Eli kyseessä vuoden 91 520iA, koneena M50B20 ja vaihteistona tuo ZF 5HP18. Vaihteisto on pikkuhiljaa alkanut toimimaan enemmän ja enemmän päin vittua. Keskeinen vika on se iänikuinen vaihteiston vikatila, jonne boksi hyppää ja tauluun syttyy vaihteistovikaa ilmaiseva rattaan kuva. Vikatilassa sinne hyppää se nelosvaihde silmään ja jää sinne. Kyllä se vapaalle ja pakille menee, mutta pakkovaihteet ei tee mitään ja nelonen on eteenpäin liikuttaessa, myös lähdöissä. Kickdown putoaa myös pelistä kokonaan.
Vikatila katoaa kun virrat käyttää pois parikertaa. Harvoin (ehkä kerran pari viikossa) vikatila ei vielä tuosta uudelleenkäynnistyksestä katoa, vaan auton pitää seistä virrat pois vartin verran, jotta homma taas toimii.
Käynti N-asennolla (samoin P asennolla) on epätasaisen seilaavaa ja muutenkin sammuilee, en ole enään mitään syytä koneen puolesta tälle keksinyt, epäilen vaihteistoa nyt kun näitä muita boksivikoja ilmennyt. No ei tämä ole se pääasia, turha sivuseikka.
N-asennolla tyhjäkäynnillä välillä vaihteisto heittää vikatilaan. Siis ihan vain starttaan auton, polttelen tupakin loppuun ja kappas, vikatila päällä. Näin ei aina käy, tänään koko päivän aikana käynyt neljästi ja starttauksia kuitenkin ollut monenmonta.
D-asennolla tekee ihan mitä sattuu. Välillä kun heitän paikoiltaan D:n silmään, auto sammuu siihen ja vikavalo syttyy, käynyt parikertaa tämän päivän aikana. Välillä D-asennolla liikkeellelähtö on helvetin rykivää, auto meinaa sammua, vikavalo syttyy taulussa ja ehkä sammuu ehkä ei, tämäkin käynyt kerran tänään.
Dllä ajellessa, välillä kiihdyttäessä rivakasti (ei kickdownilla kuitenkaan, kaasu pohjaan juuri sen kickdownin yläpuolelle), boksi lähtee vaihtamaan hellästi pienempää kuten kuuluukin, mutta yhtäkkiä auto nykäsee helvetisti ja tauluun syttyy jälleen se ihana vikavalo ja oletettavasti nelosella kiihdytys on tuskallista. Erittäin usein noin käy myös kickdownilla, eli ihan raivokiihdytyksessä poksi vaihtaa pykälää alemmaksi, hetken nappaa iloisesti vauhtia ja yhtäkkiä taas äkkinäinen nykäisy ja vikavalo tauluun. Usein myös se vikatila napsahtaa ajellessa kesken ajon, hiljennellään liikennevaloihin pitkän ihan tasaisen ajon jälkeen (ei mitään kenkimisiä) ja liikkeelle lähdettäessä huomataan että jossainkohtaa on taas vikavalo syttynyt ja mihinkään ei kiihdytä.
Pakkovaihteilla luisutellessa vikatila tulee miten sattuu, usein mutkassa kunnon polkaisun jälkeen kierrosten laskiessa se vikatila napsahtaa päälle. Pakkovaihteilla rauhallisesti ajellessa vikatila tulee myös ihan miten sattuu, johonkin liikennevaloihin moottorijarrutellessa se tykkää napsahdella päälle vähintään kerran päivässä.
Autoa saa jatkuvasti tosiaan käynnistellä uusiksi, boksi nakkelee vikatilaa ihan minkä tahtoo enkä yhtään mitään logiikkaa tuohon keksi, varsinkin se vapaalla vikatilan nakkelu. Ja nyt se alkaa jo haittaamaan ajamista ihan oikeasti.
Boksiin on öljyt vaihdettu tuossa 70 tonnia sitten viimeksi, suodattimen kera. Olisi varmaankin jo aika jälleen vaihtaa. Autolla on nyt ajettu 278tkm, 2,5tonnia sitten tein autoon kaikki määräaikaishuollot (koneeseen tulpat, ölpät, suodattimet, apulaitehihnat, alustarempat jnejnejne) ja itse kone käy ihan kivasti, jos sitä paskaa tyhjäkäyntiä ei laske. Vapaalla jos polkasee niin iloisesti kehrää, outoja ääniä ei kuulu ja kaikki tuntuu ihan normaalilta muuten. Tomaattilootaa en mielelläni pois vaihtaisi, koska tuo on yksinkertaisesti niin tolkuttoman mukava ajaa (silloin kun se toimii).
Missä helvetissä muuten tuon boksin ohjausyksikkö on? Intternetsin mailmassa joku suositteli kurkistella sen liittimen kunto ja puhtaus, mutta koko boksin olemastaolosta en tiedä vaikka autosta sisustan olen purkanut suurimmaksi osaksi joskus remppojen yhteydessä ja konehuoneestakaan ei yhtikäs mitään ole remppojen yhteydessä löytynyt.
Kiitokset jos joku tämän raamatun mittaisen vitutuksenhajuisen itkuvirren jaksoi lukea.
Vikatila katoaa kun virrat käyttää pois parikertaa. Harvoin (ehkä kerran pari viikossa) vikatila ei vielä tuosta uudelleenkäynnistyksestä katoa, vaan auton pitää seistä virrat pois vartin verran, jotta homma taas toimii.
Käynti N-asennolla (samoin P asennolla) on epätasaisen seilaavaa ja muutenkin sammuilee, en ole enään mitään syytä koneen puolesta tälle keksinyt, epäilen vaihteistoa nyt kun näitä muita boksivikoja ilmennyt. No ei tämä ole se pääasia, turha sivuseikka.
N-asennolla tyhjäkäynnillä välillä vaihteisto heittää vikatilaan. Siis ihan vain starttaan auton, polttelen tupakin loppuun ja kappas, vikatila päällä. Näin ei aina käy, tänään koko päivän aikana käynyt neljästi ja starttauksia kuitenkin ollut monenmonta.
D-asennolla tekee ihan mitä sattuu. Välillä kun heitän paikoiltaan D:n silmään, auto sammuu siihen ja vikavalo syttyy, käynyt parikertaa tämän päivän aikana. Välillä D-asennolla liikkeellelähtö on helvetin rykivää, auto meinaa sammua, vikavalo syttyy taulussa ja ehkä sammuu ehkä ei, tämäkin käynyt kerran tänään.
Dllä ajellessa, välillä kiihdyttäessä rivakasti (ei kickdownilla kuitenkaan, kaasu pohjaan juuri sen kickdownin yläpuolelle), boksi lähtee vaihtamaan hellästi pienempää kuten kuuluukin, mutta yhtäkkiä auto nykäsee helvetisti ja tauluun syttyy jälleen se ihana vikavalo ja oletettavasti nelosella kiihdytys on tuskallista. Erittäin usein noin käy myös kickdownilla, eli ihan raivokiihdytyksessä poksi vaihtaa pykälää alemmaksi, hetken nappaa iloisesti vauhtia ja yhtäkkiä taas äkkinäinen nykäisy ja vikavalo tauluun. Usein myös se vikatila napsahtaa ajellessa kesken ajon, hiljennellään liikennevaloihin pitkän ihan tasaisen ajon jälkeen (ei mitään kenkimisiä) ja liikkeelle lähdettäessä huomataan että jossainkohtaa on taas vikavalo syttynyt ja mihinkään ei kiihdytä.
Pakkovaihteilla luisutellessa vikatila tulee miten sattuu, usein mutkassa kunnon polkaisun jälkeen kierrosten laskiessa se vikatila napsahtaa päälle. Pakkovaihteilla rauhallisesti ajellessa vikatila tulee myös ihan miten sattuu, johonkin liikennevaloihin moottorijarrutellessa se tykkää napsahdella päälle vähintään kerran päivässä.
Autoa saa jatkuvasti tosiaan käynnistellä uusiksi, boksi nakkelee vikatilaa ihan minkä tahtoo enkä yhtään mitään logiikkaa tuohon keksi, varsinkin se vapaalla vikatilan nakkelu. Ja nyt se alkaa jo haittaamaan ajamista ihan oikeasti.
Boksiin on öljyt vaihdettu tuossa 70 tonnia sitten viimeksi, suodattimen kera. Olisi varmaankin jo aika jälleen vaihtaa. Autolla on nyt ajettu 278tkm, 2,5tonnia sitten tein autoon kaikki määräaikaishuollot (koneeseen tulpat, ölpät, suodattimet, apulaitehihnat, alustarempat jnejnejne) ja itse kone käy ihan kivasti, jos sitä paskaa tyhjäkäyntiä ei laske. Vapaalla jos polkasee niin iloisesti kehrää, outoja ääniä ei kuulu ja kaikki tuntuu ihan normaalilta muuten. Tomaattilootaa en mielelläni pois vaihtaisi, koska tuo on yksinkertaisesti niin tolkuttoman mukava ajaa (silloin kun se toimii).
Missä helvetissä muuten tuon boksin ohjausyksikkö on? Intternetsin mailmassa joku suositteli kurkistella sen liittimen kunto ja puhtaus, mutta koko boksin olemastaolosta en tiedä vaikka autosta sisustan olen purkanut suurimmaksi osaksi joskus remppojen yhteydessä ja konehuoneestakaan ei yhtikäs mitään ole remppojen yhteydessä löytynyt.
Kiitokset jos joku tämän raamatun mittaisen vitutuksenhajuisen itkuvirren jaksoi lukea.
Comment