Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 520i (M20) Moottorijarrulla kulutus ja paukkuminen - Ratkaistu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    E34 520i (M20) Moottorijarrulla kulutus ja paukkuminen - Ratkaistu!

    Tein uuden topicin kun en ihan asiaani vastaavaa löytänyt, joten:

    Siis otsikon mukainen auto vm. 88 jossa on edellisen omistajan mukaan jonkunmoinen lastu ja sen ainakin voi todeta kun rajoitin on jossain 7200rpm paikkeilla.

    Ongelmana on moottorijarrulla putkessa paukkuu huolella ja kulutusmittari jää pienissä vauhdeissa moottorijarrulla 10l/100km ja kovassa ajossa johonkin 4-6l/100km hujakoille, jos moottorijarrussa auton sammuttaa niin muuta eroa ei tunnu kuin paukkuminen putkessa lakkaa, ei siis mitään tunnetta että auto virrat päällä yrittäisi moottorijarrulla ns. painaa kaasua.

    Yritin itse diagnosoida ja katselin kaikki mahdolliset imuvuodot ennen kaasuläppää, ei löytynyt.
    Kaasuläpästä otin vastusarvot:
    1-3 Pinni ääretön riippumatta asennosta
    1-2 Pinni ääretön kun auki
    1-2 Pinni 2000ohm kun kiinni
    Ja mikrokytkin naksahtaa kun läppä menee kiinni.

    Lisäilmaluisti liikkuu kun antaa suoraan virtaa, puhdistin sen, ei vaikutusta. Kun letkun lisäilmaluistilta kaasuläpälle pistää lämpimällä koneella lukkopihdeillä tukkoon niin seuraa välitön sammuminen.

    Myös kaasuläpän putsasin, ei ollut edes likainen.

    Joten auttakaa miestä mäessä, missä voisi olla vika?
    Voiko vika olla lastussa, jos on joku kiinastapaskalastu?

    EDIT: RATKAISTU!! Ei vältämättä ollut lastussa vikaa, mutta lähellä. Oli jollain välikappaleella kiinni tuo lastu, kuitenkin uudella lastulla ilman välikappaletta toimii.
    Last edited by Jax_KiBez; 21-07-2011, 18:11.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Joten auttakaa miestä mäessä, missä voisi olla vika?
    Voiko vika olla lastussa, jos on joku kiinastapaskalastu?
    Voi olla.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Eu-Niko
      Newbiemmer
      • Aug 2008
      • 12
      • Porvoo

      #3
      Minun käsitykseni mukaan edes täysin alkuperäinen moottorinohjaus ei tuon ikäisessä rälläkässä katkaise polttoaineensyöttöä kokonaan moottorijarrulla? Ainakaan en muista että oman 520 (87 tosin, mutta kai se motronic sielläkin asuu?) kulutusmittari olisi ikinä laskenut ihan nollaan vaikka moottorijarruttelisi. Paukkumista ei kyllä ilmennyt. Onkohan ennakoille tehty jotain?
      sigpic

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Originally posted by Eu-Niko View Post
        Minun käsitykseni mukaan edes täysin alkuperäinen moottorinohjaus ei tuon ikäisessä rälläkässä katkaise polttoaineensyöttöä kokonaan moottorijarrulla? Ainakaan en muista että oman 520 (87 tosin, mutta kai se motronic sielläkin asuu?) kulutusmittari olisi ikinä laskenut ihan nollaan vaikka moottorijarruttelisi. Paukkumista ei kyllä ilmennyt. Onkohan ennakoille tehty jotain?
        Kyllä katkasee jos kaikki pelaa.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          #5
          Lanko-mies epäili, että saattaa olla, että joskus ollut turbo kiinni kun hytistä löytyy air-fuel ratio-mittari, ylimääräinen nappi kiertovesipumpulle ja muutenkin ihmeen siisti konehuoneesta, vertaa yleensä öljyisiin ja haperoletkuisiin vekottimiin.

          Joten jos olisi turbo ollut niin ehkä antanut aihetta muuttaa ennakoita, tiedä häntä. Pitäisikö koittaa Benzinon täällä myymää lastua, olisiko yhtään parempi.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • Jax_KiBez
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 2061
            • Pirkanmaa

            #6
            Kertokaas onko kellään ideaa mitä voisi koittaa tai testata, että ongelmat loppuis? Kellään vastaavia ongelmia?

            Kun ei mitään kokemusta bemarin bensakoneista ja niiden ongelmista.
            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

            _____________________________________
            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
            Tästä mun kaluston showroomiin
            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              #7
              Auttakaa nyt joku, vaihdoin tänään kaasuläpän asentokytkimen uuteen, eikä ollut apua. Koitin myös pistään IMM:ää, muutaman naksun rikkaammalle, mutta seurauksena paukkuu entistä kovempaa putkessa.

              Paukkuu siis moottorijarrulla putkessa, ja samallaa kulutus on 4-8l/100km riippuen vauhdista. Myös tyhjäkäynti on semmoista jaksottaista, ei pätkivää mutta käy semmoista rouh-rouh-rouh-rouh tyyliin, kun varmaan pitäisi käydä todella tasaisesti rourourourourou-tyyliin. Ja ei, en ole kännissä.
              Last edited by Jax_KiBez; 19-07-2011, 18:28.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                Itellä sama kone aikoinaan e30.ssä ja samainen ongelma tulee jos on imuvuotoja tai ryypyn, lisäilmaluisti vuotaa.
                Sehän ohittaa kaasuläpän moottorin ollessa kylmänä, jos se jää avoimeksi myös lämpimänä kone käy rikkaalla ja kaasun ollessa ylhäällä ilmaa virtaa kaasuläpän ohi.

                ...Ja ku luvin sun viestin loppuun tosta tyhjäkäynnistä niin voisin 99% varmuudella sanoa että nuo ongelmat tulee juurikin tuosta mainitsemastani ryypystä.
                Suosittelen myös tutkimaan sen haitariputken jos se vuotaa niin oireilee samoin. Yleensäkkin imuvuodot tuossa koneessa saa tyhjäkäynnin aaltoilemaan.
                Last edited by Scitso; 19-07-2011, 18:31.
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2061
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Scitso View Post
                  Itellä sama kone aikoinaan e30.ssä ja samainen ongelma tulee jos on imuvuotoja tai ryypyn, lisäilmaluisti vuotaa.
                  Sehän ohittaa kaasuläpän moottorin ollessa kylmänä, jos se jää avoimeksi myös lämpimänä kone käy rikkaalla ja kaasun ollessa ylhäällä ilmaa virtaa kaasuläpän ohi.

                  ...Ja ku luvin sun viestin loppuun tosta tyhjäkäynnistä niin voisin 99% varmuudella sanoa että nuo ongelmat tulee juurikin tuosta mainitsemastani ryypystä.
                  Eli lisäilmanluisti vaihtoon? Ja letkut uusiksi?
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Eipä tunnu olevan paukkuminen ja kulutus moottorijarrulla lisäilmaluistin vika, koitin puristaa kaasuläpän taakse menevän letkun kasaa ja piuha irti jolloin kone ei käynyt enää tyhjäkäyntiä, sain kuitenkin pidettyä sen verran auton käynnissä että pääsin tielle ajamaan ja edelleen täysin muuttumattomasti paukkui ja kulutti.

                    Nyt odotellaan uutta teholastua, mielessä käy että jos auto tosiaan ollut joskus turbotettu niin jospa lastu on tehty turboautoa varten, eli esimerkiksi tyhjäkäynnille lisätty syöttö päälle ja tarkoituksella haettu "anti-lag" ominaisuutta, tiedä häntä.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Starttisprayllä löydät nopeesti letkuista vuodot, sitä suihkuttamalla auton käydessä letkuihin, jos kiekat nousee ni vuoto löytyy.
                      Toki tos sun tapauksessa tuo lastu voi olla myös osa syyllinen.
                      Tuo tyhjäkäynnin aaltoilu vaan kuulostaa niin tutulta imuvuodolta, ehkäpä ollaan viisaampia kun saat uuden lastun.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Madfexx
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3646
                        • Lempäälä

                        #12
                        Jos sieltä autosta löytyy joku epämääräinen teholastu, niin kyllä lähtisin ihan ensimmäisenä siitä, että repisin sen lastun nevadaan ja vaihtaisin tilalle alkuperäisen vakiokiven.
                        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Vakiolastun pistäisin jos sellainen olisi, mutta yllättäen auton edelliset omistajat eivät ole sitä säästäneet.

                          Pitääpi odottaa että lastu tulee ja vielä hommata hyväkuntoiset IMM ja lisäilmaluisti, letkuja uusisin, mutta kun tietäis hyvän paikan mistä vois etsiä 8mm, 12mm ja 17-22mm letkuja. Kellään tietoa?
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Nyt tuli tähän ainakin ratkaisu, en tiedä oliko lastussa vikaa, mutta lastu oli kiinni jollain ihme välikappaleella jossa luki NASP jonka vedin helvettiin sinne kuulumattomana, mutta anyway nyt toimii moottorijarrutus normaalisti.

                            P.S on muuten vanhan lastun nimi Superchips, ja varmaan aika kallis lastu kun 240$ oli myynnissä M50 niiden sivuilla.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              NASP -> http://www.cartuningtips.com/10-nasp...tuning-options
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎