Terve.
Nyt käy kasi melko huonosti, ja syy siihen olisi kiva löytää. Kerron ensin miten vika ilmenee ja sitten miten vikakoodit on käyttäytynyt. Auto on E34 540i Touring automaatti, eli M60B40 kone ja DME 3.3 Ajoin torstaina 100km letkeää maantieajoa, jossa muutamia täyskaasukiihdytyksiä ylämäkeen (ohituskaistoja). Oli oikein lämmin päivä. Ajotietokone näytti noin 9,5 litraa, mikä on ihan OK kun mukana on alun ja lopun pysähtelyt ja nurkkapyöritykset. Perillä auto kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä. Tai siis pysyi kyllä käynnissä mutta ravisti pahasti. Sammutin laitoksen, menin hoitamaan asiani ja ajattelin että jäähdyttyään kaikki OK. No eipä ollut... Nyt siis varsinkin tyhjäkäynnillä ravistaa ja käy "vajaan" kuuloisesti ja haisee rikkaalta. Tulpat vaihdettu parisataa kilometriä sitten (BKR6EQUP), samalla katsottu puristukset ja oli OK, öljyt oli juuri laitettu, suuttimet vaihdettu alle 1000km sitten.
Luin vikakoodit kun olin tullut reilu 100km takaisin kotiin. Numeron perässä se, mitä Carsoft ilmoittaa nimeksi:
200 DME Steuergerät
201 Lambdaregelung
12 Lambdasonde 2
Tuo koodi 200 ei pelottanut, koska se on tuossa näkynyt ennemminkin enkä ole vielä koittanut ohjeen mukaista irrota-odota-kiinnitä testiä. Tarkastin vasemman ryhmän tulpat, kolme ensimmäistä olivat OK, mutta rikkaalla käyneen näköisiä. Takimmainen oli todella mustana ja näytti siltä että siellä ei kaikki ihan kohdillaan. Venakopan tiiviste näyttää vuotavan, ja tulpan varsi ja hattu olivat öljyssä, ajattelin että olisi siksi ollut sytyttämättä kunnolla.
Puhdistin ja laitoin kiinni, ja vajaan 20km koeajolenkille parilla käynnistyksellä. Kävi edelleen samanlailla. Nyt tuli uusia vikakoodeja:
200 DME Steuergerät
69 Klopfsensor 2
201 Lambdaregelung
203 Zündsystem (1) — Lambdaregelung 2 (2)
Lambda-anturin vikaa ei enää näyttänyt, lieneekö siis poistunut itsekseen. Nakuanturi on hypännyt mukaan ja seokset selvästi pielessä. Käsittääkseni tuo DME osaa haistella jopa puolien ensiöiden kunnon, joten edelleen epäilen sytytysvikaa: toisiopuolta tai tulppaa. Yksi uusi puola on ostettu ja laitan vanhan tulpan paikalleen (uudet tulossa), sekä tarkastan toisen sylinteriryhmän. Otan ilolla kaikki vinkit vastaan, että pääsisi taas tien päälle. Sain tänään toimimaan tool32, joten livedataakin voin lukea.
Tulipa pitkä viesti.
Nyt käy kasi melko huonosti, ja syy siihen olisi kiva löytää. Kerron ensin miten vika ilmenee ja sitten miten vikakoodit on käyttäytynyt. Auto on E34 540i Touring automaatti, eli M60B40 kone ja DME 3.3 Ajoin torstaina 100km letkeää maantieajoa, jossa muutamia täyskaasukiihdytyksiä ylämäkeen (ohituskaistoja). Oli oikein lämmin päivä. Ajotietokone näytti noin 9,5 litraa, mikä on ihan OK kun mukana on alun ja lopun pysähtelyt ja nurkkapyöritykset. Perillä auto kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä. Tai siis pysyi kyllä käynnissä mutta ravisti pahasti. Sammutin laitoksen, menin hoitamaan asiani ja ajattelin että jäähdyttyään kaikki OK. No eipä ollut... Nyt siis varsinkin tyhjäkäynnillä ravistaa ja käy "vajaan" kuuloisesti ja haisee rikkaalta. Tulpat vaihdettu parisataa kilometriä sitten (BKR6EQUP), samalla katsottu puristukset ja oli OK, öljyt oli juuri laitettu, suuttimet vaihdettu alle 1000km sitten.
Luin vikakoodit kun olin tullut reilu 100km takaisin kotiin. Numeron perässä se, mitä Carsoft ilmoittaa nimeksi:
200 DME Steuergerät
201 Lambdaregelung
12 Lambdasonde 2
Tuo koodi 200 ei pelottanut, koska se on tuossa näkynyt ennemminkin enkä ole vielä koittanut ohjeen mukaista irrota-odota-kiinnitä testiä. Tarkastin vasemman ryhmän tulpat, kolme ensimmäistä olivat OK, mutta rikkaalla käyneen näköisiä. Takimmainen oli todella mustana ja näytti siltä että siellä ei kaikki ihan kohdillaan. Venakopan tiiviste näyttää vuotavan, ja tulpan varsi ja hattu olivat öljyssä, ajattelin että olisi siksi ollut sytyttämättä kunnolla.
Puhdistin ja laitoin kiinni, ja vajaan 20km koeajolenkille parilla käynnistyksellä. Kävi edelleen samanlailla. Nyt tuli uusia vikakoodeja:
200 DME Steuergerät
69 Klopfsensor 2
201 Lambdaregelung
203 Zündsystem (1) — Lambdaregelung 2 (2)
Lambda-anturin vikaa ei enää näyttänyt, lieneekö siis poistunut itsekseen. Nakuanturi on hypännyt mukaan ja seokset selvästi pielessä. Käsittääkseni tuo DME osaa haistella jopa puolien ensiöiden kunnon, joten edelleen epäilen sytytysvikaa: toisiopuolta tai tulppaa. Yksi uusi puola on ostettu ja laitan vanhan tulpan paikalleen (uudet tulossa), sekä tarkastan toisen sylinteriryhmän. Otan ilolla kaikki vinkit vastaan, että pääsisi taas tien päälle. Sain tänään toimimaan tool32, joten livedataakin voin lukea.
Tulipa pitkä viesti.
Comment