Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljyä puskee vähän jokapaikasta, 535 -89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ATP81
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 69
    • LPR

    Öljyä puskee vähän jokapaikasta, 535 -89

    Eli ainakin öljyntäyttökorkista on työntänyt öljyä ulos sekä moottorin edestä, varmaan kampiakselin stefasta, aika öljyssä on koko pohja. Öljytikku oli hieman noussut paikaltaan. Tätä ennen laitoin hieman öljyä koneeseen kun oli melkein minimillä, yli merkin ei kuitenkaan mennyt. Tuntuu että vaikka lisää vain vähän niin heittää aina ulos tuolleen.
    Huohotinputken pitäisi olla kunnossa kun putsasin sen äskettäin.
    Netistä lueskelin sellaisen jutun että on niin kulunut moottori että päästää männärenkaiden ohi pakokaasut ja nostaa painetta öljypuolella? Moottoriremppa edessä?
    Niin ja moottorilla ajettu 340 000.
    Last edited by ATP81; 02-05-2012, 14:17. Reason: tarkennusta
    Ex: E46 323Ci -00
    Ex: E34 535i -89
    Ex: E30 320i -88
    Ex: E21 315 -83
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Itse just samanlaisen remontoineena voinen melkolailla varmaksi sanoa että kaikki tiivisteet m30 moottorissa vaan korppuuntuu noilla kilometreillä ja vuosilla.

    Jokanen mitä purin ulos oli selkeesti vaan ehtoopuolella, ite moottori muuten oli ihan hyvässä kuosissa, laakerit, männät m-renkaat kaikki oli vielä ihan asiallisessa tikissä.

    Kuitenkin, jos pienet tippasut ym. ei haittaa, niin kannattaa ihan ensin koittaa kiristellä öljypohjan pultit, 10nm on niille oikea arvo.
    Itellä oli öljypohjan tiiviste litistynyt&kovettunut niin, että kaikki öljypohjan pultit lähti kevyesti sormin hylsyä pyörittämällä...
    Valitettavasti öljypohjan tiivisteen vaihtaminen vaatii moottorin nostamista.

    Mitä tulee siihen, että korkista lentää öljyt ulos niin korkin tiivisteen vaihtoa kannattaa ekana koittaa. Siellä venttiilikopassa roiskuu öjly senverran että korppu tiiviste aiheuttaa tollasta.

    Comment

    • ATP81
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 69
      • LPR

      #3
      Originally posted by Klasu- View Post
      Itse just samanlaisen remontoineena voinen melkolailla varmaksi sanoa että kaikki tiivisteet m30 moottorissa vaan korppuuntuu noilla kilometreillä ja vuosilla.

      Jokanen mitä purin ulos oli selkeesti vaan ehtoopuolella, ite moottori muuten oli ihan hyvässä kuosissa, laakerit, männät m-renkaat kaikki oli vielä ihan asiallisessa tikissä.

      Kuitenkin, jos pienet tippasut ym. ei haittaa, niin kannattaa ihan ensin koittaa kiristellä öljypohjan pultit, 10nm on niille oikea arvo.
      Itellä oli öljypohjan tiiviste litistynyt&kovettunut niin, että kaikki öljypohjan pultit lähti kevyesti sormin hylsyä pyörittämällä...
      Valitettavasti öljypohjan tiivisteen vaihtaminen vaatii moottorin nostamista.

      Mitä tulee siihen, että korkista lentää öljyt ulos niin korkin tiivisteen vaihtoa kannattaa ekana koittaa. Siellä venttiilikopassa roiskuu öjly senverran että korppu tiiviste aiheuttaa tollasta.
      Jos olisi pelkät tiivisteet menny niin oiskin hyvä!
      Joo sama homma oli itsellä tuon öljypohjan kanssa, käsin sai joitakin pultteja pyöritellä Tuntuu että ainakin sieltä loppu tiputtaminen, vielä kun kiristi myöhemmin kertaalleen.

      Tuntuukin vähän löysältä tuo korkki kun pyöräyttää paikalleen ja sen verran vaan sieltä öljyä tullu et voiskii olla vaa tiiviste, täytyyykii vaihtaa.

      Kävin äsken testaamassa, niin ei niin paljon valuttanut ajon jälkeen kun aikaisemmin, voi olla että tossa aikasemmin tuli tehtyy sen verran reipas moottorijarrutus että oisko se pölläyttäny vähän öljyjä ulos.?

      Tuli myös vahvistettua että kyllä se stefa siellä vuotaa kun puhistelin ennen ajoa sen tienoon niin näki nyt selvästi. Täytyypi tuo jossain vaiheessa kyllä vaihtaa jos nyt saisi ekana päästöistä ja katsastuksesta menemään läpi kun alkaa aika jo loppumaan. Vai voiko tuo vuotaminen vaikuttaa päästöistä läpi pääsemiseen mitenkään, kun kerran öljykorkin poistaminenkin vaikuttaa käyntiin?
      Last edited by ATP81; 02-05-2012, 22:42.
      Ex: E46 323Ci -00
      Ex: E34 535i -89
      Ex: E30 320i -88
      Ex: E21 315 -83

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Oikeastaan se, että korkin irroitus vaikuttaa käyntiin johtunee todennäköisesti siitä, että tarjoat rajattomasti ilmaa huohotusjärjestelmään, joka sujahtaa suoraan ilmamassamittarin ohitse imusarjaan, ja laihentaa seoksen.
        Lambda huomaa tämän ja moottorinohjaus lähtee korjaamaan, josta sitten aiheutuu erinäköistä käynnin ontumista ym.

        M30 huohotushan lähtee venttiilikannenkopasta suoraan.

        Jos sieltä öljykorkista "tupsuttaa" ihan kunnolla öljyhöyryä pöläyksinä tms. niin sitten lienee syytä epäillä, että olisi jotain vauriota itse moottorissa, kevyt tasainen "puhallus" ei meinaa vielä mitään normaalista poikkeavaa.

        E: Siinä öljykorkissa on "kaksi metallijalkaa" Taivuta niitä hiukan alaspäin, niin korkin pitäisi istua paikallaan "tiukemmin". Ei kuitenkaan "korjaa kulunutta/korppua tiivistettä" sielläkään.
        Last edited by Klasu-; 02-05-2012, 23:06.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Jotain hämminkiä tuossa on jos öljytikkukin nousee ylös.

          Jostain syystä painetta kampikammiossa.

          Comment

          • ATP81
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 69
            • LPR

            #6
            Originally posted by Klasu- View Post
            Oikeastaan se, että korkin irroitus vaikuttaa käyntiin johtunee todennäköisesti siitä, että tarjoat rajattomasti ilmaa huohotusjärjestelmään, joka sujahtaa suoraan ilmamassamittarin ohitse imusarjaan, ja laihentaa seoksen.
            Lambda huomaa tämän ja moottorinohjaus lähtee korjaamaan, josta sitten aiheutuu erinäköistä käynnin ontumista ym.

            M30 huohotushan lähtee venttiilikannenkopasta suoraan.

            Jos sieltä öljykorkista "tupsuttaa" ihan kunnolla öljyhöyryä pöläyksinä tms. niin sitten lienee syytä epäillä, että olisi jotain vauriota itse moottorissa, kevyt tasainen "puhallus" ei meinaa vielä mitään normaalista poikkeavaa.

            E: Siinä öljykorkissa on "kaksi metallijalkaa" Taivuta niitä hiukan alaspäin, niin korkin pitäisi istua paikallaan "tiukemmin". Ei kuitenkaan "korjaa kulunutta/korppua tiivistettä" sielläkään.
            Meni nyt ainakin päästöistä läpi ja vielä kirkkaasti! Venttiilit tuli säädettyä ja ilmanputsari sekä tulpat vaihdettua, auttoivat asiaan mukavasti, kattikin tuli ajettua nyt kuumaksi.

            Joo ei ainakaan viimeksi tupsuttanut sieltä öljyntäyttö reiästä, oikeastaan vaan öljyhöyry leijaili sieltä ylös, jos ei sitten pahemmas kunnos oiskaan.

            En vielä uskaltanu enempää käyä taivuttelemaa niitä mu täytyypi vielä pihtien kanssa yrittää jos auttais, tai sitten ostaa vaa suoraan uuen tiivisteen.
            Last edited by ATP81; 03-05-2012, 14:48.
            Ex: E46 323Ci -00
            Ex: E34 535i -89
            Ex: E30 320i -88
            Ex: E21 315 -83

            Comment

            • Betrunken
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 458
              • Vantaa

              #7
              Jos tahtoo tarkistaa koneen mekaanisen kunnon niin ohivuotomittaus, niin näkee jos mistä välistä kuseepi jos on kustakseen.
              Citroen ZX "Sacrebleu" edition
              EX:
              -Bmw E28 518i
              -Saab 9000
              -Lada 2105
              Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

              Comment

              • ATP81
                Bimmer Rookie
                • Dec 2007
                • 69
                • LPR

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                Jotain hämminkiä tuossa on jos öljytikkukin nousee ylös.

                Jostain syystä painetta kampikammiossa.
                On kyllä tikun tiivisteetkin sen verran näköjään kulahtaneet että tikku suht heppoisesti paikoillaan, että jos olis siitä johtunut ja korjaantuis uusilla tiivisteillä.
                Ex: E46 323Ci -00
                Ex: E34 535i -89
                Ex: E30 320i -88
                Ex: E21 315 -83

                Comment

                • ATP81
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 69
                  • LPR

                  #9
                  Originally posted by Betrunken View Post
                  Jos tahtoo tarkistaa koneen mekaanisen kunnon niin ohivuotomittaus, niin näkee jos mistä välistä kuseepi jos on kustakseen.
                  Tuo ois kyllä hyvä tehdä niin sais ainakin varmuuden.
                  Ex: E46 323Ci -00
                  Ex: E34 535i -89
                  Ex: E30 320i -88
                  Ex: E21 315 -83

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎