Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmamäärämittarista ja motronicista (e34 m50)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    ilmamäärämittarista ja motronicista (e34 m50)

    m50b20

    Vaihdoin ilmansuodattimen ja tulpat (Boschin Yttrium Super Plussat) sekä putsailin imupuolta ja irrotin ilmamäärämittarin, akun kengän ollessa irti.

    Ilmamäärämittarin sisuslangat näyttivät erikoisilta, siellä se lanka joka kiertää sellaisen ympyrän oli ihan ok, mutta sitten siinä oli abigoliittimen näköinen metalliliuska ja sitä vastapäätä törrötti 'katkenneen näköinen' langan pätkä. Eli kuuluisiko se liitin ja ilmeisesti kuumalanka olla yhdessä. Löytyykö jostain kuvaa imm:n sisuksista?

    Sitten motronicin toimintaan, laitoin akun kengän kiinni ja käytin tyhjä käyntiä ja ajelin vaihtelevaa ajoa. Epäonnistuikohan motronicin 'ohjelmointi' kun nyt liikkeessä ollessa tyhjäkäynti seilaa 600-1000 välillä ja kun pysähtyy, niin se tasoittuu n. 900:n.

    Eli millai tietokone pitäisi oikeaoppisesti ohjelmoida akun kengän irroituksen jälkeen.

    Muuten auto kyllä toimii ikäänkuin paremmin, suodattimen vaihto tuntui tuovan vähän lisää tehoa.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Re: ilmamäärämittarista ja motronicista (e34 m50)

    Originally posted by alspe
    Sitten motronicin toimintaan, laitoin akun kengän kiinni ja käytin tyhjä käyntiä ja ajelin vaihtelevaa ajoa. Epäonnistuikohan motronicin 'ohjelmointi' kun nyt liikkeessä ollessa tyhjäkäynti seilaa 600-1000 välillä ja kun pysähtyy, niin se tasoittuu n. 900:n.

    Eli millai tietokone pitäisi oikeaoppisesti ohjelmoida akun kengän irroituksen jälkeen.
    Anna auton hidastua moottorijarrulla muutaman kerran niin pienille kierroksille että syötönkatkaisu menee pois päältä (n 1000k/min). Se kalibroi tyhjäkäynnin.

    Kuumalankamittari on muuten ilmamassamittari, ei ilmamäärämittari
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Kwame
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 322
      • Ylöjärvi

      #3
      Kysytäänpä tätä kautta.

      Elikkä tuli ostettua tommonen e34 525iA töyrinki vanos koneella (-93) ilmamassamittari vikaisena.. Tai näin myyjä ainakin väitti ja oli kuulemma mittanut että mittari ei anna oikeita lukemia. No.. Rupesin katselemaan että onpa erikoisen näkönen mittari kiinni. Numero: Bosch 0290217502. Eli tämä on e39 535 m62 koneesta. Osanumero 1. http://www.realoem.com/bmw/showparts...37&hg=13&fg=15 Onko tässä nyt ihan väärä mittari kiinni, vai pitäisikö toimia tällä? Etsin tässä uutta mittaria ja mietin, vaihdanko alkuperäisen paikalleen? Ei, en ole vielä luettanut vikakoodeja. Odotellaan että yksi foorumilainen vastaisi viestiini. Myöskään yleismittaria en varastosta löytänyt, joten pitää odotella että saan jostain lainaan.

      Oireet: Käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja liikkuu pintakaasulla suht. normaalista. Kaasun painaminen puoleen väliin aiheuttaa välittömästi totaalisen puutumisen. Pohjaan painessa kyllä liikkuu eteenpäin, ei hyydy ihan kokonaan mutta liikkuu todella tukkoisasti.
      e60 530d -04

      e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
      e36 320i coupe M-sport -94,
      e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
      e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

      Comment

      • aripaa
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 520
        • Kuhmo

        #4
        Originally posted by Kwame View Post
        Kysytäänpä tätä kautta.

        Elikkä tuli ostettua tommonen e34 525iA töyrinki vanos koneella (-93) ilmamassamittari vikaisena.. Tai näin myyjä ainakin väitti ja oli kuulemma mittanut että mittari ei anna oikeita lukemia. No.. Rupesin katselemaan että onpa erikoisen näkönen mittari kiinni. Numero: Bosch 0290217502. Eli tämä on e39 535 m62 koneesta. Osanumero 1. http://www.realoem.com/bmw/showparts...37&hg=13&fg=15 Onko tässä nyt ihan väärä mittari kiinni, vai pitäisikö toimia tällä? Etsin tässä uutta mittaria ja mietin, vaihdanko alkuperäisen paikalleen? Ei, en ole vielä luettanut vikakoodeja. Odotellaan että yksi foorumilainen vastaisi viestiini. Myöskään yleismittaria en varastosta löytänyt, joten pitää odotella että saan jostain lainaan.

        Oireet: Käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja liikkuu pintakaasulla suht. normaalista. Kaasun painaminen puoleen väliin aiheuttaa välittömästi totaalisen puutumisen. Pohjaan painessa kyllä liikkuu eteenpäin, ei hyydy ihan kokonaan mutta liikkuu todella tukkoisasti.

        Ihan varmasti väärä mittari, kannattaa laittaa kyseiselle moottorille tarkoitettu mittari paikalleen, mitähän tuossa on haettu kun on laitettu 8 koneen mittari ( lisää tehoa? ). Ei tulee toimimaan tuossa koneessa oikein, näin minä asian käsittänyt, viisaammat korjatkoon väittämäni.

        Oisko tämä oikea osa nr.o 13621747155
        Ext. bmw:t
        e28 518i -87
        e34 518i -92
        e39 540ia sedan 7/98
        e39 540ia sedan 9/98
        e39 540ia tour. 12/98
        E34 525i Touring 7/92

        Vikakoodien lukua/nollausta.

        e39 540 ia sedan 7/96

        Comment

        • Kwame
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 322
          • Ylöjärvi

          #5
          Originally posted by aripaa View Post
          Ihan varmasti väärä mittari, kannattaa laittaa kyseiselle moottorille tarkoitettu mittari paikalleen, mitähän tuossa on haettu kun on laitettu 8 koneen mittari ( lisää tehoa? ). Ei tulee toimimaan tuossa koneessa oikein, näin minä asian käsittänyt, viisaammat korjatkoon väittämäni.

          Oisko tämä oikea osa nr.o 13621747155

          Laitoin maf:ista ostoilmoituksen foorumille ja eräs tarjosi juurikin kasikoneisen 730:n massamittaria. Kuulemma sopii tähän koneeseen. Voihan se olla, että toi 535:senkin mittari käy. Edellinen omistaja kyllä väitti että on toiminut tällä mittarilla. Taidan silti laittaa alkuperäisen mittarin paikoilleen.

          Onko muilla ollut vastaavia oireita jos Maf rikki? Mitä täällä nyt on selaillut ja omien kokemusta pohjalta, auto ei käy tyhjäkäntiä tasaisesti ja kiihdyttäessä pätkii. Tämä puutuu ihan täysin juurikin tuolla puolella kaasulla ja täydellä kaasulla liikkuu, mutta todella vaikeasti.
          e60 530d -04

          e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
          e36 320i coupe M-sport -94,
          e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
          e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            M50B25, S50B30, M60B30 ja M62B35 sama bmw-varaosanumero mittarille.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Korjataan vielä sen verran, että M50B25TU, vanoksettomassa on eri mittari mutta tuo vanoksellisen on tosiaan sama kun pikkukaseissakin on.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Kwame
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 322
                • Ylöjärvi

                #8
                Ok, kiitoksia. Ihmettelin vaan kun noi mittarit on keskenään ihan eri näkösiä.


                Pitää tänään mitata toi maf. Minkälaisia arvoja sen pitäis näyttää? Saa nähdä mitä tulee kaasupohjassa mittauksesta kun ottaa niin huonosti kierroksia.
                e60 530d -04

                e38 740iA -96, e39 540iA -96, e34 525TDS -94, e34 540iA -92, e39 520i -97, e34 525iA 24v touring -93, e36 325i coupe -92, e34 520i Turbo IC -89, e34 525i 24v -92,
                e36 320i coupe M-sport -94,
                e34 535iA shadowline -89, e30 325 Turbo IC -84,
                e30 325i cabriolet -89, e36 325i coupe M-optik -92, e30 320i coupe M-tech -88

                Comment

                • ///Matti
                  Newbiemmer
                  • Apr 2012
                  • 7
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Nostetaan vähän...

                  Eli käykö m50b25 non-vanos koneeseen sama ilmamäärämittari kun m50b20 non-vanos koneeseen?

                  Schmiedmannilla on myytävänä 520I M50 v.-09/1992 käyvä imm 118 eurolla ja 525I+IX M50 v.-09/1992 käyvä alkuperäinen Bosch n. 500 eurolla.




                  Tuleeko hintaan 380e lisää vain Boschista vai onko siinä jotakin muutakin eroa?:think

                  Real-oem:ssäkin osilla on eri numerot, mutta pakko silti yrittää varmistaa asiaa koska ei huvittaisi maksaa immistä viittä sataa.(Vaikka olis kai se bossi aina parempi)

                  Real-oem kuvat:



                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎