosturilla ja selosti juurta jaksaen putkiston toimivuutta, ehdottaen pientä viilausta bensapumpulle...

      Tarkoituksena on myöhemmin dynottaa uudet arvot koneesta. Ja tästä myöhemmin lisää.
      Kustannustaso takapönttöön asti oli myös kiva ylläri, alitti omat odotukset. Sain työllistettyä kotomaan yritystä saadakseni huipputason lopputuloksen, heillähän on muutoinkin kädet täynnä töitä ja hyvä niin.
      Suosittelen!!!

      Ääninäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=EAR15cJ8jOg
      Last edited by PatarautaE34; 04-09-2011, 14:06.
      Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
      Mord komission II

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by PatarautaE34 View Post
        Marteliuksen pajalla pojat tekivät viimeisen päälle hyvää jälkeä. Peltisen pakosarjan toisen kollektorin paikkaa piti hiukan muuttaa lohkolämppärin takia. Tällä ei ole merkitystä toimivuuteen, eikä tarvinnut muuttaa lohkiksen paikkaa ylimääräisenä työnä. Jatkeena tuli E-hyväksytty jalometallinen 2.5" vapaavirtauskatti jatkuen suorilla putkilla Eisenmannin takapönttöön, elikkä välivaimennin jäi pois. Ja kaikki tämä 2.5" RST-tuplaputkistolla.

        Käytössä kuultua: Eisenmannin soittorasia kumisee bassomaisen kauniisti ala- ja keskikierroksilla, mörinä korostuu vedättäessä matalilla kiekoilla, esim. mäkeen noustessa ja liikennevaloista lähdettäessä. Matka-ajossa ei sitten juurikaan kuulu sisälle meluna. Racea kuulostellessa olisi siinä samanlaiset saundit kovemmalla äänenpaineella, mutta en ole kuullut livenä. Verrokkina oli Youtuben äänipätkä Racesta. Tuntui myös, että voimaa ja etenkin vääntöä olisi tullut lisää. Ainakin koneen kierrosherkkyys ja veto-ominaisuudet paranivat selkeästi kulutuksen hieman pienentyessä ja lisäten ajettavuuden iloa!

        Palvelu oli myös viimeisen päälle hienosti hoidettu. Autoa hakiessa sain ensin ajaa kuullakseni saundia pienen lenkin. Sen jälkeen itse isäntä, Arto esitteli työtään auton ollessa nosturilla ja selosti juurta jaksaen putkiston toimivuutta, ehdottaen pientä viilausta bensapumpulle...

        Tarkoituksena on myöhemmin dynottaa uudet arvot koneesta. Ja tästä myöhemmin lisää.
        Kustannustaso takapönttöön asti oli myös kiva ylläri, alitti omat odotukset. Sain työllistettyä kotomaan yritystä saadakseni huipputason lopputuloksen, heillähän on muutoinkin kädet täynnä töitä ja hyvä niin.
        Suosittelen!!!

        Ääninäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=EAR15cJ8jOg
        Mitä tämä nyt sitten kustansi ja mitä pa-pumpulle pitäisi tehdä ?

        Comment

        • PatarautaE34
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 183

          #5
          Kustannukset

          Kokonaiskustannustaso oli 1490€, josta pakosarjan osuus oli 740€, katti 257€ ja loppusummaan sisältyi materiaali, putkien valmistus ja asennus, sekä tarvittavat pikkuhelyt. Eisenmannin pönttö oli 650€ jo aiemmin tilattuna Schmiedmannin kautta. Eisenmannin sivulla hinta nyt 702€ ( http://www.eisenmann-sportauspuff.de...4V__-__141_kW/ ). Vaikuttaa suhteellisen korkealta hinnalta vanhaan autoon laitettuna. Olisi tullut jotakuinkin samoihin hintoihin originaaliosista laitettuna ilman em. lisähyötyjä. Olisi jokatapauksessa pitänyt uusia koko putkisto jo päästöjenkin osalta, jotenka uusittiin sitten kaikki kerralla huipputekijöiden spesiaaliosilla, kokemuksella ja ammattitaidolla.

          Bensapumpusta
          Kyselin Artolta, että kannattaako nyt vaihtaa johonkin teholastuun parantuneen uloshengityksen takia? EI kannata, vaan kannattaa lisätä bensapumpun tuottoa. Vanhaan pumppuun tehtäisiin jokin "kikkasäätö", tästä ei tiedä enempää. Aivan yläkierroksilla kone saattaa saada liian laihaa seosta, oma Motronikki antaisi omasta takaa lisää kakkua mutta pumpun tuotto ei enää riitäkään. Ei muuta merkitystä kuin maksimitehossa, eikä vaikuta päästöarvoihin tyhjäkäynti- ja keskikierroksilla mitattuna.


          Tällä pajalla on enemmän tietotaitoa em säätöarvoista ja täällä tehdään myös uusi dynotus.
          Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
          Mord komission II

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by PatarautaE34 View Post
            Olisi jokatapauksessa pitänyt uusia koko putkisto jo päästöjenkin osalta

            Vanhaan pumppuun tehtäisiin jokin "kikkasäätö", tästä ei tiedä enempää. Aivan yläkierroksilla kone saattaa saada liian laihaa seosta, oma Motronikki antaisi omasta takaa lisää kakkua mutta pumpun tuotto ei enää riitäkään.
            :think

            Tarkalla on vakiopumpun tuotto jos uuden putken takia pitää pumppu uusia :think

            1500 € pakoputkeen

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2882
              • Akaa / Toijala

              #7
              Kivalta kuulostaa videolla. Laitas jotain kuvia autosta jaa muutakin tietoa. Videolla vaikuttaa varsin ryhdikkäältä peliltä.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                :think

                Tarkalla on vakiopumpun tuotto jos uuden putken takia pitää pumppu uusia :think
                .. varsinkin kun varaosafilmi tarjoo samaa pumppua M5 asti.

                Originally posted by jr66 View Post
                1500 € pakoputkeen
                Älä ny. Videosta päätellen nyt on ainakin pikkukutosessa 400 heppasen äänet.

                Topikin aloittajalle: Ihan oikeesti , jos sulla soppa loppuu kesken niin ei johdu pa-pumpusta tai putkiston myötä nousseista tehoista.
                Last edited by petrolhead; 05-09-2011, 19:00.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • PatarautaE34
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 183

                  #9
                  Vakiopumppua ei olla vaihtamassa mihinkään runkovesijohdon siirtopumppuun, kuten yllä mainitsin. Siirtovolyymiltään kattaa E34 mallit ämmään asti. Ylimääräinenhän tulee paluuna tankkiin. Voisiko sitten pumpussa olla jokin mallikohtainen tuottoasetus? En tiedä. Toisaalta voisiko 518iissä sitten olla M5:n tuotto melkoisella paluusiirrolla?

                  Kiitos, kiitos. Äänimaailmahan oltiin vain parantelemassa ja fiiliksiä ajamiseen. Tuntuukin että pellin alla olisi 500 hepan kone! :p

                  Jos loppuu, niin sitten tankataan lisää soppaa
                  Last edited by PatarautaE34; 05-09-2011, 20:26.
                  Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                  Mord komission II

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by PatarautaE34 View Post
                    Vakiopumppua ei olla vaihtamassa mihinkään runkovesijohdon siirtopumppuun, kuten yllä mainitsin. Siirtovolyymiltään kattaa E34 mallit ämmään asti. Ylimääräinenhän tulee paluuna tankkiin. Voisiko sitten pumpussa olla jokin mallikohtainen tuottoasetus? En tiedä. Toisaalta voisiko 518iissä sitten olla M5:n tuotto melkoisella paluusiirrolla?
                    Tyypillisesti ajoneuvojen polttoainelaitteistoissa on paineensäädin ..
                    Last edited by petrolhead; 06-09-2011, 17:39.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • PatarautaE34
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 183

                      #11
                      Vastine Petrolheadille

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Tyypillisesti ajoneuvojenn polttoainelaitteistoissa on paineensäädin ..
                      Hyvä yritys, mutta sarkastinen vastauksenne ei riitä! Onko sitten luetun tekstin ymmärtämisvaikeuksia, vai enkö osaa artikuloida? En ole moottorialan tekniikan tohtori ja tästä aiheesta en ala jankkaamaan maailman tappiin. Tokihan saa esittää mielipiteitä ja kritiikkiä, kuin myös uusia näkökulmia ja ajatuksia rakentavalla tavalla. Yhtä ainoaa tapaa ei ole harrastamisessakaan. Itse olen tyytyväinen toteutettuun konstruktioon. Tämähän oli vain yksi tapa toteuttaa pakoputkistoa, saahan toki tehdä paremminkin jos vain omat rahkeet riittävät.

                      Eikös tämän foorumin ole alunperin tarkoitus palvella kaikkia harrastajia, antaen uusia ajatuksia, vinkkejä ja neuvoja autojensa kehittämiseen. Sarkasmiin vastaan aina samalla mitalla ja seison sanojeni takana. Ikäväähän on jos uusia asioita lähestyy aina supisuomalaisella negatiivisella tavalla tyyliin "mikään ei saa muuttua".
                      Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                      Mord komission II

                      Comment

                      • V W
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 335
                        • Salo

                        #12
                        Eikös vanhempia ruiskuja viritelty mm paineensäädintä varovasti kasaan painamalla :think
                        Ford 4500 :think Nuffield
                        Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                        Kawasaki ZX-12R
                        Borat

                        Comment

                        • PatarautaE34
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 183

                          #13
                          Originally posted by Kal.ju View Post
                          Kivalta kuulostaa videolla. Laitas jotain kuvia autosta jaa muutakin tietoa. Videolla vaikuttaa varsin ryhdikkäältä peliltä.
                          Laitan kuvia ja tietoja tuonne ShowRoomiin kun saan auton ensin pestyä ja sisäkäbiinin imuroitua ohjeistettuna. Nyt ollaan sormi paketissa ja vempalla odottaen haavan umpeutumista.
                          Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                          Mord komission II

                          Comment

                          • PatarautaE34
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 183

                            #14
                            Mitatut arvot ja arviointia

                            Pakoputkistoprojekti on nyt sitten valmis ja uudet teho- ja vääntömomenttiarvot mitattu. Käytännön elämässä ja ajossa tullut havaittua: Eisenmannin myötä pakoäänet parantuneet kuutoskoneelle ominaiselle murinalle. Ala- ja keskikierroksilla murahtelee bassomaisesti kumisten. Kierroslukualueen viimeisen neljänneksellä on jo kireää sointia. Matka-ajossa ei juurikaan kuulu häiritsevästi. Lukuarvoina ei hirveästi tullut lisää voimaa, mutta koneen veto-ominaisuudet keskialueella tuntuvat parantuneen sitäkin enemmän täyteläisemmän väännön ansiosta ja parantuneena ajamisen mukavuutena. Muutoinkin koneen luonne pääsee paremmin esille ilman hengenahdistuksia kun on tarvetta hetkellisesti kovemmille suorituksille.

                            Dynotuksessa mitattiin tehon ja väännön ohessa seoksen arvoa läpi kierrosalueen (punainen viiva lukuarvolla 1000 = Lambda-arvo 1). Näin varmistettiin riittävä seosarvo aivan ylärajoille, eikä jäänyt mitään arvailujen varaan. Seosarvo putoaa 4500 rpm:llä arvoon 0,90 ja 6000 rpm:llä arvoon 0,85. Eli A Saarisen mukaan oikein hyvät arvot. Paineenrajoittimelle ei tehty mitään, kun ei ollut tarvetta, vaikka hänellä oli ollut tähänkin konsti olemassa. Ei välttämättä tälle koneelle enää järkevä muutos, kulutus olisi noussut tehon vain kasvaessa nimellisesti. Tämäkin seikka on mietitty loppuun asti tehtaalla.

                            Lieneekin helppo tehdä sellainen johtopäätös, että Münchenin insinöörit ovat tehneet hyvin kotiläksynsä ja siten tehneet M50-sarjan moottorin valmiiksi asti, kuten täälläkin on todettu, esim. toisessa topicissa: M50B25 viritys-viestiketjussa. Pakosarjan vaihtamisella saatiin lisää piilevää voimaa pois pakovastukselta kampiakselille ja hyötysuhdetta parannettua. Ympäristöteko tämäkin!
                            Toisaalta epäilen, että saadaanko huomattavasti lisää voimaa pelkällä ohjelmistoa muokkaamalla ja suuttimien vaihdolla. Vaiko millä tavalla sitten saadaan vaikkapa se 220 hv ja 300 Nm. Arvailujen sijaan toivoisin suoraa näyttöä mitattuina arvoina ja tarkkoine kuvauksineen tehdyistä muutoksista, ihan vaan mielenkiinnosta.
                            Attached Files
                            Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                            Mord komission II

                            Comment

                            • Midway
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 157
                              • Hamina

                              #15
                              Viihdyttävää luettavaa

                              Ja hyvää ei saa halvalla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎