Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M50 ja erilaiset äänet koneesta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    E34 M50 ja erilaiset äänet koneesta...

    Elikkäs koneena on M50 vanoksella vuosimallia -92 ja kuuluu erilaisia ääniä koneesta, ja nyt ne olis tarkoitus vaimentaa sitten.

    Listaa:
    -Kylmänä kun starttaa niin koneesta kuuluu noin 3-4sec naputus, tämä varmaan menee öljynpaineiden nousun piikkiin?

    -Käynnistyksen jälkeen kone jää pitämään pientä tsäkätystä, sekä laturinremmin suunnilta kuuluu vaimeaa "väljää kolinaa"

    -Kierroksia nostaessa 2000 - 3000rpm kuuluu selkeästi vanoksesta "metallista rohinaa". Kierroksien nostoa jatkaen 3000-4500rpm kuulostaa normaalilta, mutta 4500rpm alkaa taas meteli ja tällä kertaa kuulostaa että venttiilikoneistokin alkaa pitää rallatusta

    ja sitten siirrytään sisälle istumaan, Kierroslukumittaria tarkkaillessa ja perse kylmillä nahoilla tarkkana istuessa totesin seuraavaa:

    -2200rpm tietämillä alkaa tuntua selkeätä vapinaa sisällä, vapina korostuu 2800rpm kohdilla ja sen jälkeen vaimenee pois.
    -ovi auki ja noin 1500rpm kohdalla ovi alkaa heilua selkeästi


    Tässä olisi nyt listaa ja palaa purtavaksi itsekullekin mekaanikolla, jotainhan sieltä on nyt kulunut, mutta mitä?

    2000-3000rpm nyt menee varmasti vanoksen piikkiin, mutta meneeko 4500rpm lähtien sitten nostajien piikkiin? Entäs vapinat, tsäkätys sekä hihnan seudulta tuleva vaimea väljä kolina?

    Toivottavasti jaksoitte lukea, ja kyllä olen lukenut vanhat aiheet ilman suurempia lopputuloksia 8)
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    #2
    No johan nyt on ku ei btcf:llä enää ongelmiinsa vastauksia saa :shock:

    Tuossa mietin, että josko moottorin tukikumien kuluneisuus voisi vaikuttaa tuohon vapinaan 3000rpm pinnassa?
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • Hanza
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1931
      • Juvan Shell. Requiescat in pace

      #3
      Tuo eka "vika" eli kylmänä naputus alussa johtuu venttiilinnostimista. Siihen voi korjauksena olla Forte-käsittely. Muista ei ole tietoa.
      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

      t: luft waffel

      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Mut asiaan,

        Itellä M50B25 naksutti sekä lämpimänä, että kylmänä, mainitsin asiasta kun auton huoltoon vein viime perjantaina, nyt naksutus poissa ja käyntikin jotenkin "tasaisempaa". Mutta en kyllä tiedä mitä sitten tekivät autolle :oops:
        Oli huolto jo kiinni kun biillin pois hain... Tänään kyllä pitää yhdestä asiasta valitussoitto soitella mut kuitenkin :wink:
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1063

          #5
          JA lisää tutkimuksia...

          Koneen tsäkätys loppuu kun koneen ajaa lämpimäksi :arrow: viittaisi ilmeisesti nostajiin, ja sielä lilluvaan paskaan? Forte käsittelyä tarviipi kokeilla.

          Yhden korjaamon arvio suurempaan mekkalaan tällä hetkellä ketjunkiristin, sekä vanoksen ikääntyminen.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            lisää

            Juu mulla on kans e34 m50b20 '91, mutta ilman mitään vanoksia. Mulla kans tärisi hyttiin 2800-4000 rpm välillä ja epäilen tukikumeja, eikai tähän ihan hirveän monta syytä voi olla.

            Sitten mulla on jokin epämääräinen 'jurina' ääni nokalta, olisiko jokin seuraavista : laturin laakeri, kiristin rulla, vesipumppu, löysä/kireä nokkaketju?

            Ja täällä kans tulee forte käsittely kohta, vaikka ei naputa muuta kuin vähän kylmänä. Hiljentäisikö se muutenkin moottorin ääniä?
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Mutta tähän ongelmaan ....Tietysti kannattaa ensin katsoa ne kumityynyt jos niitä itse epäilet, mutta uskon ongelman kuitenkin löytyvän jostakin yksinkertaisesta asiasta kun esim . lambda-anturi joka voi myös aiheuttaa ongelmia muillakin kierroksilla kun vaan tyhjäkäynnillä....Lambda vika voi olla niinkin paha pahimmassa tapauksessa että moottori sammuu kesken ajon ja ei saa kunnolla käyntiin uudestaan.....Yleensä kuitenkin vaan pikkusen heijaa tyhjäkäyntiä ja syö enemmän bensaa, mutta pari tapausta ollut semmosia että kun kone lämpiää niin ei kirveelläkään liikenteeseen....

              Jos sitten syvemmälle mennään niin puristukset ja ohivuodot kannattaa mitata...

              Ilmamassa mittariakin voi syyttää, mutta tähänkin hyvä testi jos ottaa johdon pois ja toimii paremmin niin silloin ilmamassa mittari vika...

              Sitten tulpat voi uida öljyssä ja aiheuttaa puolan toimintahäiriöitä tietyillä kierrosluvuilla....

              Ne äänet joita alkaa tulla kierroksilla tulevat vanoksesta johon korjaus tarinaa löytää varmaan haulla, mutta sinne vaihdetaan prikka joka ajanmyötä väljistyy ja alkaa pitää ääntä....

              Enpä keksi mitään muuta tähän hätään mutta lisäilen sitten kun tulee jotain mieleen...

              Comment

              • Julle
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2002
                • 659
                • Oulu

                #8
                Itellä ainaki hyviä kokemuksia parikin kappaletta M50B25 moottorin Forte-käsittelystä. Ja joku lontoon murteella kirjotettu lehti julistaa moneen otteeseen että vanos yksiköt saattaa ajan myötä heittäyryä äänekkäiksi, hintaa en kyllä muista sille remontille.

                Comment

                • nut
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1613
                  • Vaasa/Kauhajoki

                  #9
                  Originally posted by Sami
                  Ilmamassa mittariakin voi syyttää, mutta tähänkin hyvä testi jos ottaa johdon pois ja toimii paremmin niin silloin ilmamassa mittari vika...
                  Kuinkas käänteisessä tapauksessa kun kone sammuu kun nyppää massamittarista piuhan pois? Niinhän ei pitäs käydä, eikös totta?
                  BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                  Comment

                  • red devil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1846
                    • monaco

                    #10
                    kertokaas tyhmälle mitä toi forte käsittely sisältää??? :oops:
                    peliähän se vain on mitä elämäksi kutsutaan...

                    Comment

                    • Hevimies
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1456
                      • Savonlinna

                      #11
                      Originally posted by red devil
                      kertokaas tyhmälle mitä toi forte käsittely sisältää??? :oops:
                      Tossa jotain juttua http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic...ighlight=forte ja http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic...ighlight=forte ja searchilla paljon lisää.

                      Tiivistettynä siis

                      -Forte Motor Flush vanhojen öljyjen sekaan
                      -Käyttö korotetuilla kierroksilla +30min (ei saa ajaa!)
                      -Oljyn ja suodattimen vaihto

                      Comment

                      • E.Kortesalmi
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 487
                        • Nurmo, Seinäjoki

                        #12
                        tulin näin ja moderoin...
                        E.Kortesalmi alias Hiprakka a.k.a Apina

                        Team BTCF Top Alcohol

                        Pyörät väheni alta...

                        ja taas lisääntyy

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4320
                          • Turku

                          #13
                          Re: lisää

                          Originally posted by alspe
                          Juu mulla on kans e34 m50b20 '91, mutta ilman mitään vanoksia. Mulla kans tärisi hyttiin 2800-4000 rpm välillä ja epäilen tukikumeja, eikai tähän ihan hirveän monta syytä voi olla.
                          Mulla ilmenee myös jonkinlaista tärinää/vapinaa tossa 3000rpm tuntumassa.
                          Mikäs sen vapinan sitten aiheuttaa noilla kierroksilla, onko koneessa jotain resonanssia siellä, vai mitä ihmettä se on?

                          Comment

                          • Aksu|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1063

                            #14
                            Nyt olisi nauhotettua ääntä tarjolla kyseistä rohinasta, ei muutaku napit kaakkoon ja kuuntelemaan jos kuulostaisi tutulta

                            Last edited by Aksu|; 08-04-2006, 10:52.
                            EX:
                            328CiA -99
                            525tdsA -98
                            525i -93
                            316i -95
                            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                            Comment

                            • Jusaus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1124
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Aksu|
                              -CLIPS-
                              -Käynnistyksen jälkeen kone jää pitämään pientä tsäkätystä, sekä laturinremmin suunnilta kuuluu vaimeaa "väljää kolinaa"
                              -CLIPS-
                              Väljä kolina ainakin minulla lähtee hihnan ohjurirullasta. Sitä kun kokeilee, niin tuntuu pientä välystä..
                              Nyk: GSX1300R -00
                              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                              ---------------------------------------------
                              -Official member of BTCF-Sauna Team-
                              ---------------------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎