Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ajonesto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zimbabwe
    Newbiemmer
    • Feb 2012
    • 22
    • Mikkeli

    E34 ajonesto?

    Tästä aiheestakin on varmasti satatuhatta threadiä täällä mutta nyt on ideat totaalisesti loppu tuon projekti e34 kanssa! Elikkä ongelmat tuli pari viikkoa sitten kun löin auton käyntiin kylmiltään pihalta aikeissa ajaa se talliin. Edit vuosimalli 1990, moottorina m50b20.

    Eli auto käynnistyi hyvin, kävi varmaan n. 30sec kunnes sammui. Tutkin samantien missä voisi olla vikaa. Tulpat kastelee mutta kipinäkin tulee. Testattu joka puolasta ja omasta johdosta. Ennen tätä sammumista autoon vaihdettiin tyhjäkäyntimoottorin o-rengas (moottori toimii), bensaletkut moottoriin uusittiin ja katsottiin muutenkin kaikkien letkujen ja o-renkaitten kunto. Samalla uusin kaikki klemmarit ja putsattiin suuttimet ym. Tämän jälkeen siis auto sammui käynnistä, remontti tehtiin lauantaina ja tämä sammuminen tapahtui tiistaina.

    Noo, vikaa ruettiin sitten oikeasti etsimään kaverin kanssa jolla on kokemusta autoista aika rutkasti. Uusin molemmat asentotunnistimet moottoriin, lämpötila-anturit lohkoon, kaikki tulpat, ilmansuodatin, bensansuodatin ja muutakin saattaa olla uusittu jota en muista. Ohmimäärät ollaan mitattu puolista, tulpanhatuista, kaasuläpän asentotunnistimesta ja ylipäätään kaikista muistakin mistä vaan voi ohmit mitata. Kaikki antoi oikeat arvot. Bensantuotto mittattiin, antaa 30sec sen 8,5dl, bensapainetta ei olla mitattu. Moottorin maadoitukset myös putsattu.

    Alkaa siis olemaan todella ideat lopussa auton kanssa. Kipinät siis tulee, bensa myös. Auto vaan yskii muttei lähde käyntiin, talliin tulee tajuton pakokaasun käry hetken aikaa starttaillessa. Tuli tässä nyt mieleen että voiko tuossa 1990 m50b20 olla jonkunmoinen ajonesto mikä heittäs sytytyksen pieleen, tuntus nimittäin siltä että sytytys on pielessä. Motronic on tossa nyt purettu pelleistään, ei sielläkään näyttänyt tieteenkää mitään juotoksissakaan.

    Elikkä apuja tässä nyt kaivattais missä vika voisi olla? Ajonesto tuli tässä nyt mieleen, mutta miksi olisi sammunut sitten käynnistä? Motronic menee nyt seuraavaksi vaihtoon jos ei vikaa löydy muualta. Semmonen homma vielä tuli mieleen että startessa moottori lyö tavallaan ''vastaan'', että startti puuttuu hetkellisesti ja taas palautuu normaaliksi pyörimikseksi.

    Kertokaahan nyt ideoita mikä tuossa hankaa vastaan, hommaanko nyt suosiolla toisen motronicin, vai olisko vielä jossain tsekattava paikka, vai soitanko romu-ukoille
  • FünfZweiFünf
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 43
    • Mänttä-Vilppula

    #2
    Viisaammat korjatkoon jos oon väärässä mutta nähdäkseni tuon ikäisessä ei kyllä mitään ajonestoa oo.

    Ootko vikakoodeja tsekannu? Jos ei oo ittellä/tutuilla sopivaa koodinlukulaitetta ni kyllä kai tuohonkin saa aika helpolla askarreltua ite sen merkkivalon joka kertoo Motronicin vikakoodit.
    Itte pistin valon '91 525:een eikä ollu kovin paha rasti.

    Comment

    • Zimbabwe
      Newbiemmer
      • Feb 2012
      • 22
      • Mikkeli

      #3
      Ledeillä tuli testailtua motronicistä, muistaakseni pinni nro. 8. Heitti vaan pitkä-lyhyt-pitkä-lyhyt. Nollasin kyllä ecun kaikkien noiden antureiden vaihdon jäljiltä, olisiko sitten vikakoodit pyyhkiytynyt? Eikai tässä nyt muu enää auta kun haalia jostain toinen Motronic ja kädet ristissä koittaa. Ei oikein vialla enää muuta mahdollista paikkaa voi olla

      Comment

      • kerppu
        Newbiemmer
        • Apr 2011
        • 10
        • Jyväskylä

        #4
        Omassa E34 moottori swappi projektissa aiheutti outoja ongelmia pääsulake, silmämääräisesti toinen ehjä mutta vaihtamalla rupesi kaikki pelittämään. Toinen olikin sitten ihan epämuodostunut ja sulanut. Omassa oli sulakkeita kaksi, toinen akun yhteydessä ja toinen apukuskin puolen takajalkatilassa lattiamaton alla.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4320
          • Turku

          #5
          Originally posted by kerppu View Post
          Omassa oli sulakkeita kaksi, toinen akun yhteydessä ja toinen apukuskin puolen takajalkatilassa lattiamaton alla.
          Toi takajalkatilan lattiamaton alla luulostaa hieman erikoiselle. :think
          Aikamoinen purkaminen yhden sulakkeen takia.

          Voisiko olla mahdollista että se onkin takapenkin alla? Mulla on takapenkin istuinosan alla sellainen musta muovinen sulakkeen suoja tosin ilman sulaketta, saman tapainen kuin akunkin luona.

          Comment

          • julli75
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 302
            • lpr

            #6
            Originally posted by jani73 View Post
            Toi takajalkatilan lattiamaton alla luulostaa hieman erikoiselle. :think
            Aikamoinen purkaminen yhden sulakkeen takia.

            Voisiko olla mahdollista että se onkin takapenkin alla? Mulla on takapenkin istuinosan alla sellainen musta muovinen sulakkeen suoja tosin ilman sulaketta, saman tapainen kuin akunkin luona.

            kyllä se takapenkin alla on ja toinen sulake on siellä konehuoneessa,ei kylläkään kaikissa ole kahta. bensa linjat menny oikein päin:think
            Last edited by julli75; 01-03-2012, 10:26.

            Comment

            • kerppu
              Newbiemmer
              • Apr 2011
              • 10
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by jani73 View Post
              Toi takajalkatilan lattiamaton alla luulostaa hieman erikoiselle. :think
              Aikamoinen purkaminen yhden sulakkeen takia.

              Voisiko olla mahdollista että se onkin takapenkin alla? Mulla on takapenkin istuinosan alla sellainen musta muovinen sulakkeen suoja tosin ilman sulaketta, saman tapainen kuin akunkin luona.
              Silläpä tätä sulaketta etsittiinkin, meinasi jo korjaamollakin luovuttaa kun ei vikaa löytynyt. Lähtivät sitten seuraamaan akulta lähteviä johtoja niin löytyi täysin sulanut pääsulake melkein keskeltä takapenkin jalkatilaa.

              Voihan tosiaan olla että se on sinne jälkeenpäin lisätty, onhan autolla ollut varmaan useampikin omistaja ja eiköhän sinne yksi kotisähkäri mahdu, sulake on nyt siirretty takapenkin alle toisen pääsulakkeen viereen.

              Comment

              • Zimbabwe
                Newbiemmer
                • Feb 2012
                • 22
                • Mikkeli

                #8
                Tosta mun autosta on sisusta purettu täysin, kojelauta kiinni ja etupuoleinen lattiamatto. Niin missä tossa mahtaa ne pääsulakkeet olla? 1990, e34, m50b20. Kaikki sulakkeet katottu, kaikki ehjiä. Ainut mikä ihmetyttää on, että pitkien valojen rele lämpiää, pitkät kuitenkin toimii. Auto ei siis vieläkään käy, kävin eilen kyselemässä purkaamolta motronicciä, saa nähä jos sen vaihtas ni alkaisko pelaamaan

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Noh, oisko vanha klassikko sattunut, jos kerta on päässyt sammumaan ennenkuin on lämmennyt.

                  Venttiilit ovat jääneet sellaiseen tilaan etteivät ole täysin tiiviit ja tulpat ovat kastuneet.

                  Tämän jäljiltä ei sitten tahdo lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka kuinka jauhattaa.

                  Toimintaohje tämän varalle:

                  Uudet tulpat, asennusvaiheessa kaada ruokalusikallinen moottoriöljyä jokaiseen sylinteriin.

                  Starttaa kaasu POHJASSA kerralla niin pitkään että lähtee käymään ja käytä kerralla aivan kuumaksi asti.

                  Näitä sattuu, eikä kukaan usko kun kertoo.

                  Ja starttaaminen ennen uusia tulppia ja öljyämistä vain pahentaa, uutta öljykalvoa ei muodostu sylinterin seiniin alhaisen pyörintänopuden takia ja ruiskutettu bensa pesee loputkin pois eikä aivan liian rikkaaksi muodostunut seos suostu syttymään märillä tulpilla.

                  Voihan siellä toki olla jotain ihan muutakin pielessä, mutta kuulostaa juuri tältä klassiselta jutulta.

                  Eli m50/m52 ehkä uudemmatkin käytetään aina kuumaksi, ei siirretä pihassa 5m ja jätetä siihen.
                  Olli.

                  Comment

                  • Zimbabwe
                    Newbiemmer
                    • Feb 2012
                    • 22
                    • Mikkeli

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Noh, oisko vanha klassikko sattunut, jos kerta on päässyt sammumaan ennenkuin on lämmennyt.

                    Venttiilit ovat jääneet sellaiseen tilaan etteivät ole täysin tiiviit ja tulpat ovat kastuneet.

                    Tämän jäljiltä ei sitten tahdo lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka kuinka jauhattaa.

                    Toimintaohje tämän varalle:

                    Uudet tulpat, asennusvaiheessa kaada ruokalusikallinen moottoriöljyä jokaiseen sylinteriin.

                    Starttaa kaasu POHJASSA kerralla niin pitkään että lähtee käymään ja käytä kerralla aivan kuumaksi asti.

                    Näitä sattuu, eikä kukaan usko kun kertoo.

                    Ja starttaaminen ennen uusia tulppia ja öljyämistä vain pahentaa, uutta öljykalvoa ei muodostu sylinterin seiniin alhaisen pyörintänopuden takia ja ruiskutettu bensa pesee loputkin pois eikä aivan liian rikkaaksi muodostunut seos suostu syttymään märillä tulpilla.

                    Voihan siellä toki olla jotain ihan muutakin pielessä, mutta kuulostaa juuri tältä klassiselta jutulta.

                    Eli m50/m52 ehkä uudemmatkin käytetään aina kuumaksi, ei siirretä pihassa 5m ja jätetä siihen.
                    Kiitos, tuota pitääkin kokeilla! Mites kelpaako nuo nykyiset tulpat, ovat uudet NGK:t, ei ole ollut noilla varmaan ku tunnin verran käynnissä. Jos ne kuivailis paineilmalla, samoten sylinterit. Sitten öljyt sylintereihin ja tulpat paikoilleen? Ja jauhamaan yhtäjaksoisesti kaasu pohjassa?

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Zimbabwe View Post
                      Kiitos, tuota pitääkin kokeilla! Mites kelpaako nuo nykyiset tulpat, ovat uudet NGK:t, ei ole ollut noilla varmaan ku tunnin verran käynnissä. Jos ne kuivailis paineilmalla, samoten sylinterit. Sitten öljyt sylintereihin ja tulpat paikoilleen? Ja jauhamaan yhtäjaksoisesti kaasu pohjassa?
                      Kokeileva saa selville, mutta itse laittaisin uudet.
                      Olli.

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4320
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post

                        Näitä sattuu, eikä kukaan usko kun kertoo.
                        Pari kertaa olen tässä vuosien aikana käyttänyt kylmää konetta vain hetken, jonka jälkeen seuraava käynnistys monien tuntien päästä on ollut todella vaikea, mutta lopulta on kuitenkin lähtenyt käyntiin. Yhdistin kyllä tuon starttausongelman tuohon lyhyeen käyntiin, mutta sitä en oikein tiennyt, mikä sen tekee.

                        Comment

                        • Zimbabwe
                          Newbiemmer
                          • Feb 2012
                          • 22
                          • Mikkeli

                          #13
                          Elikkä tippakannulla laitoin jokaiseen mukiin 5 painallusta, kuivat tulpat kiinni ja starttaamaan. Kävi jo todella lähellä käyntiin lähtöä, hölmönä vaan lopetin starttaamisen kun luulin että käy jo omillaan! Osasta sylintereistä tuli jo kunnon usvat pihalle. Mutta kohta sama homma uudestaa, raportoin tänne miten kävi! :think Edit: Niin jos ei lähde vielä käyntiin, niin täytyy huomenna kipasta kaupasta uudet kynttilät.

                          Comment

                          • Zimbabwe
                            Newbiemmer
                            • Feb 2012
                            • 22
                            • Mikkeli

                            #14
                            Eipähän se vieläkään käyntiin lähteny erittäin pitkistä starttauksista huolimatta. Kerran kävin jo ''puoliksi'' startin avulla useampia kymmeniä sekunteja, mutta ei sitten omilla voimilla kuitenkaa. Täytyy huomenna hakea uudet tulpat, kuivattaa moottori paineilmalla ja testailla uudestaa. Täytyy nyt toivoa että sais ton takasin eloon, ettei tarviis palasina myydä sitten

                            Comment

                            • julli75
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2008
                              • 302
                              • lpr

                              #15
                              onko tankissa kuinka vanhaa bensaa.? ei oikein vanha bensa tahdo palaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎