Announcement

Collapse
No announcement yet.

520 m50b20 sekalaisia ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zimbabwe
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 22
    • Mikkeli

    520 m50b20 sekalaisia ongelmia

    Juu terve vaan, liityin tänne btcf:älle äskettäin kun tuli hommattua tommonen lievähkö e34 projekti, vuosimalli 1990. Ostaessa autossa vuoti lämppärin kenno aika reilusti, veti koko kopin höysysaunaksi. Autoon on vaihdettu moottori, entisen rikkoutuneen tilalle, mittarissa on 292tkm. Vaihtokoneella ajettu puheitten mukaan n. 200tkm, kuitenkin vanokseton moottori. Autoa ei ole katsastettu vaihtomoottorilla, mutta tarkoitus olisi se nyt suorittaa kun auto on saatu korjailtua.

    Elikkä ongelmiin: Autoon hommasin käytettynä ehjän lämppärin kennon (siemens, ilmeisesti ei enää uutenakaan myydä, tai jos myydään niin erittäin hinnakas?), laitoin sen kiinni, korjasin rikkoutuneen vesiventtiilin, uusin termarin ja lopuksi ilmasin jäähdytysjärjestelmän tämän foorumin ''pullokikka'' ohjeen mukaan. Vedet kiertää ja lämmintä kabiiniin tulee.

    Moottoriin olen vaihtanut öljyt+suodattimen, tulpat, uuden maffin entisen rikkoutuneen tilalle ja tietysti nuo jäähdytys nesteet. Viime vkl kävin läpi imupuolen, vaihdoin mm. huohottimen letkut, tyhjäkäyntimoottorin letkut, bensalinjan lekut, tarkistin ja puhdistin tyhjäkäyntimoottorin sekä kaasuläpän asentotunnistimen. Bensapaineensäädin toimii. Uusin muutaman o-renkaan, imusarjan tiivisteet sekä kaasuläpäntiivistettä en uusinut, olivat vielä ihan ok kunnossa.

    Tätä ennen ongelmana oli siis humppaava tyhjäkäynti, tuntui että putoaa välillä käymään viidellä mukilla. Ongelma korjaantui aika mukavasti tuolla operaatiolla, mutta välillä putoaa vieläkin käymään viidellä. Muuten tyhjäkäynti kyllä parani huomattavasti, varsinkin silloin ku käy kaikilla. Sytytyspuolella kaikissa puolissa on hiushalkeamia, puolat ovat merkiltään Bosch. Mitään jälkiä läpilyönneistä ei kyllä ole, eikä tulpat ole öljyssä.

    Nyt siis ongelmaan mikä ilmeni eilen. Auto seisoi kaksi päivää pihalla pakkasessa, ja ajattelin siirtää sitä että saisin toisen auton tallista pihalle ja bemarin sisälle. Auto ei ollut lämmityksessä, mutta hyvin lähti kuitenkin tulille (-8 astetta). Hyppäsin autosta pihalle kuuntelemaan moottorin käyntia kun se yhtäkkiä sammahti kuin seinään. Yritin uudestaan käyntiin mutta turhaan. No, laitoin akun lataukseen ja koitin muutaman tunnin päästä uudelleen, muttei taaskaan tärpännyt. Katsoin tulpat, aivan märät eli bensaa siis tulee. Seuraavaksi tarkistin kaikki sulakkeet ja releet, kaikki ok. Ikäänkuin kipinä olisi karannut. Illalla sitten koitin uudelleen, ei taaskaan tärpännyt. Työnsin auton sitten talliin, tarkastin tulpat. Taas aivan märät ja mustat. Sen jälkeen koitin tuleeko sitä kipinää, tuleehan sitä, näpeille antoi ja kovaa.

    Nyt siis tässä ihmettelen että mikä tuota autoa vaivaa. Bensaa tulee ja niin myös kipinää! Moottoriin on siis vaihdettu tulpat (ngk), maf, ilmanputsari, öljyt+suodatin. Tarkastettu tyhjäkäyntiventtiili ja bensapaineensäädin, toimii. Mieleen tuli että jompikumpi antureista olisi sekaisin (nokka-akseli, kampiakseli), mutta eikai kipinää tulisi jos ne olisi mykkänä? Jakokaan tuskin pääsee pomppaamaan ketjukoneessa, vai onko mahdollista? Auto on nyt lämpimässä, tulpat ja puolat irti. Täytyy illalla koittaa onko eloa kun lämpimästä herättelee.

    Ps. tiedän kyllä että tästä aiheesta on satakaksataa viestiketjua, mutta päätin tehdä uuden kun vanhoissa keskusteli tuntuu olevan aika kuollutta. Ilmoittelen illalla miten kävi, ideoita saa ja pitää heittää jos jollain on!
  • Zimbabwe
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 22
    • Mikkeli

    #2
    Eipä sitä malttanut olla rassaamatta tästä nuhakuumeesta huolimatta . Kovasti on kyllä yritystä käyntiin, mutta ei vaan lähde. Akku oli latauksessa yön yli, startatessa heitin vielä apuvirta akun rinnalle varmuudeksi. Startti pyörii hyvin, tosin välillä puutuu äkillisesti melkein pysähdyksiin ja jatkaa samantien. Starttauksien pituus max. 10s. Talliin tulee kyllä jonkun sortin käryä/savua, jotain siellä moottorissa tapahtuu. Tuli mieleen tosta startin puutumisesta että voisiko vika olla maadoituksessa, koska mittaristossakin valot himmenee saman aikaisesti. Mitä nyt muutamat maadoituspisteet katsoin niin näyttää aika paskaisilta.

    Tai sitten vika on niissä antureissa. Kampiakselinanturin putsasin, koska siinä päässä oli ruostetta. Tasaisella viilalla ihan pieni siivu pois. Nokka-akselinanturissa ei päälisin puolin mitään näyttänyt olevan. Johdot tosin molemmissa erittäin koppuraiset. Liittimet olen tsekannut niistä. Paljonko niistä täysi saada ohmeja mitatessa? Jostain olin lukevinaan että kampiakselintunnistimesta 550ohm(?) ja nokka-akselintunnistimesta 1100ohm(?). Kampurantunnistimesta sain n. 510, nokka-akselin en ole vielä mitannut.

    Vaikuttaako nuo molemmat kipinään, vaan vain toinen? Kipinä sinne tulee, mutta liekkö sitten pätkittäinen tai muuten vaan huono? Apuja kaivattaisiin, jotta korjaamista voisi muilta osin jatkaa ja pikkuhiljaa katsastukseen päin viedä

    Edit. B-pumpun toiminta testattu pari vk. sitten kun tyhjensin tankista vanhat bensat pois, ei kuulunut sivuääniä ja bensaa tuli vauhdilla kannuun. Myös puolien ja tulppien väliset ''pötkylät'' mitattu, kaikista tuli se 1kOhm mikä pitää vastuksena tullakin?
    Last edited by Zimbabwe; 15-02-2012, 11:05.

    Comment

    • Zimbabwe
      Newbiemmer
      • Feb 2012
      • 22
      • Mikkeli

      #3
      Auto ollut nyt kaksi päivää lämpimässä tallissa, eikä vieläkään mitään eloa. Maadoitukset moottorista putsattu ja mitattu että ei ole poikki. Startti pyörittää hyvin, mutta ei vaan lähde tulille. Muutaman kerran on putkessa jysäyttänyt, tulpat luultavasti taas märät. B-pumpun toiminta katsottu vielä uudellee, toimii.

      Onko tuohon sytytykseen vaikuttavia osia muuta kuin nuo anturit? Puolissa nyt on siis kaikissa todella pienet hiushalkeamat, ei niiden luulisi estävän käyntiin lähtöä. Tänään ajattelin tilata osamieheltä bensansuodattimen ja nuo anturit, mutta olisi hyvä tietää vielä jotain mitä kannattaisi tsekata sytytyksestä jos vika vaikka olisikin jossain muualla???

      Kaipaisin nyt jotain ehdotuksia ja vinkkejä tähän

      Comment

      • Zimbabwe
        Newbiemmer
        • Feb 2012
        • 22
        • Mikkeli

        #4
        Lukeeko tätä kukaan? Nyt tarvittaisiin oikeesti jo jelppiä! Vaihdoin asentotunnistimet sekä bensansuokkarin,eikä vieläkään lähtenyt tulille. Kipinää tulee samoin bensaa, missä enää voi vika olla?

        Tuli mieleen että voisiko katti olla vaikka tukkeessa, ettei pakokaasut pääsisi virtaamaan vapaasti. Talliin nimittäin tulee aivan älytön käry startatessa vähän pidempään. Putkisto on itse tehty kaikenmaailman putkenpätkistä, mutten sen usko vaikuttavan muutakuin päästöihin.

        Nyt oikeesti jos joku tämän lukasee, niin laittakaa omia ajatuksia???

        Comment

        • Luntti
          2Wheel Driver
          • Jul 2003
          • 5021
          • Yka

          #5
          Luin hieman huonosti, mutta kuivaa vielä tulpat. Ja jos mahdollista niin paine-ilmaa tulpan reiästä.
          Sitten kaasu pohjassa starttausta.

          Comment

          • Zimbabwe
            Newbiemmer
            • Feb 2012
            • 22
            • Mikkeli

            #6
            Tuo on tehty kaks kertaa, tulpat kuivattu paineilmalla, sylintereihin kanssa ilmaa ja vielä pari kertaa konetta pyöräytetty ja annettu olla yön yli. Kävin perjantaina kysymässä purkaamolta Motronicciä, saa nähä millo mahtaa tulla, jos vaikka vika löytyisi.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Vastasin tuonne toiseenkin topikkiin, mutta uudet tulpat ja öljyä pyttyihin.

              Ja sitten kaasupohjassa piiiiiiiiiiitkä starttaus, ei montaa lyhyttä.
              Olli.

              Comment

              • djs^
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1177
                • Mikkeli

                #8
                mielenkiiinnolla rupesin tätä lukemaan, nii mitenkä tässä loppujen lopuksi kävi? :think
                EX :
                -E36 316
                -E36 325
                -E39 523
                -E39 530dA M-Sportx2
                -E60 525dA M-Sport x2
                -E60 545i Matte white
                -E53 x5
                -E91 3xx

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎