Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540iA laatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3845
    • Nokia

    E34 540iA laatikko

    Olen viime aikoina lueskellut että otsikon automaattilaatikko on tuottanut ongelmia. Eli onko ihan tyyppiviaksi luokiteltava asia? Entä paljonko mahdollinen korjaus tulisi maksamaan?

    Sitten sellainen että jos on ostamassa 540i niin olisiko manuaali järkevämpi vaihtoehto (en nyt kysy että onko tomaatti mukavampi )? Suht vähänhän niitä on. Entä onko kaikki E34 540i manuaalit 6-vaihteisia?

    Ja vielä viimeiseksi, älkää 540:sten myyjät tarjotko autojanne, asia ei ole aivan ajankohtainen :wink:
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW
  • Jarkko S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 595
    • Käärmelahti/Maaninka

    #2
    Tuon auton automaattivaihteisto on yksi isoimmista ja lujimmista laatikoista henkilöautokäytössä, ja ongelmat ovat lähinnä väärinkäytösten seurauksia.

    Pahin mitä tehdä automaatille on polkaista kaasu pohjaan ja tyrkätä D:lle. Öljyjä kannattaa myös vaihdella aika ajoin, vaikka mainostetaan "lifetime"-öljyjä. Semmosta öljyä ei olekkaan mikä kestää eliniän
    E60 530d M-Sport
    E53 X5 3.0d Sport
    E53 X5 3.0d Sport Paku
    E93 330d
    E61 535d M-Sport
    E61 520d
    E46 320i

    Comment

    • Rossifumi
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1030
      • Hamina

      #3
      Originally posted by Jarkko S
      Semmosta öljyä ei olekkaan mikä kestää eliniän
      kaikki öljyt on tähän asti kestänyt tekniikan eliniän.

      Se tosin saattaa olla ilman öljyn vaihtoa huomattavasti lyhyempi. :wink:
      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

      Comment

      • Jarkko S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 595
        • Käärmelahti/Maaninka

        #4
        Originally posted by Rossifumi
        kaikki öljyt on tähän asti kestänyt tekniikan eliniän.

        Se tosin saattaa olla ilman öljyn vaihtoa huomattavasti lyhyempi. :wink:
        Aivan...
        E60 530d M-Sport
        E53 X5 3.0d Sport
        E53 X5 3.0d Sport Paku
        E93 330d
        E61 535d M-Sport
        E61 520d
        E46 320i

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          6v manuaali

          kaikki e34 540i:t on 6 vaihteisia jos ovat manuaaleja.
          omasta kokemuksestani voin sanoa että 540i on manuaalina huomattavasti "vahvemman tuntuinen" kuin 3,6l M5 ja kuluttaakin noin litran vähemmän satasella ja on hivenen edullisempi huoltaa, jos sitä nyt voi pitää perusteena.

          Suosittelen vilpittömästi manuaalia jos vähänkin haluat "räpätä" autolla.
          Jos taas köröttelet kuin pappat, on tomaatti hyvä valinta.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11687
            • Kouvola

            #6
            mites muuten sitte toi peräasia...yks tuttu omistaa tollasen 540i:n manuaalina ja siinä ei ole lukkoperää :shock:
            luulis ton hintaisessa autossa olevan jo vakiona...saiko edes lisävarusteena?

            Comment

            • HJP
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1282
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Esko
              mites muuten sitte toi peräasia...yks tuttu omistaa tollasen 540i:n manuaalina ja siinä ei ole lukkoperää :shock:
              luulis ton hintaisessa autossa olevan jo vakiona...saiko edes lisävarusteena?
              Ei taida edes e39 540:sessä olla vakiona, ainakin olen semmoisen nähnyt yhdellä kumilla polttelevan.

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #8
                Lukkoperä löytyy vakiona lähinnä M-sarjan bemareista.. eli M1, M3, E30 320is, M5. Siitä onko M 535i ja M 635CSi en ole varma mutta luulisin että ainakin M 635Csi:ssä on vakiona.

                Kaikkiin muihin malleihin se on lisävaruste!!! Ei esim. 540i E34 tai E39 ole lukkoperää vakiona. Luistonesto kylläkin löytyy melkein kaikista yksilöistä. On tosin tullut vastaan sellainenkin yksilö jossa ei ollut luistonestoa mutta 25% lukkoperä löytyi.

                Onpa tullut hankittua Saksasta 350 heppainen V12 moottorilla oleva Alpina B12 Coupekin, jossa ei ollut lukkoperää. Autohan on siis BMW 850i mallin Alpinan virittämä versio. Luistonesto kyllä löytyi.

                Ja se ettei autossa voisi olla lukkoperää ja luistonestoa samaan aikaan on paskapuhetta. Itselläni on BMW 535i -89, jossa on sekä lukkoperä että luistonesto. Ja luistoneston saa totta kai napin painalluksella pois käytöstä. Sen jälkeen voikin vetää pitkää luisua rauhassa.. :wink:
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3845
                  • Nokia

                  #9
                  Lukisin vielä mielelläni lisää kommentteja 540 automaatista.
                  BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • Control
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 78
                    • Tre

                    #10
                    540

                    No itellä on ollu kesästä asti e34 540ia jokapäiväisessä käytössä enkä ole huomannut minkäänlaista ongelmaa vaihteiston kanssa.Autolla ajettu 223tkm, joista 10tkm itse.
                    Kyllähän kaikki laatikot saa rikki jos niillä räpätään miten satuu,et en näkis mitään syytä ostaa manuskaa sen takia , että "heikko"automaattilaatikko voi hajota!

                    Comment

                    • Hörö
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 223

                      #11
                      On toki 5HP30:llä muutama tyyppivika.

                      -"viallinen" paineensäätöventtiili venttiilipöydässä. Pitää liian korkeaa painetta venttiilipöydässä, jonka seurauksena 2 muovista säätökuulaa kuluu ennenaikaisesti (yleensä 150-250tkm kohdalla, ajotavalla ei vaikutusta), ja pääsevät lirumaan väärään paikkaan, jolloin tulee jompikumpi kahdesta oireesta, tai molemmat: Kytkettäessä vaihde 1-D auto tuntuu olevan jarrut päällä, ei liiku kunnes nostaa kierroksia ja auto sysähtää paukahduksen kera eteenpäin. Toinen oire on se että kytkettäessä peruutusvaihde auto ei liiku ennenkun kierroksia on nostettu huomattavasti, tai ei liiku lainkaan.

                      -viallinen venttiili venttiilipöydässä, tämä venttiili liikkuu siirettäessä vaihteenvalitsinta, ja on tapauksia jossa tämä muovista tehty venttiili on turvonnut reikäänsä ja aiheuttanut sen että vaihteenvalitsin on jumiutunut. HARVOIN esiintyvä vika.

                      -suunnitteluvirhe A/C kytkinpakkojen rummussa. Rumpu hajoaa C pakan eli pakin kohdalla. VARMA keino rikkoa rumpu on kiihdyttäminen peruuttaessa. Oire: Pakki lakkaa toimimasta. Tunnistaa rumpuviaksi(ei muovikuula) siitä että öljypohja on täynnä metallilastua. Tosin esiintyy mielipiteitä siitä että osasyy rummun hajoamiseen olisi em. paineventtiilissä venttiilipöydässä. Tätä vastaan puhuu tosin se, että ZF muutti rummun rakennetta laatikosta valmistenro. 0152306 lähtien. Kytkinpakkojen rummun muutosajankohtaa (vm.) en ole vielä saanut selville.

                      Yllämainitut venttiilipöydän viat koskevat 5HP30 laatikkoa malliin 1055 000 029 asti, eli ymmärtääkseni kaikkia E34&E32:sia, ja korjataan ZF:n korjaussarjalla 5HP30VBK, tai jos haluaa korjata oiretta eikä vikaa, hankkimalla pelkät uudet muovikuulat Ruotsista.


                      Nyt varmaan luulette että pidän 5HP30:stä ihan paskana. Ei toki, mahtava laatikko, ja on laatikoita joissa ei ole ollut mitään yllämainituista viosta.


                      Ai niin, yksi tyyppivika löytyy vielä. Omistaja, joka A) Uskoo että sitä öljy ja suodatinta ei tarvitse vaihtaa -siinähän on se lifetime öljy. Tai B) Uskoo että öljyt tarvitsee vaihtaa, mutta ei usko että tavallinen ATF ei käy. C) Luulee että auto/laatikko kestää mitä tahansa -nää oli niin kalliita uusina, nää pitää kestää!
                      "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                      There's no one else to take the consequences
                      See when the day is gone free & the night creeps up on me
                      I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                      D.A.D. True Believer

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #12
                        5HP30

                        Jenkkien vaihteistokatalogin mukaan 5HP30:stä ois käytetty E38 750 mallissa 1/95 ja 2/02 välisenä aikana. Pitääköhän tuo paikkansa ja jos pitää niin kait siihen laatikkoon on tehty päivityksiä tuossa matkalla? Onhan se alunperin kuitenkin 92 vuodelta...?

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Hörö
                          On toki 5HP30:llä muutama tyyppivika
                          Tässä loistava esimerkki vastauksesta josta on todellista hyötyä. Ei mitään "olen kuullut", "kaveri kertoi", "luin jostain" , "luulisin" tjms vaan yksityiskohtaista, tarkkaa tietoa täsmälleen aiheeseen.

                          Lisää tämmöisiä ja Mutut pitäköön jokainen omana tietonaan

                          540iA E34 löytyy poikkeuksellisen paljon vaihteistovikaisina saksasta ja hinnat ovat sen mukaisia. Jos tietää miten korjata ne edullisesti saa taatusti hyvin halvalla itselleen hienon auton.

                          Getriebeschaden on vaihteistovika saksaksi jos/kun ilmoituksia lueskelette.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • JiiP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1734
                            • Tampere

                            #14
                            Ei ny viitti uutta topikkia avata. Joten itseäni kiinnostais E34 540i manuaalin tyyppiviat.
                            Official member of BTCF-Sauna Team
                            E46 316i -03
                            Ex:
                            E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                            Comment

                            • mukko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 5965
                              • Uleåborg

                              #15
                              Originally posted by JiiP
                              Ei ny viitti uutta topikkia avata. Joten itseäni kiinnostais E34 540i manuaalin tyyppiviat.
                              2:n ja 3:n synkat, krutskruts
                              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                              Save the World, Fuck The Fuel Economy
                              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎