Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 vika ja vikakoodit (E34/M60)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

540 vika ja vikakoodit (E34/M60)

Terve.

Nyt käy kasi melko huonosti, ja syy siihen olisi kiva löytää. Kerron ensin miten vika ilmenee ja sitten miten vikakoodit on käyttäytynyt. Auto on E34 540i Touring automaatti, eli M60B40 kone ja DME 3.3 Ajoin torstaina 100km letkeää maantieajoa, jossa muutamia täyskaasukiihdytyksiä ylämäkeen (ohituskaistoja). Oli oikein lämmin päivä. Ajotietokone näytti noin 9,5 litraa, mikä on ihan OK kun mukana on alun ja lopun pysähtelyt ja nurkkapyöritykset. Perillä auto kävi todella huonosti tyhjäkäyntiä. Tai siis pysyi kyllä käynnissä mutta ravisti pahasti. Sammutin laitoksen, menin hoitamaan asiani ja ajattelin että jäähdyttyään kaikki OK. No eipä ollut... Nyt siis varsinkin tyhjäkäynnillä ravistaa ja käy "vajaan" kuuloisesti ja haisee rikkaalta. Tulpat vaihdettu parisataa kilometriä sitten (BKR6EQUP), samalla katsottu puristukset ja oli OK, öljyt oli juuri laitettu, suuttimet vaihdettu alle 1000km sitten.

Luin vikakoodit kun olin tullut reilu 100km takaisin kotiin. Numeron perässä se, mitä Carsoft ilmoittaa nimeksi:
    200 DME Steuergerät
    201 Lambdaregelung
    12 Lambdasonde 2

Tuo koodi 200 ei pelottanut, koska se on tuossa näkynyt ennemminkin enkä ole vielä koittanut ohjeen mukaista irrota-odota-kiinnitä testiä. Tarkastin vasemman ryhmän tulpat, kolme ensimmäistä olivat OK, mutta rikkaalla käyneen näköisiä. Takimmainen oli todella mustana ja näytti siltä että siellä ei kaikki ihan kohdillaan. Venakopan tiiviste näyttää vuotavan, ja tulpan varsi ja hattu olivat öljyssä, ajattelin että olisi siksi ollut sytyttämättä kunnolla.

Puhdistin ja laitoin kiinni, ja vajaan 20km koeajolenkille parilla käynnistyksellä. Kävi edelleen samanlailla. Nyt tuli uusia vikakoodeja:
    200 DME Steuergerät
    69 Klopfsensor 2
    201 Lambdaregelung
    203 Zündsystem (1) — Lambdaregelung 2 (2)

Lambda-anturin vikaa ei enää näyttänyt, lieneekö siis poistunut itsekseen. Nakuanturi on hypännyt mukaan ja seokset selvästi pielessä. Käsittääkseni tuo DME osaa haistella jopa puolien ensiöiden kunnon, joten edelleen epäilen sytytysvikaa: toisiopuolta tai tulppaa. Yksi uusi puola on ostettu ja laitan vanhan tulpan paikalleen (uudet tulossa), sekä tarkastan toisen sylinteriryhmän. Otan ilolla kaikki vinkit vastaan, että pääsisi taas tien päälle. Sain tänään toimimaan tool32, joten livedataakin voin lukea.

Tulipa pitkä viesti.
    Last edited by E34M60; 02-06-2012, 00:24. Reason: rivivaihdot korjattu
    E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000
  • E34M60
    BTCF Member
    • Mar 2012
    • 110
    • Tampere

Loputkin tulpat katsottu. Ainoastaan tuo yksi tulppa oli ollut huonona. Näytti siltä, että olisi öljyjen putsauksen jälkeen sytyttänytkin (väri oli terveempi, vaikka siis vaan se 20km koeajolenkki takana). Laitoin siihen paikalle varmuuden vuoksi eri tulpan ja Topran varaosapuolan.

Käytin paikallaan muutamia minuutteja ja yritin harjoitella livedatan katsomista. Ei siitä ihan faktaa syntynyt, mutta sellainen mutu jäi, että 2. lambda olisi näyttänyt epänormaaleja arvoja. Joka tapauksessa huonosti kävi, ja vikakoodit syntyi:
    200 DME Steuergerät
    201 Lambdaregelung
    203 Zündsystem (1) — Lambdaregelung 2 (2)

Seuraavaksi vaihdan vasemmalle puolelle lambdan. Onko "aito Delphi" (linkki alla) hyvä valinta vai joku muu? Suoraan tiskiltä tarttis saada, että homma edistyy.

Edelleen, olen erittäin kiitollinen hyvistä vinkeistä. Tämä on minun ensimmäinen Bemari ja tuntuu antavan opetusta kantapään kautta.

Comment

• SushiX
      BTCF Member
      • Apr 2008
      • 2108
      • ǝɓuᴉʌʎH

Originally posted by E34M60 View Post
      Seuraavaksi vaihdan vasemmalle puolelle lambdan. Onko "aito Delphi" (linkki alla) hyvä valinta vai joku muu? Suoraan tiskiltä tarttis saada, että homma edistyy.

Edelleen, olen erittäin kiitollinen hyvistä vinkeistä. Tämä on minun ensimmäinen Bemari ja tuntuu antavan opetusta kantapään kautta.
      Itse vaihdoin molemmat lambdat suoraan Bosch:in tekeleisiin ja hyvin tuntuu pelittävän.. Ajoa takana jo 2tkm..

Paremmin voisit saada vastauksia kysymyksiisi näistä:

M60 koneisiin - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167260
      E34 korimalliin - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=221439
      E90 07 335D
      Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

Comment

• E34M60
        BTCF Member
        • Mar 2012
        • 110
        • Tampere

Originally posted by SushiX View Post
        Itse vaihdoin molemmat lambdat suoraan Bosch:in tekeleisiin ja hyvin tuntuu pelittävän.. Ajoa takana jo 2tkm..

Paremmin voisit saada vastauksia kysymyksiisi näistä:

M60 koneisiin - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167260
        E34 korimalliin - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=221439
        Kiitti! Tuon E34-ketjun bongasinkin mutta tuo M60 oli mennyt syystä tai toisesta ohi. Tässähän sitä taas opitaan.

Comment

• SushiX
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 2108
          • ǝɓuᴉʌʎH

Originally posted by E34M60 View Post
          Kiitti! Tuon E34-ketjun bongasinkin mutta tuo M60 oli mennyt syystä tai toisesta ohi. Tässähän sitä taas opitaan.
          Np.. Ei vaikuta vikakoodeihin, mutta kurkkaa samalla mahdolliset imu vuodot ellet toki ole niitä jo tarkastanut?

Imusarjan tiivisteet ovat kuulemma tyyppi vikana näissä kasi koneisissa, muistaakseni jostain luin, voin olla väärässäkin.. Tarkistaisin samalla IMM sekä separaattorin kalvon eli imusarjan takana oleva huohottimen kalvo..
          E90 07 335D
          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

Comment

Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎