Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tdsa,"ihme"vika!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stenkka
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 33
    • finland

    525tdsa,"ihme"vika!!

    Elikkäs apua tartteis nyt tietäjiltä. Auto on vm 07/93 automaatti,johon laitoin 2.4td pakosarjan sekä garrett GT32 ahtimen kaveriksi.Noh,auto pelasi kuin unelma ja ahdot säädin "maltillisiksi" 1.5bar,vika ilmeni sitten eräänä iltana kun liikenneympyrästä poistuessa kiekasin kickdownin pohjaan niin kiekkamittari lakkasi pelaamasta,ja auto ei enää laskenut kierroksia(arvio n.3000rpm)ennenkuin sammutti avaimesta.

    Tankissa löpöä semmonen 20-litraa,ja suutinvalo välkkyy startatessa,kirkkaassa pumppuun menevässä letkussa ilmakupla joka myös startatessa pysyi paikallaan...taas starttaus,ja kierrokset heti huutamaan sinne n.3000rpm(kiekkamittari pimeänä):sammutus-->akun kenkä irti-->tupakanmittanen tauk-->,kenkä paikalleen-->starttaus-->auto käymään-->ja kaikki pelaa...NOH!!

    Sitten kun koskin kaasuun niin auto sekosi taas: kiekkamittari pimeäksi,kierrokset tappiin...vikakoodia(kaasupedaali 5-kertaa pohjaan) välkyttää 5= start of injection transmitter, sekä 21= throttle position potentiometer, eli mikäli kyseessä on DDe2:nen...

    Alan olemaan melko neuvvoton...uus jakajapumppu,ja asentotunnistin kaasupolkimeen vailla asennusta löytyy...myös ennen tätä hajoamista enteili niin,että käyntiin lähtiessä laittoi laatikkoa vikatilaan eli pakilla toimi normaalisti,mutta ajovaihteella ei edes sutia vetänyt kirkkaalla jäällä.Tämäkin korjaantui aina sammuttamalla auton ja käyttämällä keskuslukkoa päällä.

    Että ennenkuin puran autoa enemmän,haluaisin tietää onko muilla tehnyt samaa...Kiitos jo etukäteen.
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Ettei olisi vaan moottorinohjaus mennyt sekaisin ahtopaineen takia? Muistelisin, että 1,3bar oli raja, mistä moottorinohjaus alkaa leikkaamaan syöttöjä? Ilma saattaa aiheuttaa kyllä nelospytyn suuttimessa jotain herjaa, joten kannattaa selvittää, mistä ilma polttoainejärjestelmässä on kotoisin.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • Stenkka
      Bimmer Rookie
      • Jan 2012
      • 33
      • finland

      #3
      Originally posted by gubbe89 View Post
      Ettei olisi vaan moottorinohjaus mennyt sekaisin ahtopaineen takia? Muistelisin, että 1,3bar oli raja, mistä moottorinohjaus alkaa leikkaamaan syöttöjä? Ilma saattaa aiheuttaa kyllä nelospytyn suuttimessa jotain herjaa, joten kannattaa selvittää, mistä ilma polttoainejärjestelmässä on kotoisin.
      Niin,minä en tiiä kun saksanmaalla tuohon on laitettu aivoboxin huijaus sinne liitinkamman alle,joissa lukee saatöruuvien kohdilla TURBO/GAS,että onko tuolla sitten pyritty siihen ettei suojaus mene päälle...tietenkin nelosen suutin voi olla viallinenkin....

      Comment

      • gubbe89
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 315
        • Mouhijärvi

        #4
        Koitapa nyt ensin repiä se huijauskikkare helvettiin ja pudotat ahdot sinne kilon tuntumaan... Tiedä häntä vaikka laatikkokin ottais kipiää niistä tehoista ja löis vikatilan päälle. Eikös noissa muuten ole laatikossa turbiinin pyörimisnopeusanturi, joka voi myös aiheuttaa millon mitäkin herjaa hajalla ollessaan. Kun tuolla nelospytyn suuttimella pelottelin, niin ilmavaiva hyvin harvoin kyllä vaikuttaa mihinkään kun kone käy, suodattimen ja pumpun välisessä putkessa kun saa mennä vaikka helminauhaa ja se toimii silti. Missäs päin maata muuten asustelet? Jos satut jossain lähellä asustelemaan niin voishan tuota tulla ihmettelemään vaikka ohikulkumatkalla?
        Last edited by gubbe89; 29-03-2012, 22:39.
        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
        ex. E34 525 TDS Touring -93
        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
        ex. Yamaha YZF 1000R -02
        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
        ex. E34 535i -88
        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

        Comment

        • Stenkka
          Bimmer Rookie
          • Jan 2012
          • 33
          • finland

          #5
          Originally posted by gubbe89 View Post
          Koitapa nyt ensin repiä se huijauskikkare helvettiin ja pudotat ahdot sinne kilon tuntumaan... Tiedä häntä vaikka laatikkokin ottais kipiää niistä tehoista ja löis vikatilan päälle. Eikös noissa muuten ole laatikossa turbiinin pyörimisnopeusanturi, joka voi myös aiheuttaa millon mitäkin herjaa hajalla ollessaan. Kun tuolla nelospytyn suuttimella pelottelin, niin ilmavaiva hyvin harvoin kyllä vaikuttaa mihinkään kun kone käy, suodattimen ja pumpun välisessä putkessa kun saa mennä vaikka helminauhaa ja se toimii silti. Missäs päin maata muuten asustelet? Jos satut jossain lähellä asustelemaan niin voishan tuota tulla ihmettelemään vaikka ohikulkumatkalla?
          Pitää se huijjari kohta alkaa poistamaan jos ei kummene. Eilen vaihdoin pumpun ja kaasun asentotunnistimen, auto lähti käymään mutta vika ei poistunut :think. Nyt vielä ilmoittelee koodia: 15 Voltage supply DDE control unit, sekä 5 start of injection transmitter....ilmavika näytti olevan tiessään pumpun vaihdon myötä,mutta suutinvalo jää palamaan ja kierrokset huutaa edelleen...minä asun täällä Haukiputaalla,noin 25km Oulusta Kemin suuntaan.

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 315
            • Mouhijärvi

            #6
            Mittaapa latausjännite nyt ihan alkuun. Oletko muuten tarkistanut _kaikki_ sulakkeet? Sitten, mittaapa suuttimen anturi ihan yleismittarilla. Jos antaa vikakoodia suuttimesta, niin periaatteessa voinet koittaa mitata suutinta myös koneen käydessäkin, kun todennäköisesti vikakoodin päälläollessa DDE ei käytä suuttimen tarjoaa mittatietoa ja rypee vikatilassaan. Jos nyt edes saat jotenkin yleismittarin päät kiinni sinne koloseen. Yksi vaihtoehto on toki ylimääräinen suuttimeen sopiva liitin ja johdot sitä myöten kätevämpään paikkaan.

            Perhana, asustelet kyllä ihan toisella suunnalla, eihän tästä ole kuin 600km sinnepäin...
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • Stenkka
              Bimmer Rookie
              • Jan 2012
              • 33
              • finland

              #7
              Originally posted by gubbe89 View Post
              Mittaapa latausjännite nyt ihan alkuun. Oletko muuten tarkistanut _kaikki_ sulakkeet? Sitten, mittaapa suuttimen anturi ihan yleismittarilla. Jos antaa vikakoodia suuttimesta, niin periaatteessa voinet koittaa mitata suutinta myös koneen käydessäkin, kun todennäköisesti vikakoodin päälläollessa DDE ei käytä suuttimen tarjoaa mittatietoa ja rypee vikatilassaan. Jos nyt edes saat jotenkin yleismittarin päät kiinni sinne koloseen. Yksi vaihtoehto on toki ylimääräinen suuttimeen sopiva liitin ja johdot sitä myöten kätevämpään paikkaan.

              Perhana, asustelet kyllä ihan toisella suunnalla, eihän tästä ole kuin 600km sinnepäin...
              Sulakkeet on tarkistettu,myös takapenkin alta...ja imusarjan ollessa irti käytin moottorin johtosarjaa auki ja otin tosiaan tuon suutinliittimen lähelle tulipeltiä,kätevämpään paikkaan...no nyt taas tulee tenkkapoo,kun olen noissa sähköhommissa yhtä tietämätön kuin eskimo aurinkorasvasta,eli kuinka nyt mittaan tuon suuttimen? joo,ei kehtaa 600km päästä lähtä katteleen tuota vikaa...

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 315
                • Mouhijärvi

                #8
                Ihan aloitat yleismittarilla ohmialueella navoista mittaamalla. Jos se ei mitään näytä niin hajallahan se on.

                Tuossa M51:n korjausmanuaalia tutkiskelin, että tuo anturi toimii niin, että siinä olevaan kelaan syötetään tasajännite, mikä luo magneettikentän. Kun neula nousee ja laskee, liikkuu se magneettikentän alueella, jolloin syntyy vaihtovirtaa. Vaikka tuota elektroniikkaa on tullut joskus luettua ja elektronisten laitteiden kanssa plärättyä niin hieman hämää tuo toimintaperiaate, kun siinä kuitenkin on vain kaksi napaa. Ymmärtäisin, jos siinä olisi kaksi napaa lisää sille vaihtovirralle. Löytyykös sulta se manuaali? Täällä on jossain linkkikin siihen, että kannattaa poimia jemmaan. Kuitenkin sen kelan eheyden voi mitata ihan yleismittarilla navoista ja resistanssin ei tällä järjellä pitäisi muuttua missään tilanteessa. Kirjottelin tähän ensin ihan puuta heinää, mutta piti korjata äkkiä.

                Alkoiko muuten vika sen jälkeen, kun siirsit liitintä/johtoa?

                Vielä pikku edittinä, ettei vika vaan olis kampiakselin asentotunnistimessa, jos et sitä vielä ole vaihtanut, vaan pelkästään kaasupolkimen potikan? Se kun raukka menee ihan sekaisin, jos siihen joutuu vähänkään enemmän rautahilua. Magneettisena objektina se kerää kaiken minkä kerkiää. Voihan se toki muutenkin olla paskana.
                Last edited by gubbe89; 31-03-2012, 17:03.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                • Stenkka
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2012
                  • 33
                  • finland

                  #9
                  Originally posted by gubbe89 View Post
                  Ihan aloitat yleismittarilla ohmialueella navoista mittaamalla. Jos se ei mitään näytä niin hajallahan se on.

                  Tuossa M51:n korjausmanuaalia tutkiskelin, että tuo anturi toimii niin, että siinä olevaan kelaan syötetään tasajännite, mikä luo magneettikentän. Kun neula nousee ja laskee, liikkuu se magneettikentän alueella, jolloin syntyy vaihtovirtaa. Vaikka tuota elektroniikkaa on tullut joskus luettua ja elektronisten laitteiden kanssa plärättyä niin hieman hämää tuo toimintaperiaate, kun siinä kuitenkin on vain kaksi napaa. Ymmärtäisin, jos siinä olisi kaksi napaa lisää sille vaihtovirralle. Löytyykös sulta se manuaali? Täällä on jossain linkkikin siihen, että kannattaa poimia jemmaan. Kuitenkin sen kelan eheyden voi mitata ihan yleismittarilla navoista ja resistanssin ei tällä järjellä pitäisi muuttua missään tilanteessa. Kirjottelin tähän ensin ihan puuta heinää, mutta piti korjata äkkiä.

                  Alkoiko muuten vika sen jälkeen, kun siirsit liitintä/johtoa?

                  Vielä pikku edittinä, ettei vika vaan olis kampiakselin asentotunnistimessa, jos et sitä vielä ole vaihtanut, vaan pelkästään kaasupolkimen potikan? Se kun raukka menee ihan sekaisin, jos siihen joutuu vähänkään enemmän rautahilua. Magneettisena objektina se kerää kaiken minkä kerkiää. Voihan se toki muutenkin olla paskana.
                  No vika tuli ihan yllättäin, silloin kun siitä liik.ympyrästä lähdin...eilen vasta siirsin sitä liitintä ettei aina tarvi imusarjaa irrotella ja muutenkin kätevämpi...tuo muuten oli helvetin hyvä pointti tuo kampiakselin asentotunnistin,vai onko tuo sama mikä on startin alapuolella(nopeussensori),sen olen käyttänyt irti ja puhdistanut,mut oletan että puhutaan nyt eri tunnistimesta,missähän tuo sijaitsee?

                  Comment

                  • gubbe89
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 315
                    • Mouhijärvi

                    #10
                    Kampiakselin asentotunnistin on juurikin siinä startin kupeessa ja osoittaa vauhtipyörää päin. Se ei kovin helvetin kallis osa ole uusia, joten jos et ole uusinut, niin uusi. Tuo kierroslukumittarin toimimattomuus viittaisi siihen.
                    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                    ex. E34 525 TDS Touring -93
                    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                    ex. Yamaha YZF 1000R -02
                    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                    ex. E34 535i -88
                    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                    Comment

                    • Stenkka
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2012
                      • 33
                      • finland

                      #11
                      Originally posted by gubbe89 View Post
                      Kampiakselin asentotunnistin on juurikin siinä startin kupeessa ja osoittaa vauhtipyörää päin. Se ei kovin helvetin kallis osa ole uusia, joten jos et ole uusinut, niin uusi. Tuo kierroslukumittarin toimimattomuus viittaisi siihen.
                      Okei,minä kiitän ja kumarran,uusin osan ja ilmoittelen kuinka käy...

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #12
                        Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Toivottavasti auttaa. Mulla ei ole sitten varaa maksaa laskua turhaan vaihdetusta osasta
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • Stenkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2012
                          • 33
                          • finland

                          #13
                          Originally posted by gubbe89 View Post
                          Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Toivottavasti auttaa. Mulla ei ole sitten varaa maksaa laskua turhaan vaihdetusta osasta
                          Hoho,tuleepahan vaihettua osia uusiin... kuuluukos sen asentotunnistimen magneetti tapin olla ihan sen tunnistinrungon tasalla,kun mulla se on jo vähän kulunut sellaiseksi koveraksi,niinkuin kololle tavallaan...:think ei nyt oikeen osaa selittää,mutta varmaan hoksaat mitä meinaan.

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            #14
                            Enpäs nyt ihan ottanut tajutakseni, hidas hämäläinen kun olen ja muutenkin järjenjaossa mulle annettiin padan viimeiset liemet, eikä kauhakaan ollut täysinäinen. Sitten joku vielä unohti vetää ullakolle sähköt...

                            Mutta niin, ei siinä mitään mekaanisen kuluman jälkeä pitäisi olla kyllä, kun ei minkään sitä kuluttaa pitäisi. Korroosio voi toki tehdä mitä vain. Itse en tuosta ole joutanut, eikä ole tarviskaan ollut ottaa irti sitä, joten en ihan tarkkaan osaa sanoa, minkä näköinen se on miehiään.
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • Stenkka
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2012
                              • 33
                              • finland

                              #15
                              Originally posted by gubbe89 View Post
                              Enpäs nyt ihan ottanut tajutakseni, hidas hämäläinen kun olen ja muutenkin järjenjaossa mulle annettiin padan viimeiset liemet, eikä kauhakaan ollut täysinäinen. Sitten joku vielä unohti vetää ullakolle sähköt...

                              Mutta niin, ei siinä mitään mekaanisen kuluman jälkeä pitäisi olla kyllä, kun ei minkään sitä kuluttaa pitäisi. Korroosio voi toki tehdä mitä vain. Itse en tuosta ole joutanut, eikä ole tarviskaan ollut ottaa irti sitä, joten en ihan tarkkaan osaa sanoa, minkä näköinen se on miehiään.
                              Heh, nooh,löytyy sulla tietämystä ainakin tekniikan suhteen,että kyllä siellä ainakin parissa langassa pikkusen virta kulkee sunki pääkopassa...xD

                              Itseasiassa mulla siinä nopeussensorissa on mekaanisen kulumisen jälkeä,että ilmeisesti siinä on jtn häikkää myös...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎