Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i -95, katti kuoli, uutta tilalle ja pakoputkiston sporttaus, millaiset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    ------------------
    Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:31.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • PatarautaE34
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 183

      #17
      Johtopäätöksiä

      Aivan. M50B25-koneesta teho- ja väännön lisääminen on siirtolohkareen ja paksun lompakon takana. Tuossa koneessa on jo 98 Nm /l ja tehoa 77 hv/l. Otetaanpa muutama esimerkki:

      520 M50B20 95 Nm/l ja 75hv/l
      530 M40B30 97 Nm/l ja 72hv/l
      540 M60B40 100 Nm/l ja 72hv/l
      M5 S38B36 103 Nm/l ja 90hv/l
      M5 S38B38 105 Nm/l ja 89hv/l iskutilavuudet pyöristetty lähimpään desimaaliin

      Noissa esimerkin E34 vaparikoneissa teho ja vääntöarvot kasvavat tasaisesti iskutilavuuden kasvaessa. Vääntöarvot ovatkin melko lähellä toisiaan M- ja S-sarjan koneissa, kun taas litratehoarvo on eri kymmenluvulla. Näyttäisikin jälleen kerran siltä, että ainoa oikeaoppinen viritys olisi iskutilavuuden kasvattaminen. Halvin ja helpoin tapahan olisi auton vaihto isokoneiseen malliin.

      Onhan noita M50B25 valurautalohkolla rakennettu maailmassa ties millaisin toteutuksin. Lohkossahan tuntuu olevan melkoisesti porausvaraa, alkuperäinen poraus on 84,00 mm.
      Alpinahan on rakentanut B10 3,0 ALLRADille koneen 231hv ja 312 Nm.
      Toisena esimerkkinä Schnitzer S3 3,0 239 hv ja 300 Nm.

      Tuotahan on myös stroukattu 3,2 litraiseksi käyttämällä:
      - M54B30 330i kiertokankea (iskun pituus 89,60mm)
      - kiertokankea 135mm M3 US 3,0-3,2l
      - mäntää M3 US 3,0l, lohkoa on porattu 86,40 mm
      - M3 US kannentiivistettä 3,0/3,2l osanumerolla 11 12 1 405 106
      - puristussuhde 10,5:1 kuten US M3 3,2l
      - kamikammiota joutunee avartamaan jotta kampiakseli mahtuu pyörimään sujuvasti
      Em. esimerkki haettu e30.de-sivustolta valurautalohkolle.

      Noelle Motors Saksassa rakentaa myös noita koneita samankaltaisella modifikaatiolla:
      (lainattu Noellen sivulta) http://www.noellemotors.de/3_2l_engi...2baa59f.0.html
      Teho ja vääntökäyrät puhukoot puolestaan!

      modifications to standard engine / scope of delivery:
      1 crankshaft
      6 pistons
      1 inlet camshaft
      1 outlet camshaft
      1 cylinder head gasket

      technical engine dates:
      cylinders 6
      bore 86,00 mm
      stroke 89,60 mm
      effective capacity 3121 ccm
      compression ratio 10,5

      engine power:
      max. HP 261 HP/5600 min-1
      (BMW 325i Serie 192 HP/5900 min-1)
      max. torque 338 Nm/4000 min-1
      (BMW 325i Serie 245 Nm/4200 min-1)
      (The engine has to be factory standard)

      maximum speed:
      all cars plus 22 km/h in comparison to series

      Schmiedmanniltahan saa tuota stroukkauspakettia kovaan hintaan. Lähetetäänkö sitten kone rakennettavaksi tuonne etelä-Saksaan Noellelle Buchloen kylään? Siellähän on myös Alpinan paja.
      Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
      Mord komission II

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by PatarautaE34 View Post
        Ympäristöteko tämäkin!
        Propagandan uhri ?

        Comment

        • PatarautaE34
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 183

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          Propagandan uhri ?
          Kylläkyllä. Vähän enemmän saastuttavissa, muovisissa pierumoottoreissa pysytään, ja hiilijalanjälki kaliipperia 45
          Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
          Mord komission II

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎