Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ilmastointidiagnoosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Incarnated
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 450
    • Seinäjoki

    e34 ilmastointidiagnoosia

    Nojoo nyt on testattu ilmastointia, eli:
    Hyppylangalla magneettikytkimeen +12v -> toimii
    Painekytkimet ohitettu hyppylangalla -> nappiin valo, kompuran liittimeen tulee jännite
    Painekytkimet ohitettu hyppylangalla -> nappiin valo,kompura käy, ei tuu kylmää
    Täyttöventtiili sihahtaa eli jotain painetta on

    Voidaanko nyt siis olettaa että ilmastointi on jokseenkin tiivis(-03 täytetty viimeks, ei kai se enää sihahtais jos ois tyhjä?) ja viedä täyttöön?

    Kyseessä R12 / Isceon 49 - vehje, kuka täyttää näitä Seinäjoella/lähellä?

    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    R12 on kielletty aine, eli sitä varmaan aikalailla vaikeampi löytää nykyään.

    Noiden systeemien tiiveyden voi testata mm. typellä, ennenkuin laittaa kalliit aineet sisälle.
    Jos systeemi on nykysellään "käytännössä tyhjä" kylmäaineesta niin kannattaa ilmastointikaverin kanssa jutella kuivaimen vaihtotarpeesta.
    Kuivain sisältää kosteutta absorboivaa ainetta, joten jos systeemissä ollut vuoto tms. niin aine voi olla märkää kuivaimessa, ja sitten jäätyy paikat kun laitetaan toimintaan.
    Kuivain sijaitsee ainakin omassa bensakoneisessa tuulilasin pesurin tankin alapuolella konetilan oikeassa etunurkassa.


    Samalla (ainetta laitettaessa) kannattaa varmistua että öljyt vaihdetaan myös kompuraan, tai ainakin tarkistetaan että siellä on riittävä määrä öljyä käyttökatkon jäljiltä....
    Mulla R134 konvertoidussa systeemissä lukee ainakin oikea öljymäärä/tyyppi lätkässä kompressorin kyljessä.

    Comment

    • Incarnated
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 450
      • Seinäjoki

      #3
      No en mä siihen jaksas uskoa et ois ihan tyhjä jos melkein kymmenen vuoden päästäkin vähän sihahtaa kun painaa venttiilin neulaa jollain

      Ja juu kuivaimella on käyty, kun sieltä piti nuo hyppylangatki laittaa...

      http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by Incarnated View Post
        No en mä siihen jaksas uskoa et ois ihan tyhjä jos melkein kymmenen vuoden päästäkin vähän sihahtaa kun painaa venttiilin neulaa jollain

        Ja juu kuivaimella on käyty, kun sieltä piti nuo hyppylangatki laittaa...
        Jos oikeen muistan niin täytys olla vähintään 3,5bar painetta järjestelmässä, että painekytkin antaa luvan käynnistää kompressoria. Tuo 'sihahdus' viittaa siihen että aineet on tosiaan niin vähissä, ettei suostu automatiikka käynnistämään kompuraa eikä ole ihme, ettei kylmää tule 'pakkosyötöllä'. Ei muutakun yhteys johonkin paikalliseen ilmastointeja huoltavaan liikkeeseen, niin eiköhän siellä tiedetä joku joka sen täyttää elleivät itse täytä. Onhan tuohon R12 tilalle korvaava ja laillinen aine olemassa.

        Jos siellä järjestelmässä on vielä jotain jäljellä kylmäaineesta (eli on edelleen tiivis), niin ei sinne suotta tarvitse vaihtaa kuivainta. Muutaku lisää kylmäainetta niin johan alkaa tarkeneen. Sitten eri asia, jos järjestelmä olis ollu auki pidemmän aikaa.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • Incarnated
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 450
          • Seinäjoki

          #5
          Juu homma rupes toimiin ihan täyttämällä se Isceonilla, toki jonkinlainen pikatesti tehtiin alipaineella eka, oli käytännössä täysin tyhjä. Mutta nyt toimii, niin hyvin ku tuommonen vanha paska järjestelmä nyt voi. Jos täälläpäin samanmoisen vanhan ilmastoinnin täyttöä kaipailet, niin semmonen ku Heikki Rintamäki tekee.

          Ja koska tähän pyydettiin ohjeita niin:

          Kompuran magneettikytkimen testaus: irrota kompuran liitin, itellä kolmesta pinnistä liittimessä, vaan yhteen oli nasta kompurassa, eli oli helppoa. Tähän nastaan sähköjohto vaikka viritetyllä apikolla, sitte toista päätä koitat akun plussaan, kuulee jo äänestäki jos toimii (toki tän voi tehä varmaan myös kompuran johdon toiseen päähän, mutta tossa suoras kutoses on tarpeeks tyrkyllä se ite kompuran liitin.

          Sitten lasinpesurin säiliö ylös, kuivain on sen alla. Kuivaimessa on kiinni paineanturi, jossa itellä ainakin oli kahdet johdot samassa, nää liittimet irti anturista, sitten hyppylangat johtojen päihin, ali siis liitin oikosulkuun. Tässä kohtaa kannattaa laittaa jännitemittari kompuran JOHDON liittimeen siihen nastaan mistä kompuralle tulee ohjaus, ja miinus akkuun.

          Auto käyntiin ja ilmastointi päälle. Jos valo hiutaleessa palaa, hyvä. Sitten katot jännitemittaria, eli pitäs syöttää +12v kompuran liittimeen, jos näin niin hyvä. Jos molemmat kohdat toteutuu, voidaan olettaa että järjestelmä on sähköisesti ehjä. HUOM jos painekytkin rikki, ei välttämättä näy tässä...

          Muista ettet tee tätä kauaa, koska tyhjä järjestelmä ei voitele kompuraa kunnolla.

          Tässä kohtaa vein ite täyttöön kun kerran nää jutut oli ok

          http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

          Comment

          • iKivi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 515
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by Klasu- View Post
            R12 on kielletty aine, eli sitä varmaan aikalailla vaikeampi löytää nykyään.

            Noiden systeemien tiiveyden voi testata mm. typellä, ennenkuin laittaa kalliit aineet sisälle.
            Jos systeemi on nykysellään "käytännössä tyhjä" kylmäaineesta niin kannattaa ilmastointikaverin kanssa jutella kuivaimen vaihtotarpeesta.
            Kuivain sisältää kosteutta absorboivaa ainetta, joten jos systeemissä ollut vuoto tms. niin aine voi olla märkää kuivaimessa, ja sitten jäätyy paikat kun laitetaan toimintaan.
            Kuivain sijaitsee ainakin omassa bensakoneisessa tuulilasin pesurin tankin alapuolella konetilan oikeassa etunurkassa.


            Samalla (ainetta laitettaessa) kannattaa varmistua että öljyt vaihdetaan myös kompuraan, tai ainakin tarkistetaan että siellä on riittävä määrä öljyä käyttökatkon jäljiltä....
            Mulla R134 konvertoidussa systeemissä lukee ainakin oikea öljymäärä/tyyppi lätkässä kompressorin kyljessä.
            Mitä vaatii että r12 saadaan muutettua r134:n?
            E46Ci Facelift, F34Gt

            Ex:
            3-series 4x
            5-series 24x
            7-series 5x
            X3

            Comment

            • Klasu-
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 546
              • Helsinki

              #7
              Kannattaa tiedustella ilmastointihuollosta.

              Käsittääkseni kauheen suuria muutoksia ei välttämättä tarvita, voi olla että vaan "orifice tube" eli virtausta kuristava supistus putkessa jonka jälkee neste muuttuu kaasuksi ja sitoo lämpöä itseensä täytyy vaihtaa eri kokoiseen/pituiseen.

              Voin vielä kattoa minkä merkkinen/mallinen kompura mulla tossa omassa on, uskoisin että kompressoria ei ole vaihdettu?.

              E: http://autoacrepairs.com/134aConversion.htm Tämän mukaan mitään käytännön muutoksia ei edes välttämättä vaadittaisi.
              Last edited by Klasu-; 31-10-2012, 20:07.

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Itse aikanaan penkasin tuota uudemman aineen sovitusta.

                M50b25 autossa olisi vaadittu seuraavat muutokset:

                Täyttöventtiileihin sovittimet tai uudemmat putket uudemmilla liittimillä(itse laitoin uudet putket).

                Kompressorin voiteluaineen vaihto r134 yhteensopivaan.

                Jos autoon ei ole vielä vaihdettu uudemman mallista paineanturia niin se ja siltakytkentä muutamaan johtoon.(nämä oli jo tehty valmiiksi, vanhan mallista anturia ei ole ilmeisesti toimitettu enää vuosiin).

                Muuta ei olisi tarvittu.

                Homman tein jopa lähes valmiiksi, mutta into hiipui sitten lopullisesti kun typpitäytöllä havaittiin höyrystimen vuotavan.

                Ja tietysti kuivuri kannattaa vaihtaa jos kylmäaine vaihtuu, ja hyvä se on muutenkin uusia jos järjestelmä on auki tai tyhjä.

                Vaikka guru kertoi että vanha kuivuri toimii ihan hyvin jos tekee pitkän alipaineistuksen ja lämmittää samalla kuivuria.

                EDIT: kompressoreita oli sekä sellaisia että voi ja ettei voi muuttaa r134 aineelle.
                Last edited by Rocla; 31-10-2012, 21:51.
                Olli.

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  #9
                  Mun E34:lle tehtiin aikoinaan päivitys R12 -> R134a, eikä siihen ilmeisesti muuta vaihdettu kuin venttiilit, sekä tietty aineet+öljyt.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • iKivi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 515
                    • Kokkola

                    #10
                    Kuulin että r12 olisi korvaava aine, onko näin, ja jos niin mitenkäs muutostyöt tässä tapauksessa? Kiitoksia vastauksista!
                    E46Ci Facelift, F34Gt

                    Ex:
                    3-series 4x
                    5-series 24x
                    7-series 5x
                    X3

                    Comment

                    • Shadow-line
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 245
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Tilasin kesällä KL-Varaosista alkuperäisen muutossarjan r12-->r134a:ksi.
                      Sarjassa tuli nipat, jotka kierretään suoraan vanhojen päälle, O-renkaita, kuivain sekä "varoitustarroja" tästä muutoksesta. Hintaa jotain 170eur.

                      Nämä vaihdoin ja ihan normaalisti ilmastoinnin täyttöön. Hyvin toimi ja toimii edelleen
                      Aineet siis r134a.

                      Auto E34 525 -90, m20-koneella.

                      Comment

                      • iKivi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 515
                        • Kokkola

                        #12
                        Joo pitääpäs kattoo tuota.. Kiitos vain!
                        E46Ci Facelift, F34Gt

                        Ex:
                        3-series 4x
                        5-series 24x
                        7-series 5x
                        X3

                        Comment

                        • Incarnated
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 450
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Juu pidemmän päälle tulee halvemmaks kuitenki, jos aikoo pitää pyhän peltilehmän itellä. Se oli satkun täyttö kun pistettiin Isceonia täyteen, ja kuitenki 70e on sitten uudemmalla aineella jo valinnanvaraa paikoista missä käydä täyttämäs. Se kuoletusaika investoinnille toki on melkosen pitkä jos 170e maksaa muutossarja, mutta toki uudet tiivisteet tulee samalla jne, ja uusi on aina uusi

                          http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎