Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 paisuntasäiliön letku irtosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    E34 paisuntasäiliön letku irtosi

    Autoon vaihdettu uusi paisuntasäiliö ~2 viikkoa sitten Tapiolan Essolla.
    Autolla ajettu ~150km sen jälkeen, konepellin alle en tainnut tuon huollon jälkeen edes katsoa.

    Itäkeskuksesta lähdin kehä 1:stä kohti länttä, Myllypuron valoissa huomasin että lämmöt oli harvinaisen korkealla (~klo 13:ssa itse mittarissa), yhtäkkiä mittari pompsahtikin ihan punaiselle ja Check Controlli alkoi vinkumaan moottorin ylilämmöstä. Käänsin auton Kontulan rampista ylös ja heti seuraavalle mahdolliselle pysäytyspaikalle (~300m ajoin kun mittari oli punaisella).
    Auto sammuksiin ja kansi auki, pahimpien höyryjen keskeltä huomasin, että paisuntasäiliöltä moottorille menevä putki on irti paisuntasäiliön päästä ja nesteet pitkin konehuonetta.
    Siinä sitten ruuvarilla koitin tuota letkun klemmaria kiristää, näennäisesti tuntui pysyvän paikoillaan vaikka nähtävästi paisuntasäiliössä olevan putkenpaikan "huuli" oli haljennut.
    Sitten soitin parit puhelut tietävämmille ja kyselin et mitäs nyt. Kehotettiin laittamaan vettä/nestettä IHAN piripintaan ja vähän säiliön korkkia auki jottei keräisi painetta nyt liikaa. Myös auton annoin tässä välissä jäähtyä ~30min.
    Lähdin siitä sitten kontulaan päin ajelemaan, suuntana vanha lahdentie. Normaalilämpöä auto näytti noin ~500m jolloin taas lämmöt hyppäsivät kaakkoon ja Check Controlli huuti kuin pieni sika
    Auto lopulta Kontulan Nesteen pihalle, soitin hinausauton paikalle ja käskin viedä romun Tapiolan Essolle... Siellähän ei tietty ketään huoltomiestä ole paikalla näin viikonloppuna, joten maanantaina selviää mitä sanovat.

    Minun mielestäni ehdottomasti oltava heidän vika, kun kerran ovat viimeksi ko. putkeen koskeneet, saavat maksaa myös hinausauton, että mun taksimatkan himaan.
    Ja vielä mukavempaa tosiaan se, että auto pitäisi olla ajossa tiistaina kun joululomille pitäisi pohjanmaalle päästä... Arvatkaa mikä vitutus tällä hetkellä. Kaljaakin on näköjään kolme pulloa puoleen tuntiin mennyt...
    Vielä puuttuu se, että Tapiolan Esso ei myönnä mitään, eli aletaan tappelemaan asiasta oikein kunnolla...

    Comments?
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Niinjoo... Toivottavasti ei mikään kansipahvi tms. mennyt tuossa samalla...
    Uutta nestettä kun laitoin viimeisen kerran, niin säiliöstä valu yli ehkä 2/3 osaa...
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Carman
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 676
      • Vilppula

      #3
      Luulisin että siellä on vaan ilmaa, sen takia neste ei kierrä ja ylikuumenee.

      Paisuntasäiliön korkki auki ja letkuja puristelemaan, jostain pitäis ilmausruuvikin löytyä.

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        No johan nyt koetellaan Onneksi et ruvennut kaatamaan heti kuumaan koneeseen kylmää nestettä. Olisit tietty voinut vähän ilmata sitä ennenkuin lähdet uudestaan liikenteeseen. Toivotaan ettei se kansi mennyt, sen näkee sitten kun saat auton liikenteeseen. Jos lähdet pitempään reissuun niin BTCF tiepalvelukartta mukaan... Sullekkos mä sanoin JKL:ssä että työkaluja ja osia pitää olla mukana senverran että pienen konerempan tekee tienpäällä... Niin niitä pyyhkijöitä et näköjään paljoa kerennyt testailemaan, sekin vielä.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #5
          onks tossa vielä se muovinen kiertopumpun siipipyörä? tuntuu vähä oudolta että olis 150km pelannu ok ja yhtäkkiä alkanu renaamaan sen takia että ilmaa järjestelmässä...vesi ei kierrä ja lämpö kasvaa ni paine nousee ja jostainhan se sitte korkkaa ja sun tapauksessa paisarin juuresta...

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Esko
            onks tossa vielä se muovinen kiertopumpun siipipyörä? tuntuu vähä oudolta että olis 150km pelannu ok ja yhtäkkiä alkanu renaamaan sen takia että ilmaa järjestelmässä...vesi ei kierrä ja lämpö kasvaa ni paine nousee ja jostainhan se sitte korkkaa ja sun tapauksessa paisarin juuresta...
            Enpä tiedä... Tietääkö joku?
            Ja siis lämmöt oli tuon huollon jälkeen joka ajon aikana ollut täysin normaalit, nyt yhtäkkiä vaan pomppas... Kai se säiliön "suuaukon" halkeaminen sen sit aiheutti?

            Nyt jo 7. kalja menossa, vähän helpottaa...

            Mitäs muuten porukka vastuukysymyksestä sanoo? Itse kyllä sanoisin (tietenkin sanon näin), että Tapiolan Esson piikkiin mentävä...?
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              #7
              toki voi epäillä myös sitä että olisivat jättäneet klemmarin löysälle siitä liitoksesta mut aika epätodennäköistä...tai viallinen paisuntasäiliön korkki jne.

              mut epäilisin ainakin ite tota vesipumpun siipipyörää...jossain ~150tkm kohdallahan toi on monelta hajonnu

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4320
                • Turku

                #8
                Itse epäilisin vikaa tuossa paisarissa, koska se oli juuri vaihdettu. Todennäköisesti klemmaria kiristetty liikaa ja se liitoskohta haljennut.
                Heikko liitos kesti aikansa, kunnes antoi periksi.

                Comment

                • mailman
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 8003
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Esko
                  toki voi epäillä myös sitä että olisivat jättäneet klemmarin löysälle siitä liitoksesta mut aika epätodennäköistä...tai viallinen paisuntasäiliön korkki jne.

                  mut epäilisin ainakin ite tota vesipumpun siipipyörää...jossain ~150tkm kohdallahan toi on monelta hajonnu
                  Ööö, autolla itsessään on siis ~213tkm ajettu, ja 150km oli ajettu tuon paisuntasäiliön vaihdon jälkeen...
                  G01 ///M40i '19
                  F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                  E39 ///M5 '00

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by jani73
                    Itse epäilisin vikaa tuossa paisarissa, koska se oli juuri vaihdettu. Todennäköisesti klemmaria kiristetty liikaa ja se liitoskohta haljennut.
                    Heikko liitos kesti aikansa, kunnes antoi periksi.
                    Itse epäilen vähän samaa... No, jospa se maanantaina selviäisi, ja vieläpä ilman sen kummempia "tappeluita"...
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • kalkkuna
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 864
                      • vaajakoski

                      #11
                      Oliko se muovinen putkenpätkä syyläristä lohennut irti vai pelkkä kumiletku irronnut siitä syyläristä? Täällä foorumilla on ollut kirjoituksia että tuo letkun lähtö syyläristä lohkee aika usein irti kun ikää kertyy autolle. Siihen tuskin korjaamo ottaa kantaa mutta jos taas niiltä on jäänyt klemmari löysälle niin sitten se on niiden vika.
                      VW sharan 1,8T
                      e30 318i 4d -89 projekti
                      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                      Comment

                      • spu
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 528
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by mailman
                        paisuntasäiliössä olevan putkenpaikan "huuli" oli haljennut.
                        No itsellä teki saman e32:ssa, meni paisuntasäiliö halki putken kohdalta. Ei ollut kuin pari cm pitkä pieni halkeama ja heti keitti. ELi varmaampi siittä johtuu kuten monet on jo sanoneet...

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11680
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by mailman
                          Ööö, autolla itsessään on siis ~213tkm ajettu, ja 150km oli ajettu tuon paisuntasäiliön vaihdon jälkeen...
                          juu toi sun ajama 150km ei liittyny mitenkään tohon 150tkm vaan ton verran ajetuissa M50 koneissa toi pumpun pyörä on yleensä hajonnu jos ei ole jo vaihdettu metalliseen...

                          no toivottavasti saat rassin pikaisesti kuntoon

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by kalkkuna
                            Oliko se muovinen putkenpätkä syyläristä lohennut irti vai pelkkä kumiletku irronnut siitä syyläristä? Täällä foorumilla on ollut kirjoituksia että tuo letkun lähtö syyläristä lohkee aika usein irti kun ikää kertyy autolle. Siihen tuskin korjaamo ottaa kantaa mutta jos taas niiltä on jäänyt klemmari löysälle niin sitten se on niiden vika.
                            Siis se putki lähti siitä paisuntasäiliöstä irti, ja minun mielestä siitä säiliössä olevasta "päästä" oli lohjennut palanen. Ja tuo säiliö siis vaihdettiin uuteen pari viikkoa takaperin. Eli uusi osa mielestäni hajosi, johon huollon on kyllä otettava kantaa... imo.
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • mailman
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 8003
                              • Vantaa

                              #15
                              Joo-o.

                              Soittivat Essolta. Paisuntasäiliö ok. Syyläri paskana.
                              Se letku ei siis ollutkaan tossa säiliössä kiinni, vaan syylärissä, itse vain katoin et se ois ollu siinä...

                              Uusi syyläri ehkä keskiviikkona, tarvikkeena otin, hinta ~300e + asennus. Originaali ois ollu 600+e ja sen ois saanu vasta torstaina aikasintaan.

                              Esson piikkiin ei mene mitään, itselle tän aiheuttamia kuluja ~300e+150e hinauksesta+~30e takseista = ~500e jossa ei ole edes Esson töitä.

                              Pisteet Essolle nopeasta toiminnasta.

                              Ensin epäilivät että joko vesipumppu (ois maksanut vain ~50e) tai sit toi syyläri. Pari tuntia tuosta soittivat, että syylärihän se tietty on paskana...
                              Milloinkahan tämä tuuri loppuu...?

                              Että semmosta... Nyt on hymy aika kaukana...
                              G01 ///M40i '19
                              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                              E39 ///M5 '00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎