Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Sähköisen kiertovesipumpun toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    E34 Sähköisen kiertovesipumpun toiminta

    Tervehdys

    Auto E34 535i -91
    Nyt kun säät on viilenneet niin tulipahan touhuttua tuo sähköinen kiertovesipumppu toimintaan.

    Ko. pumppu ei siis aikaisemmin omistusaikanani ole toiminut, ja tänään rupesin etsimään toimimattomuudelle syytä.
    Pumpun rele puuttui. Hain motonetistä sopivan 4-napaisen releen, ja pumppu lähtikin käyntiin kun laitoin virrat 2- asentoon.
    Auto lämpeää nyt paljon paremmin, ei varmasti tarvitse palella, mutta tulihan siinä negatiivisia puolia kylkiäisenä...

    Eli kun sisätilan toivelämpö saavutetaan, ja vesiventtiilit rupeaa naksaamaan, niin tämä kuuluu selkeästi sisälle kabiiniin ajaessa, kun pumppu "rasittuu" lämmönsäätöventtiilien naksuessa.

    Pumpun jurina oli 22ast. asetuksella ainakin senverran tiuhaan vaihtelevaa ja rasittavan kuuloista että kohta tekee mieli napata pumpun rele taas pois.
    Te joilla pumppu on toiminnassa, miten teillä toimii?
    Kuuluuko pumpun käydä aina, vai vaan tarvittaessa ts kun ollaan kaukana tavoitelämpötilasta?

    Mulla pumppu käy aina kun lämmönsäätimet on asetettu yli 21ast. ja harvemmin sen alapuolella käynnistyy lainkaan, näin päivän kokemuksella.



    Klasu
    Last edited by Klasu-; 24-01-2013, 01:01.
  • Incarnated
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 450
    • Seinäjoki

    #2
    Kyllä se koko aika mulla ainakin pyöri vanhassa autossa, mutta ei sen kyllä sisälle pitäs kuulua, ellei siellä oo helvetisti ilmaa jota ropeli jauhaa sitten...

    Tai sit toi m20b25 on vaan niin kovaääninen ;D

    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #3
      Tuota ilmahommaa itekkin mietin, mutta ei kyllä kuulosta äkkiseltään että "kuplisi".

      Autollahan on ajettu konerempan jälkeen jo reilu puolivuotta, eikä jäähdytysjärjestelmän kanssa sinäaikana ole mitään ongelmia ollut, ja nestettäkään ei ole kadonnut.

      On varmaan kuitenkin mahdollista, että tonne vesipumpulle ym. on jäänyt joku ilmalukko, täytyy nyt koittaa että ajan koneen lämpimäksi ja ajan lämmönsäätö täysillä vähänmatkaa pienemmällä vaihteella josko lisääntynyt kierto poistas mahdolliset ilmalukot.

      Onko tossa joku bypassi sitten pumpulle tilannetta varten, jossa lämmönsäätöventtiilit on kiinni, eikä päästä nestettä kennolle, niin pumppu pääsis kierrättämään, vai puskeeko vaan venttiilejä vasten.
      Ääni on just sellanen kun pumpun tulopuolta ahdistas toi venttiilien liikkuminen, ja siksi pumpun kierrosluku aaltoilee...

      Comment

      • bigblock
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 160
        • iisalmi

        #4
        Originally posted by Klasu- View Post
        Tervehdys

        Auto E34 535i -91
        Nyt kun säät on viilenneet niin tulipahan touhuttua tuo sähköinen kiertovesipumppu toimintaan.

        Ko. pumppu ei siis aikaisemmin omistusaikanani ole toiminut, ja tänään rupesin etsimään toimimattomuudelle syytä.
        Pumpun rele puuttui. Hain motonetistä sopivan 4-napaisen releen, ja pumppu lähtikin käyntiin kun laitoin virrat 2- asentoon.
        Auto lämpeää nyt paljon paremmin, ei varmasti tarvitse palella, mutta tulihan siinä negatiivisia puolia kylkiäisenä...

        Eli kun sisätilan toivelämpö saavutetaan, ja vesiventtiilit rupeaa naksaamaan, niin tämä kuuluu selkeästi sisälle kabiiniin ajaessa, kun pumppu "rasittuu" lämmönsäätöventtiilien naksuessa.

        Pumpun jurina oli 22ast. asetuksella ainakin senverran tiuhaan vaihtelevaa ja rasittavan kuuloista että kohta tekee mieli napata pumpun rele taas pois.
        Te joilla pumppu on toiminnassa, miten teillä toimii?
        Kuuluuko pumpun käydä aina, vai vaan tarvittaessa ts kun ollaan kaukana tavoitelämpötilasta?

        Mulla pumppu käy aina kun lämmönsäätimet on asetettu yli 21ast. ja harvemmin sen alapuolella käynnistyy lainkaan, näin päivän kokemuksella.



        Klasu
        Ei mulla ole yhdessäkään kyllä sen kummempaa ääntä pitäny joskus kokeillu virtapäällä että pumppu pyörii kyllä.

        Comment

        • buusaman
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 157
          • turku

          #5
          Mistäs löytyy kvp

          eli kiertovesipumpun sijainti, selvittääkseni löytyykö minulta sellainen. On meinaan tosi hidas auto lämpenemään vaikka termari ja vesipumppu vaihdettu. Syylärikin uusittu, lämmöt nousee puoleenväliin noin 6 km kaupunkiajon jälkeen. Ihan sama onko kesä vai talvi.

          Vaikuttaako tuo siis lämpenemiseen?
          Autona e34 m50b25 vanos 94 touring ilmastoinnilla.
          Benis Mahtavan Waltava

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Tuosta linkittämästäni videostahan tuon pumpun sijainti pitäs aikalailla selvitä.

            Eli moottoritilassa, kuskinpuolen takanurkassa, vesiventtiilien alla, eli ihan siinä "apuvirta" + navan vieressä.

            Pumppu vaikuttaa oikeastaan vaan sisäkennon kiertoon, ja pumpun toimiessa vaikutus lienee lähinnä moottorin lämpöjä laskeva, kun lämppärinkennosta saadaan enemmän lämpöä siirrettyä sisäilmaan.

            Sitten tuohon omaan vikaani: Ääni on hiljentynyt itsekseen jo lähes siedettävälle tasolle, joten syynä lie ollut joko ilmaa pumpulla ja - tai pumppu ollut vähän jumissa, käyttämättömänä kun on ollut ainakin koko minun omistusajan. Tarkkaillaan...

            Comment

            • jmz
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 40
              • Vihti

              #7
              Joku kuka tietää yön kuuluuko Se aina olla päällä, infotkaa. Ois kiva tietää nimittäin mulla -90 535 ja Se on Saksasta tuotu ja siinä ei ainakaan ole sitä vesiventtiilin alla. On ollu vissiin joskus alussa vaan joku Scandinavia versio missä ne oli. Nyt ajattelin kuitenkin sen jälkiasentaa myöhemmin ja monta kysymystä on auki mm. Onkohan niissä kaikissa töpselipaikka valmiina sille pumpulle, jos ei ni mistä virrat ja kuuluuko tosiaan aina pyöriä vai vaan silloin ku :thinkon pyyntiä. Tekeekö Se tosiaan siis työtä myös vesiventtiiliä vastaan silloin ku kiinni vena. Ja relehän paikkahan mulla taitaa olla vapaana mut niitä siis motonetistä löytyy..viisammat kertokaa?
              sigpic

              - E60 520da 2009 LCI.
              - E38 740ia 1996.
              - E34 535ia 1990.
              - E39 523ia 1996.

              Comment

              • jmz
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 40
                • Vihti

                #8
                Ja nää kaikki kirjoitus virheet on kännykän kosketus näyttö sekoiluja...hanurista
                sigpic

                - E60 520da 2009 LCI.
                - E38 740ia 1996.
                - E34 535ia 1990.
                - E39 523ia 1996.

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Tossa omassa autossa ei ainakaan käy aina, esim. jos lämmönsäätö minimissä ni pumppu ei käy lainkaan.

                  Tietyssä vaiheessa kun halutaan lämpimämpää kabiiniin, pumppu käynnistyy, ja säätö tehdään vain vesiventtiileitä avaamalla ja sulkemalla...
                  Rakenne on kyllä sellanen, että vesiventtiilien ollessa kiinni pumppu puskee vaan venttiileitä vasten, ei ole mitään kiertohommaa tossa.

                  Releeksi ihan 4- napainen "mikrorele" , tuo relehän on aivan identtinen esimerkiksi viereisessä paikassa sijaitsevan töötin releen kanssa.
                  Itse otin vaan töötin releen siis malliksi mukaan ja kattelin motonetistä vastaavan, muistaakseni kesto tossa 20a eli enemmän kun riittävästi.

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Pitäskö tuon pumpun muuten pyöriä taukotuuletuksella?
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • Klasu-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 546
                      • Helsinki

                      #11
                      Kyllä pitäisi.

                      Taukotuuletus tosin lienee ollut valinnaisvaruste, sillä omasta autosta ei moista zeit - napin takaa löydy vaikka on laaja obd.

                      Comment

                      • jmz
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 40
                        • Vihti

                        #12
                        hyvä hyvä, täytyy jossain välissä yrittää runttaa sinne pumppu. auto on enemmänki kesä auto ja harraste laitos mutta laitan kuitenki. ite en ainakaan bentleyn enkä tehtaan service manuaalista kummastakaan löydä mitään ohjeita miten/milloin pitää pumpun toimia. täytyy ottaa se irti jossain välissä, siis vesiventtiili ja kurkkia löytyykö sieltä alta töpseliä. täytyy kattoa omasta onko siellä taukolämmitystä, siin on siis se isoin OBC. :think
                        sigpic

                        - E60 520da 2009 LCI.
                        - E38 740ia 1996.
                        - E34 535ia 1990.
                        - E39 523ia 1996.

                        Comment

                        • jmz
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 40
                          • Vihti

                          #13
                          ps, menee muuten aika hankalaksi jos liitintä sille ei löydy.
                          koska sitähän sitten käskee lämpötilapyynti, jos ei kylmällä pyynnillä pyöri ollenkaan. jälkeenpäin sähköjen veto voi mennä pelleilyksi
                          oon vaan ajanu tolla autolla nyt vähän talvellakin ja esim tyhjäkäynnil on ihan onnetonta haaleeta ilmaa cabiiniin, kierroksilla tietty paranee heti mut pitää se saada sellaiseksi et aina voi saunoa jos haluaa...
                          sigpic

                          - E60 520da 2009 LCI.
                          - E38 740ia 1996.
                          - E34 535ia 1990.
                          - E39 523ia 1996.

                          Comment

                          • Laakeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 983
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Originally posted by Klasu- View Post
                            Kyllä pitäisi.

                            Taukotuuletus tosin lienee ollut valinnaisvaruste, sillä omasta autosta ei moista zeit - napin takaa löydy vaikka on laaja obd.
                            Zeitti löytyy ja siitä kyllä alkaa ropelli hyrräämään, joskus kokeilin kyllä saada sähköpumppua sen kanssa hereille, mutta en hoksannut että lähtisi pyörimään. Lämppärinkennoa tiivistäessä erehdyin laittamaan virrat päälle, niin johan kaarella lensi nesteet lattialle, joten kyllä se pumppu kuitenkin pelaa.

                            Helpottaa muuten todella paljon tuon m50 mottisen jähytysjärjestelmän ilmausta tuo pumppu.
                            E34 S38B38
                            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                            2gen RAM 5.9 cummins

                            Comment

                            • Incarnated
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 450
                              • Seinäjoki

                              #15
                              En tiedä paljonko riippuu vuosimallista, mutta en kyllä montaakaan lisävarustetta tiedä, jolle tässä korimallissa ei olisi liitintä valmiina, ainakin 525 ylöspäin. Uskoisin että valmis liitin tuolle löytyy kyllä kaikista.

                              Mitä tulee taukolämmitykseen, niin muistaakseni täältä haulla löytyy kyllä ohje/linkki miten se laitetaan toimintaan

                              Edit: kas tässä http://www.btcf.fi/forum/showthread....=taukotuuletus

                              ja tässä http://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/Ventilation.htm

                              Ja huom kaikki ko. sivustolle johtavat linkit saa toimimaan kun korjaa noi alkukirjaimet isoiksi .netin jälkeen
                              Last edited by Incarnated; 01-02-2013, 08:05.

                              http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎