Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 tärinä jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e34
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 125
    • Turun seutu

    E34 tärinä jarrutettaessa

    Ongelmana on jarrutuksen yhteydessä tuleva tärinä, levyt ja palat on vaihdettu viime keväänä ja mittakellon mukaan levyt ovat suorat. Mistä kannattaisi vikaa etsiä seuraavaksi, onko hyviä ehdotuksia tai kokemuksia?
    Tärinä tuntuu selvästi ratissa, muttei yhtä voimakkaasti joka kerralla? Kaiken kukkuraksi tärinä tuntuu vaimenevan, mitä kovemmin jarruttaa. Pahin tärinä on siis kevyesti jarrutettaessa. Vinkkejä kiitos!
  • Guest's Avatar

    #2
    Itellä kun ilmeni vastaavaa vikaa siihen autto tukitankojen vaihto. Tukitankojen nivelet oli väljät. Omassa myös eturenkaat liikku hieman taaksepäin rankaita kiristettäessa

    Ovat aikas tyyriitä, ~100€ kpl

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Noista E34:n tärinöistä on kirjoitettu montakin topikkia joten kokeileppa käyttää searchia...
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • 730ia
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1457
        • pohjois-pohjanmaa, oulu

        #4
        selitäppä tyhmälle missä on tukitankojen nivelet? mulla on ilmennyt myös välillä just tuollasta tärinää elikkä ku kevyesti polkee jarrua niin alkaa täriseen. ei aina.
        F20 118d Aut.
        ________
        Volvo S40
        MB W204
        e90 320d
        e46 coupe
        e32 730ia

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by 730ia
          selitäppä tyhmälle missä on tukitankojen nivelet? mulla on ilmennyt myös välillä just tuollasta tärinää elikkä ku kevyesti polkee jarrua niin alkaa täriseen. ei aina.
          Tarkoittaa reaktiotankoja, niistä useimmiten pusla tulee tiensä päähän. Pallonivelet yleensä on ehjät jos vaan suojakumit on myös pysyneet ehjinä. E34:ssa suosittu "upgrade" on vaihtaa E32 740/750:n puslat reaktiotankoihin koska se on jäykempi kuin E34:n mikään pusla.

          Tuossa vähän tarinaa...
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Voi tietysti johtua väljistä nivelistä, mutta myös kuluneet satuloiden liukuritapit/ohjurit ovat usein syynä näihin kevyesti jarrutettuihin tärinöihin.

            Comment

            • e34
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 125
              • Turun seutu

              #7
              Mistä ihmiset ovat näitä osia hankkineet? Onko Motonet vaihtoehto, mielipiteitä? Siellä on tukitankoja ja alatukivarsia, sekä molempiin heloja, mikä on mikin? Nimitykset ovat vähän erilaisia.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Motonet, motonet...ja jos sieltä ei löydy, Kl-varaosat. Kaikki ns.ei kulutusosat takuupurkamolta.
                Last edited by Hemi; 17-12-2004, 11:27.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by e34
                  Mistä ihmiset ovat näitä osia hankkineet? Onko Motonet vaihtoehto, mielipiteitä? Siellä on tukitankoja ja alatukivarsia, sekä molempiin heloja, mikä on mikin? Nimitykset ovat vähän erilaisia.
                  Samahan tuo on mistä niitä hankkii, mutta yleensä Italiassa yms. valmistetut osat lähinnä pallonivelien osalta on kuuleman mukaan olleet vaihtokunnossa hyvinkin nopeasti.

                  Originally posted by Hemi
                  Voi tietysti johtua väljistä nivelistä, mutta myös kuluneet satuloiden liukuritapit/ohjurit ovat usein syynä näihin kevyesti jarrutettuihin tärinöihin.
                  Tämä on se toinen syy varsinkin tuohon kevyeen jarrutustärinään, E32/E34:ssa tuota tärinää alkaa esiintymään n.60-80 km/h vauhdissa ilman jarrutteluakin ja silloin nuo puslat on todennäköisin syy. Kannattaa kuitenkin katsoa ettei jarrut jää kantamaan jos vika onkin noissa tapeissa/ohjureissa ettei tule vaihdettua turhaan uusia osia.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • BcB
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 222
                    • Tampere

                    #10
                    jep, reaktiotankojen vaihtamainen auttoi itsellänikin. Tärinä hävis heti. Nyt kuitenkin on palannut ajoittainen outo sheikkaaminen 80km/h vauhdissa.. Tuntuu kun toinen etujarruista hirttäisi kiinni? Kun pysäyttää ja ajaa sivuun, käryä palanut kumin tuoksu. Rengasraudalla kun vähän hakkaa renkaan kylkeen tai antaa kunnolla kenkää ja lähtee sen jälkeen liikenteeseen takaisin ongelma on kadonnut tyysin? Onko vastaavaa ilmiötä ollut muilla? (palat ja levyt on vaihdettu 2002)
                    Näillä mennään...

                    530d e60 sedan

                    Ex:
                    320 e30 Imola Red Coupe
                    525i e34 Luxorbeige Sedan
                    535i e34 Shadowline Sedan
                    328i e36 Touring M-Sport
                    535 e39 sedan V8- manual

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Tuo satuloiden jumittaminen on juurikin kuluneiden liukureiden/ohjureiden tuottama oire. Varsinkin jos "jumi" aukeaa kevyellä kolistelulla. Mäntien jumi kun ei ihan pienellä rengasraudalla kopistelulla aukea.

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #12
                        Kannattaa kattoa myös raidetenkojen päät, omassa oli kuskin puolella jumalaton klappi ja jengat korkannu, löyty akkiä syy mystiseen koli-koli-koli -ääneen just kevyesti jarrutettaes
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • pietro-76
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 73
                          • KAJAANI

                          #13
                          jarrutus tärinät

                          ittel loppu jarrutus tärinät kun kovasta vauhdista jarrutti kun vaihdoin etuiskarit/jouset ja tolpat.
                          Oli jousien yläpään kiinnityksen,eli koko jousipakan yläpäässä oleva laakeri ihan lopussa niin pääsi elämään sen verran että aiheutti tärinää ja kolinää.
                          Auto on 520i -90 bimmeri..jos jollekkin apua tästä niin hyvä niin.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Omassa oli satulan mäntä jumissa.

                            Alkuun täristi juuri tuolleen vähän ja sitten hetken päästä jäikin jarru jumiin.

                            Satula rempaten ja tutina poissa.

                            Comment

                            • macofin
                              Newbiemmer
                              • Mar 2009
                              • 12
                              • finland

                              #15
                              Originally posted by e34 View Post
                              Ongelmana on jarrutuksen yhteydessä tuleva tärinä, levyt ja palat on vaihdettu viime keväänä ja mittakellon mukaan levyt ovat suorat. Mistä kannattaisi vikaa etsiä seuraavaksi, onko hyviä ehdotuksia tai kokemuksia?
                              Tärinä tuntuu selvästi ratissa, muttei yhtä voimakkaasti joka kerralla? Kaiken kukkuraksi tärinä tuntuu vaimenevan, mitä kovemmin jarruttaa. Pahin tärinä on siis kevyesti jarrutettaessa. Vinkkejä kiitos!
                              mul oli sama juttu ja vaihdatin apusimpukan helan ni ei sen jälkeen ilmenny mitään mut kannattaa tutkia jonkun kanssa joka tietää ettet vaihda joka osaa.. mut vahva veikkaus olis siihen helaan..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎