Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 530i Touring '93 Trans Program

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M20B20
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 2
    • Loimaa

    E34 530i Touring '93 Trans Program

    Alkaa pikkuhiljaa järki ja mielenterveys kärsimään tuon BMW:n kanssa..

    Ongelmana siis mittaristoon tuleva "Trans Program", jonka jälkeen mm. S/E/* -ohjelmat pois käytöstä ja mittaristosta pimenee vaihdenäyttö. Laatikko ei kuitenkaan mene ns. kunnon vikatilaan eli ei lyö pakkokolmosta päälle, vaan kaikki vaihteet löytyy. Tosin 5. vaihde menee sisään vasta 220km/h tietämillä, joka tuolla ajamisessa eniten risookin, kun matka-ajossa nelosella ajellessa tuo soppa tuntuu maistuvan..

    Trans Program syttyy, kun laittaa auton käymään ja polkaisee reilusti kierroksia paikallaan tai viimeistään siinä vaiheessa, kun laatikko lyö kakkosen. Samalla häviää vaihdenäyttö ja ohjelmat ei toimi, kuten jo mainitsinkin. Ai niin, lootahan tässä taisi olla 5hp18 -mallinen.

    Vikakoodit kävin luetuttamassa maanantaina ja sieltä ilmeni seuraavaa:

    Ohjainlaitediagnoosi BMW Motronic M 3.3 vikamuisti:

    73 Kaasuläppäanturi, Impulssi liian korkea

    210 CAN-tiedonsiirto, vaihteiston ohjaus, katkos

    Ohjainlaitediagnoosi BMW Vaihteisto GS 7.x vikamuisti

    154 Kuormasignaali DKI, ei tietojensiirtoa

    155 Moottorin kuormitus, ei tietojensiirtoa

    18 Kick-down -kytkin, Maavuoto

    12 Ohjelmavalitsin, Tunnistamaton katkaisimen asento

    -----

    Kaasuläppäanturin mittailin, kaasuläppä kiinni n. 1 kohmia ja nousee tasaisesti auki-asentoon jolloin arvo n. 5kohmia. Kick-downin maavuotoa kovasti ihmettelin, sekin kuitenkin pelaa kuten pitää.

    Taitaa tuosta kaasuläppäanturista lähinnä johtua, ettei tuo tahdo käydä kaasuläppäanturin johto kiinni tyhjää laisinkaan, ellei sitten öljytikku ole ylhäällä (tällöinkin kierrokset vähän seilaa). Tällä hetkellä tikku alhaalla ja kaasuläppäanturin johto irti, käy tasaisesti 500r/min. Tuli eilen koitettua tuosta mm. MAF ja tyhjäkäyntimoottorin toiminta ja ne pelaa kuten pitää.

    Nyt alkaa olemaan se tilanne, että ihan oikeasti tarvitsisi vähän vinkkejä tuon laatikon kanssa. Hakua on käytetty ahkerasti mutta eipä tunnu kellään olleen samanlaista vikaa. ETM:kin tuossa jo alustavasti selailin mutta ei siitä äkkiseltään tolkkua vielä ottanut, mitä johtoja pitäisi alkaa tarkistamaan.

    Aaapuva!
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kaasuläpän asentotunnistimen ja imuilman lämpöanturin piuhat ristissä?

    edit: joo ei näin
    Last edited by Cell; 30-03-2011, 23:14.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Kaasuläpän asentotunnistimen ja imuilman lämpöanturin piuhat ristissä?
      mites m60:ssä?
      ainakin m50 koneessa on imuilman anturi 2 pinninen ja kaasuläpän tunnistin 3
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Oho, siis tyhjäkäyntimoottorin ja tunnistimen, mindfuck
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #5
          Onko sieltä nyt siis kaasuläpänanturin piuha irti? Vastaavalla laatikolla olevasta, mutta M50-koneisesta, antoi heti tuon trans program -herjan, kun anturin piuha oli irti. Omalle kohdalle on sattunut myös anturi, joka mittaamalla antoi oikeita arvoja, mutta ei toiminut kuitenkaan oikein (auto pätki ajossa). Itse vaihtaisin uuden kaasuläpänanturin ja antureissa alkuperäiset osat ovat olleet hintansa arvoisia.

          Keskustelupalstoilta ympäri maailmaa löytyy muuten tarinoita turhista vaihteistorempoista, kun syynä on lopulta ollut vika moottoripuolella, esim. kaasuläpänanturissa..
          Last edited by Tojopa; 31-03-2011, 08:08.

          Comment

          • M20B20
            Newbiemmer
            • Nov 2010
            • 2
            • Loimaa

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Oho, siis tyhjäkäyntimoottorin ja tunnistimen, mindfuck
            Ei ole piuhat ristissä, tarkistettu on.

            Originally posted by Tojopa View Post
            Onko sieltä nyt siis kaasuläpänanturin piuha irti? Vastaavalla laatikolla olevasta, mutta M50-koneisesta, antoi heti tuon trans program -herjan, kun anturin piuha oli irti. Omalle kohdalle on sattunut myös anturi, joka mittaamalla antoi oikeita arvoja, mutta ei toiminut kuitenkaan oikein (auto pätki ajossa). Itse vaihtaisin uuden kaasuläpänanturin ja antureissa alkuperäiset osat ovat olleet hintansa arvoisia.

            Keskustelupalstoilta ympäri maailmaa löytyy muuten tarinoita turhista vaihteistorempoista, kun syynä on lopulta ollut vika moottoripuolella, esim. kaasuläpänanturissa..
            On sieltä tällähetkellä kaasuläpänanturin johto irti ja tosiaan tällöin laatikon kuuluu muutenkin heittää Trans program heti kun kääntää virrat päälle. Itse ongelmahan on nimenomaan siinä, kun tuon johdon laittaa kiinni, niin trans program tulee tauluun viimeistään siinä vaiheessa kun laatikko pykältää kakkosta silmään. Ja silloin kun johto on kiinni, pitää öljytikku olla ylhäällä, jotta tuo käy tyhjäkäyntiä. Pitääkö muuten paikkansa ettei tuon pitäisi johto irti käydä kovinkaan nättiä tyhjäkäyntiä?

            Koitin tuota anturia eilen elvyttää purkamalla ja kärkiä säätämällä sivumpaan, mutta en saanut tuota kaasuläppä auki-asennon n. 5000ohmin arvoa putoamaan. Pitänee käydä ostamassa uusi lähiaikoina. Tuossa sinun tapauksessa pätkiminen on tod. näk. johtunut siitä, että anturin sisällä kärjen vastinpinta on jossakin kohdalla liikerataa kulunut puhki jolloin se ei anna välttämättä mitään vastusarvoa hetken aikaa.

            Oikeastaan eniten kiinnostaisi tietää mitä noille vikadiagnoosissa olleille tiedonsiirto yms.-ongelmille olisi tehtävissä/mistä ongelmaa pitäisi alkaa etsiä? Vai voiko tuo rikkinäinen kaasuläppätunnistin aiheuttaa sen, että tietokone luulee olevan tiedonsiirrossa vikaa?

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #7
              Se on joka tapauksessa varmaa, että jos auto käy ja toimii paremmin ilman jotain anturia ym., niin silloin kyseinen osa tai siihen olennaisesti liittyvä muu komponentti ei ole kunnossa. Itse jatkaisin tuota ongelmaratkaisua vaihtamalla uuden anturin ja katsomalla sen jälkeen miten auto toimii ja mitä vikakoodeja antaa.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎