Joo ei tarvi kaventaa, se puslan pää on helppo ottaa irti, mutta sen reaktiotangon toisen pään irrottaminen on tiukassa. Mulla oli koko auton paino sen tangon päällä ja hakkasin isolla lekalla siihen altapäin niin paljon kun lähti, mutta ei lähteny ei... siihen ois tarvinnu varmaan lämpöä mutta kun ei silloin ollu uusia tiivisteitä niin en viittiny antaa. Vein sen sitten korjaamolle ja ne oli varmaan lämmöllä saaneet ne irti.
Enivei, vaihdatin pelkät puslat ja urissa vetely loppu siihen paikkaan.
Ei se koko vaan nopeus Joo, yhden ei foorumilla kirjottelevan E32:n etupään pallonivelien kanssa vaikeuksiin joutuneena voin sanoa että a) Murtohaarukat voitte unohtaa, niitä en käytä itsekkään. b) Se jännityksen suuruus ei aina ole oikotie onneen. Nämäkin pallonivelet irtosivat helposti kun kasasin tolpan paikoilleen ilman jarrulevyä ja käänsin rattia vähän suorempaan, pikkuisen pallonivelen ulosvetäjää avuksi käyttäen pienemmällä vasaralla.
Täytyy tähän vielä lisäillä omaa kokemusta.Koko viime kesä meni tärinän paikallistamiseen...puslia epäiltiin merkkikorjaamolla ja lopulta kardaania mutta vikaa ei löytynyt.Koko kori tärisi mutta vain pitkillä ajomatkoilla ja silloin tällöin.Lopulta tärisi jo sitten joskus muutaman ajokilometrin jälkeen.Kerran sitten auto taas tärisi työmatkalla ja kun p-paikalla sitä kiersin nenä otti outoa hajua joka paikantui kuskinpuoleiseen takapyörään.Sielloli kuumat paikat.Vannekin niin kuuma että kättä ei kärsiny kun käyttää pinnalla...ja sieltähän vika lopulta löytyi.Jarru jumitti ja kuumensi levyä joka yhä lisää ja lisää niinsanotusti rupesi "lieppaamaan".Kaikki karkaisuvärit sitten näky levyssä että oli siellä jossainvaiheessa ollu aika lämmintä.Olis ollu helppo löytää vika jos.....eli kannattaa täristessä pysäyttää ja kokeilla onko jonkun pyörän ympärillä kuumemmat paikat kun muissa.Että tämmönen tapauskin se tärinä voi olla.
Kaikkea sitä sitten oppii:Reaktiotanko ja (ylä)tukivarsi onkin sitten sama asia.Pliiiiis;ei taas herneitä...Mutta kuitenkin,empä ole ennen moista kuullut.
Mä heitän vielä yhden tärinän aiheuttajan... jos vanteet/navat on ruostuneet (ja varsinkin alumiini oksidoitunut vanteessa) pyörään jää sivuheittoa kun se on paikallaan...ite oon ottanut tavaksi pyyhkäistä pinnat takasin kirkkaaksi kun vaihtaa renkaita. En tiedä miksi just E34 on niin tarkka tästä...
Mä heitän vielä yhden tärinän aiheuttajan... jos vanteet/navat on ruostuneet (ja varsinkin alumiini oksidoitunut vanteessa) pyörään jää sivuheittoa kun se on paikallaan...ite oon ottanut tavaksi pyyhkäistä pinnat takasin kirkkaaksi kun vaihtaa renkaita. En tiedä miksi just E34 on niin tarkka tästä...
Tämä on syytä tehdä myös ainakin E32:ssa. Itse olen keskittänyt jarrulevynkin pyöränpulteilla ennen jarrulevyn kiinnitysruuvin kiristystä.
Näyttää mullakin toinen etujarru kanittavan ja aiheuttaa silloin tärinää.. Välillä jumittaa melkein kokonaan ja levy hohkaa oikeasti punaisena ja vanne on niin kuuma että hyvä ettei renkaat sula alle... Eli ilmeisesti jumittava jarrumäntä on kyseessä. Mitähän moisen vaihtaminen/korjaus maksaa? Onko kellään kokemuksia, ja osaavatko tehdä Veijo Essolla vai pitääkö viedä merkkkihuoltoon?
Näillä mennään...
530d e60 sedan
Ex:
320 e30 Imola Red Coupe
525i e34 Luxorbeige Sedan
535i e34 Shadowline Sedan
328i e36 Touring M-Sport
535 e39 sedan V8- manual
Näyttää mullakin toinen etujarru kanittavan ja aiheuttaa silloin tärinää.. Välillä jumittaa melkein kokonaan ja levy hohkaa oikeasti punaisena ja vanne on niin kuuma että hyvä ettei renkaat sula alle... Eli ilmeisesti jumittava jarrumäntä on kyseessä. Mitähän moisen vaihtaminen/korjaus maksaa? Onko kellään kokemuksia, ja osaavatko tehdä Veijo Essolla vai pitääkö viedä merkkkihuoltoon?
Kyllä noiden jarrusatuloiden kunnostus onnistuu DIY jos vaan mielenkiintoa riittää. Mitään puhdasta hommaahan se ei ole. Linkki E32:n jarrusatuloiden kunnostusohjeisiin E34:ssa periaate sama.
Ihan jees ohjeet mutta jos ton kumin rikkoo kuten toi tahvo niin kannattaa ostaa uusi ja pikku vinkkinä: noi on tarvikkeena yli puolet halvemmat kuin merkkiliikkeessä.
e34:ssa reaktiotanko lähtee tolpasta viistoon taaksepäin,alatukivarsi lähtee tolpasta sisäänpäin ja se "koiran luu" on kallistuksen vakaajan osa ja ylätukivartta siinä ei ole koska siinä on edessä tolppa. vika voi olla alatukivarsi,reaktiotanko tai jumittava jarru. itelläkin on ollut monessa autossa samaa vikaa erilaisilla vanteilla ja renkailla.
Comment