Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540iA laatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #31
    Ikävä kyllä väännönkestävyydellä ja luotettavuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, jos au-tomaattilaatikossa on "suunnittelubugeja". Kuten esimerkiksi ZF4HP22:ssa.

    Sinänsä ZF4HP22 on ihan mukava laatikko: vaihtaa pehmeästi, ei pahemmin luistata (kuten monissa "jenkkiautoissa", jotka viritetty paikalliseen makuun) yms. yms.

    Mutta siinä ongelmana on kytkinpakka A, ja se taas on mukana aina kun auto liikkuu eteenpäin. Ja ongelma ei periaatteessa ole itse ajopakassa vaan sen kytkinakselin tiivisteissä, ne vuotavat. Joko sisäänpäin => kytkinpakka paineistuu tyhjäkäynnillä => luistaa huomaamattaan. Tai sitten ulospäin ajopakasta, samojen tivisteiden kautta => ajopakka ei paineistu tarpeeksi => pakka luistaa. Eli sama paikka, kaksi erilaista syytä.

    Kyseessä on suunnitteluvirhe, jota ainakin yritettiin korjata, eli ainakin alkupään laatikot siitä kärsivät pahiten.

    Jos ja kun laatikossa on sellainen, siinä ei pahemmin väännönkestävyys auta, hajoaa samasta paikasta oli väännönkestävyyttä tahi ei. Samallalailla 750:n laatikot hajosivat (ZF4HP24), samasta paikasta ja samasta syystä.

    ZF5HP ei kärsi samasta vaivasta kuin ZF4HP, siinä ottivat opikseen. Se on lujempi ja parempi kuin edeltäjänsä. Mutta siinäkin on omat kotkotuksensa, taitaa sijoittua pääosin sinne venttiilikoneistoon.

    t: Timo

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎