Voi olla koiranluukin mikä kolahtaa. Jos lähtee lottoamalla vaihtamaan osia, niin niistä kannattanee aloittaa (halvimmat). Vikaa voi yrittää diagnosoida tunkkaamalla auton pyörineen ilmaan pukkien päälle ja pyytää vaikka kaverin heiluttamaan rengasta samalla kun itse käsinkopeloit niveliä ja korvilla kuuntelet. Joillakin on lonkse kuulunut iskarin yläpäistäkin.
Alustanvaihtoasioita on käsitelty täällä foorumilla niin paljon, että parhaiten saat tietoa söörtsillä. Paskaa ei tunnetusti kannata ostaa. Hyvän jos haluaa niin vaihtaa kaikki. Jotkut sanoo että Meyle on hyvä kompromissi laadun ja hinnan suhteen, eli ns. hyvää kohtuuhintaan. Jos laitat kaikki, puhutaan jostain 700 eurosta. Ja jos puhutaan kaikesta niin tarkoitetaan ylä- ja alatukivarret molemmin puolin, raidetangonpäät, koiranluut, raidetangon keskitanko, apusimpukan hela, apusimpukassakin taitaa olla pallonivel. Lisäksi raidetangonpäiden vaihdon jälkeen suuntaus on ajankohtainen, johon menee noin 50-70 euroa vähän paikasta riippuen. Vaihtotyö on melko suoraviivainen homma, pallonivelten ulosvetimiä paria eri kokoa on hyvä olla käytössä. Pultit on tietysti tiukassa, mutta on ne aina auki saatu.
Jos ratissa on väljää niin simpukkaa voi säätää ja jos keskialueella on metallinen kolahdus, voi kiristää ohjaustangon isoa mutteria, näistä ohjeet FAQ:ssa.
Jees elikkä kumpikohan kyseessä. Pystyykö sanomaan? Kolisee ihan kivasti esim kun jarruttaa "nykien". Töyssyissäkin pikkusen kolahtelee ja kun renkaaseen potkasee nii kolahtaa...
Neuvoja
Pystyy kun nostat auton ilmaan ja heiluttelet pyörää ja kattelet niitä niveliä ja heloja fikkarin kanssa. Jos käteen tuntuu heiluttaessa välys mutta ei selkiä mistä antaa perään, ottaa pihdeillä kiinni aina jostain pallosta/helan ympäriltä kun toinen heiluttaa fillaria. Se , jota puristamalla välys katosi, on se viallinen. Muutamaa kolmenepaa tutkineena, väljää voi olla monessakin paikkaa samaan aikaan.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jos jarrua pumppaamalla kolahtelee, niin 99% varmasti ainakin reaktiotangot on sököt. Mutta väljät tuskin jää siihen, jolloin sama vaihtaa kaikki uutta sinne.
CLICK
jenkkilandian Ebaystä vallan halvalla palikkaa
Aikoinaan sigun E24:een tuli tilattua samalta myyjäfirmalta vaikka sun mitä osaa, mm. just setti tukivarsia, raidetanko + päät, apusimpukka heloineen, koiranluut keulille ja taakse joiden lisäksi vielä takakelkan isot kumit.
Meyle HD ja huomaa, että ylläolevassa setissä myös mm. järeämpää 750iL-puslaa.
Suosittelen!
E: ja veroineen + rahteineen jää takuulla alle 700€.
Jaa-a. Menee kyllä tiukille. Jenkeistä saa kuitenkin myös perän palikat ja dollareissa hinta just reilun 430 rahteineen.
Toki päälle tullit ja alvit, mutta silti.
Tossa setissä alumiiniset alatukivarret + sit ylemmät 750iL-puslilla...
Vastaavaa settiä en saksasta saa ja jos haalii eri myyjiltä samat palikat niin vaikee saada alle ton mitä jenkistä sais KAIKKINE kuluineen.
E: nopeasti laskettuna tulleineen ja alveineen n. 430€ tosta setistä. Ja jos siis haetaan nyt Meyleä eikä mitään mapco-shittiä :p
No siinä se kinttaalla on, en oikeastaan edes katsonut linkkaamaasi ilmoa, vaan särähti korvaan tuo 700euroa.
Eipä tuossa jenksipojan ilmossakaan kyllä mainita tukivarsien valmistajaa/merkkiä.
EDIT: olihan siellä jotain tekstiä: "For that reason, at any given time we our kits could be consist of such companies as Karlyn Industries, URO parts, PEX NA , Moog, TRW, or Meyle" Eli sekalaista seurakuntaa voi saada.
Itse olin vallan tyytyväinen Meylen HD-osiin.
Puoltaako muutkin tuota Lemförderiä, onko tosiaankin näin?
Mainitsin jo toisessa threadissa, että MEYLE pakkaa vain muiden tehtaiden kuraa, joten saattaa olla suuriakin vaihteluja. Ei siis ole mikään valmistaja itse.
Lemit ja muut TRW:t sitten maksavat, mutta kyllä siitä vitutuksesta voi maksaa ettei tarvi konttailla joka kevät autonalla.
Comment