Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 moot.vaih. tehokkaampaan, jarrut,alusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesipumppu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 57

    E34 moot.vaih. tehokkaampaan, jarrut,alusta

    E34 520i kone meni rikki. Teho moottori olisi tiedossa tilalle. Katsastuksessa ajattelin käyttää E34:n V8:a joko 3:n tai 4:n litran konetta. Eli maksimi teho saisi sitten olla 286hv + 20%. Eli jarrut ja alusta pitää sitten rakentaa vastamaan vähintää V8 malleja.

    Muutama asia kaipaa tarkennusta, joten ajattelin kerätä tähän ketjuun kaiken oleellisen E34:n moottorinvaihtoa ajatellen.

    JARRUT:

    Missä E34:ssa isoimmat jarrut? Ilmeisesti M5:n? Onko 530 ja 540 malleissa samat jarrut?

    Missä malleissa vähintään riittävät(eli 540 ja 530 mallien) jarrut?

    Entä onko muista malleista saatavilla riittäviä jarruja, esim E39:n?


    ALUSTA:

    Mitenkä 520i:n alusta(tukivarret vakaajat yms) eroaa V8 mallien alustoista?


    MUUTA PARANNUSTA:

    Toisesta viestiketjusta luin että M5:n taka-apurungossa on aurauksen säätö, mitä osia vaatii että aurauksen säädön saa "pappa" malliin?

    Entä pystyykö M5:n tukivarsien laakerit vaihtamaan "pappa" mallin tukivarsien puslien tilalle?

    Muuta halpaa alusta parannusta?


    PAPERIT:

    Paljonko V8 mallien koneet painaa?

    Onko katsastajat hyväksyneet trafin(entinen AKE) tietojärjestelmästä löytyvän mallien tehot suoraan vai pitääkö hankkia erikseen tieto vertailu mallin tehosta?


    Näitä alkuun pähkäilisin, varmasti muutakin tulee kysyttävää. Tietysti sitä hakua pitää käyttää Yritän kerätä tietoa tähän, ehkä joskus jollekin muulle hyötyä.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2

    Comment

    • Vesipumppu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 57

      #3
      Osaisiko joku antaa linkki vinkki jonkun vastaavaan projektiin. Useampi tunti hakua käytettu ja en löytänyt vastaavaa projektia.

      Comment

      • Muppe
        BTCF Member
        • May 2006
        • 1866
        • Östermyra

        #4
        Tuosta sitten mallia, kun kasikaan ei riitä -> http://www.kolumbus.fi/elias.kortesalmi/oo550/
        E61 530dA M-Sport
        E39 520iA Touring

        ex. E34 525iA
        ex. E34 535iA
        ex. E34 520i
        ex. E34 520i
        ex. E36 320i

        Comment

        • Skorppi
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 120
          • Turku

          #5
          Nyt pitää muistaa että tuo 286hv + 20% ei ihan toimi tässä tilanteessa. Lakiteksti sanoo myös 7kg/kw rajan ja tämä tulee e34 tapauksessa vastaan ensin, eli on määräävä. M5 painaa noin 1700kg (omapaino) otteen mukaan ja tästä voidaan laskea, että maksimi teho jolle ko. kiulun voi muutoskatsastaa on ~330hv.

          En jaksanut googlettaa mitä V8 e34 painaa, mutta tuskin ainakaan paljoa enempää. Pointtina oli vaan tuoda esille tuo 7kg/kw rajan olemassaolo.

          M5 tukivarsien liukulaakerit sopivat kyllä rahvaanmallin kumipuslien tilalle. Tukivarsien säätö on tehty epäkeskopulteilla tukivarren sisäpäässä. Nämä pultit tietysti on helppo laittaa rahvaanmalliinkin, mutta en tiedä onko apurungossa valmiina "ohjureita" pultin kannalle sekä ovaalireikiä pulteille, tuskin.
          Last edited by Skorppi; 21-01-2011, 13:03.
          ´13 F25 X3
          Corvette C6 Coupe Supercharged

          Comment

          • Vesipumppu
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 57

            #6
            Originally posted by Skorppi View Post
            Nyt pitää muistaa että tuo 286hv + 20% ei ihan toimi tässä tilanteessa. Lakiteksti sanoo myös 7kg/kw rajan ja tämä tulee e34 tapauksessa vastaan ensin, eli on määräävä. M5 painaa noin 1700kg (omapaino) otteen mukaan ja tästä voidaan laskea, että maksimi teho jolle ko. kiulun voi muutoskatsastaa on ~330hv.

            En jaksanut googlettaa mitä V8 e34 painaa, mutta tuskin ainakaan paljoa enempää. Pointtina oli vaan tuoda esille tuo 7kg/kw rajan olemassaolo.

            M5 tukivarsien liukulaakerit sopivat kyllä rahvaanmallin kumipuslien tilalle. Tukivarsien säätö on tehty epäkeskopulteilla tukivarren sisäpäässä. Nämä pultit tietysti on helppo laittaa rahvaanmalliinkin, mutta en tiedä onko apurungossa valmiina "ohjureita" pultin kannalle sekä ovaalireikiä pulteille, tuskin.

            Juu tuo teho/paino raja on kyllä tiedossa. En ainakaan ensi vaiheessa tule sitä ylittämään Hyvä että kuitenkin toit asian esiin.

            Joutuukos tuon apurungon vaihtamaan jos vaihtaa lukkoperän esim. 540:n tai M5:n?

            Comment

            • Vesipumppu
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 57

              #7
              Originally posted by Muppe View Post
              Tuosta sitten mallia, kun kasikaan ei riitä -> http://www.kolumbus.fi/elias.kortesalmi/oo550/
              No ei mitään noin hurjaa ole tiedossa.

              Ihmettelen vaan että miksei katsurille sitten lopulta tarvinnut esittää mitä eroavaisuuksia malleissa on ja kuin 5L kone ylipäätään saatiin mahtumaan sääntöihin. Oliko tässä poikkeuslupa haettuna?

              Osaako kyseisen biilin rakentajat tai auton tietävät vastata?

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 999
                • 29100/310053

                #8
                Originally posted by Vesipumppu View Post
                kuin 5L kone ylipäätään saatiin mahtumaan sääntöihin.
                Jos 540i(A) vertailukohtana niin M70 menee +20% paino, +20% teho, +25% iskutilavuus kriteereihin. Sylinteriluvun kasvattamiseen ei leikkuria ole

                Näytti otteessa olevan omamassa 1670kg, kok. massa 1990kg eli onkos tuo 550iA 4-paikkainen?
                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Vesipumppu View Post

                  JARRUT:

                  Missä E34:ssa isoimmat jarrut? Ilmeisesti M5:n? Onko 530 ja 540 malleissa samat jarrut?

                  Missä malleissa vähintään riittävät(eli 540 ja 530 mallien) jarrut?
                  Jarrut

                  Originally posted by Vesipumppu
                  Entä onko muista malleista saatavilla riittäviä jarruja, esim E39:n?
                  Ei käy, ainakaan bolt-on.


                  Originally posted by Vesipumppu
                  ALUSTA:
                  Mitenkä 520i:n alusta(tukivarret vakaajat yms) eroaa V8 mallien alustoista?
                  Tukivarret takana samat 518-540, M5:n tukivarren erosta en ole varma, luulisin kuitenkin sen olevan bolt-on, myös E24, E28 ja E32:sta löytyy samaa tukivartta. Etupäässä reaktiotangot ja alatukivarret samat kaikissa, kallistuksenvakaajat edessä ja takana tietty erilaiset mallista riippuen, mutta bolt-on kamaa.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by HC91 View Post
                    Jos 540i(A) vertailukohtana niin M70 menee +20% paino, +20% teho, +25% iskutilavuus kriteereihin. Sylinteriluvun kasvattamiseen ei leikkuria ole

                    Näytti otteessa olevan omamassa 1670kg, kok. massa 1990kg eli onkos tuo 550iA 4-paikkainen?
                    Eipäs mene, tai ainakaan ennen mennyt. M60B40 jonka tilavuus 3952, siihen +25% on 4940.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14446
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Eipäs mene, tai ainakaan ennen mennyt. M60B40 jonka tilavuus 3952, siihen +25% on 4940.
                      M60B40 on kylläki 3982cc. M70B50 taas 4987.5cc. Mutta oikeassa olet siinä ettei periaatteessa mene 25% mukaan.

                      Ois tuommonen E34 M70:llä kiva...
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Originally posted by zener View Post
                        M60B40 on kylläki 3982cc. M70B50 taas 4987.5cc. Mutta oikeassa olet siinä ettei periaatteessa mene 25% mukaan.

                        Ois tuommonen E34 M70:llä kiva...
                        Sitten pappakerhon tietoudessa on virheitä, mutta kuitenkin.

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 999
                          • 29100/310053

                          #13
                          Originally posted by Micce///M View Post
                          Sitten pappakerhon tietoudessa on virheitä, mutta kuitenkin.
                          Liekkö sitten leimattu väärällä/väärin ilmoitetulla tilavuudella, mikä mahtuu +25% rajoihin?



                          Noita +-5-10cm3 heittoja nyt näkee papereissa tuon tuostakin, ei sinne mitään desimaaleja voi edes syöttää

                          Anyway, ehkä se M60B40 - M62B44TU on M70:stä järkevämpi valinta työ/kustannus/kulutus/ajettavuus-mielessä. Miksei myös M52B28 - M54B30.
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14446
                            • Oulu

                            #14
                            Mistä lie tilavuus tuohon oo:n otteeseen kaivettu, oman seiskan otteessa on 4980cc.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by HC91 View Post
                              Liekkö sitten leimattu väärällä/väärin ilmoitetulla tilavuudella, mikä mahtuu +25% rajoihin?



                              Noita +-5-10cm3 heittoja nyt näkee papereissa tuon tuostakin, ei sinne mitään desimaaleja voi edes syöttää
                              Ei, muistaakseni OO haki myös poikkeusluvan tuohon muutokseen. Niin kuin jokainen on joutunut kaiketi tekemään. Niin naurettavaahan se onkin, että muutaman kuution takia pitää lappua kirjotella ja maksaakin vielä hakemuksesta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎