Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 - sitkeä ja vakava käyntihäriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    M50B25 - sitkeä ja vakava käyntihäriö

    BMW 525i -95 E34 jätti tielle kesken täysin normaalin ajon. Tehot katosivat, pakoputkesta kuului pauketta ja auto sammui. Bemari kyllä käynnistyy ja toimii kylmänä normaalisti, mutta heti hieman lämmettyään alkaa varsinaiset ongelmat.

    Moottori prätisee ja paukuttaa ja kierrokset jäävät junnaamaan esim. 2000:een, pahimmillaan auto uhkaa sammua. Aina välillä se löytää jostain tehoja ja toisinaan toimii hetken normaalisti. Paikallaan kaasuteltaessa ongelmia harvemmin ilmenee.

    Tästä on toki tälläkin foorumilla monta ketjua, mutta niin monta osaa on jo vaihdettu että alkaa olla tarve hieman taloudellisemmalla lähestymiskulmalle.

    OSIA VAIHDETTU:
    -tulpat
    -tulpan hatut
    -venttiilikopan tiiviste (ja 15 kumiprikkaa) (oli päästänyt öljyä tulpanreikiin)
    -kampiakselin asentoanturi
    -ohjausyksikölle menevä lämpöanturi
    -bensansuodatin
    -lambda
    -venttilikopan huohottimen o-rengas vaihdettu
    -pari ilmaletkua ja varsinkin isoin imuletku, se 90 asteen kulman haitari. Siinä oli todella pahoja viiltoja ja repeymiä. On varmaan aika kauan ollut huomaamatta.
    +jokaiseen puolaan koitettu ehjää puolaa (ei vaikutusta). Lisäksi puolat antoivat oikean vastusarvon. Ihan ei raaskisi kuutta puolaa vaihtaa ellei varma.

    Mitä vielä voisi tarkastaa? Ilmamassamittari? Bensanpaineet? Voisiko bensatankissa olla jotain ylimääräistä kuten vettä? Entä ohjausboksi?
    Tulpat ovat aina mustia katsottaessa, saako liikaa bensaa?

    Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttämään. Jos jotain mahdollista ongelmanaiheuttajaa voi mitata, helpottaisi kovasti jos joku kertoisi miten sitä mitataan, itse en välttämättä tiedä.

    Kiitos!
  • 525TurboIC
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663
    • Pomarkku

    #2
    Bensapumppu vetelee viimeisiä?

    Comment

    • FünfZweiFünf
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 43
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      Nää nyt on vaan mun päätelmiä ku oon melko amatööri vielä mutta:

      Kuulostaa oireet sen verran vakavilta että kuvittelisin ettei oo ainakaan IMM. Mutta senhän kai voi testata irroittamalla ilmamassamittarin liittimen, että onko mitään vaikutusta. Kannattaa varmaan koittaa ellet vielä oo koittanu. Mites ilmanputsari? Ettei tukossa oo...

      En oikein tiiä mahtaisko bensanpaineetkaan tommosta aiheuttaa... Mut jos haluut painemittaria lainaan ni multa löytyy semmonen. Tuli hommattua ku omasta autosta halusin bensanpaineet mitata syksyllä.

      Suosittelisin vikakoodien tsekkaamista, ellet oo vielä tsekannu. Josko sieltä löytys jotain vinkkiä missä vika sijaitsee.

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Kuten 525TurboIC ehdottikin, niin bensapumpun puoleen kannattaa kääntyä. Yleensä noin rankkoihin käyntihäiriöihin on vaan kaksi mahdollista syytä, ja ne on joko bensan puute (=pumppu/rele hajalla), tai moottorin pyörintänopeustieto puuttuu/pätkii (=kampuran asentotunnistin hajalla). Ja asentotunnistin olikin jo vaihdettu, niin pumppua syyniin seuraavaksi.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • e30tampio
          Banned
          • Feb 2012
          • 216
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by 525TurboIC View Post
          Bensapumppu vetelee viimeisiä?
          Kulutuskamaa noissa vehkeissä muutenkin... mullaki tainnu pari mennä.. onnex on helppo vaihtaa eikä kallis jos suostuu ostaan vaan tarvikkeen (johdot joutuu tinaan)..

          Comment

          • kp21121
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 240
            • Tampere

            #6
            Kiitoksia vastauksista!

            Bensapumppu voisi kyllä sikäli olla. Ihmetyttää vain miksi oireet tuntuvat ilmenevän auton lämmetessä ja toisaalta, uudetkin tulpat ovat koko ajan aivan mustina. (Mustuuko tulpat liiasta bensasta vai huonosta käynnistäkö tuo vain johtuu?)

            Täytyy tarkistaa toki tuo ilmanputsarikin. Vikakoodit olisi mukava testata, mutta auton joutuisi viemään lavetilla testattavaksi.

            Miten tuota pumppua kannattaisi lähteä testaamaan, kun ei ihan raaskisi vain senkin suhteen kokeilla onko vika siinä.
            Last edited by kp21121; 28-02-2012, 19:02.

            Comment

            • e30tampio
              Banned
              • Feb 2012
              • 216
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by kp21121 View Post
              Kiitoksia vastauksista!

              Bensapumppu voisi kyllä sikäli olla. Ihmetyttää vain miksi oireet tuntuvat ilmenevän auton lämmetessä ja toisaalta, uudetkin tulpat ovat koko ajan aivan mustina. (Mustuuko tulpat liiasta bensasta vai huonosta käynnistäkö tuo vain johtuu?)

              Täytyy tarkistaa toki tuo ilmanputsarikin. Vikakoodit olisi mukava testata, mutta auton joutuisi viemään lavetilla testattavaksi.

              Miten tuota pumppua kannattaisi lähteä testaamaan, kun ei ihan raaskisi vain senkin suhteen kokeilla onko vika siinä.
              ota vaikka irti se ja kokeile pumppaako se... laitat sen upoksiin johki bensakippoon ja kattot kuinka ilosesti pumppuaa .. annat olla toki jonkin aikaa ettet vaan koita sekuntin että pyörii... hyvä..

              ja koita vähän kuormittaakkin sitä eli tukit vähä sitä suuta samalla kun se töitä tekee ... (näin mä testaisin mutta viisaat kertokoot jos joku parempi konsti)

              Comment

              • kp21121
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 240
                • Tampere

                #8
                Auton kimppuun pääsen vasta viikonloppuna, mutta tuosta bensapumpusta vielä, että olette siis törmänneet tapauksiin, jossa bensapumppu toimii vain osittain? Jotkut tahot ovat sitä mieltä että se on joko rikki tai toimii.

                Comment

                • 525TurboIC
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 663
                  • Pomarkku

                  #9
                  Kyllä se saattaa semmosta tehdä että välillä toimii ja välillä ei...

                  Comment

                  • e30tampio
                    Banned
                    • Feb 2012
                    • 216
                    • Seinäjoki

                    #10
                    olipa mikä tahansa sähkömoottori kyseessä niin kun hiilet alkavat olla menossa niin se tekee juurikin tuollaista, toimii ei toimi...

                    Comment

                    • kp21121
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 240
                      • Tampere

                      #11
                      Vika saattoi löytyä!

                      Tuo ilmamassamittari oli tosiaan jäänyt vähemmälle huomiolle, kun ei sitä ensimmäisenä epäillyt, mutta nyt kun kotipuolessa ottivat töpselin irti, niin toimii kuulemma 80%:sti vaikka lämmöt ovat jo normaalit ja monta kilometriä ajeltu.

                      Sitä ennen ei ollut toivoakaan että olisi toiminut muuta kuin 5%:sti.

                      Huh, onpas se kallis: 300€
                      Ei siinä muuten mitään mutta kun tullut tuhlattua jo lambdaan ja kampiakselin anturiin. No, oppia ikä kaikki.

                      Eiköhän tuolla testaamisella uskalla tuon kuitenkin jo vaihtaa?

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1995
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by kp21121 View Post
                        mutta heti hieman lämmettyään alkaa varsinaiset ongelmat.
                        Kyllä tuo voisi olla IMM jos kerta lambdakin toimii ? Pätkiikö enää jos kierroksia antaa tarpeeksi, tyyliin 4000-5000 ? jos toimii, niin tällöin veikkaisin kuitenkin lambdan toiminnan häiriötä. Sehän säätää seosta vain alkupään kierroksilla, esim. täyskaasukiihdytyksessä ei moottorinohjaus (tietenkään) huomioi lambdan arvoja.

                        Comment

                        • Ak-85
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 6
                          • haukipudas

                          #13
                          Lainaanpa tätä threadia. Tänään alkoi 525ia vanos röpeltämään ja ja sammuilemaan.

                          Eli:

                          -Ei pysy tyhjäkäynnillä kuin max 10sek. koska kiekat on alle 500rpm.
                          -Kiertää 4000-5000rpm
                          -käynti matalilla kierroksilla on mallia pröt...pröt...pröt...pröt
                          -Käynti on todella raskasta matalilla kierroksilla, vaikea nostaa kiekkoja jostain alle 2000rpm yli
                          -Ilmamäärä/massa mittarin johdon irroitus auttaa niin, että moottori kuullostaa täysin normilta, en vain ole käynyt ajamassa, etten vaan särkisi mitään.

                          Kun vika ilmaantui tänään, auto kävi välillä päin persettä, ja välistä taas toimi ihan normaalisti, eli on/off vika. Nyt ei ole enää pelittänyt normisti, vaan röpeltää jatkuvasti.


                          Huomenna on kuitenkin pakko mennä töihin tuolla, näyttäisi että bensaa menee puolet enemmän kuin aiemmin koska kaasua saa antaa helvetisti, että koko vehkeen saa pidettyä liikkeellä. Onko parempi, että otan ilmamäärä/massa mittarin johdon pois, jolloin kone kuullostaa paljon paremmalta????? (ettei vaan kone käy laihalla?)

                          Comment

                          • zeneg
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 1238
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Ak-85 View Post
                            Lainaanpa tätä threadia. Tänään alkoi 525ia vanos röpeltämään ja ja sammuilemaan.

                            Eli:

                            -Ei pysy tyhjäkäynnillä kuin max 10sek. koska kiekat on alle 500rpm.
                            -Kiertää 4000-5000rpm
                            -käynti matalilla kierroksilla on mallia pröt...pröt...pröt...pröt
                            -Käynti on todella raskasta matalilla kierroksilla, vaikea nostaa kiekkoja jostain alle 2000rpm yli
                            -Ilmamäärä/massa mittarin johdon irroitus auttaa niin, että moottori kuullostaa täysin normilta, en vain ole käynyt ajamassa, etten vaan särkisi mitään.

                            Huomenna on kuitenkin pakko mennä töihin tuolla, näyttäisi että bensaa menee puolet enemmän kuin aiemmin koska kaasua saa antaa helvetisti, että koko vehkeen saa pidettyä liikkeellä. Onko parempi, että otan ilmamäärä/massa mittarin johdon pois, jolloin kone kuullostaa paljon paremmalta????? (ettei vaan kone käy laihalla?)
                            Massamittari tai lambda pimeä. Voit ajaa ilman massamittarin liitintä. Ehkä myös polttoainepumppu/rele vikainen.

                            Comment

                            • atte.o
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2009
                              • 894
                              • haukipudas

                              #15
                              IMM sieltä on hajalla todennäköisesti.
                              E61 M-sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎