Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 s38b36 käyntihäiriöt vol.xx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jigsaw
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 420
    • Haapajärvi

    E34 M5 s38b36 käyntihäiriöt vol.xx

    Elikkäs kansipahvin vaihdon jälkeen alkoi käymään Neiti reippaasti rikkaalla eikä tahdo reagoida kaasuun oikein niin kuin pitäisi sekä moottori hukkuu jos poljinta painelee kerralla paljon. Pienen ajan kuluttua tippuukin yksi pytty pelistä pois. Ja silloin kun käy kaikilla niin ryskyttää tyhjäkäynnilla hieman. Ja tulppia kun katselee niin ovat täysin mustat ja jotkut ehkä hieman märätkin.
    Myöskin outo naputus 6. suuttimen luota ihmetyttää jota ei ennen remonttia kuulunut:think Ajoitus on katsottu moneen kertaa ohjeitten mukaan kohdilleen.

    Listaan tähän vaihdetut osat remontin yhteydessä:
    -Uusi vr-anturi
    -Uusi lambda (Bosch)
    -kannen tiiviste+ yläkerran kaikki tiivisteet
    -Uusi ilmanputsari
    -Uusi pensasuodatin
    + muita tilpehöörejä

    Kaasuläppäkytkin testattu, toimii

    Itsellä nyt vähän ratkaisut hakusessa ja en oikein löytänyt aikaisemmista topiceista kyseiseen ongelmaan ratkaisua.

    Voisiko olla että uudessa lambdassa olisi johdot eri järjestyksessä kuin vanhassa vaikka liitin passaa suoraan paikoilleen? Tuota en vaihtohetkellä ajatellut ollenkaan enkä nyt muista järjestystä ulkoa.

    Entä ilmamassa mittari? Pystyykö tuota jotenkin mittarilla testailemaan ja mitä lukemia sieltä pitäisi tulla jos pystyy?
    Last edited by Jigsaw; 23-10-2012, 19:00.
    E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    #2

    EI varmaa olis pahitteks jos tosta sun lukis vikakoodit:think
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d

    Comment

    • FünfZweiFünf
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 43
      • Mänttä-Vilppula

      #3
      Jos suutinten toiminta yhtään epäilyttää niin kokeile mitata yleismittarilla suutinten navoilta jännite? Ei ainakaan maksa mitään.

      Pitäs näyttää vaihtelevaa lukemaa, noin 0,3 V muistaakseni koko ajan.

      Itellä M50B25 putosi välillä käymään viidellä, ja yleismittarilla sain selville että ykköspytyn suuttimelta hävisi välillä ohjausmaadoitus -> yleismittari näytti 0 V koneen käydessä viidellä. Syypäänä oli Motronic...

      Comment

      • tepabmw
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 834
        • LAITAMAA

        #4
        onko kaikki alipaineletkut oikeissa paikoissa ja ylipäätään kiinni jossain,ittellä kävi tuo hassi,kun uutta moottoria ekaa kertaa käynnistelin--aivan samat oireet..
        -Tepan Paja-
        Veikkola city
        0405203098
        Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

        Comment

        • Jigsaw
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 420
          • Haapajärvi

          #5
          Originally posted by tepabmw View Post
          onko kaikki alipaineletkut oikeissa paikoissa ja ylipäätään kiinni jossain,ittellä kävi tuo hassi,kun uutta moottoria ekaa kertaa käynnistelin--aivan samat oireet..
          Täytyypäs huomenna tarkistella letkut, uusin jokaisen letkun sieltä mutta onhan voinut käydä niin että väärään paikkaan on jokin letku mennyt
          E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

          Comment

          • Jigsaw
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 420
            • Haapajärvi

            #6
            Originally posted by Jigsaw View Post
            Täytyypäs huomenna tarkistella letkut, uusin jokaisen letkun sieltä mutta onhan voinut käydä niin että väärään paikkaan on jokin letku mennyt
            Eipä auttanut ei, kylmänä toimii normaalisti mutta mitä lähemmäksi normaali lämpöjä päästään niin sitä huonommaksi menee.... nyt putosi jo kaks pyttyä pois pelistä kun särki jälleen tulpat...
            E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

            Comment

            • tepabmw
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 834
              • LAITAMAA

              #7
              Originally posted by Jigsaw View Post
              Eipä auttanut ei, kylmänä toimii normaalisti mutta mitä lähemmäksi normaali lämpöjä päästään niin sitä huonommaksi menee.... nyt putosi jo kaks pyttyä pois pelistä kun särki jälleen tulpat...
              lisää arvauksia,kun omakohtaisia kokemuksia liki 10 vuoden ajalta tuon oman härvelin kanssa,oma rikkoi joskus tulppia,mutta teki sen jos jätti kylmänä tyhjäkäynnille lämpeämään,syyksi paljastui lämpötila-anturi,se joka on pakosarjan yläpuolella ja takimmainen niistä kahdesta..
              -Tepan Paja-
              Veikkola city
              0405203098
              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Olikos tässä 3.6:ssa samanlainen lambdan liitin, kun esimerkiksi maamoottorissa. Eli kierretään kiinni?

                Maamoottorin kanssa tappelin pitkään ja etsin syytä rikkaalla käymiseen, alkoi oireilla juurikin lämmetessään kunnolla. HC ja CO pilvissä, korjaantui sitten miljoonan osan vaihdon jälkeen niinkin helposti kun kiristämällä lambdan liitintä se viimeinen milli napsahdukseen.

                Oletko päästöjä ottanut?

                Comment

                • duuk
                  Moderator
                  • Dec 2006
                  • 10510
                  • Saaressa

                  #9
                  Jep, kuten jo ehdotettua, tarkista ecun lämpötila-anturi ja sen liitin/johdot.. Lisää siihen anturin maa johtoon vaikka lisä maadoitusta. Itsellä m20 aikoinaan kansirempan jälkeen samanlaista vikaa ja korjaantui lopulla anturin maan uusimalla

                  duke's garage:
                  Suzuki R50
                  E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                  M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                  S38 S54 S62

                  instagram: _duuk

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Jigsaw View Post
                    Eipä auttanut ei, kylmänä toimii normaalisti mutta mitä lähemmäksi normaali lämpöjä päästään niin sitä huonommaksi menee.... nyt putosi jo kaks pyttyä pois pelistä kun särki jälleen tulpat...
                    Aika monesti em. ongelmissa vika on lämpötila-anturissa joka näyttää puuta heinää jonka seurauksena on kylmäkäyntirikastus päällä kokoajan. Kai kone on ilmattu kunnolla jotta kannen lämpötila-anturi on veteen kosketuksissa?

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11687
                      • Kouvola

                      #11
                      Livedataa lukemalla näkee mitä arvoja anturit antaa ja sen mukaan lähtee korjaamaan. Heitetään vaikka veikkauksesi imuilman anturi (ilmanputsarikotelossa). Antaa koneelle jotain -35 vai oliko -39 astetta imuilman lämpötilaksi ja kone ei pelaa kyllä ollenkaan.

                      Comment

                      • Jigsaw
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 420
                        • Haapajärvi

                        #12
                        Originally posted by Esko View Post
                        Livedataa lukemalla näkee mitä arvoja anturit antaa ja sen mukaan lähtee korjaamaan. Heitetään vaikka veikkauksesi imuilman anturi (ilmanputsarikotelossa). Antaa koneelle jotain -35 vai oliko -39 astetta imuilman lämpötilaksi ja kone ei pelaa kyllä ollenkaan.

                        Tätäkin itse imuilman anturia itsekkin epäillyt kun nuo moottorinlämpötila anturit remontin yhteydessä vaihdoin uusiin. Mittasin kumminkin tänään noiden antureiden vastukset:

                        Vedenlämpö: +3 astetta

                        Sininen anturi: 3.6K ohmia
                        Musta anturit: 17.2K ohmia

                        Eikös noista toinen ole mittaristolle ja toinen ECUlle? Itselle nuo lukemat ei hirveästi kerro mutta erotus tuntuu kyllä varsin suurelta :think

                        Osaakos kukaan sanoa mitä vastuslukemaa pitäisi imuilman lämpötila anturista tulla esim. +20 asteessa niin voisi mitata tuonkin?
                        E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                        Comment

                        • Jigsaw
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 420
                          • Haapajärvi

                          #13
                          Tänään jälleen vianhakua ja testausta, mikään ei nyt tunnu auttavan. Noh, lähipäivinä pääsee onneksi vikakoodit tuosta lukemaan kunhan posti sais bmw scannerin kotia kuljetettua.

                          Tänään siis uusilla tulpilla, käytin plenumin irti ja tarkistin alipaineletkut vielä kerran ja puhalsin kaikki puhtaaksi jos vaikka jokin roska ois jäänyt letkun sisään.
                          Imuilman lämpötila-anturiakin testailin niin että laitoin lämpöpuhaltimen eteen ja mittasin vastusta. n.+5 asteessa näytti 3.02K ohmia ja kun puhaltimen eteen laittoi niin alkoin tasaseen laskea ja pysähtyi siihen 0.65K ohmin paikkeille lämpötilan ollessa n.50-60 astetta.

                          Sitten kokeilin irroittaa lambdan liittimen, oli liitin paikallaan tai ei, moottorin toimintaan se ei vaikuta mitenkään kylmänä eikä n.10min käytön jälkeenkään.
                          Käyttäähän se kumminkin kylmänäkin osakaistaa joten pitäisi kait jotain vaikutusta olla. Liitintäkin koitin väännellä kiinni hiukalla voimankäytöllä että jos ei olisi ihan kiinni asti mennyt aikasemmin.

                          Suuttimille tuli 12V ja resistanssia suuuttimissa tasaiset 16.2 ohmia.
                          Bensalinjatkin tarkistin vuodoilta mutta ei missään ainakaan kosteaa kohtaa näkynyt ja hyvännäköiset olivat muutenkin.

                          Kipinäkin tulee loistavasti eikä tulpan johdoissa näkynyt murtumia/halkeamiakaan.

                          Noh, toivotaan että koodien luku näyttäisi syypään:think
                          E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                          Comment

                          • MrBubbles
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 799
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Jigsaw View Post
                            Tänään jälleen vianhakua ja testausta, mikään ei nyt tunnu auttavan. Noh, lähipäivinä pääsee onneksi vikakoodit tuosta lukemaan kunhan posti sais bmw scannerin kotia kuljetettua.

                            Tänään siis uusilla tulpilla, käytin plenumin irti ja tarkistin alipaineletkut vielä kerran ja puhalsin kaikki puhtaaksi jos vaikka jokin roska ois jäänyt letkun sisään.
                            Imuilman lämpötila-anturiakin testailin niin että laitoin lämpöpuhaltimen eteen ja mittasin vastusta. n.+5 asteessa näytti 3.02K ohmia ja kun puhaltimen eteen laittoi niin alkoin tasaseen laskea ja pysähtyi siihen 0.65K ohmin paikkeille lämpötilan ollessa n.50-60 astetta.

                            Sitten kokeilin irroittaa lambdan liittimen, oli liitin paikallaan tai ei, moottorin toimintaan se ei vaikuta mitenkään kylmänä eikä n.10min käytön jälkeenkään.
                            Käyttäähän se kumminkin kylmänäkin osakaistaa joten pitäisi kait jotain vaikutusta olla. Liitintäkin koitin väännellä kiinni hiukalla voimankäytöllä että jos ei olisi ihan kiinni asti mennyt aikasemmin.

                            Suuttimille tuli 12V ja resistanssia suuuttimissa tasaiset 16.2 ohmia.
                            Bensalinjatkin tarkistin vuodoilta mutta ei missään ainakaan kosteaa kohtaa näkynyt ja hyvännäköiset olivat muutenkin.

                            Kipinäkin tulee loistavasti eikä tulpan johdoissa näkynyt murtumia/halkeamiakaan.

                            Noh, toivotaan että koodien luku näyttäisi syypään:think
                            Ettei nyt vaan ois käyny vanhanaikaset. Eihän edes vahingossa ole päässyt jäähdytysnestettä pakosarjaan/putkeen? Glykolin perkele kun tappaa uudenkin lambdan välittömästi.
                            No life, no friends, just motorsport!

                            -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                            -jokunen e30.
                            -e28

                            Comment

                            • Jigsaw
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 420
                              • Haapajärvi

                              #15
                              Originally posted by MrBubbles View Post
                              Ettei nyt vaan ois käyny vanhanaikaset. Eihän edes vahingossa ole päässyt jäähdytysnestettä pakosarjaan/putkeen? Glykolin perkele kun tappaa uudenkin lambdan välittömästi.
                              No näinhän siinä on nyt todennäköisesti käynyt. Otin lambdan kokonaan irti ja jälleen vastuksia mittailin ja eihän se näyttänyt lukemaa mistään navasta ja koitin hallipuhaltimen edessä sitä jonkin tovin lämmitellä (+800C) eikä reagoinut mihinkään. Todennäköisesti epähuomiossaan kasaus vaiheessa nestettä lurahtanut pakosarjaan

                              Kannattakos tähän toisenlaista lamdaa mennä edes sovittelemaan vai pelkästää tuo alkuperäinen on paras ?
                              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎