Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E34 ilmastointi asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmertouring
    Banned
    • Feb 2012
    • 1082
    • Satakunta

    BMW E34 ilmastointi asiaa

    tuli tossa jonki aika sitten hommattua bmw e34 touring.

    mukaan sain ilmastointi osia...

    nyt sitten heräsi mielenkiinto niitä asennella..

    paikallaan on :
    - kompura
    - kampiakselin päässä kompuran hihnalle paikka
    - lauhdutin
    - flekti
    - kuivain
    - koelaudan sisällä kenno
    - ohjainlaitteet / sähköt

    mutta muutama letku puuttuu ? kompuraan , auton sisältä tulee jo kaksi letkua konehuoneen puolelle.

    - mutta pystyykö tota kompuraa jotenki testaamaan et onko toimiva ?

    - kannattasko toi kuivain vaihtaa uuteen kun kumminkin lojunut tuolla autossa ?

    - missä osissa noita O-rengas tiivisteitä pitäs olla ?

    olisiko kelläkään laittaa jotai kuvia miten/missä letkut / O-rengas tiivisteet kuuluisi olla ?

    olisiko siinä sitten koko paketti.

    en tiedä onko ollut alkuperäisenä tässä ilmastointia vai onko laitettu mutta jätetty kesken.. kun osa osista laitoin itse.

    auto : bmw e34 touring . vm.1992 . M50b25

    kiitos vastauksista..

    jotain kuvia : http://www.albumini.fi/Albumi=GFJD8MXE
    Last edited by bimmertouring; 14-05-2013, 23:12.
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    #2
    Kompuraa nyt ei kauhean tarkasti pysty kokeilemaan ilman sen käyttämistä tarkoitetussa toiminnassaan, eli autossa kiinni, ilmastointi päällä.
    Pyöritystestin voi toki aina tehdä, paljastaa ainakin jumiutuneen/todella huonossa kunnossa olevan kompressorin. Käsin siis pyörittämään kompressoria, pyöritä keskeltä kompressorin kytkintä, sillä hihnapyörä pyörii vapaasti sähköisen kytkimen ollessa jännitteetön.
    Jos ei pyöri tai "rahisee" tms. niin lienee ongelmia tiedossa.

    O - renkaita kuuluu jokaiseen liitokseen.
    Eli lauhdutin - putket, kuivain - putket, kompressori - putket, höyrystin - putket...Avaat liitoksen niin huomaat jokaisessa liitoksessa selkeän uran o-renkaalle, liitoksen päädyssä, kierteiden sisäpuolella löytyy passeli paikka...
    Have you been looking for used BMW parts for sale? Prussian Motors has everything you need! Click the link above to browse our inventory today.

    Eli kuvassa reijän reunoilla suoraan syvenne..


    Kuivain pitää ja kannattaakin vaihtaa aina kun järjestelmää on availtu
    Kuivain sisältää suodattimen sekä kosteutta absorboivia rakeita, vähän samanlaisia kuin joissakin pakkauksissa tulee niissä pienissä silica - pusseissa.
    Kun rakeet kerran imevät itseensä kosteutta, pysyy kosteus rakeissa, ja niiden kyky imeä lisää loppuu tietyssä pisteessä.
    Normaalisti suljettuun järjestelmään ei pääse kosteutta lisää, joten asennusvaiheessa vedetön kuivain pitää tiiviin järjestelmän kuivana loputtomasti.
    Kuivain kannattaa avoimena olleeseen järjestelmään vaihtaa vasta juuri ennen kuin ilmastointia on menossa täyttämään.
    Täyttöä ennen järjestelmään vedetään alipaine, joka kiehuttaa kosteuden pois, ja näinollen kaikki järjestelmässä oleva kosteus ei päädy heti uuteen kuivaimeen.

    Letkuista en osaa nyt suoralta kädeltä sanoa, realoem. tms. pitäisi löytyä kuvat tarvittavista varusteista.

    Comment

    • bimmertouring
      Banned
      • Feb 2012
      • 1082
      • Satakunta

      #3
      kiitoksia vastauksesta, näillä pärjää jo aika hyvin.

      kompuraa kun pyörittää niin pyörii hyvin , eikä rahise.

      pitää tutkia missä on o-renkaat ja missä ei..

      kuivaimeen menee kaksi putkea ja molemmissa O-renkaat kuuluuko myös kuivaimen päässä olla o-rengas tiivisteet ?


      entä mites tuon kompuraan tuleva liitin , pystyykö sen mittaamaan että sinne tulee virtaa ?

      kun näistä virityksistä nyt ei ole tietoa....
      Last edited by bimmertouring; 15-05-2013, 12:16.

      Comment

      • Olpppae
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 193
        • ii

        #4
        Kertokaas kenellä on tietoa että miks ei manuaali ilmastointi toimi 535. Edellinen omistaja kertoi että alkoi vuotamaan niin sen jälkeen ei ole toiminut. Valo syttyy nappulaan ja flekti lähtee pyörimään ja kompurakin taitaa olla ehjä? käyn kohta pyörittelemässä sitä että kuuluuko epämääräisiä ääniä. Mitä kaikkea kannattaa ja on hyvä käydä läpi ennen ku vie vuototestiin että jos vika olisikin jossain muualla? eikö siellä ole jotain paineventtiilejä(?) mitä olis hyvä käydä läpi ensin? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen koska ilmat alkaa lämpenemään hyvää vauhtia

        Comment

        • bimmertouring
          Banned
          • Feb 2012
          • 1082
          • Satakunta

          #5
          mites ton flektin voi testata että toimiiko ?

          pitäiskö mennä jostain sisätilan nappulasta päälle ?

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by bimmertouring View Post
            mites ton flektin voi testata että toimiiko ?

            pitäiskö mennä jostain sisätilan nappulasta päälle ?
            Menee ilmastoinnin ollessa päällä ja vasta sen jälkeen kun lämpöä on tarpeeksi.
            Ensin tietysti kannattaa kokeilla että pyörii kevyesti, eli ei ole ryytynyt jumiin ja samalla mitata kyljessä oleva vastus.

            Comment

            • bimmertouring
              Banned
              • Feb 2012
              • 1082
              • Satakunta

              #7
              mites nuo putket menee .

              tulee konehuoneen puolelle 2 putkea, ylempi ja alempi. : http://www.albumini.fi/Foto-LRSP64PX.jpg

              tuleeko ylempi kuivaimelle ? alempi kompuralle ?

              kummalle puolelle alempi putki menee kompuraan ?

              tuolla olis kuvia kyseisistä osista : http://www.albumini.fi/Albumi=GFJD8MXE
              Last edited by bimmertouring; 15-05-2013, 19:31.

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by bimmertouring View Post
                mites nuo putket menee .

                tulee konehuoneen puolelle 2 putkea, ylempi ja alempi. : http://www.albumini.fi/Foto-LRSP64PX.jpg

                tuleeko ylempi kuivaimelle ? alempi kompuralle ?

                kummalle puolelle alempi putki menee kompuraan ?

                tuolla olis kuvia kyseisistä osista : http://www.albumini.fi/Albumi=GFJD8MXE
                Noin 20sec haun tulos: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3..._conditioning/

                Mutta nuo varmaan olet jo selannut läpi?

                Comment

                • bimmertouring
                  Banned
                  • Feb 2012
                  • 1082
                  • Satakunta

                  #9
                  mutta tässä menis alempi kuivaimelle : http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...coolant_lines/

                  ja tässä kompuralle menis alempi : http://bmwfans.info/parts/catalog/E3..._system_r134a/

                  kumpi näistä olis oikea ?

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    R12 on vanha aine "Freoni" jota ei nykyisin saa enää laillisesti täyttää suomessa.

                    R134a taas on nykyään käytössä oleva aine, johon järjestelmä pitäisi periaatteessa muokata.

                    Näinollen alemman linkin mukaan menisin, niin on omassakin autossa, jossa R134a käytössä.

                    Edit : Sähköflekti toimii myös moottorin jäähdytyksen apuna, sillon kun viskon ilmavirta ei riitä (lähinnä pidemmät seisonnat kuumalla kelillä kone käynnissä).
                    Syylärin oikeassa päädyssä pitäisi olla lämpötila-anturi jäähdytysvedelle, joka ohjaa flektiä kahdella nopeudella tarpeen mukaan, jäähdytysnesteen lämpötilasta riippuen.
                    Tästä anturista irroitat liittimen (pitäisi olla 3nap.) yksi on siis jännite virtojen ollessa 2. asennossa ja kaksi muuta napaa ovat tuulettimen 1. ja 2. nopeudet.
                    Hypyttämällä näitä nastoja virrat 2. asennossa pitäisi tuulettimen käydä, luonnollisesti eri nopeuksilla.
                    Last edited by Klasu-; 16-05-2013, 02:33.

                    Comment

                    • bimmertouring
                      Banned
                      • Feb 2012
                      • 1082
                      • Satakunta

                      #11
                      ei näkyny lainkaa tota anturia ?

                      flekti löytyy tosta lauhduttajan edestä

                      moottorissa visko käytössä---

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Ajatus tainnu olla vähän katkolla, auto on siis alkujaan ilmastoimaton? - Jos näin niin tuollasta anturia ei löydykään, on niissä, jotka on lähteneet tehtaalta ilmastoinnin kanssa.

                        Mielenkiinnosta : Jos sulla on täydelliset sähkövermeet ilmastoidusta, niin olettaisin, että niissä sitten kuuluisi olla tuollainen johtonippu & liitin sitä jäähdytinnesteen lämpöanturia varten.

                        Mikäli ei, niin sen flektin testaus onnistuu vaan kytkemällä sille sähkö suoraan, joko flektissä olevan vastuksen kautta = puolinopeus tai sitten suoraan 12v flektille = täysnopeus.
                        Last edited by Klasu-; 17-05-2013, 04:10.

                        Comment

                        • bimmertouring
                          Banned
                          • Feb 2012
                          • 1082
                          • Satakunta

                          #13
                          juu on tainnu olla....

                          mut sit en ymmärrä miks on ottanu osa ilmastointi osista pois :think

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16344
                            • Leppävirta

                            #14
                            On siinä alunperin ollut ilmastointi.


                            Vehicle information
                            Type
                            Value
                            VIN WBAHJ61010GC01480
                            Type code HJ61
                            Type 525I (EUR)
                            E series E34 (2)
                            Series 5
                            Type TOUR
                            Steering LL
                            Doors 5
                            Engine M50
                            Displacement 2.50
                            Power 141
                            Drive HECK
                            Transmission AUT
                            Colour LAZURBLAU METALLIC (294)
                            Upholstery (0413)
                            Prod.date 1992-07-30
                            Options
                            Code
                            Description (interface)
                            Description (EPC)
                            S218A SPORT-LEDERLENKRAD II LEATHER SPORTS STEERING WHEEL II
                            S227A SPORTL.FAHRW. MIT NIVEAUREGULIERUNG Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl.
                            S314A FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT Door mirror, driver lock, heated
                            S385A DACHTRAEGER-LAENGSSCHIENEN ROOF RACK SYSTEM
                            S410A FENSTERHEBER, ELEKTRISCH VORN Window lifts, electric, front
                            S413A GEPAECKRAUMTRENNETZ Luggage compartment net
                            S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Roller sun visor, rear door
                            S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
                            S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
                            S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight vertical aim control
                            S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
                            S528A AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) AUTOMATIC AIR FLOW CONTROL
                            S530A KLIMAANLAGE Air conditioning
                            S553A BORDCOMPUTER IV MIT FERNBEDIENUNG On-board computer IV with remote control
                            S660* BMW BAVARIA REVERSE RDS
                            Code
                            Description (interface)
                            Description (EPC)
                            L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria
                            S860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN Additional turn indicator lamp
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • bimmertouring
                              Banned
                              • Feb 2012
                              • 1082
                              • Satakunta

                              #15
                              kiitos selvennyksestä....

                              onko ton mukaan mun auto automaatti ei muute mut se o manuaali

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎