Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38 alipaineletkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2882
    • Akaa / Toijala

    S38 alipaineletkut

    Tänä kesänä on tarkoitus vihdoin ja viimein perehtyä noihin S38:n alipaineletkuihin. Oireenahan on ollut jo 3 kesää että pintakaasulla taajamanopeuksissa tahtoo hieman nypyttää ja kovin olen sitä mieltä että joku letkuista on jollain tavalla haperossa kunnossa.

    Tälläkin foorumilla on varmasti monta M5:sen omistajaa jotka ovat noi letkut vaihtaneet.

    Onko siis ainoa oikotie onneen tilata jokainen letku yms nippelnappeli marmorilta vai saako jostain fiksusti tota noita letkuja metritavarana? Mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa kun toi plenumi on irti?



  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2552
    • Kirkkonummi

    #2
    Saa korjata.

    Alipaineletkut ovat v-mäisiä, mutta tarpeellisia. Riippuen hiukan liittimistä ja niiden läpimitasta, alipaineletkua on ainakin joskus myynyt ihan Etola metritavarana. Tarkoitus on hankkia letkua, joka on hiukan paksumpaa/muuten tukevampaa kuin tavallinen lasipesurin nesteletku sen takia, että letku ei mene tiukemmassa alipaineessa kasaan tai huonossa paikassa mekaanisen rasituksen takia alkaisi aivan heti hajoamaan.

    Muinaisissa turbo-saabeissa alipaineletkujen vaihtaminen yleensä auttoi ongelmissa kovasti. Tosin marmoritiskillä kyllä tarjottiin "yleensä ollaan ihan tätä pesuriletkuu laitettu..".

    Pieneen nypyttämiseen voi löytyä monta syytä, onhan esim. ilmamassamittari OK? Seokset OK, ei pelkästään kierroksilla? Läppä toimii OK?
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • M5 bemu
      BTCF Member
      • Nov 2007
      • 318
      • Turku

      #3
      Ite olen ostanut metritavarana motonetistä alipaineletkua, ei se paljoa siellä maksa. Ja letku kerralla irti ja mitoittaa vanhan mukaan sopivaksi. Jos ottaa kaikki heti irti ni joutuu turhaan pähkäilemään mihin mikäkin tulee.

      Yleisin vuotokohta ilmeisesti on ilmapumpulle menevä pisin alipaineletku ku pakosarjan lämmön läheisyydessä kun on.

      Takaisku venttiili kannattaa myös laittaa heti oikeinpäin takaisin.

      Imusarjan o-renkaat ei myöskään paljoa maksa, muistaakseni joku 12e kaikki marmorilta.

      Tulpat kannattaa myös tarkastaa / vaihtaa...
      Ilmamäärämittarin putsaus
      Last edited by M5 bemu; 20-02-2013, 22:51. Reason: kirjoitus virheen korjaus / tekstin lisäys
      TEAM E34

      Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
      Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2882
        • Akaa / Toijala

        #4
        IMM on tuohon uusittu edellisen omistajan toimesta maahantuonnin yhteydessä, joten se tuskin on hajalla. Tosin se tuli tuossa toissakesänä irroiteltua ja tarkastettua. Ihan puhtaalta näytti vaikka oli ajettu K&N filtterilä 15k km. Päästöistä on menny joka leimalla läpi, joskin häkäarvot on ns. rajamailla.

        Tulpat on vaihdettu joka kesä. Läppäkin toimii juuri niinkuin pitääkin.

        Ongelma esiintyy kun ajetaan ihan pintakaasulla 3. vaihteella 40km/h tai 4. vaihteella 60km/h.

        Ei ole niin kamalasti häirinnyt kun aina sen verran kuintenkin tulee kaasua painettua.
        Uskaltaisin edelleen väittää että joku/jotkin AP letkut on haperoita.

        E: Joo noi imusarjan O-renkaat vaihdetaan myös.
        E2: Mihin noi plenumin letkut 11 ja 13 menee? :think:
        Last edited by Kal.ju; 21-02-2013, 07:27.

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #5
          Onko läppärungot synkronoitu? Se taitaa myös aiheuttaa nypytystä tasasella kaasulla.

          Comment

          • M5 bemu
            BTCF Member
            • Nov 2007
            • 318
            • Turku

            #6
            11 letku menee nro 9 osaan



            13 menee t-liittimeen samaan mikä tulee aktiivihiilipöntöltä.

            nro 6 letkussa on t liitin vaikka kuvassa ei näy


            13 ei ihan 100% varma muisti, korjatkoon viisaammat jos muistan väärin!
            Last edited by M5 bemu; 21-02-2013, 08:30. Reason: muokkaus
            TEAM E34

            Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
            Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2882
              • Akaa / Toijala

              #7
              Originally posted by Micce///M View Post
              Onko läppärungot synkronoitu?
              Läppärungot tarkistettiin tuossa 2010, samalla kun venttiilit säädettiin. Ei kuulemma niissä ollut minkäänlaista heittoa.

              Mutta joo tässä lähinnä on tarkoitus tiedustella miten muut ovat tuon homman tehneet. Itse en nyt välttämättä ihan mitä vaan metrikamaa viitsisi sinne laitta jos ei ole samanpaksuista & kestävää tavaraa.

              M5 boardilla ovat hommanneet jonkinlaisen silikooniletkusetin, mutta niissäkin taitaa olla jotain eroja EUR vs USA malleihin.

              Todennäköisesti päädyn ihan noihin "marmori" letkuihin. Se että tilaanko ne Saksasta vaiko Kl-varaosista on vielä auki. :think
              Last edited by Kal.ju; 07-03-2013, 21:50.

              Comment

              • Tumppa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1812
                • Oulu

                #8
                Itse joskus laittelin kaiken alipaineletkuista,läppien synkronoinnista ja venttiilinsäädöstä lähtien ja viimeisenä kokeiluna pintakaasun nypytyksen tai ennemminkin aaltoilun vähensi lähes olemattomiin imuilman lämpöanturi putsarikotelossa. Senkin muka mittasin, että vanha osa reagoi hyvin ja nopeasti imuilman lämpötilamuutoksiin vaan niin se kummasti uusi osa paransi käytöstä ja paljon.
                F31 320d LCI

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2882
                  • Akaa / Toijala

                  #9
                  No tuohan voisi toki olla vaihtoehto, jos ei sitten noilla letkunvaihdoilla tokene.

                  Kiitos tiedosta.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Osa noista varaosapuljuissa metritavarana myytävistä letkuista on ihan surkeeta laatua.
                    Vaihtelin toissa talvena S50 moottoriin ilmapumppuhässäkkään uudet alipaineletkut, vaikka koko systeemi ei ollut edes käytössä. Yhden kesän ajetut letkut on huonommassa kunnossa kun 17v vanhat alkuperäiset
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Jucke
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 518
                      • Keski-suomi

                      #11
                      Originally posted by Kal.ju View Post
                      Läppärungot tarkistettiin tuossa 2010 samalla kun venttiilit säädettiin. Ei kuulemaa niissä ollut minkäänlaista heittoa.

                      Mutta joo tässä lähinnä on tarkoitus tiedustella miten muut ovat tuon homman tehneet. Itse en nyt välttämättä ihan mitä vaan metrikamaa viitsisi sinne laitta jos ei ole samanpaksuista & kestävää tavaraa.

                      M5 boardilla ovat hommanneet jonkinlaisen silikooniletkusetin, mutta niissäkin taitaa olla jotain eroja EUR vs USA malleihin.

                      Todennäköisesti päädyn ihan noihin "marmori" letkuihin. Se että tilaanko ne Saksasta vaiko Kl-varaosista on vielä auki. :think
                      Itse ajattelin tilailla jossakin vaiheessa Samcon silikoniletkua metritavarana, monet mp- ja auto kisatiimit käyttää tuota eli on varmasti laatutavaraa. Ebaysta löytyy tai suomesta: http://www.virtalaracing.com/samco-sport-silikoniletkut
                      E34 ///M5 3.8 '93,
                      ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                      Comment

                      • Kal.ju
                        BTCF Member
                        • Mar 2003
                        • 2882
                        • Akaa / Toijala

                        #12
                        Palataas tähän aiheeseen vielä.

                        Eli tuli nyt tilattua noita letkuja saksanpojalta. Kertoivat että letkua numero 17 ei enää saa uutena. Kävin sitten vielä pari paikallista marmoritiskiä kyselemässä ja sama laulu.
                        Tuon tilalle täytynee sitten laittaa joku motonetin metritavaraletku.

                        Muuten sain noi kaikki tarvittavat osat hommattua.

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11693
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by M5 bemu View Post
                          11 letku menee nro 9 osaan



                          13 menee t-liittimeen samaan mikä tulee aktiivihiilipöntöltä.

                          nro 6 letkussa on t liitin vaikka kuvassa ei näy


                          13 ei ihan 100% varma muisti, korjatkoon viisaammat jos muistan väärin!
                          Korjataan nyt sen verran noita, että numero 11 ei ole edes letku vaan toi plenumin päällä oleva venttiili sillä varrella, joka liikuttaa resonanssiläppää. Numero 13 letku tulee sinne plenumin alle 3 vai 4 sylinterin läppärungon kohdalle kiinni. Samaan letkuun tulee toi kuvassa näkyvä väriltään musta/valkoinen takaiskuventtiili kiinni.

                          Originally posted by Kal.ju View Post
                          Palataas tähän aiheeseen vielä.

                          Eli tuli nyt tilattua noita letkuja saksanpojalta. Kertoivat että letkua numero 17 ei enää saa uutena. Kävin sitten vielä pari paikallista marmoritiskiä kyselemässä ja sama laulu.
                          Tuon tilalle täytynee sitten laittaa joku motonetin metritavaraletku.

                          Muuten sain noi kaikki tarvittavat osat hommattua.
                          Perhana kun ei tätäkään topiccia hokassu aikasemmin. Mulla olisi ollu hyllyssä rullat tuota kumiletkua ja tota muoviletkua mikä menee tuonne alipainekellolle (nr.18). Itellä oli ainakin se letku palanut puhki aikoinaan ja se pätkä kannattaa todellakin uusia vaikka on vähän hankalassa paikassa. Olisin voinu vaikka toveri motorsporttilaiselle antaa ilmaseksi sopivat määrät noita. Muutama alkuperäinen letku, kun oli vielä varsin naftisti mitoitettu plenumin irroittamista ajatellen, niin parista letkusta oli fiksua tehdä vähän pidemmät.

                          Mitä tulee tuohon nykivään/aaltoilevaan moottorin käytökseen 50km/h nopeudessa, niin se tuntuu olevan enemmänkin luonne kuin ongelma näissä.
                          Last edited by Esko; 05-04-2013, 07:58.

                          Comment

                          • M5 bemu
                            BTCF Member
                            • Nov 2007
                            • 318
                            • Turku

                            #14
                            [QUOTE=Esko;2997044]Korjataan nyt sen verran noita, että numero 11 ei ole edes letku




                            Se nro 11 on letku!!!
                            Oot kattonu väärää kuvaa.Siinä toisesa se on juurikin "venttiili" mikä ohjaa läppää. Ymmärtääkseni täällä kysyttiin kuitenkin sitä 11nro letkua mikä tässä kuvassa näkyy ja topicin aloitus tekstissä alempi kuva....
                            TEAM E34

                            Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                            Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                            Comment

                            • KimmoK
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 553
                              • Kontiolahti/Joensuu

                              #15
                              Ilmeisesti tuon läpän toimivuuden näkee ainakin käynnistyksen yhteydessä? Omassa ainakin liikkui kahdesti laidasta laitaan.
                              ///M Power

                              @colehmaizel

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎