Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 moottoriöljyn kunto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsoB
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 7

    e34 moottoriöljyn kunto

    Moottoriölyn "kuntomittari"

    Miten moottoriöljun diaknostiikka oikein toimii? Auto on e 34 535 vm.88 ja mittariston öljynlaatumittari näyttää 8 tuhannen kilometrin ajon jälkeen 1 vihreää viidestä mahdollisesta. Vaikuttaisi siis siltä, että öljy menee vaihtoon viimeistään 10 tkm jälkeen, mutta eikös se näissä vanhemmissa pitäisi muutenkin vaihtaa 10 tkm:n kohdalla? Mitä se anturi siis oikein mittaa?
    Pitääkö öljynklaatumittari jotenkin "nollata" öljynvaihdon yhteydessä, vai ymmärtääkö auto, että öljy on vaihdettu?
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    :shock:
    Haku -> huoltovalot
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Jusaus
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1124
      • Kajaani

      #3
      Re: e34 moottoriöljyn kunto

      Originally posted by IsoB
      Moottoriölyn "kuntomittari"

      Miten moottoriöljun diaknostiikka oikein toimii? Auto on e 34 535 vm.88 ja mittariston öljynlaatumittari näyttää 8 tuhannen kilometrin ajon jälkeen 1 vihreää viidestä mahdollisesta. Vaikuttaisi siis siltä, että öljy menee vaihtoon viimeistään 10 tkm jälkeen, mutta eikös se näissä vanhemmissa pitäisi muutenkin vaihtaa 10 tkm:n kohdalla? Mitä se anturi siis oikein mittaa?
      Pitääkö öljynklaatumittari jotenkin "nollata" öljynvaihdon yhteydessä, vai ymmärtääkö auto, että öljy on vaihdettu?
      Siis tarkoitatko huoltovälin ilmaisinta? Se pitää nollata huollon yhteydessä, jos haluaa sen toimivan, eli ei se itse tajua.. Ohjeet löytää varmastikkin kuukkelin tai foorumin haulla..

      Joku muu saa selventää sen ilmaisimen sielunelämää...
      Nyk: GSX1300R -00
      Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
      ---------------------------------------------
      -Official member of BTCF-Sauna Team-
      ---------------------------------------------

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Nollauksesta keskustellaan säännöllisin väliajoin... tuolta ylhäältä löytyvällä Haku napilla löytyy useita tuloksia kun etsit huoltovaloista. tässä kuitenkin linkki englannninkieliseen ohjeeseen.

        Huoltovalojen nollaus

        Henski

        Comment

        • CAN U C IT?
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 149
          • Kempele

          #5
          Re: e34 moottoriöljyn kunto

          Originally posted by IsoB
          Moottoriölyn "kuntomittari"

          Miten moottoriöljun diaknostiikka oikein toimii? Auto on e 34 535 vm.88 ja mittariston öljynlaatumittari näyttää 8 tuhannen kilometrin ajon jälkeen 1 vihreää viidestä mahdollisesta. Vaikuttaisi siis siltä, että öljy menee vaihtoon viimeistään 10 tkm jälkeen, mutta eikös se näissä vanhemmissa pitäisi muutenkin vaihtaa 10 tkm:n kohdalla? Mitä se anturi siis oikein mittaa?
          Pitääkö öljynklaatumittari jotenkin "nollata" öljynvaihdon yhteydessä, vai ymmärtääkö auto, että öljy on vaihdettu?
          Ei tuokaan BMW niin viisas ole että moottoriöljyn laatua mittaisi
          Käsittääkseni noita service-valoja syttyy lisää puhtaasti Ö-vaihdon/nollauksen jälkeen ajettujen kilometri määrän lisääntyessä

          Comment

          • Tappu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 825
            • Tampere

            #6
            Re: e34 moottoriöljyn kunto

            Originally posted by CAN U C IT?
            Ei tuokaan BMW niin viisas ole että moottoriöljyn laatua mittaisi
            Käsittääkseni noita service-valoja syttyy lisää puhtaasti Ö-vaihdon/nollauksen jälkeen ajettujen kilometri määrän lisääntyessä
            E60/E61 ja E65/E66 mittaa öljynlaatua :wink: , näissä malleissahan on tarveperusteinen huoltoväli. Mutta asiaan, huoltotarpeenilmaisin sammuttaa vihreitä valoja käynnistyskertojen, ajan (paitsi jos on akku irti), ajomäärän ja ajotavan mukaan (kaasunasento, kierrosluku jne.). Eli huoltoväli voi olla pidempi jos ajelee rauhallisesti ja pitkiä matkoja.
            AMG

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              e30 korimallista lähtien vihreät valot eivät sammu pelkästään ajettujen kilometrilukemien mukaan. Suoraan öljyn laatua se ei muistaakseni osaa katsoa, mutta ainakin millaista ajoa on ollut ja jotain muita perusteita. Muistan aikoinani lukeneen e30 mallin esittelyvihkosesta, että BMW palkitsee säästeliäämmän ajotavan myös öljynvaihtovälin pitenemisenä.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Se huoltoilmaisin seuraa useitakin parametrejä. Ajetut kilometrit on luonnollisesti se tärkein. Mutta se ottaa huomioon myös moottorinlämpötilan (eli pakkasilla ledit sammuu nopeammin) ja sen käyttäytymisen (kuinka nopeasti kone lämpenee), moottorissa käytetyt kierrokset (revitys "nopeuttaa" ledien sammumista), ajonopeuden (tassanopeus vai kaupunkiajoa) yms. Eli se on periaatteessa "pienoistietokone" joka seuraa annettuja parametrejä ja sen perusteella laskee huoltotarpeen.

                Mitä uudempi auto, sen enemmän asioita se seuraa ja sitä tarkempi arvio. Uudemmat seuraa mm. että onko öljytikkua käytetty ulkona ja kuinka usein ("long life" öljyjä käyttävät).

                t: Timo

                Comment

                • mattij
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 197
                  • Rankkula

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Mitä uudempi auto, sen enemmän asioita se seuraa ja sitä tarkempi arvio. Uudemmat seuraa mm. että onko öljytikkua käytetty ulkona ja kuinka usein ("long life" öljyjä käyttävät).
                  ?? Osaatko sanoa kuinka tikun ihmettely vaikuttaa huoltoväliin auton mielestä. Eli mitähän tehtaan setä on tässä ajatellut ?

                  2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
                  projektit
                  1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
                  ex
                  EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

                  sigpic

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Noh, kun täällä nyt on tullut tollasia juttuja tosta "huipputietokoneesta", niin olihan se pakko tarkistaa eri lähteistä (esim. Bentleyn huoltoraamattu yms.), miten toi pelaa näissä vanhemmissa autoissa (esim. E39 vm. 2003 saakka), koska mun käsitys tosta vehkeestä on vähän toinen.

                    Joten homma pelaa näin: mittariston huoltoväli piirille on ohjelmoitu tietty bensamäärä, joka riippuu autosta ja koneesta suhteessa huoltoväliin, esim. mun E39:ssä se 10l/100km suhteessa 15 tkm väliin, elikkä siellä piirillä on lukema 1500 litraa soppaa. Sitten ruiskuboxilta tulee pulssitieto pannulle annetun sopan määrästä koko ajan elikkä se laskee kulutettua bensamäärää koko ajan yhteen. Sitten kun tosta 1500 litran määrästä on kulutettu 20% sammuu eka ledi, 40% tokaledi jne kunnes toi koko määrä on mennyt niin sammuu viimenen ledi ja syttyy keltanen huoltoledi. Sit jos vaan ajetaan edelleen niin 108% kohalla syttyy punanen ledi.

                    Elikkä kyseessä ei ole mikään huippu-super-hyper-Pentium500-mahtitietokone, vaan tyhmä satiainen, joka vaan laskee pulsseja.

                    No, BMW:n mainososastohan sitten kertoo vaikka mitä stooreja siitä, miten se systeemi seuraa käynnistyskertoja, aikaa, ajomäärää, ajotapaa, kaasunasentoa, kierroslukua jne ja oikeesti ne ei edes puhu siinä paskaa, koska tohon kulutukseen mitä tossa vahditaan, loppupelissä vaikuttaa kaikki noi ed. mainitut jutut ..

                    Tää siis pätee E39:stä vanhempiin vehkeisiin ja E46:een, ihan uusista en tiiä, niissähän sitten voi olla vaikka mitä huippuhienoo tsydeemiä ..
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Kuulostaa sille, että jartsa02 puhuu asiaa. Oikeestaan aika fiksusti ja yksinkertaisesti toteutettu systeemi. Rupesin vaan miettimään huoltovalojen akkujen vanhenemisen ja kierrosluku/kulutusmittarin toimimattomuuden syy-yhteyttä niin minkähän takia myös kierroslukumittari alkaa reistailemaan akkujen huonon kunnon takia jos moottorin kierrokset eivät liity mitenkään huoltovälin seurantaan? Mututuntumalla voisi kuvitella, että molempien signaali kulkisi huoltovälikortin kautta.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by jartsa02
                        Joten homma pelaa näin: mittariston huoltoväli piirille on ohjelmoitu tietty bensamäärä, joka riippuu autosta ja koneesta suhteessa huoltoväliin, esim. mun E39:ssä se 10l/100km suhteessa 15 tkm väliin, elikkä siellä piirillä on lukema 1500 litraa soppaa. Sitten ruiskuboxilta tulee pulssitieto pannulle annetun sopan määrästä koko ajan elikkä se laskee kulutettua bensamäärää koko ajan yhteen. Sitten kun tosta 1500 litran määrästä on kulutettu 20% sammuu eka ledi, 40% tokaledi jne kunnes toi koko määrä on mennyt niin sammuu viimenen ledi ja syttyy keltanen huoltoledi. Sit jos vaan ajetaan edelleen niin 108% kohalla syttyy punanen ledi.
                        Näin olen myös ymmärtänyt. Lisäyksenä vielä, että kun huoltoväli-ilmaisin aikoinaan esiteltiin, se todella seurasi useita parametrejä mutta myöhemmin olisi todettu koneessa käytetyn bensamäärän kertovan saman asian yksinkertaisemmalla järjestelyllä. Sinänsä loogista, silä kaikkihan nuo em. parametrit vaikuttavat juuri loppujen lopuksi käytettyyn bensamäärään.

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎