Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Vetelee urissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soprano
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 198

    E34 Vetelee urissa

    Eli eli.. kuten otsikosta voi päätellä... pulma on juuri tällainen.
    Ennen kun postaatte mitään linkkejä, niin kyllä, olen seurannut foorumia aiheista liittyen tuohon, sekä muihin samankaltaisuuksiin.

    autona siis ollut pidempään jo tommonen E34, noin nelisen vuotta sitten vaihdoin kaiken maailman tangot yms... oikeastaan tohon autoon on vaihdettu aikalailla kaikki... lukuunottamatta takapään puslia, näitä mitkä tulee molemmille puolille takahaarukkaan, tuplasilmukat on vaihdettu.. nyt jo kahteen kertaan, viimeksi eilen. Eli ongelmana on siis että auto tahtoo vetää urassa ja saa kääntää vastaan että korjaantuu. simpukan hela ja alustasarja laitettu juuri kiini, koiranluut myös uudet. Eli edessä on 4 vuotta vanhaa motonet palikkaa alatukivarret raidetangot, keskitanko, ja tukitangot (ne jossa on isot puslat).
    Tukitangot kyllä joustaa hieman puslistaan, ja näkyy olevan hieman rakoa, mutta mietinkin että kuinka paljon se voi vaikuttaa siihen että auto lähtee vetelemään levottomasti... kun täällä on puhuttu että mikäli alusta olisi kunnossa niin vetelyä ei olisi ?

    Rengastus 235/40/18 edessä ja takana. toisen etupyörän sisäreunassa tuntuu muutaman sentin tasainen kuluma mutta tämä kohta ei ota tien pintaan, eli siis takapäästä siirretty eteen renkaat... mutta vaikuttaa muuten ihan näteiltä. Mutta ei se koskaan aikasemminkaa minusta ole suoraan kulkenut.. kolmas käytetty simpukka vaihettu autoon...

    Jos nyt saisi jotain järkevätä vastausta tosta takapään akselistosta ja etupään tukitangoista, miksei muustakin. kiitos.

    Last edited by Soprano; 17-07-2011, 20:38.
    Se menee sit....
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Soprano View Post
    Eli eli.. kuten otsikosta voi päätellä... pulma on juuri tällainen.
    Ennen kun postaatte mitään linkkejä, niin kyllä, olen seurannut foorumia aiheista liittyen tuohon, sekä muihin samankaltaisuuksiin.

    autona siis ollut pidempään jo tommonen E34, noin nelisen vuotta sitten vaihdoin kaiken maailman tangot yms... oikeastaan tohon autoon on vaihdettu aikalailla kaikki... lukuunottamatta takapään puslia, näitä mitkä tulee molemmille puolille takahaarukkaan, tuplasilmukat on vaihdettu.. nyt jo kahteen kertaan, viimeksi eilen. Eli ongelmana on siis että auto tahtoo vetää urassa ja saa kääntää vastaan että korjaantuu. simpukan hela ja alustasarja laitettu juuri kiini, koiranluut myös uudet. Eli edessä on 4 vuotta vanhaa motonet palikkaa alatukivarret raidetangot, keskitanko, ja tukitangot (ne jossa on isot puslat).
    Tukitangot kyllä joustaa hieman puslistaan, ja näkyy olevan hieman rakoa, mutta mietinkin että kuinka paljon se voi vaikuttaa siihen että auto lähtee vetelemään levottomasti... kun täällä on puhuttu että mikäli alusta olisi kunnossa niin vetelyä ei olisi ?

    Rengastus 235/40/18 edessä ja takana. toisen etupyörän sisäreunassa tuntuu muutaman sentin tasainen kuluma mutta tämä kohta ei ota tien pintaan, eli siis takapäästä siirretty eteen renkaat... mutta vaikuttaa muuten ihan näteiltä. Mutta ei se koskaan aikasemminkaa minusta ole suoraan kulkenut.. kolmas käytetty simpukka vaihettu autoon...

    Jos nyt saisi jotain järkevätä vastausta tosta takapään akselistosta ja etupään tukitangoista, miksei muustakin. kiitos.

    kaverilla meni motonettitangot väljiksi puolessa vuodessa joten
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1995
      • Tampere

      #3
      Oman kokemuksen mukaan tukitangot ja taka-akselin isot puslat vaikuttaa eniten. Nyt on ollu jo kolmatta vuotta meylen hd:t takana ja niitä suosittelen lämpimästi. Ne on täyttä kumia, toisin kuin originellit.

      Tukitankoihin voisi suositella myös meylen hd:ta. 50tkm jälkeen puslat oli ehjät, mutta suojakumiin oli päässyt vettä. Itse pusla on täyttä vahvaa kumia. Nyt viimeksi laitoin E32 750iL:n puslat ja Lemförderin tangot. Ne on mukavemmat, tien epätasaisuudet ei tunnu niin selvästi läpi, kuin mitä meylen hd:lla, mutta vastaavasti hieman "löysemmät" kuin meylen hd. Eli kompromisseistahan tässäkin on kyse.

      Niin ja samaan syssyyn tarkista/vaihda etuiskarin ylätukilaakeri. Meylellä löytyy siihenkin korvaava tuote vahvistetulla rakenteella. Itsellä aiemmin täryytteli ikävästi välillä ja syy löytyi rikkinäisestä ylätukilaakerin kumista...

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14446
        • Oulu

        #4
        Takana vaikuttaa myös tukivarren niveltangot, jotka kannattaa vaihtaa. Vaikuttaa myös takapään auraukseen. Eli osa 6: http://www.realoem.com/bmw/showparts...21&hg=33&fg=30

        Näitä harva E34 omistaja edes vaihtelee.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • escort
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 339

          #5
          e34 m5 pemariin vaihdettiin apurunkoon kaikki puslat ja varsinkin ne isot puslat siellä päissä oli ihan loppu,kannattaa vaihtaa uretaanisiin niillä auto menee hautaan saakka.
          lisäksi tuon edellisen kuvan puslat numero2 olivat väljiä ja kuluneita ehkä sen takia että niissä ollut rasva kuivunutta tahmeaa töhnää,ne olivat ohuessa kumissa olevia teräsholkkeja missä oli ihan laakeri pusla ja teräs sisä holkki sisällä ja sivuttaisen liikkeen ottaa vastaan osa numero 6 jos niissä on löysää perä vetelee urista/mutkissa.

          Comment

          • Soprano
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 198

            #6
            Osa nro 6 vaihdettu.. eilen vaihdoin,, ja sitä ennen noin nelisen vuotta sitten.
            myös 4 vuotta sitten on vaihettu ne takakelkan isot puslat.

            Eli etupään tukitankoihin vois sitten ruveta kaavailemaan uutta puslaa.. mites oiskohan uretaanipusla hyvä valinta siihen ? ja entä toi osa nro 2 = ? ne puslat ku taivuttelin ni ei ainakaaan tuntunu elämistä, mutta rikkinäisiltä näyttivät.. taitaa olla aika vaikea todeta muuta kuin silmämääräisesti ? ja taitaa olla vissiin työläs remontti irrottaa hökkeli irti ? Niin ja yläpään laakerit on uusittu eteen, sekä myös taakse laitettu uudet kumit nyt vastikään uuden alustan kanssa..niin ja alustassahan on madallusta etup 50 ja takaa 30 jos oikein muistan. tiiä sitten että onko tuo madallus sellainen että sillä pitäisi kulkea suoraan..
            Se menee sit....

            Comment

            • aakoo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 777
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Soprano View Post
              tiiä sitten että onko tuo madallus sellainen että sillä pitäisi kulkea suoraan..
              Varmasti saa kulkemaan vielä tuollaisella madalluksella suoraan, jos vaan on säädöt joka suuntaan.

              Ei pistänyt itsellä silmään, onko kulmat säädetty milloin? Alustasarjan vaihdon jälkeen? Onko takapäässä aurausta, niinkuin näissä tuppaa helposti tulemaan?
              E34 535i -91 ikuisuusprojekti

              Comment

              • Soprano
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 198

                #8
                Originally posted by aakoo View Post
                Varmasti saa kulkemaan vielä tuollaisella madalluksella suoraan, jos vaan on säädöt joka suuntaan.

                Ei pistänyt itsellä silmään, onko kulmat säädetty milloin? Alustasarjan vaihdon jälkeen? Onko takapäässä aurausta, niinkuin näissä tuppaa helposti tulemaan?

                Camberi hieman miinuksella.. takaata silmin havaittavissa muuta ei sitten tiiäkkään, kyllä se suoraan kulkee jos ei satu uraan nappaamaan, mutta se herkkyys siinä vituttaakin, että kun se on levoton ajaa.. sen takia haeskelenkin tässä nyt sitten niitä oleellisempia tekijöitä.. mutta täytyy kokeilla nyt ainakin seuraavaksi uutta puslaa eteen... tukitangon isoa puslaa... molemmin puolin tietysti...
                Se menee sit....

                Comment

                • aakoo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 777
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Soprano View Post
                  Camberi hieman miinuksella.. takaata silmin havaittavissa muuta ei sitten tiiäkkään, kyllä se suoraan kulkee jos ei satu uraan nappaamaan, mutta se herkkyys siinä vituttaakin, että kun se on levoton ajaa.. sen takia haeskelenkin tässä nyt sitten niitä oleellisempia tekijöitä.. mutta täytyy kokeilla nyt ainakin seuraavaksi uutta puslaa eteen... tukitangon isoa puslaa... molemmin puolin tietysti...
                  Jos se ei vedä ratista, mutta joudut silti ohjaamaan vastaan, on vika todennäköisesti peräpäässä.

                  Omassa on "reiluhkosti" aurausta takapäässä ja takapää pääsee ajaessa selvästi jonkin verran elämään. Aikaisemmin postatun kuvan numero 2 osat on itseltäkin vaihtamatta, ja kun ne vaihdan niin taakse hitsataan samalla nuo läpyskät kulmien säätöä varten. Oma auto on muuten käyty läpi alustalta täysin, ja kuvauksen kaltaista vetelyä esiintyy siinäkin, tosin ei mitenkään häiritseviä määriä. Näiltä osin siis paikallistaisin vian juurikin noihin pusliin.
                  E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • Soprano
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 198

                    #10
                    Vaihoin sitten E32 750 puslat etupään tukitankoihin, sekä yhen alatukivarren.. motonetistä hain, ja alatukivarsi oli alumiininen ovat kuulemma siirtyneet käyttään semmosta materiaalia. myös uuden tukitangon ostin toiselle puolelle josta prässättiin se uus pusla pois ja 750 tilalle.. vaikka se tosin oli myöskin valkonen värikoodiltaan.. noh pelattiin ainakin varman päälle... no ei se vieny sitä vetelyä nyt pois... ehkä jotain pientä autto... muttei oikee mitään huomattavan merkittävää.. nyt sitten rupes auto vatkaamaan 90kmh nopeudessa.. huoh.. ajattelin seuraavaksi laittaa uudet renkaat eteen.. ne on vähän kulahtaneet.. piti jo tänään laittaa mutta ei suostunu odottamaan varttituntia ukkorengaspajalla.. eka valitteli että katteet on niin huonot ettei kannata teettää ylitöitä ja sitten kuitenkin uskaltaa sanoa meikäläiselle EI.. tiiä häntä sitten.
                    Se menee sit....

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14446
                      • Oulu

                      #11
                      Teräs ja alumiini alatukivarsia on saanu aina. Ilmeisesti ainakin M5 on tullu tehtallata alumiinisilla(?).

                      Mimmoset ne pyörän kulmat sitten on tässä? Eli onko mittaus taulukkoa. Taka camber/auraus?
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Soprano
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 198

                        #12
                        ajattelin että käyn ostamassa nyt ne uudet renkaat vielä eteen, ja sitten jos vielä vetelee niin käyn katsomassa kulmat. katotaan nyt mihin suuntaan kääntyy
                        Se menee sit....

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          #13
                          Tässä referenssiksi bmw originaali e32 750 pusla, jonka itse laitoin. Nämä ovat rakenteeltaan sellaisia, että sisällä menee öljykanava, jonka tarkoitus on ilmeisesti tehostaa vaimennusta.



                          En itse ole koskaan saanut originaalipuslia E34/E32 motonetista.

                          Mutta toki jos uudet laitoit, niin eiköhän nekin hetken siellä alla kestä.

                          Pystyheittoa ei sais olla käytännössä lainkaan renkaissa, niillä on aika iso vaikutus tutinaan.

                          Comment

                          • Kal.ju
                            BTCF Member
                            • Mar 2003
                            • 2882
                            • Akaa / Toijala

                            #14
                            Kuulostaa tyhmältä, mutta onko renkaissa tarpeeksi paineita?? Itellä oli ex E34:ssa samanlainen rengastus ja veteli niin perkeleesti. Kulmat ja alustanosat oli kunnossa. Myin sitten vanteet eteenpäin ja seuraava omistaja oli ihmetellyt samaa vetelyä omassaan. Oli sitten tarkistanu paineet ja olivat olleet liian alhaalla. Nostamalla kuulemma rupesi etenemään niinkuin pitikin.

                            e:ja joo luitte oikein. En tarkistanut paineita 2 kesään

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Minähän nuo taisin ostaa Vanteet käytössä vieläkin kumit kadonneet.

                              Niissä oli jotain todella vaihtelevaa painetta sisällä muistaakseni jotain alta 2bar pahimmassa.

                              Eivät ne kyllä yhtään vuotaneet kunhan laitoin vain niihin uudet paineet.
                              Taisin luntata siihen jostain M5 touringin paineet sisään.
                              Helpotti todella kummasti siihen vetelyyn. Ei nyt ihan täydellistä tulut mutta jo hyvinkin siedettävää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎