Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Jäähdytysjärjestelmä ongelmia ! ! !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leksa69
    Newbiemmer
    • Jul 2011
    • 6
    • koti

    E34 Jäähdytysjärjestelmä ongelmia ! ! !

    Osaisikohan joku kertoa mikä on vikana kun auto nosti yht äkkiä lämmöt tappiin ja sen jälkeen laski normaaliksi. Nyt kerää painetta todella paljon ja ilmaaminen ei onnistu vaikka keula on ylhäällä ja kaikki kunnossa. Otin termostaatin pois ja sama ongelma jatkuu, lämppäri eivät puhalla lämmintä mutta autolla pystyy ajamaan niin kauan kunnes nestettä tulee korkin välistä niin paljon että sen takia alkaa nostamaan lämpöjä. Ja sekin osa on vaihdettu josta lähtee lämppärin kennolle kolme letkua, mikä lie lämmönsäädin onkaan ! Öljyt ja vedet ei ole mennyt sekaisin eli en ole varma voiko kansipahvi olla palanut ?
  • aakoo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 777
    • Espoo

    #2
    Originally posted by Leksa69 View Post
    Osaisikohan joku kertoa mikä on vikana kun auto nosti yht äkkiä lämmöt tappiin ja sen jälkeen laski normaaliksi. Nyt kerää painetta todella paljon ja ilmaaminen ei onnistu vaikka keula on ylhäällä ja kaikki kunnossa. Otin termostaatin pois ja sama ongelma jatkuu, lämppäri eivät puhalla lämmintä mutta autolla pystyy ajamaan niin kauan kunnes nestettä tulee korkin välistä niin paljon että sen takia alkaa nostamaan lämpöjä. Ja sekin osa on vaihdettu josta lähtee lämppärin kennolle kolme letkua, mikä lie lämmönsäädin onkaan ! Öljyt ja vedet ei ole mennyt sekaisin eli en ole varma voiko kansipahvi olla palanut ?
    Kerrohan nyt ihan ensin millä koneella se auto on, niin foorumin tietäjät auttavat varmaan vähän mieluummin.
    E34 535i -91 ikuisuusprojekti

    Comment

    • Leksa69
      Newbiemmer
      • Jul 2011
      • 6
      • koti

      #3
      Originally posted by aakoo View Post
      Kerrohan nyt ihan ensin millä koneella se auto on, niin foorumin tietäjät auttavat varmaan vähän mieluummin.
      Eli joo siis E34 2.5 litrainen !

      Comment

      • santtuzz
        BTCF Member
        • Jun 2006
        • 132
        • Riihimäki

        #4
        Kuulostaisi siltä, että vesipumppu on parhaat päivänsä nähnyt...
        E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
        E30 316i -89 M50
        E60 530ia M-Sport -04
        E36 316i -94
        E39 540ia -97
        E39 528i touring -97
        E36 328i touring -95
        E34 525i -92
        E30 316i -89

        Comment

        • Leksa69
          Newbiemmer
          • Jul 2011
          • 6
          • koti

          #5
          Originally posted by santtuzz View Post
          Kuulostaisi siltä, että vesipumppu on parhaat päivänsä nähnyt...

          Voiko olla vesipumpussa vika vaikka tuntuu että vesi kiertäisi koneessa mutta ei kierrä lämmityslaitten kennolle saakka ?

          Comment

          • santtuzz
            BTCF Member
            • Jun 2006
            • 132
            • Riihimäki

            #6
            Originally posted by Leksa69 View Post
            Voiko olla vesipumpussa vika vaikka tuntuu että vesi kiertäisi koneessa mutta ei kierrä lämmityslaitten kennolle saakka ?
            Sitä en tiiä millä "tavalla" tunnet, että vesi kiertää koneessa.
            Et maininnut onko autosi M20 Vai M50 koneella? Jos M50 koneella, onko vesipumppua aikaisemmin vaihdettu? Villi veikkaus,että autossa muovisiipinen pumppu, jossa tällä hetkellä pyörii pelkkä pumpun akseli tyhjää.. siipi irronnut akselistaan
            E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
            E30 316i -89 M50
            E60 530ia M-Sport -04
            E36 316i -94
            E39 540ia -97
            E39 528i touring -97
            E36 328i touring -95
            E34 525i -92
            E30 316i -89

            Comment

            • Leksa69
              Newbiemmer
              • Jul 2011
              • 6
              • koti

              #7
              Originally posted by santtuzz View Post
              Sitä en tiiä millä "tavalla" tunnet, että vesi kiertää koneessa.
              Et maininnut onko autosi M20 Vai M50 koneella? Jos M50 koneella, onko vesipumppua aikaisemmin vaihdettu? Villi veikkaus,että autossa muovisiipinen pumppu, jossa tällä hetkellä pyörii pelkkä pumpun akseli tyhjää.. siipi irronnut akselistaan

              Kyllä luulisin että vesi kiertää kun lämmöt ei nouse normaalista ja M50 koneella on! Ei kyllä ole vesipumppua vaihdettu! Mutta eikö sen kuuluisi nostaa lämmöt jos pumppu on paskana ?

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8254
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Leksa69 View Post
                Kyllä luulisin että vesi kiertää kun lämmöt ei nouse normaalista ja M50 koneella on! Ei kyllä ole vesipumppua vaihdettu! Mutta eikö sen kuuluisi nostaa lämmöt jos pumppu on paskana ?
                jos siipi irtoaa akselista niin monesti alkaa lämpenemään vasta kierroksilla ja reilummin kuormittaessa.. ilmaus ongelmat saattais johtua myös vuotavasta termostaatin kotelosta.. näitä tutkisin ennen kuin kansipahvia lähtisin vaihtamaan :think
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Leksa69
                  Newbiemmer
                  • Jul 2011
                  • 6
                  • koti

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  jos siipi irtoaa akselista niin monesti alkaa lämpenemään vasta kierroksilla ja reilummin kuormittaessa.. ilmaus ongelmat saattais johtua myös vuotavasta termostaatin kotelosta.. näitä tutkisin ennen kuin kansipahvia lähtisin vaihtamaan :think

                  Joo täytyy kokeilla se vesipumppu vielä. Kuitenkin noin 20 kilometriä pystyy ajamaan ennenkuin kerää painetta niin paljon että tulee väkisin korkin välistä nesteet pihalle kun korkkia ei uskalla kiinni asti kääntää muuten räjähtää letkut.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8254
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Leksa69 View Post
                    Joo täytyy kokeilla se vesipumppu vielä. Kuitenkin noin 20 kilometriä pystyy ajamaan ennenkuin kerää painetta niin paljon että tulee väkisin korkin välistä nesteet pihalle kun korkkia ei uskalla kiinni asti kääntää muuten räjähtää letkut.
                    korkissa on ylipaineventtiili, alkuperäinen päästää 2bar jälkeen paineet pihalle.. jos korkki on tukossa niin paineet nousee taivaisiin :think
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Leksa69
                      Newbiemmer
                      • Jul 2011
                      • 6
                      • koti

                      #11
                      Originally posted by peto2 View Post
                      korkissa on ylipaineventtiili, alkuperäinen päästää 2bar jälkeen paineet pihalle.. jos korkki on tukossa niin paineet nousee taivaisiin :think

                      Joo tiedän, korkin testasin ja katsoin heti ensimmäisenä koska vanhasta bemarista räjähti letku halki korkin takia... ja kansiremontin sai tehdä siihenkin !

                      Comment

                      • MentalNight
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 352
                        • Rollo

                        #12
                        Lainaanpas topiccia vähän.

                        Eli aloin tuon Hemin ohjeen mukaan ilmaamaan m40:iä, mutta toivo on loppumassa lähinnä ilman tulemisen alkamisesta.

                        Autohan siis nostaa lämmöt jonnekkin 3/4 ja punarajan väliseen maastoon, eikä hyttiin tule lämmintä ilmaa.
                        Termostaatin olen vasta vaihtanut ja siinä sitten valui nesteitä pois aika lahjakkaasti.

                        Mikään insinööri en todellakaan ole autojen osalta joten, huomaako kukaan mitään mikä menee pieleen tai tiedätkö mikä muu voi olla ongelmana ?



                        Eli pumppasin tuosta keltasella viivalla merkitystä letkusta joka ymmärtääkseni on alavesiletku?
                        Punasella viivalla merkitty letku, joka tuli sulakerasian viereen johonkin laitteeseen, oli aivan kuumana koneen käydessä ja lämpöjen noustessa, kun taas sinisellä merkitty meni kabiiniin sisällepäin ja oli kylmä.



                        Loppujen lopuksi puolen tunnin taistelun jälkeen en saanut ensimmäistäkään ilmakuplaa pulloon, vaikka tiedän ilmaa siellä olevan ja rankasti. Kuten tuosta alemmasta kuvasta näkee niin tuo jesariviritelmä ei ole 100% tiivis, eikä siitä kyllä jeesusteipillä taida sellaista saadakaan. Vaikuttaneeko tuo asiaan? Vai olisiko ettei keula ole tarpeeksi korkealla?
                        Elämä potkii.
                        _______________________________
                        -E39 528iA '97
                        -E34 518i '91

                        Comment

                        • JaHu85
                          BTCF Member
                          • Dec 2005
                          • 607
                          • vaasa

                          #13
                          Originally posted by MentalNight View Post
                          Lainaanpas topiccia vähän.

                          Eli aloin tuon Hemin ohjeen mukaan ilmaamaan m40:iä, mutta toivo on loppumassa lähinnä ilman tulemisen alkamisesta.

                          Autohan siis nostaa lämmöt jonnekkin 3/4 ja punarajan väliseen maastoon, eikä hyttiin tule lämmintä ilmaa.
                          Termostaatin olen vasta vaihtanut ja siinä sitten valui nesteitä pois aika lahjakkaasti.

                          Mikään insinööri en todellakaan ole autojen osalta joten, huomaako kukaan mitään mikä menee pieleen tai tiedätkö mikä muu voi olla ongelmana ?



                          Eli pumppasin tuosta keltasella viivalla merkitystä letkusta joka ymmärtääkseni on alavesiletku?
                          Punasella viivalla merkitty letku, joka tuli sulakerasian viereen johonkin laitteeseen, oli aivan kuumana koneen käydessä ja lämpöjen noustessa, kun taas sinisellä merkitty meni kabiiniin sisällepäin ja oli kylmä.



                          Loppujen lopuksi puolen tunnin taistelun jälkeen en saanut ensimmäistäkään ilmakuplaa pulloon, vaikka tiedän ilmaa siellä olevan ja rankasti. Kuten tuosta alemmasta kuvasta näkee niin tuo jesariviritelmä ei ole 100% tiivis, eikä siitä kyllä jeesusteipillä taida sellaista saadakaan. Vaikuttaneeko tuo asiaan? Vai olisiko ettei keula ole tarpeeksi korkealla?

                          Painele letkua joka on apukuskinpuolella, lähtee syylärin alareunasta...
                          E30 318i M43 -88

                          Comment

                          • Jorma
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2006
                            • 42

                            #14
                            Älä aja autolla jos on ilmaa järjestelmässä!
                            Olen nähnyt palstalla turhan monimutkaisia ilmaus ohjeita.
                            Oma ohjeeni, jolla olen aina saanut e36:sen ongelmitta ilmattua on:
                            Riittää että auto on tasaisella alustalla eikä moottoria tarvitse käynnistää.
                            1. Paisuntasäiliön korkki pois (älä avaa ilmausruuvia), säiliö täyteen mutta ei
                            ihan piripintaan.
                            2. Puristellaan paksua alavesiletkua jolloin ilmakuplia tulee pausuntasäiliöstä ja
                            pinta alenee. Lisätään lisää nestettä ja puristellaan, lisätään ja
                            puristellaan jne.
                            3. Letku muuttuu lopulta jämäkän tuntuiseksi kun ilma on poistunut ja
                            lypsäminen voidaan lopettaa.
                            4. Nyt voidaan auto käynnistää ja ajaa lämpimäksi lämmityslaite täysillä
                            -asennossa. Kun moottori alkaa lämmitä kokeillaan kädellä puhaltaako sisälle
                            lämmintä ilmaa. Jos puhaltaa lämmintä niin ilmaus on onnistunut.
                            5. Moottorin jäähdyttyä tarkistetaan jäähdyttimen nestepinta ja lisätään
                            tarvittaessa.
                            Last edited by Jorma; 20-10-2011, 16:43.

                            Comment

                            • mikko78
                              Newbiemmer
                              • Sep 2011
                              • 24
                              • JAALA, kouvola

                              #15
                              Originally posted by Jorma View Post
                              Älä aja autolla jos on ilmaa järjestelmässä!
                              Olen nähnyt palstalla turhan monimutkaisia ilmaus ohjeita.
                              Oma ohjeeni, jolla olen aina saanut e36:sen ongelmitta ilmattua on:
                              Riittää että auto on tasaisella alustalla eikä moottoria tarvitse käynnistää.
                              1. Paisuntasäiliön korkki pois (älä avaa ilmausruuvia), säiliö täyteen mutta ei
                              ihan piripintaan.
                              2. Puristellaan paksua alavesiletkua jolloin ilmakuplia tulee pausuntasäiliöstä ja
                              pinta alenee. Lisätään lisää nestettä ja puristellaan, lisätään ja
                              puristellaan jne.
                              3. Letku muuttuu lopulta jämäkän tuntuiseksi kun ilma on poistunut ja
                              lypsäminen voidaan lopettaa.
                              4. Nyt voidaan auto käynnistää ja ajaa lämpimäksi lämmityslaite täysillä
                              -asennossa. Kun moottori alkaa lämmitä kokeillaan kädellä puhaltaako sisälle
                              lämmintä ilmaa. Jos puhaltaa lämmintä niin ilmaus on onnistunut.
                              5. Moottorin jäähdyttyä tarkistetaan jäähdyttimen nestepinta ja lisätään
                              tarvittaessa.
                              ohje on loistava muuten mut parista jutusta olen hieman eri mieltä.. en lähtis ajamaan vaan käyttelisin tyhjäkäynnillä lämpimäks ja seurailisin ja tarvittaessa lisäilisin koko ajan nestettä järjestelmään. syy: ilma poistuu helpommin kun koneen kierrokset on alhaiset ja toinen et ajaessa kun nestepinta vajuu niin saattaa pahimmillaan rykästä lisää ilmaa.

                              seuraa ylävesiletkun lämpeämistä koska kun se lämpeää koko matkalta niin termostaatti on auennut.. näin mä oon tehnyt kaikissa autoissa ja merkeissä ja ei ole ollut nestekierron ilmaus ongelmia kuin yhdessä kulkineessa.. sekin tosin oli pösö 205..

                              jos eilämpeä vaikka lämpömittari on normaalissa niin suellä on edelleen ilmaa tähän auttaa vapaalla pieni kierrosten nosto noin 2000-3000 rpm vähäksi aikaa ja takas tyhjä käynnille ja katsomaan vajuko neste..
                              Mikko Pääkkönen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎