Juu terve vaan, liityin tänne btcf:älle äskettäin kun tuli hommattua tommonen lievähkö e34 projekti, vuosimalli 1990. Ostaessa autossa vuoti lämppärin kenno aika reilusti, veti koko kopin höysysaunaksi. Autoon on vaihdettu moottori, entisen rikkoutuneen tilalle, mittarissa on 292tkm. Vaihtokoneella ajettu puheitten mukaan n. 200tkm, kuitenkin vanokseton moottori. Autoa ei ole katsastettu vaihtomoottorilla, mutta tarkoitus olisi se nyt suorittaa kun auto on saatu korjailtua.
Elikkä ongelmiin: Autoon hommasin käytettynä ehjän lämppärin kennon (siemens, ilmeisesti ei enää uutenakaan myydä, tai jos myydään niin erittäin hinnakas?), laitoin sen kiinni, korjasin rikkoutuneen vesiventtiilin, uusin termarin ja lopuksi ilmasin jäähdytysjärjestelmän tämän foorumin ''pullokikka'' ohjeen mukaan. Vedet kiertää ja lämmintä kabiiniin tulee.
Moottoriin olen vaihtanut öljyt+suodattimen, tulpat, uuden maffin entisen rikkoutuneen tilalle ja tietysti nuo jäähdytys nesteet. Viime vkl kävin läpi imupuolen, vaihdoin mm. huohottimen letkut, tyhjäkäyntimoottorin letkut, bensalinjan lekut, tarkistin ja puhdistin tyhjäkäyntimoottorin sekä kaasuläpän asentotunnistimen. Bensapaineensäädin toimii. Uusin muutaman o-renkaan, imusarjan tiivisteet sekä kaasuläpäntiivistettä en uusinut, olivat vielä ihan ok kunnossa.
Tätä ennen ongelmana oli siis humppaava tyhjäkäynti, tuntui että putoaa välillä käymään viidellä mukilla. Ongelma korjaantui aika mukavasti tuolla operaatiolla, mutta välillä putoaa vieläkin käymään viidellä. Muuten tyhjäkäynti kyllä parani huomattavasti, varsinkin silloin ku käy kaikilla. Sytytyspuolella kaikissa puolissa on hiushalkeamia, puolat ovat merkiltään Bosch. Mitään jälkiä läpilyönneistä ei kyllä ole, eikä tulpat ole öljyssä.
Nyt siis ongelmaan mikä ilmeni eilen. Auto seisoi kaksi päivää pihalla pakkasessa, ja ajattelin siirtää sitä että saisin toisen auton tallista pihalle ja bemarin sisälle. Auto ei ollut lämmityksessä, mutta hyvin lähti kuitenkin tulille (-8 astetta). Hyppäsin autosta pihalle kuuntelemaan moottorin käyntia kun se yhtäkkiä sammahti kuin seinään. Yritin uudestaan käyntiin mutta turhaan. No, laitoin akun lataukseen ja koitin muutaman tunnin päästä uudelleen, muttei taaskaan tärpännyt. Katsoin tulpat, aivan märät eli bensaa siis tulee. Seuraavaksi tarkistin kaikki sulakkeet ja releet, kaikki ok. Ikäänkuin kipinä olisi karannut. Illalla sitten koitin uudelleen, ei taaskaan tärpännyt. Työnsin auton sitten talliin, tarkastin tulpat. Taas aivan märät ja mustat. Sen jälkeen koitin tuleeko sitä kipinää, tuleehan sitä, näpeille antoi ja kovaa.
Nyt siis tässä ihmettelen että mikä tuota autoa vaivaa. Bensaa tulee ja niin myös kipinää! Moottoriin on siis vaihdettu tulpat (ngk), maf, ilmanputsari, öljyt+suodatin. Tarkastettu tyhjäkäyntiventtiili ja bensapaineensäädin, toimii. Mieleen tuli että jompikumpi antureista olisi sekaisin (nokka-akseli, kampiakseli), mutta eikai kipinää tulisi jos ne olisi mykkänä? Jakokaan tuskin pääsee pomppaamaan ketjukoneessa, vai onko mahdollista? Auto on nyt lämpimässä, tulpat ja puolat irti. Täytyy illalla koittaa onko eloa kun lämpimästä herättelee.
Ps. tiedän kyllä että tästä aiheesta on satakaksataa viestiketjua, mutta päätin tehdä uuden kun vanhoissa keskusteli tuntuu olevan aika kuollutta. Ilmoittelen illalla miten kävi, ideoita saa ja pitää heittää jos jollain on!
Elikkä ongelmiin: Autoon hommasin käytettynä ehjän lämppärin kennon (siemens, ilmeisesti ei enää uutenakaan myydä, tai jos myydään niin erittäin hinnakas?), laitoin sen kiinni, korjasin rikkoutuneen vesiventtiilin, uusin termarin ja lopuksi ilmasin jäähdytysjärjestelmän tämän foorumin ''pullokikka'' ohjeen mukaan. Vedet kiertää ja lämmintä kabiiniin tulee.
Moottoriin olen vaihtanut öljyt+suodattimen, tulpat, uuden maffin entisen rikkoutuneen tilalle ja tietysti nuo jäähdytys nesteet. Viime vkl kävin läpi imupuolen, vaihdoin mm. huohottimen letkut, tyhjäkäyntimoottorin letkut, bensalinjan lekut, tarkistin ja puhdistin tyhjäkäyntimoottorin sekä kaasuläpän asentotunnistimen. Bensapaineensäädin toimii. Uusin muutaman o-renkaan, imusarjan tiivisteet sekä kaasuläpäntiivistettä en uusinut, olivat vielä ihan ok kunnossa.
Tätä ennen ongelmana oli siis humppaava tyhjäkäynti, tuntui että putoaa välillä käymään viidellä mukilla. Ongelma korjaantui aika mukavasti tuolla operaatiolla, mutta välillä putoaa vieläkin käymään viidellä. Muuten tyhjäkäynti kyllä parani huomattavasti, varsinkin silloin ku käy kaikilla. Sytytyspuolella kaikissa puolissa on hiushalkeamia, puolat ovat merkiltään Bosch. Mitään jälkiä läpilyönneistä ei kyllä ole, eikä tulpat ole öljyssä.
Nyt siis ongelmaan mikä ilmeni eilen. Auto seisoi kaksi päivää pihalla pakkasessa, ja ajattelin siirtää sitä että saisin toisen auton tallista pihalle ja bemarin sisälle. Auto ei ollut lämmityksessä, mutta hyvin lähti kuitenkin tulille (-8 astetta). Hyppäsin autosta pihalle kuuntelemaan moottorin käyntia kun se yhtäkkiä sammahti kuin seinään. Yritin uudestaan käyntiin mutta turhaan. No, laitoin akun lataukseen ja koitin muutaman tunnin päästä uudelleen, muttei taaskaan tärpännyt. Katsoin tulpat, aivan märät eli bensaa siis tulee. Seuraavaksi tarkistin kaikki sulakkeet ja releet, kaikki ok. Ikäänkuin kipinä olisi karannut. Illalla sitten koitin uudelleen, ei taaskaan tärpännyt. Työnsin auton sitten talliin, tarkastin tulpat. Taas aivan märät ja mustat. Sen jälkeen koitin tuleeko sitä kipinää, tuleehan sitä, näpeille antoi ja kovaa.
Nyt siis tässä ihmettelen että mikä tuota autoa vaivaa. Bensaa tulee ja niin myös kipinää! Moottoriin on siis vaihdettu tulpat (ngk), maf, ilmanputsari, öljyt+suodatin. Tarkastettu tyhjäkäyntiventtiili ja bensapaineensäädin, toimii. Mieleen tuli että jompikumpi antureista olisi sekaisin (nokka-akseli, kampiakseli), mutta eikai kipinää tulisi jos ne olisi mykkänä? Jakokaan tuskin pääsee pomppaamaan ketjukoneessa, vai onko mahdollista? Auto on nyt lämpimässä, tulpat ja puolat irti. Täytyy illalla koittaa onko eloa kun lämpimästä herättelee.
Ps. tiedän kyllä että tästä aiheesta on satakaksataa viestiketjua, mutta päätin tehdä uuden kun vanhoissa keskusteli tuntuu olevan aika kuollutta. Ilmoittelen illalla miten kävi, ideoita saa ja pitää heittää jos jollain on!
Comment