Announcement

Collapse
No announcement yet.

520iA ja oikutteleva ZF 5HP18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kossusukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 72
    • Tuusula

    520iA ja oikutteleva ZF 5HP18

    Eli kyseessä vuoden 91 520iA, koneena M50B20 ja vaihteistona tuo ZF 5HP18. Vaihteisto on pikkuhiljaa alkanut toimimaan enemmän ja enemmän päin vittua. Keskeinen vika on se iänikuinen vaihteiston vikatila, jonne boksi hyppää ja tauluun syttyy vaihteistovikaa ilmaiseva rattaan kuva. Vikatilassa sinne hyppää se nelosvaihde silmään ja jää sinne. Kyllä se vapaalle ja pakille menee, mutta pakkovaihteet ei tee mitään ja nelonen on eteenpäin liikuttaessa, myös lähdöissä. Kickdown putoaa myös pelistä kokonaan.
    Vikatila katoaa kun virrat käyttää pois parikertaa. Harvoin (ehkä kerran pari viikossa) vikatila ei vielä tuosta uudelleenkäynnistyksestä katoa, vaan auton pitää seistä virrat pois vartin verran, jotta homma taas toimii.

    Käynti N-asennolla (samoin P asennolla) on epätasaisen seilaavaa ja muutenkin sammuilee, en ole enään mitään syytä koneen puolesta tälle keksinyt, epäilen vaihteistoa nyt kun näitä muita boksivikoja ilmennyt. No ei tämä ole se pääasia, turha sivuseikka.
    N-asennolla tyhjäkäynnillä välillä vaihteisto heittää vikatilaan. Siis ihan vain starttaan auton, polttelen tupakin loppuun ja kappas, vikatila päällä. Näin ei aina käy, tänään koko päivän aikana käynyt neljästi ja starttauksia kuitenkin ollut monenmonta.

    D-asennolla tekee ihan mitä sattuu. Välillä kun heitän paikoiltaan D:n silmään, auto sammuu siihen ja vikavalo syttyy, käynyt parikertaa tämän päivän aikana. Välillä D-asennolla liikkeellelähtö on helvetin rykivää, auto meinaa sammua, vikavalo syttyy taulussa ja ehkä sammuu ehkä ei, tämäkin käynyt kerran tänään.

    Dllä ajellessa, välillä kiihdyttäessä rivakasti (ei kickdownilla kuitenkaan, kaasu pohjaan juuri sen kickdownin yläpuolelle), boksi lähtee vaihtamaan hellästi pienempää kuten kuuluukin, mutta yhtäkkiä auto nykäsee helvetisti ja tauluun syttyy jälleen se ihana vikavalo ja oletettavasti nelosella kiihdytys on tuskallista. Erittäin usein noin käy myös kickdownilla, eli ihan raivokiihdytyksessä poksi vaihtaa pykälää alemmaksi, hetken nappaa iloisesti vauhtia ja yhtäkkiä taas äkkinäinen nykäisy ja vikavalo tauluun. Usein myös se vikatila napsahtaa ajellessa kesken ajon, hiljennellään liikennevaloihin pitkän ihan tasaisen ajon jälkeen (ei mitään kenkimisiä) ja liikkeelle lähdettäessä huomataan että jossainkohtaa on taas vikavalo syttynyt ja mihinkään ei kiihdytä.

    Pakkovaihteilla luisutellessa vikatila tulee miten sattuu, usein mutkassa kunnon polkaisun jälkeen kierrosten laskiessa se vikatila napsahtaa päälle. Pakkovaihteilla rauhallisesti ajellessa vikatila tulee myös ihan miten sattuu, johonkin liikennevaloihin moottorijarrutellessa se tykkää napsahdella päälle vähintään kerran päivässä.

    Autoa saa jatkuvasti tosiaan käynnistellä uusiksi, boksi nakkelee vikatilaa ihan minkä tahtoo enkä yhtään mitään logiikkaa tuohon keksi, varsinkin se vapaalla vikatilan nakkelu. Ja nyt se alkaa jo haittaamaan ajamista ihan oikeasti.


    Boksiin on öljyt vaihdettu tuossa 70 tonnia sitten viimeksi, suodattimen kera. Olisi varmaankin jo aika jälleen vaihtaa. Autolla on nyt ajettu 278tkm, 2,5tonnia sitten tein autoon kaikki määräaikaishuollot (koneeseen tulpat, ölpät, suodattimet, apulaitehihnat, alustarempat jnejnejne) ja itse kone käy ihan kivasti, jos sitä paskaa tyhjäkäyntiä ei laske. Vapaalla jos polkasee niin iloisesti kehrää, outoja ääniä ei kuulu ja kaikki tuntuu ihan normaalilta muuten. Tomaattilootaa en mielelläni pois vaihtaisi, koska tuo on yksinkertaisesti niin tolkuttoman mukava ajaa (silloin kun se toimii).

    Missä helvetissä muuten tuon boksin ohjausyksikkö on? Intternetsin mailmassa joku suositteli kurkistella sen liittimen kunto ja puhtaus, mutta koko boksin olemastaolosta en tiedä vaikka autosta sisustan olen purkanut suurimmaksi osaksi joskus remppojen yhteydessä ja konehuoneestakaan ei yhtikäs mitään ole remppojen yhteydessä löytynyt.

    Kiitokset jos joku tämän raamatun mittaisen vitutuksenhajuisen itkuvirren jaksoi lukea.
    Last edited by kossusukka; 27-12-2012, 05:49.
    E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
    Kuvia tallielämästä
  • jones\\
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 90
    • Lahti

    #2
    Edit.ei mitään...
    e91 320da

    Comment

    • Eetu
      Banned
      • Oct 2008
      • 2843

      #3
      Ainakin mun 11/90 linjalta rullanneessa 520iA:ssa on laatikon ohjainboksi apparin kickpaneelin takana.

      Comment

      • kossusukka
        Bimmer Rookie
        • Aug 2012
        • 72
        • Tuusula

        #4
        Annetaas vähän lisäinfoa. Löysin sen EGS:n, olipa mielenkiintoisessa paikassa kieltämättä. Kaiuttimen yläpuolella peltien välissä (korin sisällä), apparin puolella aivan kuin Eetu neuvoi. Nojoo, putsailin liittimet ja mittasin liittimestä antureiden vastusarvoja (käyttäen tätä läpyskää apuna, sivu 69) ja kyllä ne ihan ehjiltä näytti. Tosin mistä sen tietää jos joku antureista esim. pätkii...

        Nojoo, kiinnitin yhden erikoisen huomion tuohon vaihteiston ongelmointiin. Epäilen hyvin vahvasti että EGS käynnistyy uudelleen ajossa ja silloin vähän nopalla heitettynä joko tulee vikatila tai ei. Aina auton käynnistettäessä EGS heittää suoraan economylle, kuten kuuluukin. Monta kertaa tänäänkin ajossa kiinnitin huomiota, että yhtäkkiä kojelaudan vaihdenäytöstä katoaa teksti, näyttö ei siis sammu, tekstit vain katoaa (mikä vaihde, mikä asento, mahdollinen vikavalo). Näyttö on n. 10sec tyhjällä ruudulla jonka aikana boksissa on selkeästi nelosvaihde päällä (vaikka äsken oltaisiin oltu vasta kakkosvaihteella). Kun näyttöön tupsahtaa taas tekstit näkyviin, siellä on winter tai sporttiasento vaihtunut economy-asentoon ja välillä myös vikatila. Monta kertaa kävi noin, mutta vikatila ei naksahtanut käyntiin ja ajo jatkui ihan normaalisti.

        edit: Tutustuin ETM:ään ja tuohon koko EGS:n toimintaan paremmin ja kiinnitin huomiota, että toinen mahdollinen vian aiheuttaja voi ola viallinen vaihdekepin asentoanturi. Näemmä jos anturi lopettaa signaalin antamisen, EGS heittää vikatilaan + vikakoodin, sekä vaihdenäyttö tyhjenee. Ei kaikista todennäköisin vika, viitaten tuohon kun economy-tila hyppää samalla ja vikatila ei välttämättä jää päälle, mutta tämä täytyy ehdottomasti tarkistaa. Eli anturin putsaus, testaus ja liittimien tsekkaus.

        Eli, näillänäkymin oikeasti vika on täysin sähkövika, boksissa en usko olevan mekaanista vikaa, sillä mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja silloin kun ohjaus toimii normaalisti niin boksi toimii kaikinpuolin täydellisesti ja sulavasti. EGS selkeästi käynnistyy uudelleen suht satunnaisesti. Pitänee tutustua ETM:ään ja käydä johtosarjan liittimet/sulakkeet/releet ensiksi lävitse.

        Akun jännitteet katselin jo lävitse, jännite sielä 12,8 pinnassa kuten kuuluukin täytenä ja latauksen alla 14,4v kierroksista riippumatta. Starttaa aina kivasti ja kaikki oheislaitteet toimivat moitteetta. Pääsulakkeen (se mustassa rasiassa oleva, heti akun johdosta 15cm eteenpäin) tsekkasin hapettumien varalta, mutta ruuvienkin alta ihan puhdasta rautaa oli.
        Last edited by kossusukka; 30-12-2012, 03:57. Reason: toinen mahdollinen vian aiheuttaja
        E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
        Kuvia tallielämästä

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8263
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by kossusukka View Post
          Annetaas vähän lisäinfoa. Löysin sen EGS:n, olipa mielenkiintoisessa paikassa kieltämättä. Kaiuttimen yläpuolella peltien välissä (korin sisällä), apparin puolella aivan kuin Eetu neuvoi. Nojoo, putsailin liittimet ja mittasin liittimestä antureiden vastusarvoja (käyttäen tätä läpyskää apuna, sivu 69) ja kyllä ne ihan ehjiltä näytti. Tosin mistä sen tietää jos joku antureista esim. pätkii...

          Nojoo, kiinnitin yhden erikoisen huomion tuohon vaihteiston ongelmointiin. Epäilen hyvin vahvasti että EGS käynnistyy uudelleen ajossa ja silloin vähän nopalla heitettynä joko tulee vikatila tai ei. Aina auton käynnistettäessä EGS heittää suoraan economylle, kuten kuuluukin. Monta kertaa tänäänkin ajossa kiinnitin huomiota, että yhtäkkiä kojelaudan vaihdenäytöstä katoaa teksti, näyttö ei siis sammu, tekstit vain katoaa (mikä vaihde, mikä asento, mahdollinen vikavalo). Näyttö on n. 10sec tyhjällä ruudulla jonka aikana boksissa on selkeästi nelosvaihde päällä (vaikka äsken oltaisiin oltu vasta kakkosvaihteella). Kun näyttöön tupsahtaa taas tekstit näkyviin, siellä on winter tai sporttiasento vaihtunut economy-asentoon ja välillä myös vikatila. Monta kertaa kävi noin, mutta vikatila ei naksahtanut käyntiin ja ajo jatkui ihan normaalisti.

          edit: Tutustuin ETM:ään ja tuohon koko EGS:n toimintaan paremmin ja kiinnitin huomiota, että toinen mahdollinen vian aiheuttaja voi ola viallinen vaihdekepin asentoanturi. Näemmä jos anturi lopettaa signaalin antamisen, EGS heittää vikatilaan + vikakoodin, sekä vaihdenäyttö tyhjenee. Ei kaikista todennäköisin vika, viitaten tuohon kun economy-tila hyppää samalla ja vikatila ei välttämättä jää päälle, mutta tämä täytyy ehdottomasti tarkistaa. Eli anturin putsaus, testaus ja liittimien tsekkaus.

          Eli, näillänäkymin oikeasti vika on täysin sähkövika, boksissa en usko olevan mekaanista vikaa, sillä mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja silloin kun ohjaus toimii normaalisti niin boksi toimii kaikinpuolin täydellisesti ja sulavasti. EGS selkeästi käynnistyy uudelleen suht satunnaisesti. Pitänee tutustua ETM:ään ja käydä johtosarjan liittimet/sulakkeet/releet ensiksi lävitse.

          Akun jännitteet katselin jo lävitse, jännite sielä 12,8 pinnassa kuten kuuluukin täytenä ja latauksen alla 14,4v kierroksista riippumatta. Starttaa aina kivasti ja kaikki oheislaitteet toimivat moitteetta. Pääsulakkeen (se mustassa rasiassa oleva, heti akun johdosta 15cm eteenpäin) tsekkasin hapettumien varalta, mutta ruuvienkin alta ihan puhdasta rautaa oli.
          tuosta saa kyllä luettua vikakooditkin. ei tarvii arpoa niin paljoa. tarvii olla ADS piuha ja DIS softa
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • jani k.
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 41
            • vantaa

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            tuosta saa kyllä luettua vikakooditkin. ei tarvii arpoa niin paljoa. tarvii olla ADS piuha ja DIS softa
            kannattaa ne vikakoodit lukea, kuullostaa samoilta oireilta jotka vaivasi e36 328ia:ta. jatkuvaa laatikon vikatilaan menoa mut sillon ku ei menny vikatilaan ni toimi kuin unelma. tosin silloinkin oli tehoton. loppujen lopuksi kun sain sen piuhan päähän niin syyllinen oli rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin.

            Comment

            • kossusukka
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 72
              • Tuusula

              #7
              Joo voisi tuon arpomisen lopettaa ja lukea ne vikakoodit, ADS kaapeli löytyy mutta softien kanssa ollut ongelmaa, enkä koskaan ole jaksanut sitä iskuun asti viritellä. Nyt on näemmä aika...

              Ostin tuohon uuden lambdan, kun aiemmin kun kyselin toisessa triidissä tuosta moottorin käyntihäiriöstä (tyhjäkäynti seilaa hemmetisti, sammuilee tyhjäkäynnillä välillä) ja neuvottiin vaihtamaan lambda, sitä vikaa itsekkin vähän veikkailin kun huoltohistoriasta katsoen tuohon on vuosittain sitä vaihdettu. No eipä ollut lambda ei... Eli käynti ei muuttunut miksikään, yhtä tuskaa lähteä liikkeelle kun tehot tuntuu olevan kateissa ja kone pudottaa kierroksia sitämukaa kaasua antaa enemmän.

              Pitää ottaa autosta lähipäivinä koodit ja anturidatat ulos, ei enään uskalla edes arpoa mikä voisi olla. Varsinkin Jani K:n vinkki nokan anturin aiheuttamista sivuoireista, sai miettimään että siellä tosiaan voi olla "mitä vain", joten seuraavaksi diagnostiikkajärjestelmän kimppuun...

              Selkeästi muuten tuo EGS boottailee itseään, vielä en ole siitä johtosarjasta oheisroippeineen löytänyt vian syytä. Olipa kiusallinen keskellä risteystä käännyttäessä kaasu pohjassa (vikatilassa, nelonen silmässä, kaasua siis saa annostella ihan kunnolla jotta pääsee liikkeelle ripeästi) kun boksi näemmä buuttasi ja vikatila katosi kesken käännöksen, joten boksi luonnollisesti löi pientä sisään.
              Last edited by kossusukka; 01-01-2013, 06:07.
              E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
              Kuvia tallielämästä

              Comment

              • buusaman
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 157
                • turku

                #8
                Ensin

                Katso moottorin ja lootan tukikumit

                Benis Mahtavan Waltava

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Jos tyhjäkäynti aaltoilee ja pyrkii sammumaan välillä, niin vikahan voisi olla kaasuläpän tunnistimessa.

                  Onkos m50 automaatissa semmoinen "monimutkainen" kaasuläpän tunnistin vai hoitaako ecut keskenään kommunikoidessaan tuon kaasunasennon EGS:lle?

                  Livedataa kurkkaamallahan sekin selviäisi..
                  Olli.

                  Comment

                  • kossusukka
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2012
                    • 72
                    • Tuusula

                    #10
                    Palataanpas pitkästä aikaa tähän aiheeseen. Bemu seisonnassa ja tullut puuhasteltua sen kanssa ihan kaikkea muuta. Nyt viimein sain tee-se-itse ADS interfacen väkerrettyä valmiiksi (neljäs yritys kytkennässä + piirilevyssä tuotti täydellistä tulosta), sain läppärin josta löytyy oikea sarjaportti, sekä INPA+DIS paketti (tietty TIS+WDS) saatu viriteltyä iskuun. Eli täydellinen bmw-räpellys läppäri laitteistoineen nyt käyttökunnossa vanhempiin ADS härveleihin.

                    Nojoo, siis vikakoodit ulkona. Kuva puhukoot puolestaan:
                    DME Vikakoodit
                    EGS Vikakoodit (huomautus EGS:n vikakoodista)

                    DME:n vikakoodit 12 (kaasuläppä) ja 41 (MAF) ovat virheellisiä, koodit johtuvat kun irrottelin kyseisten palikoiden johdot paikantaessani vikaa (tai mistä sitä tietää...). Happianturin vikailmoitus on todennäköisesti myöskin virheellinen, muistaakseni jossainvaiheessa kevättä kokeilin ilman lambdaakin käyttää autoa.
                    Pitää nollata koodit ja ensialkuun kokeilla käyttää auto lämpöiseksi ja tarkkailla anturidatoja + koodeja. Jos ei tyhjäkäynti vielä vikaa kerro niin päiväksi siirtolaput niin siinähän ne tulee. Jos viikonloppuna ehtisi.


                    Näillä näkymin te olitte oikeassa, eli nokan anturi on pahin syyllinen. Pitää jossainvaiheessa se vaihtaa uuteen, tuskin nyt vielä lähiaikoina kun ihan muuta prokkista menossa. Kiitoksia avusta, jatkan tänne ongelmasta raportointia sitämukaa kun vikaa jaksetaan/ehditään tutkimaan.

                    Liitteenä DIS:in kertomat tiedot biimerini DME:stä ja EGS:stä.
                    Attached Files
                    E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
                    Kuvia tallielämästä

                    Comment

                    • kossusukka
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2012
                      • 72
                      • Tuusula

                      #11
                      Tyhjensin vikakoodit ja käytin auton kuumaksi pihassa ja heitin korttelin ympäri lyhyen lenkin. Vikakoodeja ei silti DME:n muistiin tullut ainuttakaan, vaikka moottori kävi kuten ennenkin, eli lämmettyään täristää perhanasti, pörpöttää ja käy erittäin epätasaisesti. DIS:illä lueskelin DME:n kertomia anturitietoja, eikä tuossa pihalla (huonosti) tyhjäkäydessä siinä ainakaan näkynyt mitään omituisenoloisia arvoja.

                      Vaikuttaako lambda tyhjäkäyntiin? Ymmärrykseni mukaan lambdan pitäisi potkia eculle säätöjä vasta kovemmilla kierroksilla/ajossa? Sillä putkihan tässä on vuotanut jo jonkinaikaa, jostain katalysaattorin nurkilta (en ole varma ennen vai jälkeen). Alkoi epäilyttämään, että vääristääkö tämä vuoto lambda-arvoja niin paljon, että se sekoittaa koneen käyntiä. Tyhjäkäynnillä lambda näytti 0,412V. Ajossa vähän vaikea tarkistaa, sillä pistokehan on konepellin alla. Nokan anturia pitäisi vielä oskilloskoopilla mittailla, josko sielä olisi vikaa.

                      Sehän on jo aiemmin todettu, että vaihteistossa ei mitään vikaa ole, vaan vika johtuu huonosti käyvästä moottorista. Eli moottori pitäisi nyt saada käyttäytymään niinkuin kutoskoneen kuulukin.
                      E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
                      Kuvia tallielämästä

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎